טור אישי: על מותג סיטרואן המתחדש – חלק ראשון בסדרה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

גבע מאיר בטור אישי, על סיטרואן, חדשנות, מתלים, וכריות ויסקו

כשכתבתי את המבחן על סיטרואן C3 החדשה הבטחתי שאספר קצת על המתלים הפרוגרסיביים החדשים של סיטרואן, ולמה אני חושב שסיטרואן C3 החדשה היא האיירון מן של תעשיית הרכב, שמבצע נחיתת גיבור-על, או דד-פול, תלוי איזה MCU אתם מעדיפים (והנה התדמית של איש מקצוע רציני עפה דרך החלון).

מותג סיטרואן מתחדש. זה המותג שקבע את האמרה “נצח ביום ראשון ומכור ביום שני”, כשהכוונה היא לניצחונות הסוחפים של סיטרואן בתחרויות הראלי WRC בשנים האחרונות עם סבאסטיאן לואב והסיטרואן DS3 המפלצתית שלו (300 כ”ס, הנעה כפולה והמון אבק).

ב-2014 כשסיטרואן קברה את פרוייקט ה”הידר אקטיב” (המתלים ההידרופניאומטיים) חשבתי לעצמי, מה לעזאזל קרה פה? זה כמו שסובארו יוותרו על מנוע הבוקסר, או שטויוטה יוותרו על הקורולה שלהם. אבל הנה, גחלת קטנה נותרה שם בליבה של סיטרואן והיא התחילה לבעור, והצרפתים קיבלו החלטה להמציא את המתלים מחדש – “מרד! אמנם כניעה היא המודל הצבאי שלנו אבל מתלים, את אלו אנחנו יודעים לבנות…”. 

סיטרואן 19-DS

על המתלים החדשים של סיטרואן

אז איך הכל התחיל ומה עשתה סיטרואן כדי להביא את רמת הנוחות לרמה הגבוהה ביותר? הכל התחיל בה סיטרואן 19-DS ב-1955. 
סיטרואן DS נחשבת עד היום כפורצת דרך אוונגרדית ומיוחדת. אמנם לא זכיתי לנהוג בה בעצמי, אבל זקני השבט זוכרים אותה לטובה, כשהיא עבדה כמובן. ע”י שימוש מושכל בחוקי ההידרפנאומטיקה ומכניקה, סיטרואן יצרה מערכת מתלים מיוצבים עצמאית, על ההתפתחות שלה עוד נדבר, אבל כרגע נקפוץ לימינו אנו, לעידן החדש של המתלים הצרפתיים.

מישהו פה דובר צרפתית?

אז סיטרואן הצהירו שהמערכת ההידרופניאומטית מפנה דרכה לעידן החדש של נוחות ואיכות, איך הם עשו את זה? שאלה טובה.
20 פטנטים רשומים רק על מערכת המתלים החדשה והגאונית שלהם, הרבה אינפורמציה אין עליה, בכל זאת, פטנט רשום. עדיין, ממה שכן הצלחנו להבין, ישנם שלושה שלבים למערך הנוחות החדש של סיטרואן.
נתחיל מהשלב השלישי – הכורסאות, משולבות ריפוד ומילוי “ויסקו” (memory foam) בדיוק כמו בכרית שלכם בבית.
השלב השני, שלדה ומרכב – כיסא הנהג במיוחד ותא הנוסעים נמצאים במרכז הכובד של הרכב, כך שבאופן גיאומטרי התנודות הגדולות ביותר נמצאות בנקודה הרחוקה ביותר ונשארות הרחק מתא הנהג והנוסעים, גם בידוד הרעשים ומניעת הרעידות השתפר פלאים ע”פ סיטרואן (NVH).
השלב האחרון והמסובך ביותר הוא מערך המתלים החדש והמבנה של הבוכנה החדשנית והפרוגרסיבית.

מתלה פרוגרסיבי

אז מהו מתלה פרוגרסיבי (בעל כוח משתנה) ולמה הוא חשוב?

מתלה פרוגרסיבי הוא לא המצאה חדשה, טנדרים ומשאיות מגיעים בדרך כלל עם קפיצים פרוגרסיביים, בכדי לעזור למשאית לסחוב את המשקל הרב בבטחה, וגם לשמור על אחיזה כשאין משקל. כל מתלה פרוגרסיבי, אם נוציא את המתלה המגנטי (עליו נדבר גם כן) מבוסס על עיקרון פונקציה מעריכית, או K (כוח הקפיץ) לא קבוע. ובעברית: כוח משתנה. 

במתלה הפרוגרסיבי הקפיץ משנה את כוחו בהתאם למשקל.
כשהבוכנה, שתפקידה לרסן את מנעד הקפיץ נשארת בעל קצב אחיד וקבוע (בלעדיה הרכב היה קופץ ללא הפסקה).

אז מה בכלל עשו סיטרואן, כשאני אומר שהמציאו את המתלה מחדש?

הם עבדו מאוד קשה על בניית בוכנה חדשה, כשלא פחות מ-20 פטנטים רשומים תחת הפיתוח של המתלה החדש. מחלקת המו”פ של מלכת הכביש ישבה על המדוכה בניסיון לבאר את התעלומה.

ממחקר מעמיק הוסקה המסקנה הבאה, מדובר על “בוכנה רב תאית ומשולשת מופעי שיכוך קפיצי”. ובעברית, בתלות כיוון סגירת המתלה, תבחר הבוכנה באופן הידראולי עצמאי האם לנעול או לשחרר באופן מבוקר את כמות הנוזל שבבוכנה הרב תאית, תוך ביטול כוחות מנוגדים, לריסון מקסימלי.

אז מה אמרתי כאן?

בסיבוב מהיר, כשהרכב נוטה על צידו (זווית גלגול), המומנט המופעל על המתלה מגיע מכיוון מרכז המסה של הרכב. הבוכנה החדשה של סיטרואן מזהה את כיוון הדחיסה של המתלה ובאופן הידראולי ננעלת ומבטלת זוויות גלגול קשות, כך שהיא מגבירה את האחיזה בכביש. ומן הצד השני, כאשר הרכב עובר על באמפר או מהמורה או כל שיבוש אחר, הלחץ על הבוכנה מגיע מכיוון הכביש, הבוכנה מווסתת את מעבר כמות הנוזל ההידראולי בין התאים, כך שיתאים את ריסון הקפיץ למנעד מינימאלי של המרכב. ובעברית, מרסן את הרכב ומנתק אותו מהכביש.

ומה קורה כשיש מהמורה קשה?
זוג קפיצים נוספים נמצאים בקצוות הבוכנה לשיכוך וריסון נוסף, מה שאומר שלמתלה של הרכב יש מתלה. מה שנותן מהלך מאוד ארוך ורך, ומצד שני מהלך קצר חד ונוקשה. גאונות במיטבה, לא פחות. אם זה לא היה ברור אין כמו מראה עיניים.

להלן סרטון הסבר:

אז נכון, סיטרואן של היום היא ממש לא כמו של פעם, אבל בכל זאת, כשיצרן ותיק ומוערך מצהיר על חידוש בתחום בו הוא מתמחה, זה סימן לדברים טובים. שמועות, דעות קדומות, זו חשיבה של פעם, של דור שנעלם, הדור הצעיר מקבל הרבה יותר מהרכב בימים אלו; אינספור חיישנים, עזרי בטיחות ואוטונומיה למען הבטיחות והפחתת זיהום האוויר, על כל אלה אפרט בפרק הבא, וגם למה, שוב, סיטרואן מככבת וכיכבה גם בתחום זה.

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

5 × 4 =