סקירה: AWACS מערכת בטיחות מתקדמת לרכב מבוססת רדאר

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

אחרי חודש וחצי של התנסות, כתבנו רועי בורר חוזר עם מסקנות על מערכת הבטיחות -awacs premium. מה היא כוללת? איך היא עובדת? ומה היתרונות שלה? הנה סקירה מלאה

סקירה על מערכת בטיחות לרכב awacs premium

מאת: רועי בורר

הרפורמה המבורכת של משרד התחבורה מעודדת את הנהגים להתקין ברכבם מערכת התראה. בשוק קיימות 3 חברות עיקריות: מובילאיי, awacs ו- movon.

ברכב האישי שלי הותקנה מערכת awacs premium. מערכת הכוללת שני רכיבים:
ראדאר – משמש לניטור שמירת מרחק והתראת התנגשות.
מצלמה – משמשת לזיהוי הולכי רגל וסטייה מנתיב.

הייחוד של המערכת הזו אל מול המערכות האחרות בשוק הוא שהיא כוללת את הראדאר – בעוד שהמערכות האחרות מבוססות על מצלמה בלבד. למה זה משנה?
כי לראדאר יש מספר יתרונות בולטים על פני מצלמה:
טווח – הראדאר מזהה רכבים לטווח ארוך מאד – עד 150 מטרים.
וודאות – הראדאר עובד על זיהוי של מתכת, ולכן לא יכול להתבלבל – אם הוא זיהה משהו סימן שזה גוף מתכתי (כלי רכב במקרה שלנו).
ובניגוד למצלמה, ראדאר לא מסתנוור ולא צריך אור. לכן, הוא עובד באותה יעילות ביום, בלילה, בזריחה, בשקיעה, מול השמש וכו’. הוא גם פחות מושפע מתנאי מזג אוויר כמו גשם וערפל.

מה החסרונות של ראדאר? ובכן, בגלל שהוא עובד על זיהוי מתכת, ובגלל שהוא מותקן מאחורי הפגוש, בחלק מהמכוניות יש צורך לעשות חור קטן כדי שהקרניים של הראדאר לא ייחסמו (אם יש הרבה מתכת בפגוש). עם זאת, ברוב המקרים זה לא דרוש. על החור שמים מכסה פלסטיק, שלא מפריע לפעולת הראדאר.

התקנת מערכת בטיחות מבוססת רדאר

התקנה

התקנת המערכת ארכה כשעה. במהלך ההתקנה מרכיבים את הראדאר מאחורי הפגוש ואת המצלמה מאחורי המראה המרכזית באופן שלא פוגע בשדה הראיה, כמו מצלמת דרך. לאחר מכן, מחברים את המערכת לצמת התקשורת המרכזית של הרכב, כדי לזהות האצה, בלימה ואיתות. השלב האחרון הוא נסיעת כיול על ידי המתקינים האדיבים. וכשבוע אחרי ההתקנה יצרו איתי קשר, כדי לוודא שהכול בסדר ושהכל לשביעות רצוני.

הפילוסופיה של המערכת

כדי לדעת מה לצפות מהמערכת, יש להבין מה המחשבה שעומדת מאחוריה. המערכת אינה קיימת ברכב כדי להחליף את הנהג, אלא כדי לסייע לו, המערכת קוראת את הדרך ומתריעה מפני סכנות. הנהג הוא היחיד שאקטיבי ומערכת השיקולים בנהיגה נותרת שלו.

שימושיות

בהתאם לפילוסופיה, התצוגה של המערכת פשוטה. יש מסך יחיד שמורכב מפס לדים.

1. שמירת מרחק/התנגשות: התצוגה כאן פשוטה:
נורה ירוקה אחת – המערכת עובדת.
שורה ירוקה – זוהה רכב/אופנוע, והמרחק בטוח.
שורה צהובה – זוהה רכב/אופנוע, המרחק בינוני.
שורה אדומה – זוהה רכב/אופנוע, המרחק לא בטיחותי.
שורה אדומה + צפצוף יחיד – לא להתקרב יותר, לשמור מרחק!
הבהובים אדומים + מספר צפצופים – סכנת התנגשות, תבלום עכשיו.

בפועל, החיווי הזה מתברר כמאד נוח ואינטואיטיבי. ניתן לדעת את סטטוס שמירת המרחק בכל רגע נתון בזווית העין, ולא צריך להסיט מבט מהכביש. ניתן להגדיר מאיזה מרחק את רוצה שהמערכת תתחיל להתריע, וגם ניתן לבטל אותה לגמרי מבלי לנטרל את התרעת ההתנגשות.

פונקציונליות התראת שמירת מרחק עובדת ממהירות 30 קמש ומעלה.
פונקציונליות התראת התנגשות עובדת ממהירות 15 קמש ומעלה. שתי הבחירות נעשו במודע, כדי לא לעצבן בעיר או בזחילת פקקים.

כו כן, מצאתי שהפונקציה של שמירת המרחק והפונקציה של התראת התנגשות עובדות מצוין. בהתאם לפילוסופיה, הן מתריעות כשצריך ורק כשצריך. זיהוי כלי רכב מתבצע מטווח רחוק ובאופן אמין ועקבי. שאפו.

תצוגת המערכת פשוטה וניתן לעקוב אחריה, מבלי להסיט את העיניים מהדרך

סטייה מנתיב

כאמור, סטייה מנתיב עובדת באמצעות המצלמה. גם כאן, החיווי פשוט – סטיתם מנתיב בלי לאותת? יישמעו מספר צפצופים ופס לדים לבן יהבהב בצד של המסך שאליו סטיתם. הפסים האלה מופיעים משמאל או מימין לפס שמירת המרחק, כך שלמשל אם סטיתם ימינה יהבהב הפס שמימין. גם כאן, ניתן לכוון את המרחק שעברתם מ/אל הפס של הנתיב לפני שתישמע התראה, וכן ניתן לכבות את התראת סטיה מנתיב. פונקצית סטייה מנתיב עובדת ממהירות 60 קמש ומעלה.

בבדיקות שערכתי גיליתי שברוב המוחלט של המקרים, המערכת זיהתה את הסימונים בכביש ועבדה טוב מאד גם כשהסימונים על הכביש לא היו במצב מושלם.

זיהוי הולכי רגל
גם הפונקציה הזו עובדת באמצעות המצלמה, וכמו שניחשתם, גם כאן החיווי פשוט… זוהה הולך רגל? יופיעו 3 נורות לד ירוקות בפס שמירת המרחק.
אתם עומדים להתנגש בו? ישמעו צפצופים, והנורות יהבהבו באדום.
התראת זיהוי הולך רגל עובדת במהירויות שבין 5 ל-40 קמ”ש.

מבין כל הפונקציות של מערכת הבטיחות הזו, התראת זיהוי הולך רגל, זו הפונקציה היחידה שלא הייתי מסתמך עליה (בכל מערכת, לא רק כאן). זיהוי ודאי של הולך רגל וזיהוי הכוונות של הולך הרגל, אלה מטלות קשות ומורכבות מאד. הזיהוי מבוסס מצלמה, ולכן מושפע מתנאי תאורה וראות משתנים. המערכת כן מזהה הולך רגל, אך עקב הסכנות שנלוות לזה לא הייתי מסתמך על מערכת הבטיחות באופן בלעדי.

סיכום
אחרי חודש וחצי של נסיעות עם מערכת הבטיחות אייווקס פרימיום ברכב, אני יכול להגיד שהתרשמתי מאד לטובה. היא עובדת היטב בהתאם לפילוסופיה שלה – מערכת שמתריעה מפני סכנות בדרך, ומציגה ביצועים אמינים ועקביים, וזה חשוב מאד כשמדובר במערכת שצריך להסתמך על בנהיגה כשכל כך הרבה משתנים ומשתמשי דרך נמצאים סביבך.

במקרה שלי, ועל אף שהמערכת עבדה היטב מאחורי הפגוש, ביצעתי חיתוך קטן בפגוש כדי לאפשר את מלוא הפוטנציאל שלה, ולהגדיל את טווח היעילות שלה, עד כמה שניתן.

מי שאין לו מערכת התראה, צריך להבין שמדובר במוצר מציל חיים. הוא יכול לעשות את ההבדל בין תאונה קשה לתאונה קלה או אפילו להימנעות מוחלטת מתאונה. ועכשיו כשמשרד התחבורה מציע החזר של עד 1500 שח באגרת הרישוי, זאת הזדמנות מצוינת לצייד את הרכב במערכת בטיחות מתקדמת.

יש לכם מערכת התראה? שתפו אותנו בתגובות איזו מערכת יש לכם, ואיך אתם מתרשמים ממנה.

follow and like
fb-share-icon0

7 Replies to “סקירה: AWACS מערכת בטיחות מתקדמת לרכב מבוססת רדאר”

  1. אני רכשתי את המערכת לצערי לפני מספר חודשים והתאכזבתי ממנה וגם מנציגים שמוכרים וגם מנציגי השירות.
    נציגי השירות אינם עונים לטלפונים , גם לא להודעות דרך מרכז הודעות. אנשי המכירות (שובאי) לא אמינים וברגע ששילמת הם לא רואים אותך ממטר. קלאסיקה של איך לא להיות לקוח חוזר.
    המערכת שלהם לא מזהה תמרורי מהירות על-פי רוב, לא בלילה ולא במזג אוויר סגרירי וגם לא לרוב בתנאים אופטימלים. המערכת מציגה נתוני יתר-מהירות שגויים ללא שום היגיון. המערכת מזהה מעבר מנתיב לנתיב ונהיית פעילה רק כאשר מהירות הרכב תעבור את ה- 60 קמ”ש.
    לאשתי ישנה מערכת של מובילאי ואין צורך להלבט – לא לקנות אווקס.נקודה.

  2. אני צריף דחוף להעביר את המערכת למכונית אחרת ולא ייכול למצוא אותכם מה זה כל כך סודי או שאכלתי אותה עם גורמים לא רציניים אצטרך לפנות לגורמים ציבוריים ויהיה לכם נזק

  3. האמת שאני כבר מתקשר הרבה פעמים ואף אחד לא עונה אפילו הנציג שמכר לי את המערכת(אלירן רבי)הוא לא עונה בכלל..המערכת רק מזהה נטיה מהכביש ולא משהו אחר…האמת שאני מופתע לגמרי מהשרות הלא יפה ולא מכובד…אני מתחרט שהתקנתי אותה
    ואני מקווה מה הנציג אלירן רבי שיחזור אלי דחוף.

  4. בכתבה שהיא סקירת מוצר חיובית היה צריך לציין “מדור פרסומי”.

    תגובות הקוראים שרכשו את המערכת שבסקירה הפרסומית
    משקפץ את המציאות למדוע ולמה לא כדאית רכישת המוצר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

seventeen − 15 =