סיאט לאון 1.0 ליטר טורבו – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

סיאט לאון מועמדת ברשימת המכוניות המשפחתיות הטובות של "מלכת הכביש 2017"

מבחן דרכים לגרסה המשפחתית חסכונית של הסיאט לאון - מנוע 1000 סמ"ק טורבו

משפחתית קומפקטית עם מנוע קטן ודינאמי. סיאט לאון 1.0 ליטר טורבו

מאת: מקסים גולדשטיין

עד לפני מספר שנים, המכונית הישראלית הממוצעת הייתה שבלונית, אפורה ובעלת מבנה קבוע – היה לה מנוע בנזין, בנפח 1600 סמ”ק, הוא היה משודך לגיר אוטומטי פלנטרי והמרכב היה במבנה סדאן. היצרניות היפניות והקוריאניות שלטו ביד רמה והכל היה רגוע ורגיל.

בשלב מסוים פולקסוואגן פיתחו את מנוע ה-TSI: מנוע קטן הנעזר במגדש טורבו ומספק ביצועים עדיפים על המנועים האטמוספריים. טובים יותר בהספק, וגם חסכוניים ממקביליהם. השלב השני במתקפה הגרמנית היה פיתוח גיר רובוטי דו מצמדי בעל 7 הילוכים (קודם לכן, היו 6). קונצרן וואג; פולקסוואגן, סיאט, סקודה, אודי ועוד, התמודד והתגבר על מחלות הילדות של התיבה, והגיע זמנו לכבוש את ציי הרכב בארץ.

הקהל הישראלי ראה כי טוב, וסקודה אוקטביה עם מנוע 1.2 טורבו (גיר רובוטי ומרכב ליפטבק), טיפסה למקומות העליונים בטבלאות המסירות. ואז ישבו וחשבו החברה מפולקסווגן, ואמרו, אם הניסיון הצליח עם מנוע 1.2, למה לא להקצין? להוציא את המקסימום ממנוע קטן עוד יותר… וכך, הוצג לעולם הרכב מנוע TSI חדש בעל 3 צילינדרים בנפח ליטר, 1 ליטר, 1000 סמ”ק. 

לא, לא טעיתי, מנוע בנפח של שקית חלב המפיק 115 כ”ס בסיאט לאון (חמישה כ”ס יותר ממנוע 1.2 המדובר).

סיאט לאון היא המשפחתית הקומפקטית של סיאט. ממוצבת מעט מתחת לאחות פולקסווגן גולף ויותר דינאמית וצעירה מהאחות הצ’כית הסקודה אוקטביה. סיאט מייצרים את הלאון במרכב האצ’בק 3 או 5 דלתות, והעיצוב המוצלח הביא את היצרנית לבסס את יתר הדגמים עליו.

גרסת ה-1.0 ליטר טורבו, משודכת לגיר DSG רובוטי בעל 7 הילוכים ומחירה 110,000 ש”ח (106,000 ש”ח עבור הגרסה הידנית). כך שמדובר במשפחתית הלא ידנית הזולה בארץ. 

עיצוב מוצלח. סיאט לאון 5 דלתות

תא הנהג

פנים הרכב נעים ומעוצב לא רע. לא כולם התחברו לעיצוב הדשבורד, אך לטעמי הוא נראה טוב ומרגיש מאוד איכותי. הפלסטיק בחלקו העליון רך, איכותי ונעים. המושבים תומכים ואוחזים, ומתאימים למימדים ממוצעים. אנשים גדולים צריכים לקחת בחשבון שאולי יחוו צפיפות באזור הרגליים, בשל תעלה רחבה שמתחילה בקונסולה המרכזית וממשיכה עד לפתח מזגן ליושבים מאחור ומשענת היד מעליו.

מאחור, 2 מבוגרים בגובה ממוצע יתמקמו בקלות. לי, עקב הממדים הפיזיים שלי אין את היכולת לבחון כיצד ירגישו אנשים גבוהים. המושב האמצעי פחות מומלץ להסעת מבוגרים. הנוסע האמצעי יסבול מצפיפות ומעט מקום לריווח הרגלים. נו, לפחות יש לו יציאת מזגן.

מושב תינוק נכנס ללא בעיה. ותא המטען גדול מספיק לצרכים משפחתיים – מיקמתי בו עגלה ונשאר לא מעט מקום.

תא נהג איכותי. סיאט לאון

כתבתי שזאת המשפחתית הזולה בישראל? כתבתי.

איך זה בא לידי ביטוי באבזור? לא חסר פה אבזור. אם כי, הבחירה של אילו פיצ’רים יכנסו לחבילת האבזור, ואילו לא, מעט תמוה.

לחיוב אציין את גג השמש המקורי, בלם היד החשמלי, מערכת start & stop, מערכת למניעת התדרדרות בירידה, מראה פנימית נגד סנוור, בקרת אקלים מפוצלת עם פתח לנוסעים מאחור, חישוקים קלים, חיישני אור וגשם ומראות צד עם הפשרת אדים. עשיר ומעבר לצפוי יש לומר.

לשלילה אציין בעיקר את מערכת המולטימידה. היום, זהו חלק משמעותי ומרכזי ברכב, והייתי מעדיף שיחסכו במקומות אחרים באבזור. למערכת המולטימדיה מסך בגודל 5 אינץ’, זה מסך קטן מדי. מעבר לגודלו, הוא רגיש מידי וקשה לעבור בו בתפריטי גלילה, בטח ובטח בזמן נהיגה. מראות הצד צרות מעט, וגם המחסור בגלגל חלופי (בגרסה הזו בלבד), מורגש – יש ערכת ניפוח, אין גלגל.
ואחרון חביב, 
נושא אבזור הבטיחות האקטיבית, אין מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות מקוריות, את מקומן תופסת מערכת מובילאיי.

את מקומן של מערכות הבטיחות המתקדמות תופס המובילאיי

הנעה ודינמיקה
אם עד עכשיו חפרתי על מה שמסביב, הגיע הזמן להתרכז בחידוש העיקרי והחשוב – המנוע. בשורה אחת? מנוע מוצלח מאוד. שילוב המנוע לגיר הוא משובח לכל הדעות, קשה מאוד להגיע למחסור בכוח (ניסיתי, באמת – רכב עם נוסעים ומזגן בעליות של חיפה). הגיר מנצל היטב את המנוע ושניהם עובדים בצורה יוצאת דופן. שותפיי לנסיעה לא האמינו כי מדובר במנוע פצפון בנפח ליטר בודד.

השילוב מנוע גיר כאן, טוב יותר לדעתי ממנוע ה-1.2 ליטר, בעיקר כי השהייה הטורבו בו מורגשת פחות בזינוק. מפתיע מאוד.
צריכת הדלק במהלך המבחן הראתה 1:15 (15 קילומטר לליטר), כמעט מצוין, בהתחשב בתנאי המבחן הקשים. לא עשיתי הנחות.

חיסרון מוכר במנועי השלושה צילינדרים הוא רעד בהילוכי סרק, אך כאן בלאון, הבידוד פשוט מעולה. כצפוי מרכב ממותג סיאט, הלאון נסעה מעולה בכביש המהיר ובהאצות. גם בכבישים טכניים היא הייתה שותפה מהנה לנהיגה, עם שילוב מנוע-גיר-שילדה המאפשר ליהנות מהנהיגה ולא רק משיוט.

ההגה דק מידי עבורי ופחות נוח בנהיגה אינטנסיבית. אך לא מדובר בגרסה ספורטיבית ולכן לא יהיה נכון לבחון אותה מהזווית הזו. כמכונית משפחתית מוכוונת חיסכון היא מספקת מעל ומעבר.

לסיכום
סיאט לאון 1.0 ליטר טורבו, הוא רכב טוב, לא מושלם, אבל לחלוטין שווה בדיקה. המחיר הנמוך בשילוב החבילה הכללית שהרכב מספק, יוצר מוצר מעניין מאד. ואני מקווה שזה ימשוך עוד יבואנים להציע חבילות דומות.

follow and like
fb-share-icon0

5 Replies to “סיאט לאון 1.0 ליטר טורבו – מבחן דרכים”

  1. אני לא אוהב את המנוע הזה. הוא מטרטר ומזכיר לי מנוע דיזל.
    יש לי איביזה FR אוטומטית חדשה עם אותו מנוע.
    Sorry לא אוהב אותה.
    הגג שמש הזה הוא בדיחה מיותרת, בטח במדינה חמה.
    לפניה היתה לי לאון 1.4 ידנית. זה היה רכב מעולה ומהנה לנהיגה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

14 + 10 =