בטיחות מעל לכל: שאלות חשובות וטיפים בנושא בטיחות ילדים ברכב

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

איך להתקין מושב בטיחות באופן נכון ותקין ברכב, כמה זמן מומלץ להושיב את הילד במושב ברציפות, עד איזה גיל מושיבים את הילד נגד כיוון התנועה? שאלות ותשובות בנושא בטיחות ילדים ברכב

התקנה נכונה של מושב בטיחות ברכב

הידעתם? 70% מההורים שפשוט לא יודעים להתקין מושב בטיחות בצורה הנכונה ברכב

“כשאנו מסיעים את הילדים שלנו ברכב, נרצה שהם ינויידו בצורה הנכונה והבטוחה ביותר. ברור. אז איך זה שלמעלה מ-70% מההורים מתקינים את מושב הבטיחות בצורה לא נכונה?

מדוע כשאנחנו רוצים להתקין מוצרי חשמל ברור לכולם שקוראים לאיש מקצוע, אך בכל הנוגע לאופן התקנת מושב בטיחות ברכב אנשים מקלים ראש”. כך אבי שפיר, מומחה בטיחות ילדים ומורשה בטיחות מטעם ארגון “בטרם” safe kids העולמי.

בכתבה שלפניכם נענה על שאלות חשובות בנושא בטיחות ילדים ברכב ונתן טיפים בנושא.


בטיחות מעל הכל?

“אני פוגש כל יום הורים שאכפת להם מביטחון הילד ולכן רוכשים כיסאות יוקרתיים וטובים במאות ואלפי שקלים. אבל אין מושב בטיחות בעולם שיגן על הילד שלך אם הוא לא מותקן בצורה מקצועית לפי הוראות יצרן ורכב. לכן מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום (בעל תעודה בהתקנת מושבי בטיחות מטעם ארגון בטרם), ולקרוא היטב את הוראות היצרן וספר הרכב שבמספר הנחיות פשוטות יסייעו בעגינה נכונה של המושב ובחגירה נכונה”.

איך להתקין מושב בטיחות בצורה נכונה?

“כאשר ניגשים לרכוש סלקל\מושב בטיחות\בוסטר לרכב יש לבקש מהמוכר בחנות הסבר מקיף על המושב והתקנתו וגם להתאים את מושב הבטיחות לפי סוג הרכב וכמות מושבי הבטיחות שקיימים ברכב. תבקשו שידגימו לכם ברכב עצמו, איך יותקן מושב הבטיחות”.

טיפ חשוב: בדקו את איכות מושב הבטיחות

איגוד הצרכנים האמריקאי נותן פרמטרים לבדיקה נכונה וקנייה טובה של מושב בטיחות. בכל מושב בטיחות נבחנו הפרמטרים הבאים: כוכבי ריסוק, נוחות קשירה עם חגורה, נוחות קשירה עם LATCH נוחות התקנה, עד איזה משקל מתאים המושב, מחיר, יתרונות, חסרונות וציון סופי על פי ארגון Consumer Report. תנו לפרמטרים הללו מקום בקבלת ההחלטות.

בחירת מושב בטיחות משתנה מרכב לרכב

דגשים חשובים עליהם יש להקפיד בעת ההתקנה ברכב

התקנת סלקל או מושבי בטיחות:

תקנות הבטיחות בישראל מחייבות התקנה של סלקל\מושב בטיחות נגד כיוון הנסיעה לתינוק עד תשעה קילו.

בארה”ב קנדה ואוסטרליה החוק מחייב עד גיל שנתיים ללא קשר גובה ומשקל הילד כמו כן גם ההמלצה של ארגון “בטרם” בישראל. במדינות סקנדינביות החוק הוא עד גיל 3 שנים.

סלקל

זהו מושב הבטיחות הראשון, איתו מוציאים את התינוק הרך מבית החולים מיד לאחר הלידה. הסל קל מעוגן ברכב ע״י קשירת החגורה של הרכב אשר עוטפת את הסל קל עצמו, לפי הסימון הנכון על גבי המושב עצמו. סל קל יהיה מעוגן ברכב תמיד נגד כיוון התנועה. בחלקם הגדול יש אופציה להוספת בסיס אשר מתחבר עם חגורת הבטיחות של הרכב או בחיבור LATCH/ISOFIX צורת עגינה קלה יותר שגורמת לפחות טעויות בהתקנה.

*חיבור זה אינו בטוח יותר מאשר עיגון עם חגורת הבטיחות.
*אסור לעגן בו זמנית גם בחגורות הבטיחות וגם ב־LATCH/ISOFIX  עיגון כפול כזה עלול לגרום לחיכוך בין שתי המערכות ולהביא לכשל.

מושב בטיחות

רוב מושבי הבטיחות המובילים מתאימים מגיל לידה (2.3 קילו) ועד 18 קילו כנגד כיוון התנועה, לאחר שנה ניתן לעגן אותם עם כיוון התנועה ממשקל 9 קילו ועד 29.5 קילו (ההמלצה היא להשאיר את מושבי הבטיחות כנגד כיוון התנועה כמה שיותר זמן אף מעל גיל שנתיים).

מיקום המושב

ישנן תפיסות שונות שתלויות בעיקר ביצרן הרכב אם אירופאי או אמריקאי. יש אומרים שעדיף לעגון במושב האחורי עם יתרון לצד הימני בו ההורה רואה את הילד. יש אומרים דווקא המושב האמצעי בטוח יותר למניעת פגיעות צד. ברוב הרכבים החדשים (משנת 2002), מותקנים עיגוני LATCH/ISOFIX. בדרך כלל יש שני זוגות עיגון במושבים הימניים והשמאליים האחוריים ובמכוניות אירופאיות לפעמים יש גם באמצע.

יש לבדוק בספר הוראות של הרכב היכן מומלץ להתקין את מושב הבטיחות. הורים שמעדיפים לעגן את הסלקל/ מושב בטיחות במושב ליד הנהג, מטעמי נוחות וזמינות לפעוט, חייבים לנטרל את כרית האוויר ולבדוק עם הנהג ששדה הראיה פנוי. כרית האוויר לא מנותקת עלולה לגרום לחנק בתאונה.

נטרול הכרית יכול להתבצע במספר דרכים:

מפסק ייעודי שבדרך כלל ניתן לביטול או הפעלה באמצעות מפתח הרכב, אשר יכול להימצא בצד דלת הנוסע, בתא הכפפות, משמאל להגה, בחזית לוח השעונים, ברכבים מודרניים בהגדרות מחשב הרכב במצג ההפעלה .

כאשר מתקינים סלקל/מושב בטיחות כנגד כיוון התנועה יש לוודא זווית של 45  מעלות, עיגון בצורה של זווית לא נכונה של שכיבה עלול לגרום לחנק בזמן פגיעה ברכב.

*במושבי הבטיחות המובילים יש מד זווית עם סימון מדויק.

התקנה נכונה של מושב בטיחות ברכב

חשוב לדעת ולהקפיד

  1. משך זמן נסיעה של פעוט, לא יעלה על 45 דק׳ ברציפות מחשש ללחץ על עצם הזנב ועמוד השדרה במקרה של נסיעה ארוכה יש לעצור בצד ל 10 דק לצורך חילוץ עצמות.

  2. כאשר באים לקנות מושב בטיחות יש לחשוב קדימה בהתאם למשקל, גובה, גיל הילד, סוג הרכב והאופציות העתידיות להרחבת המשפחה הצרכים משתנים עם השנים, כיסא בטיחות שנראה בחירה מוצלחת הופך פתאום למושב בטיחות גדול ורחב ויש להחליפו כשהמשפחה גדלה. נסו להתאים כיסא שיענה גם על צרכים עתידיים במגבלות תוקפו של מושב הבטיחות, שכן המושבים אינם עמידים לנצח.

  3. בדקו את תאריך הייצור ותוקפו של המושב, ישנם מושבים אשר מוטבע עליהם תאריך ייצור ופג תוקף. במושבים אשר לא מופיע תאריך ייצור מומלץ להשתמש למשך לא יותר מ-6 שנים לפי ארגון ״בטרם״.

  4. כיוון שאנו גרים במדינה חמה מומלץ לבחור בדים נעימים, נשלפים וניתנים לכיבוס ולא חמים מדי כמו בד קטיפתי. הפעוטות מזיעים מאוד במושבי בטיחות במיוחד כשנוסעים כנגד כיוון התנועה והמזגן לא מורגש.

התקנת מושב בטיחות נגד התנועה עד משקל של 18 ק"ג

חשוב לבדוק – פחות תזוזה של מושב הבטיחות = יותר בטוח

לאחר ההתקנה, יש לטלטל  את מושב הבטיחות מצד לצד (לפני הושבת התינוק) ולבדוק שאין תזוזה של יותר מ 2.5 ס”מ מכל 4 הכיוונים. תזוזה שליותר מ-2.5 ס”מ מצביעה שכיסא הבטיחות אינו מותקן בצורה נכונה.

כאשר מושב הבטיחות מותקן עם כיוון התנועה יש לבדוק אם קיים בו רצועה אחורית שנקראת רצועת תדר, כיום בכיסאות המובילים קיימת בגב המושב בטיחות בחלק – ברכבים מסוימים יש עיגון בגב הכיסא או ברצפת הרכב או בתי את הרכב. זהו אבזם המיועד לתפוס את רצועת התדר שנמצאת בגב מושב הבטיחות. אם קיים חיבור רצועת תדר בכיסא הבטיחות חובה להשתמש בו ללא קשר לצורת העגינה.אם לא קיים כזה חיבור אין לאלתר.

במושבי בטיחות אמריקאים קיימת חגורת חזה שצריכה להתמקם על בית החזה של הפעוט. חשוב, שהחגורה לא תהיה על בטן התינוק או הצוואר.

איך יודעים מה המרווח הנכון בין הרצועות אשר קיימות במושב בטיחות לבין גוף התינוק?

כאשר הושבנו את התינוק במושב הבטיחות וחגרנו אותו אנו מבצעים מתיחה של הרצועה.
“מבחן הצביטה״ יתן קנה מידה מדויק בו הילד צריך להיות חגור.כאשר הילד חגור כראוי לא ניתן לצבוט את בד הרצועות על הכתפיים של הילד.

מיקום גובה החגורות במושב הבטיחות משתנה כאשר מתקינים נגד או עם כיוון התנועה  נגד כיוון התנועה החגורות בגובה כתפיים או מתחתיהן. עם הכיוון נסיעה על החגורות להיות ממוקמות בגובה כתפיים או מעליהן. הבוסטרים המובילים מגיעים עם חיבור איזו פיקס ורצועת תדר, יש לעגן את הבוסטר עם איזו פיקס עד משקל של 29.5 קילו (משקל הילד והמושב יחד). מעבר למשקל זה ההתקנה תתבצע בעזרת רצועות הרכב.

בבוסטרים מס’ רמות בטיחות.המומלץ בינהם בוסטר רצועות מתאים ממשקל של 9 ק”ג ועד 22\30 ק”ג. בוסטר גב ללא רצועות מתאים ממשקל 13\15 ק”ג (גיל 3 שנים) או עד 36 ק”ג (גיל 8). בארה”ב חובה להושיב את הילד על בוסטר עד גיל 13.בוסטר יש להתקין תמיד עם כיוון הנסיעה.

המלצות הבטיחות בסיוע אבי שפיר מומחה בטיחות לילדים.

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

fourteen − seven =