טויוטה פריוס (דור 4) – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

מבחן דרכים לדור הרביעי של המכונית ההיברידית טויוטה פריוס. האם היא תצליח לשמור על מעמדה מול המתחרות החדשות?

חברת טויוטה הייתה החלוצה בעולם הרכב שהציגה את הפריוס, המכונית ההיברידית הראשונה, ליפן ב-1997 ולעולם בתערוכת ניו יורק ב-2003.

טויוטה ישראל השיקה את הדור הרביעי והנוכחי של הפריוס (פרוש השם: “ראשוני”), ברבעון הרביעי של 2016, כשבדור הנוכחי נוספו לה מערכות בטיחות מתקדמות – TOYOTA SAFETY SENSE שהופכות את חווית הנהיגה ברכב ללא פחות מעתידנית.

מאז שהוצגה הפריוס נוספו יצרניות רבות בעולם שאימצו את הטכנולוגיה ההיברידית. מרכבים קטנים דרך SUV ורכבי יוקרה ועד, רחמנא ליצלן, מכוניות-על ספורטיביות. בישראל אף משווקים לא מעט רכבים מקבילים שמתחרים על סגמנט ההיברידי המשפחתי, כגון יונדאי איוניק והונדה אינסייט, לכן צפויה לפריוס כעת תחרות לא פשוטה על חוות הדעת, כיאה לאם כל ההיברידיות.

המחלקה לעיצוב מתקדם
בחניון “בית טויוטה” קיבלה את פניי הפריוס בצבע אדום בורגנדי מטאלי. הערכתי שהצבע הדומיננטי נבחר כדי לנסות להפיג את השעמום הצפוי מהרכבים ההיברידים, ולתת לה נוכחות קצת יותר דומיננטית. האמת, הצליח להם. הפריוס חטפה לא מעט מבטים ברמזור הודות לצבע הזה. נראה שטויוטה עשו מאמץ גדול לעדן את המראה החריג שלה בנוף, מאז הוצגה לראשונה, כאשר הופיעה עם צדודית קצת מוזרה למראה.

עיצוב הפריוס החדשה מעורר בנו תחושות בדיוק כמו סושי: או שאתה אוהב או שאתה לא. אין אמצע. אני אהבתי. מעצבי טויוטה עבדו קשה כדי לשמור על עיצוב יפה ועתידני ובו בזמן גם לתת דגש על הפחתת התנגדות האוויר בנסיעה, לעומת הדגם היוצא, לטובת צריכת דלק טובה יותר. כל זה מסתכם במקדם גרר הטוב יותר בעשירית הנקודה לעומת הדור השלישי, לפי נתוני חברת טויוטה.

פנסי החזית נראים ”עצבניים” ונמשכים אל תוך פגוש הרכב. הרכב בעל קימורים לכל אורכו המסתיימים בישבן בעל פנסים מאורכים, אותם פחות אהבתי מבחינה עיצובית. כמו כמעט כל רכב היברידי מהסגמנט, החלון האחורי מחולק לשניים ע”י “ספוילר” החוצה לאורכה של השמשה האחורית, שעליה נדבר בהמשך גם כן.

נעילת דלתות הרכב נפתחת אוטומטית כל עוד אתה מחזיק את שלט הרכב. כנ”ל ההנעה המתבצעת ע”י מערכת התנעה חכמה באמצעות כפתור, ללא צורך במפתח (Keyless).

לנהגים עם אג'נדה ירוקה ולא רק. פריוס דור 4
תא נהג עם עיצוב עתידני. טויוטה פריוס דור 4

פנים הרכב מפתיע בעיצוב חללי, אך איכות החומרים אינה אחידה ברמתה. הקונסולה המרכזית וההגה מחופים פלסטיק לבן בעוד שאר החלקים בשחור כסוף המשווים לפנים הרכב מראה חללי.
כיאה לחללית, עלה חשד שהפלסטיק הלבן נלקח מהחליפות הלבנות של חיילי סער מהסרט “מלחמת הכוכבים”. האמת, די דומה.

מערכת המולטימדיה גדולה. היא בעלת מסך 7″ עם כפתורי טאצ’, אפשרות להוספת מערכת ניווט (בתוספת תשלום) וסאונד די טוב. כל אלה הופכים אותה ללא רעה בכלל. חלון ה-Energy Monitor מעל הדשבורד מציג נתונים רבים, שאליהם נתייחס בהמשך. אם תרצו ממש להרגיש בחללית, כפתור HUD יקרין את המהירות, את נתוני צריכת הדלק ואת הסוללה על השמשה הקידמית. נחמד.

3,2,1… ממריאים?

לחיצה על הכפתור מניעה את הרכב. בפועל, לא תרגישו כלום. המנוע החשמלי עד כדי כך שקט שבכל הנעה הייתי מחפש את המילה Ready בלוח השעונים, רק בשביל להאמין שהרכב מונע.
ידית ההילוכים הקטנה והכחולה (עתידני כבר אמרנו?) אשר ממוקמת בדשבורד מתחת למערכת המולטימדיה מועברת לD, ו… הרכב מתחיל לנסוע.

שכחתם לשנייה באיזה דגם רכב אתם נוהגים? קטע וידאו קצר מופיע בעת כל הנעה על לוח השעונים והשם ‘פריוס’ שצץ מכל זווית, אפילו ממכווני פתח המיזוג, יזכירו לכם.

לכל נהגי הנגמ”ש או הטנק בצבא, אתם תסתדרו מיד עם הנראות דרך השמשה האחורית. כל השאר יצטרכו להתרגל להסתכל דרך המראה בשמשה צרה, המחולקת לשניים.

תא המטען בעל נפח של 412 ליטר, ועם כיסוי נגלל הספיק למזוודה גדולה ועגלת ילדים בשכיבה. זהו. את כל שאר הציוד נאלצנו להנדס, וכך יצא שחסמנו גם את החציון התחתון של השמשה וגם מעט מהחציון העליון. תפקיד המצלמה האחורית והחיישנים היו הכרחיים מאי פעם.

טויוטה פריוס. מכונית משפחתית היברידית

שקטה ודינאמית

הנסיעה בפריוס שקטה, והשקט נשמר גם כשמנוע הבנזין שלו, הבעל נפח של 1800 ליטרים, נכנס לפעולה. הנסיעה מרגישה נעימה ונראה שהמתלים מכוילים מצוין, ומתמודדים יפה עם כבישים פחות איכותיים. אף סוס לא ברח מ-122 כוחות הסוס שהמנועים מפיקים יחדיו ומניעים את הפריוס יפה מאוד. זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש עצר את השעון על 10.55 שניות.

צריכת הדלק דיי רחוקה מהמוצהר ע”י היצרן (27.8 קמ/ל’) ועומדת בנסיעת המבחן על 19.5 קמ’/לליטר בנסיעה די תובענית. ועדיין, נתון מכובד מאוד.

מרווח פנים

המושבים האחורים קלטו בוסטר ומושב בטיחות, אם כי הילד השלישי הרגיש קצת צפוף. הרצפה השטוחה הקלה במעט את הצפיפות ברגליים. התקני ה-ISOFIX מכוסים במכסי פלסטיק מיותרים הנשלפים בקלות. איפה אני אמור לשמור אותם בשנים הקרובות כשאשתמש במושבי בטיחות? בגזרת המבוגרים, המצב לא מזהיר. נוסע מעל גובה 180 ס”מ לא ישב בנוחות במושב האחורי.

על אף השקעים בתקרה, התקרה פשוט ”יושבת” על ראשו של בוגר שגובהו קצת מעל הממוצע. גם במושב הנהג מעט צפוף, נסיין שלנו, המתנשא לגובה של 188 ס”מ, התלונן שההגה פשוט יושב לו על הרגליים. לא פלא שרבים מהסלבס בהוליווד הנוהגים בפריוס החדשה, מאותגרי גובה, ובכלל נראה היה שהמושב האחורי מתקשה להכיל בנוחות 3 מבוגרים ממוצעים פלוס.

לוח התצוגה

מהנדסי טויוטה העמיסו כמות נתונים קצת שאפתנית. גרפים וטבלאות, יומני נסיעות ותרשימי זרימה ומה לא. ואם לא הסתפקתם  בכך, הנתונים מופיעים גם על מסך מערכת המולטימדיה. בעזרת כפתור הניווט בהגה ניתן לעבור מנתון לנתון ומתצוגה לתצוגה.
כפתור הניווט מאפשר בנוסף גם שליטה מההגה כמעט על הכול, החל מהמערכת והטלפון ,דרך המזגן ועד לוויסות רגישות מערכות הבטיחות ברכב.

רק בסיום הנסיעה הראשונה גילינו שיש לנו  שני כפתורים להפעלת החימום לכיסאות הקדמיים, שהוצנעו מתחת לדשבורד למטה. מזלנו שכמעט אין חורף בארץ.

נסיעה דינאמית ונוחה. טויוטה פריוס

קפיצת דרגה בבטיחות
טויוטה פריוס מתגאה ב  SENSE SAFETY TOYOTA – ויש לה במה להתגאות. הנהיגה בפריוס חצי אוטונומית בזכות מערכת בקרת שיוט אדפטיבית שעובדת פשוט מצוין. ה”רדאר” קולט במהלך הנסיעה את הרכב מלפנים, מאט ומאיץ בהתאם. במהלך הנסיעה התקרבנו לרמזור אדום שבו עמד רכב, ופריוס פשוט האטה עד לעצירה. עם קבלת אור ירוק הרכב שלפנינו החל לנוע והפריוס בעקבותיו עד שנעמדה על המהירות שנקבעה מקודם. מגניב.

הפריוס מגיעה עם מערכת LDA לזיהוי סטיה מהנתיב. המערכת מתריעה ומתקנת את ההיגוי לבד בהתאם.בנוסף יש גם מערכת אור גבוה אוטומטי, מערכת זיהוי תמרורים ועוד. ובכלל, עם 7 כריות אוויר, ציון של 5 כוכבים במבחני בטיחות ושלל מערכות בטיחות שקצרה היריעה מלפרט, הפריוס פשוט בטוחה למשפחה שלכם.

סיכום יומן מסע

הפריוס מתאימה למשפחה של זוג ושני ילדים שאוהבים לטייל בלי להתחשב בעלויות הדלק. בעיקר, אם הם בעלי אג’נדה ירוקה והתחשבות בסביבה. נרשמה התלהבות מיוחדת מהפריוס במיוחד אצל המין החזק, הנשים. העיצוב, הן מבחוץ והן מבפנים, על שלל מערכות הבטיחות, בשילוב טכנולוגיית ההייבריד, הופכות את הנסיעה ברכב למשהו מיוחד. מדובר בחללית האם של שאר רכבי ההיבריד של טויוטה.

המחיר, 149.900 ש”ח, מהווה נקודת תורפה משמעותית לרכב, וגורם לפזול לכיוון רכבים היברידים אחרים, כגון נירו, הקרוסאובר של קיה הזול יותר משמעותית. עם זאת, מדובר ברכב היברידי מעולה ואיכותי, שעם תג מחיר טוב יותר היה נראה יותר בכבישי הארץ.

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

eighteen + 6 =