וידאו: מלכת הכביש בב.מ.וו 530e חשמלית ואירופה נלחמת ברכבי הדיזל

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

אירופה נלחמת ברכבי הדיזל המזהמים באיחוד האירופי, וסקירה על המכונית החשמלית של ב.מ.וו - 530e

אירופה נגד רכבי דיזל

האיחוד האירופי עבר טלטלה אחרי פרשת דיזלגייט, פרשה שנחשפה בארה”ב, בה התגלה שקונצרן פולקסווגן זייף את נתוני פליטת המזהמים במבחני הזיהום של רכבי הדיזל שלו – מיליונים מהם. ושילמה פיצויים של מילארדים בצפון אמריקה, ובשבוע שעבר התפרסם שתפצה גם את ממשלת גרמניה במיליארד יורו.

בעקבות הפרשה האיחוד האירופי יצא במספר צעדים מחמירים נגד יצרניות הרכב, וגם הציב רף חדש של מדד זיהום אוויר (נמוך יותר), שהממשלות חייבות לעמוד בו במדינות האיחוד.

כידוע באירופה אחוז רכבי הדיזל גבוה ברוב המדינות מ-50 אחוז, (בישראל לדוגמא, מדובר בפחות מ-14% מכלל כלי הרכב הם רכבי דיזל, כשרק 3% מתוכם כלי רכב פרטיים). בשנים האחרונות בכל העולם הגרף של רכבי הדיזל במגמת ירידה.  

במקביל לאיחוד האירופי יש גם לחץ ציבורי גדול וארגוני איכות הסביבה הביאו להישג משמעותי. בזכותו נפסקה פסיקה משפטית משמעותית בגרמניה שקבעה שלכל עיר בגרמניה מותר לאסור על כניסת מכוניות דיזל לשטחה, ובלבד שתצליח להגיע למדדי זיהום האוויר שקבע האיחוד האירופאי.

הצעדים הדרסטיים הללו בגרמניה הביאה ערים גדולות כמו המבורג (העיר השנייה בגודלה בגרמניה), לאסור על כניסת מכוניות דיזל למרכז העיר, קטע דרך של 1.6 קילומטר, מהלך שישפיע על בו 214,000 כלי רכב ממנועי דיזל הרשומים בעיר. בהמבורג, האיסור יצא לפועל ובעיר נוספת במדינה, שטוטגרט האיסור עתיד לצאת לפועל בינואר 2019.

*האיסור לא יחול באופן מידי על אוטובוסים ממונעי דיזל, כי מדובר בפגיעה בציבור ובתחבורה הציבורית, אבל כן יחול על משאיות וכמובן מכוניות פרטיות.

בבריטניה מדברים על איסור מוחלט על מכירה כלי רכב ממנועי דיזל ובנזין עד 2040, (בישראל יש תכנית אוטופית בממשלת ישראל שמדברת על אותו איסור ב2030), ויש אומרים שגם יחמירו עד כדי מניעת מכירה של מכוניות היברידיות, בעלות שני מנועים, חשמלי ובנזין או דיזל.

הנתונים מדברים על מאות מקרי מוות בשנה, בגרמניה לבדה, בשל פליטת המזהמים ממנועי הדיזל (חנקן דו חמצני).

מה עושים עד אז, מטילים מיסים גבוהים על מכירת רכבי דיזל, ומאידך, נותנים הטבות והקלות לרוכשים מכוניות חשמליות.

המהפכה מתחילה.

 

סקירה על ב.מ.וו היברידית נטענת בחשמל

סקירה על ב.מ.וו 530e

ב.מ.וו 530e פלאגד אין הייבריד, plugged in hybrid, רכב מנהלים חשמלי נטען – עם מערכת הנעה היברידית, הכוללת מנוע בנזין 2 ליטר טווין טורבו עם הספק של 184 כוחות סוס, מומנט של 29.5 קג”מ ב-1,350 סל”ד, ומקביל אליו עובד מנוע חשמלי שמשלים ל-252 כ”ס ומומנט מעודד של 42.2 קג”מ.

לפני כן מדובר ברכב מנהלים יוקרתי – ב.מ.וו סדרה 5, שתרשו לי להכתיר כאחד מהמכוניות הנוחות, והטובות שפגשתי… למשפחה. כן, זו לחלוטין מכונית משפחתית: מרווחת, מעוצבת, עם ביצועים דינאמיים, שמגיעה עם הסמל הנכון ויחד עם הסמל, שלל פינוקים, אבזור נוחות ובטיחות מתקדמים ותחושה טובה.

גם בלחיצה על דוושת הבלם וגם בעת עזיבת דוושת הגז/דלק מתבצע אחזור של אנרגיה, ובמילים אחרות – “בלימה רגנרטיבית” שמביאה לייצור חשמל.

המצב ה-3 כאמור הוא האידאלי, כי כך מתרחשת אגירת אנרגיה חשמלית לטובת נסיעה בעזרת המנוע החשמלי בלבד (חיסכון, שקט ואפס פליטת מזהמים). אם אין תחנת הטענה קרובה אליכם, ואתם בדרכים, אתם יכולים למלא את הסוללה החשמלית בנסיעה של 90-100 ק”מ, במצב צבירת אנרגיה.

תיבת ה”סטפטרוניק”, אוטומטית עם 8 הילוכים, מצוינת בעיני.

מבחוץ, הב.מ.וו סדרה 5, מכונית יפה ומרשימה למראה ועדיין סולידית ולא מנקרת עיניים, בעיקר בצבע הלבן. יש סאן רוף, חישוקי סגסוגת 18′, ואת גריל ה”כליות” היפהפה של ב.מ.וו. היא נוכחת, חייתית מעט וגדולה למדי (4,936 מטרים), וברגע הכניסה לתא הנוסעים שלה, בישיבה על מושב הנהג, מתקבלת תחושה “מחבקת” ועוטפת, ואין זכר לגודלה הפיזי ה”מאיים”. לב.מ.וו e530 האצה טובה, דינאמית ושקטה.

מערכת המולטימדיה נוחה לתפעול, עם מסך מגע צבעוני 10.25 אינץ, היא כוללת מערכת ניווט מקורית, חיבור נוח לנייד, שליטה על מערכת השמע הנפלאה, בעלת 12רמקולים. כמו כן, יש בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור מאחור.

מבחינה פרקטית, בהמשך לפסקה בה פתחתי את המבחן, ב.מ.וו סדרה 5 היא מכונית מרווחת מאד, עם תא נהג מרווח ונוח מאד גם לנהגים גדולים או גבוהים, מאחור, מקום ל-3 מבוגרים, תא המטען בנפח 410 ליטר, רחב ועמוק, אם כי יש גדולים ממנו בקטגוריה.

העולם לא הולך, הוא טס לכיוון עולם הרכב החשמלי. דיזל זה פאסה, זה מזהם, זה מסוכן לבריאות של הסובבים אתכם, וצריך לשים לו סוף, עם כל הכבוד לאמינות המנוע וצריכת הדלק הנוחה שלו. הנעה חשמלית זה העתיד, ולשם גם אנחנו הצרכנים צריכים להתקדם.

 

טווח נסיעה חשמלי – 20 ק”מ
מהירות מקסימלית בנסיעה “על חשמל” – 140 קמ”ש
זמן הטענה –  כמעט 5 שעות לטעינה מלאה.
צריכת דלק – 13 ק”מ לליטר
דירוג זיהום אוויר – 2 מתוך 15
*מיקום הסוללה: תחת תא המטען

למבחן הדרכים המלא

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

12 + 3 =