סובארו BRZ – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

המכונית שפרפרה אותי - סובארו BRZ מתחדשת. לא שהיא הייתה זקוקה להתחדשות... מבחן דרכים לאגדה יפנית

צילומים: אביחי דמארי

החוקים:
#תת-היגוי, כשהחלק הקדמי של הרכב ממשיך ישר אל תוך הקיר תוך כדי צווחת צמיגים.
#היגוי-יתר, כשהחלק האחורי של הרכב ממשיך ישר אל תוך הקיר תוך כדי צווחת צמיגים.

ואחרי שהבנו את הבסיס נתחיל לספר לכם על היצירה והאגדה ההיפנית סובארו BRZ ועל המסע המופלא שלי איתה.

חולי הגה, מסיבה לא ברורה, מעדיפים היגוי יתר, ואת המנעד העדין שבין ההחלקה לאחיזה, הם יכולים לחיות חיים שלמים על המנעד העדין הזה, להתחתן, להביא ילדים, למות, והכול עם חיוך, שם, תוך כדי החלקה פוטוגנית. סובארו BRZ או ברז בעברית, מייצרת טונות של הממריץ הקסום הזה. נדירות המכוניות שנבנו במטרה אחת, שמהנדסיה צפצפו על כל החוקים השמרניים ובנו מכונת נהיגה טהורה, כזו שתפזר אבק, עשן וחתיכות גומי ותעלה חיוך גם למעמד הצווארון הכחול אחרי יום עבודה מתיש.

כזו שמנגישה את האהבה לנהיגה לכל כיס, לא עוד אליטה שבעה שיכולה להרשות לעצמה מכונות פאר שיודעות גם לרקוד, אלא מכונה פשוטה, עממית, שמדברת אל הנהג ומראה לו איך היה פעם, בימי הזוהר של מכונות הנהיגה הגדולות.

יצאתי למבחן הכי מרתק שיכולתי לבקש, למדתי יותר על עצמי מאשר על המכונית הזו, איך אתחיל את המבחן? בזה שאשאיר לכם לקרוא את המפרט הטכני לבד, כן היא בטוחה, כן היא מאובזרת, אבל לא, היא לא פרקטית, הנה המפרט, תקראו לבד. אני פה בשביל הפאן…

סובארו BRZ הייתה מכונית מצויינת ונשארה כזו
את מי מעניין המפרט הטכני שלה? סובארו BRZ

– היום הראשון –
אסף ואבא נוסעים לסוכנות סובארו…

BRZ, כן, יש משמעות, Boxer, Rear wheel drive, Zenith. והיא מצדיקה כל מילה. היפנים עשו זאת שוב ובנו מכונה שמשאירה את העולם ללא תשובה , הם עשו זאת בעבר, בימי המלחמה הגדולה ההיא, מטוס הקרב מיצובישי זירו עשה שמות בחיל האוויר האמריקני, פשטות המטוס, משקלו והתנהגותו באוויר, היו יתרון מובהק עד אמצע המלחמה ההיא. לקח להם קצת זמן, אבל האמריקאים כמו האמריקאים לא נשארו חייבים וייצרו את ההל-קט, צייד הזירואים האימתניים, ששינה את פני המלחמה, והסוף, ידוע. היפנים עושים זאת שוב, מייצרים מכונה טהורה שעושה בדיוק את מה שנדרש ממנה ברמה הגבוהה ביותר, Zenith (פסגה, שיא), בתוך גבולות תג המחיר הנמוך שייעדו לה- 25,000$ בקירוב, זה יוצא בעברית 100,000 ₪. כמה היא עולה פה בישראל? 230,000 ₪ וכל השאר היסטוריה.

פגישה ראשונה, העיצוב ילדותי ומגניב, יש לה לוק של הוט האצ’ מהגיהינום, המותניים התפוחות, יחידות התאורה האגרסיביות והספויילר הסקסי מאחור. טייס המשנה שלי, קפטן אסף מאיר התאהב בברז ברגע, “זאת מכונית ספורט שעושים איתה מרוצים ופעלולים, ויש כנף מאחורה שתהיה כמו מטוס, מתי תקנה לנו כזאת?” הפעם הסכמתי עם כל מילה, גם כשהיא לא נוחה, לא מבודדת רעשים ולא פרקטית בעליל, זו מכונית שכל חובב נהיגה צריך ליד הבית. בקרת שיוט אדפטיבית? תיקון סטייה אקטיבי? תשאירו את זה לתחבורה ציבורית.

סיבובים של סמוראית. סובארו BRZ

מבט אל פנים הרכב משדר פשטות, אמנם ההגה וידית ההילוכים מגיעים בתפירה אדומה, ישנן דוושות אלומיניום סקסיות, ובאופן כללי נראה שהושקעה מחשבה בבניית תא הטייס הקמיקזי הזה, אך עדיין, ה- BRZ היא מכונת נהיגה טהורה, לא מכונית היוקרה המצטיירת מתג המחיר הגבוה בארצנו מלאת המיסים והחסמים. הכול בפנים פשוט, שעון דיגיטלי בגוון אדום, בקרת אקלים, בקרת שיוט כל מה שצריך ברכב משפחתי, כמעט, מושבים אמיתיים מאחור היו מוסיפים נקודות, כיוון שהאחרונים, לא נוחים, אך הם יכולים לאכלס בוסטרים למיניהם ויש אפילו עיגוני ISOFIX כסטנדרט, אך אלו יסבלו משמש קופחת ברוב שעות היום.

מה עוד רמז לנו שזוהי מכונית לנהג יחיד וחייכן? ידיות האחיזה, או בשמן השני, ידיות האו-שיט! לא קיבלו אשרת כניסה לברז השובבה. לוח המחוונים פשוט וקריא, ואפילו קיבל שדרוג מהדגם היוצא בצורת מסך דיגיטלי רב שימושי, תצוגות צריכת דלק, בקרת כוחות G, גרף כוח-מומנט רגעי, ואפילו שעון עצר לשיפור מקצים. נחמד. מה שמאוד ברור ב- BRZ הכיפית הזו שהמהירות היא לא הקטע שלה, כן היא טסה ל-100 תוך 7.6 שניות והיא רועשת ושמחה וגם לא פראיירית בכלל ברמזורים.

אבל זה לא 200 כוחות הסוס שהיא אוגרת, שהם סוד הקסם שלה, זו הפריצה קדימה בסל”ד נמוך יחסית בשליחת מומנט גבוה לגלגלים, זריקת המצמד מסובבת את הגלגלים עד לעשן לבן תוך צהלות צמיגים שמחות ויכולת סיבוב ציר שלא יביישו לוחם קפוארה. לראייה, הכי ברורה האמת, המחוג הראשי, הוא מחוג הסל”ד, לידו, מצד שמאל, משני ולא חשוב, מחוג המהירות. ולא סתם, בסובארו יודעים מה הם עושים ומבינים שאם ברצונך למצות את הפוטנציאל האדיר הגלום בסמוראית הקטנה עליך לשים לב לסל”ד, לידיים הרגליים הפניית המבט, ובעצם לכישורי הנהיגה שלך. צריך לעבוד איתה, אין ספק, אך היא מצידה, עונה בחזרה, ו- וואו, כמה כיף כשהיא עונה בחזרה.

כיפית עד כאב. BRZ
תא נהג סובארו BRZ

– היום השני –
יום צילומים עם הצלם אביחי דמארי

אני יורד קומה, מתיישב בין קורות השלדה, הרכב הזה נמוך… מנוע הבוקסר השטוח מאפשר מרכז כובד מאוד נמוך, ע”פ סובארו נמוך יותר מפרארי 458, ההגה הקטנטן מתיישב על הידיים, ידית ההילוכים מזכירה תפוח של מק”כ, ונמצאת בדיוק במקום הנכון. אביחי הצלם המוכשר מצטרף אליי לנסיעה ובזמן שהוא חושב על לוקיישנים מעניינים אני מהרהר ומתערער, איך תתייחס אליי הברז? נסתדר? נסתנכרן? או שמא תחליט שאני לא ראוי לה ותפעיל את הבקרות.

אני מסיט את המבט ימינה ונזכר בסיפור של אביחי כשנכנס ברוורס בוו גרירה של רכב חונה כי “החיישנים לא עבדו”, חיוך, הביטחון העצמי חוזר וממלא את ריאות, מבט של “תראה איך עושים את זה ילד” שחרור חצי הססני של המצמד, הברז קופצת ומדוממת. שקט. מבט חטוף ימינה חושף חיוך רחב מצד מייטור אלוף הרוורסים, אני מסנן “שתוק זה היה בכוונה”, ניסיון שני, לחיצה על כפתור TRC TRACK, כזה שייתן כאן בוסט לא נורמאלי וישחרר לי את הזנב בפסיעה אל המימד השלישי, אל מימד “על הצד”, הנעה כבדה של ארבעת הצילינדרים הגדולים, סיבוב מנוע, שניים והצתה.

המנוע מגרגר… אני דוחף שוב את ידית ההילוכים קדימה, פטיש לפנים, הזרקת דלק אל תוך הצילינדרים בתערובת עשירה ואנחנו משוגרים קדימה בצווחת צמיגים לבנה ומפותלת, הברז מתמחה בזה, מטוס הזירו היפני דורש דריכה כבדה, כזו שתזיז את מחוג השעון הראשי מעלה מעלה אל עבר ה5.5 סל”ד וצפונה, שם הוא חי באמת, עוד קצת כוח היה עושה לה טוב ל- BRZ לעיתים היא מרגישה מנומנמת, אבל די להתבכיין, בואו נחזור פנימה אל תא הטייס היפני ואל שני החייכנים הדבילים, כי את זה בדיוק היא עושה, מוציאה ממך חיוך דבילי.

אנחנו מסתדרים אני והיא, רוקדים יחד טוויסט מסונכרן ופוטוגני במהירויות שלמרבה ההפתעה, שפויות לחלוטין. נכנסים לתוך פנייה רחבה, דריכת מצמד מהירה שילוב להילוך שני, הסל”ד קופץ לכושר שיא, נעילת גלגלים, צעד תימני מבוקר צהלולי צמיגים, וסחיפה יפהפייה. הבקרות משוחררות, היצירה הזו גורמת לך לחשוב שאתה נהג עילאי, היא תשמור עליך בקווי ההחלקה וברגע שהיא מחליטה שאתה קצת מאבד את זה, ה- BRZ מחזירה אותך לתלם כחרב קאטאנה מושחזת ומדויקת.

אמנם ההגה מתוגבר חשמלית, אך מדבר באותיות גדולות, צועק אליך, עם ה- BRZ אתה חי את המכונית, את האספלט, נושם גומי שרוף ומשאיר אחריך אדמה חרוכה תוך כדי חיוך דבילי. אביחי יורד ומצלם, אני יושב בפנים וחושב לי על המתנה הכי גדולה שנתנו לאוהבי הנהיגה באשר הם, התחלתי להבין כי ה- BRZ על כל מגרעותיה היא מכלול ההתפשרות הכי מהנה שיצא לפגוש, מכונת ספורט מוטורי צרופת עונג. אמנם היא לא נוחה, לא מהירה וגם לא חזקה כמו שחשבת, אך יש לה כפתור קסם, כפתור מיוחד ובלעדי שנועד רק לה, TRC- TRACK, תודה לאל על בקרות המשיכה, ותודה ליפנים שהסכימו לבטל אותן…

– היום השלישי –
פשרות, מחיר, למי אכפת?!

גמעתי קרוב לאלף ק”מ, זה לא מספיק אני חייב אותה אצלי באופן קבוע. בק”מ ה-1001, זה התבהר לי, סובארו BRZ היא מלכת הכביש. היא זריקת רטרו לתחום טכנולוגי-אוטונומי-חשמלי שכבר לא יחזור לעצמו, לימי הזוהר הרועשים, יש כאן יצירת מופת יפנית, אולי הטובה מכולן. רגע לפני הטחות ה- GTR לאוויר, תחשבו על סעיפי המחיר, המטרה, עלויות האחזקה… מבחינת עלות תועלת, יש כאן את הנוסחא המושלמת. מכונת נהיגה פסיכית שתצייר חיוך רחב לכל חובב נהיגה שהוא..

סובארו BRZ ידנית, 2.0 ליטר, 229,990 ש”ח
סובארו BRZ אוטומטית, 2.0 ליטר, 239,990 ש”ח

follow and like
fb-share-icon0

3 Replies to “סובארו BRZ – מבחן דרכים”

  1. חמוד וכיפי. כמעט הייתי איתך שם נושם אוקטן גבוה של אדרנלין.
    ככה כותבים על מכוניות.
    באהבה

  2. יש מכוניות שנכנסים אליהם כדי להגיע ליעד,
    ויש מכוניות שרוצים להכנס אליהן ולנסוע עד סוף היום ולהנות מכל רגע.רכב חלום .היה כיף לקרוא

  3. שלמות. אני מפנטז עליה מהרגע שראיתי אותה לראשונה. כן המשכתי לנהוג באימפרזה המשופרת שלי אבל זה לא זה. אימפרזה עם כל הכיף והאנדרנלין לא מתקרבת לטרפת של הברז. היתה לי פעם סובארו DL 83, וכשפתחתי את מכסה המנוע של הברז כמעט בכיתי! הפשטות הזו של פעם היכתה בי לגמרי. החלטתי שברגע שאני מסתדר כלכלית אני עובר לברז. זה הרכב הבא שלי ויהי מה. ברז זו סובארו יותר מכל סובארו מודרנית שקיימת היום. יותר מהפורסטר וה-אקס-וי. אגדה אמיתית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

one + 19 =