טור משפט תעבורה: מה מותר ומה אסור לעשות בזמן הנהיגה?

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

טור חדש של עו"ד דרור כהנוביץ': מה מותר ומה אסור לעשות בזמן נהיגה - תקנות וענישה

מה אסור לעשות בזמן נהיגה? תקנות תעבורה

מאת: עו”ד דרור כהנוביץ’

ישראל ישראלי בפחד היסטרי. חרדה אמיתית. לא, לא מהאיום האיראני או מהחמאס. החרדה היא מאופנועי המשטרה המסתובבים בדרכים ורושמים דוחות לנהגים ולנהגות שעושים כל מיני דברים מוזרים בזמן הנהיגה – מחזיקים טלפון סלולרי ביד, מסמסים, גולשים בפייסבוק,שותים קפה, סופרים שטרות כסף, כותבים בפנקס, אוכלים שווארמה ומה לא. הודעות ויראליות עוברות בווטסאפ – נוהל אכיפה כנגד נהג המוריד את מבטו לכיוון ירכיו, דוח על שתיית קפה בזמן הנהיגה, דוח על ספירת שטרות בזמן הנהיגה ועוד. המדינה בהיסטריה.

לישראלים יש “מחלה” בכל הקשור לסלולר. אנחנו לא יכולים לעזוב אותו לרגע בשקט. תוסיפו לזה את השעות הרבות שישראלים מבלים בפקקים וקיבלתם מתכון מסוכן – נהגים ונהגות עושים שימוש אסור בסלולר או שעושים דברים אחרים בזמן הנהיגה, דברים שנחשבים הסחת דעת מהנהיגה עצמה ומסכנים את המשתמשים בדרך.

משטרת ישראל התחילה בחודשים האחרונים להפעיל את יחידת האופנוענים שלה באכיפה של עבירות הקשורות בשימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. האכיפה באמצעות אופנוענים יעילה מאוד – האופנוע המשטרתי מתגנב מאחורי הרכב בלי להיראות כמעט, השוטר רואה את הנהג מבעד לחלון השמאלי מחזיק את הטלפון או עושה משהו אחר שאינו קשור לנהיגה, ואז מסמן לו לעצור ורושם לו דוח על שימוש בטלפון סלולרי (1000 ₪ ו-8 נקודות, מינואר 2018 עלה מספר הנקודות על עבירה זו מ-4 ל-8) או נהיגה בחוסר זהירות (500 ₪ ו-8 נקודות).

שוטר רושם דוח

אז מה מותר ומה אסור לעשות בזמן הנהיגה?

החובה הבסיסית של כל נהג ונהגת היא לנהוג בצורה זהירה ובתשומת לב ראויה ומספיקה לשם ביצוע מטלת הנהיגה.
תקנה 21(ג) לתקנות התעבורה קובעת:
“לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים, באותות שוטרים, בתנועת עוברי דרך ובכל עצם הנמצא על פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך.”

זוהי עבירת סל, שכוללת בתוכה מצבים רבים בהם הנהג נוהג בצורה שיכולה להיחשב חוסר זהירות או אי מתן תשומת לב מספקת לכביש. שוטרים רושמים דוחות על נהיגה בחוסר זהירות במקרים בהם הנהג מחזיק נייר או עיתון וקורא או כותב בזמן הנהיגה, מחזיק כוס קפה חמה ושותה בזמן הנהיגה, סופר שטרות, מוריד את מבטו לכוון ירכיו או למושב הנוסע ונראה שהוא עסוק במשהו אחר (בדרך כלל קריאה או שליחה של מסרונים).

לקריאה נוספת: רישום דוח כנגד נהג המוריד את מבטו מהכביש.

מעבר לחובה לנהוג בזהירות, קיימת חובה להחזיק את ההגה או את כידון האופנוע בשתי ידיים.
תקנה 28(א) לתקנות התעבורה קובעת:
“נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה; אולם רשאי הוא להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה.”

החובה היא להחזיק את ההגה בשתי ידיים, כאשר מותר להסיר יד מההגה לשם ביצוע פעולות הקשורות בנהיגה – החלפת הילוכים לדוגמה.

תגידו, איך  אפשר לנהוג שעות ולא להוריד יד מההגה? נכון שאי אפשר ואין אחד שמסוגל לנהוג שעות ככה, אבל זו החובה הבסיסית. ברור ששוטר לא ירשום דוח על נהיגה ביד אחת אם סתם יראה אתכם מגרדים באף או מגבירים את העוצמה במערכת השמע.
כלי רכב מודרניים מצויידים היום בלחצנים על ההגה המאפשרים לשלוט במערכת השמע, לענות לשיחה או לנתק על גלגל ההגה, מבלי שהנהג או הנהגת ידרשו להוריד את הידיים מההגה. אם אתם עומדים בפני קניית רכב חדש או משומש, העדיפו רכב שיש בו לחצנים מותקנים על ההגה. זה בטיחותי יותר.

איזה שימוש מותר לעשות בטלפון סלולרי בזמן הנהיגה?
תקנה 28(ב) קובעת:
(ב)  (1)   בעת שהרכב בתנועה, הנוהג ברכב –
(א)   לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית;
(ב)   לא ישלח או יקרא מסרון (s.m.s);
(2)   בתקנת משנה זו –
“דיבורית” – התקן המאפשר שימוש בטלפון בלא אחיזה בו ובלבד שאם ההתקן מצוי בטלפון, הטלפון יונח ברכב באופן יציב המונע את נפילתו;
“טלפון” – מכשיר המיועד לתקשורת אשר קיימים בו לחצנים לחיוג.

מותר לעשות שימוש בטלפון סלולרי בזמן הנהיגה אם הוא מחובר לדיבורית ומותקן ברכב במתקן יציב המונע את נפילתו ברכב, כמו מתקן הצמדה לשמשת הרכב או ללוח השעונים. “שימוש” – לענות לשיחה או לחייג. כל פעולה אחרת אסורה – אסור לגלוש, אסור לשלוח או לקרוא מסרונים, אסור לבדוק מה קורה בפייסבוק, לצייץ בטוויטר, לצלם  וכו’.

לקריאה נוספת: עבירת שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה.

האם מותר לעשות שימוש בטלפון בזמן עמידה ברמזור או עצירה בפקק?
תקנה 28(ב) נפתחת במילים “בעת שהרכב בתנועה”. בתי המשפט התלבטו בשאלה האם מותר להחזיק את הטלפון ביד ולעשות בו שימוש בזמן עמידה ברמזור או בפקק והיו פסיקות סותרות. לפני
כמה שנים התפרסמה הנחיה משטרתית לא לרשום דו”חות על שימוש בטלפון נייד בזמן עמידה ברמזור, אבל אני לא ממליץ לכם לעשות זאת משתי סיבות:

1. אתם עומדים ברמזור, גולשים בטלפון או מסמסים ופתאום הרמזור מתחלף לירוק. עוד לא סיימתם להעביר את ההודעה וצופרים לכם מאחור. רוב הנהגים ימשיכו בנהיגה כשהם עדיין מחזיקים את הטלפון ביד לעוד כמה שניות ואז יש כאן עבירה.
2. נתקלתי במקרים בהם הנהג נשבע שהיה בעמידה ברמזור אבל השוטר שרשם את הדו”ח כתב שהוא צפה בנהג עושה שימוש בטלפון בזמן שהרכב בתנועה. לכו תתווכחו בבית משפט עם
מילה של שוטר.

האם מותר לעשות שימוש בתכנת ווייז או בתכנת ניווט אחרת?
תקנה 28א לתקנות התעבורה קובעת:
28א.   (א)  ברכב מנועי המצוי בנסיעה לא תופעל תצוגה הנראית ממושב הנהג, יותקן ברכב מנגנון
    לניתוקה בהיות הרכב בנסיעה ולא ינהג בו אדם אלא אם נותקה התצוגה כאמור.
(ב)  האמור בתקנת משנה (א) לא יחול על תצוגה המיועדת לבקרה או ניווט של הרכב או על מערכות תצוגה בכלי רכב המשמשים את משטרת ישראל או את שירות הביטחון הכללי לצורך מילוי תפקידם או את צבא הגנה לישראל למטרה ביטחונית.
(ג)   על אף האמור בתקנה זו, רשאי השר ליתן היתר להפעלה למטרה בטיחותית של תצוגה הנראית לנהג גם בעת נסיעת הרכב, ובלבד שהתצוגה אינה מחייבת צפייה רצופה בה והנהג ברכב שבו מותקנת תצוגה כאמור קיבל הכשרה לשימוש בה תוך כדי נהיגה.

אסור להפעיל תצוגה הנראית לעיני הנהג במסך המובנה ברכב או בטלפון סלולרי/טאבלט אחר. זה אומר שאסור לצפות בסרטונים מיוטיוב בסלולר או במסך ברכב בצורה שנראית לעיני הנהג. זה בסדר אם נוסעים ברכב עושים זאת, אבל לא בצורה שהנהג יכול לראות את הסרטונים בדרך שמסיחה את דעתו מהנהיגה. נתקלתי כבר בכביש בנהגים (אפילו נהגי משאיות) שנוהגים עם הסלולר או הטאבלט במתקן הצמדה לחלון והם צופים בסרטים בזמן הנהיגה. שימו לב, זו עבירת הזמנה לדין.

האיסור לא חל על הצגה של מערכת ניווט בסלולר או במסך הרכב. מותר להפעיל ווייז או תכנת ניווט אחרת בזמן הנהיגה בדרך שבה הנהג רואה את התצוגה, רק שימו לב שאסור לתפעל מערכת ניווט תוך החזקת הטלפון ביד, רק אם הוא מותקן במתקן הצמדה לשמשת הרכב או ללוח השעונים.

לקריאה נוספת: עבירת שימוש בתצוגה הנראית לעיני הנהג.

נסכם את מה שאמרנו עד עכשיו:

שימוש מותר:
1.    מותר לענות או להתקשר למישהו בטלפון, בתנאי שהטלפון מחובר לדיבורית ומותקן במתקן יציב המונע את נפילתו.
2.    מותר להסתכל בווייז או לתפעל את הווייז או מערכת ניווט אחרת כל עוד הטלפון מותקן במתקן יציב המונע את נפילתו.

שימוש אסור:
1.    אסור להחזיק את הטלפון ביד, מכל סיבה.
2.    אסור לגלוש באינטרנט, לשלוח או לקרוא מסרונים.
3.    אסור לצפות בסרטונים/משחקים או להפעיל במסך התצוגה או בטלפון הסלולרי תצוגה הנראית לעיני הנהג, שאינה תכנת ניווט.
4.    אסור לאכול בזמן הנהיגה בצורה המסכנת את הנהיגה.
5.    אסור לשתות משקה חם בצורה המסכנת את הנהיגה.
6.    אסור לכתוב או לקרוא מסמך בזמן הנהיגה, לספור שטרות או כל דבר מופרך אחר שנהגים מחליטים לעשות במקום להיות מרוכזים בנהיגה.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג “אב במשרה מלאה“.

follow and like
fb-share-icon0

44 Replies to “טור משפט תעבורה: מה מותר ומה אסור לעשות בזמן הנהיגה?”

  1. נכון להיום, ה-5 לפברואר 2018, האם מותר לשוחח בטלפון נייד, בזמן נהיגה, כאשר הטלפון נמצא במתקן יציב והנהג/ת משתמש/ת באוזנייה רק באוזן אחת?

    לפני כשנתיים, בית המשפט העליון קבע כי שימוש בטלפון נייד, באמצעות אוזניה, בזמן נהיגה, אינו מהווה עבירה, למרות האמור בתקנה 169. האם יש שינוי בנושא זה?

  2. תשובה לברכה: מדובר בפסק דין ישן של בית המשפט העליון משנות התשעים (רע״פ 3237/99 אהובה לוי נ׳ מדינת ישראל), לא מהשנתיים האחרונות. בית המשפט קבע שניתן להשתמש באוזניה אחת לצורך שימוש בטלפון, כל עוד הטלפון מוחזק במתקן יציב המונע את נפילתו ברכב.

  3. האם יש הילה לביטול דו״ח ״החזקת טלפון נייד ביד בעת תנועה״ על בסיס טכני ששוטרת לא החתימה את הנהגת?
    מה הסיכויים לזכות?
    האם שופט יכול להחמיר את הדין?

  4. תשובה ללנה: העובדה שהנהגת הוחתמה או לא הוחתמה על הדו”ח אינה מהווה עילה לביטול הדו”ח. החתימה של הנהג בתחתית הדו”ח היא אישור שקיבל ביד את הדו”ח. אם הנהג מסרב לחתום, השוטר כותב – “מסרב לחתום – נמסר ביד”. נתקלתי כבר בדוחות בהם רשם השוטר שהנהג סירב לחתום למרות שלא ביקש ממנו כלל לחתום. פשוט נתן לו ביד את הדוח.
    לגבי סיכויים בבית המשפט – קשה לענות על השאלה הזאת כאן מבלי לבדוק את נסיבות המקרה.
    שופט יכול להחמיר את העונש, בית המשפט לא כפוף לקנס המקורי.

  5. שלום, האם מותר להוריד את היד מההגה לצורך תפעול הניווט כאשר מדובר במבט קצר? לכאורה נראה שעכשיו המשטרה אוסרת הכל אבל נראה לפי החוק ולפי מה שכתבת ששימוש בניווט מותר במידה מסויימת. אשמח מאוד להבהרה. תודה!

  6. תשובה לאורן: קיימת חובה בסיסית לאחוז את ההגה בשתי ידיים בזמן הנהיגה. מותר להוריד יד מהגה לצורך תפעול הרכב, כמו העברת הילוכים, לדוגמה. מותר לנהוג עם תצוגה של מערכת ניווט בלבד הנראית לעיני הנהג. אם שוטר רוצה להציק, הוא יכול לרשום לך דוח על זה שהורדת יד מההגה, אפילו כדי לגרד בראש. נראה שהמשטרה מנהלת היום מלחמת חורמה בשימוש בסלולרי בזמן נהיגה, קצת בלי פרופורציה, ושוטרים רושמים דוחות מופרכים. יש לי לקוח ששוטר נתן לו דוח על שימוש בטלפון סלולרי, כי הוא חייב בטלפון, כשהטלפון היה מותקן ברכב. זו כמובן פעילות שמותרת תחת הגדרת ‘שימוש’ בטלפון סלולרי. הרי מותר לחייג ולענות לשיחה. קל וחומר, מותר לנגוע במסך הטלפון כשהוא במצב ניווט, אך מומלץ לעשות זאת כמה שפחות כדי למנוע הסחת דעת. הטלפון חייב להיות מותקן במתקן הצמדה המונע את נפילתו, כפי שמגדיר החוק.

  7. היי,

    ברשותי רכב שיש בו מערכת ניווט וכן רדיו אינטרנטי ורדיו רגיל
    לא ראיתי התייחסות לגבי האם מותר להקליד בוויז שבמסך המותקן ברכב? או ליגוע במסך באופן כללי להפעלה של רדיו או להעביר תחנות בנהיגה.

  8. מותר לנגוע במסך מגע במצב של רדיו או במסך של ווייז, בצורה שלא תגרום להסחת דעת מהתנועה. אין הבדל בין נגיעה במסך כדי להגביר את הרדיו או להחליף תחנה לבין נגיעה בכפתור ווליום. כמובן שאם שוטר יראה שאתה נוהג כשתשומת הלב שלך מופנית למסך ודעתך מוסחת מהכביש, הוא יתן לך דוח על נהיגה בחוסר זהירות.

  9. יצאתי מבולבלת מהחוקים החדשים. מאחר ונאמר בתקשורת שאסור להוריד את העיניים מהכביש, הזמנתי מתקן אחזקה לטלפון המורכב על ההגה. חשבתי שזה הפיתרון האידאלי שכן אם זה על לוח השעונים, זה מחייב הסטת המבט וכך, אין צורך להסיט את העין. בלאו הכי יש כבר מלא כפתורים על ההגה, חשבתי לתומי. אלא שאז קיבלתי דוח משוטר שכתב ״הטלפון היה בגובה מעל גלגל ההגה ומסך הטלפון לכיוון הנהגת….״ הוא טען שגם נגעתי בטלפון וזה היה נכון כי צריך לגעת כדי לחייג ולא ברור לי איך אפשר לחייג דרך דיבורית מבלי לגעת במסך הטלפון. אז איזה מתקן מותר ואיזה מתקן אסור ומה ההגיון?

  10. תשובה למיכל:
    אם אכן הטלפון מורכב על ההגה, הדבר אסור ומסוכן כי במקרה תאונה, כרית האויר תגרום לטלפון לפגוע בך בצורה קטלנית. אם התכוונת שהמתקן מורכב על לוח השעונים, יש הנחיה למשטרה לרשום דוחות על התקנת הטלפון על ההגה. זה מסוכן מאוד לנהוג כך.

    לגבי הדברים שכתב השוטר – נתקלתי כבר בשטויות כאלה. גם אצלי הטלפון מותקן במתקן הצמדה שנמצא מעל לוח השעונים, נמוך מגובה החלון. לדעתי המקצועית אין בכך עבירה, למרות שנתקלתי כבר בשוטרים שרושמים דוחות על זה או עוצרים נהגים ומעירים להם. העובדה שהטלפון מותקן גבוה בגובה החלון, לא מפריעה לנהיגה ולא גורמת להסחת דעת. כבר כתבתי כאן ש’שימוש’ בטלפון מוגדר כחיוג ומענה לשיחות. שוטרים היום סבורים שלאדם אסור לקרב אצבע לטלפון, וזה לא נכון. אנחנו מנהלים תיק דומה בבית המשפט בתל אביב על דבר כזה.

    לגבי התקנת הטלפון על ההגה – הדבר אסור. יש הנחיה משטרתית שאוסרת זאת.

  11. היום עברתי בצומת מורשה ומולי היתה מצלמה שמצלמת את פנים הרכב. בזמן שעברתי מולה שתיתי מים מבקבוק מים מינרלים גדול. המצלמה בטוח צילמה. מה לדעתך צפוי לקרות במצב כזה? אני נכה צהל שממש חרד לרישיונו. תודה מראש

  12. משה שלום,
    המצלמות הקבועות שהוצבו בצמתים משמשות לדעתי לבקרת תנועה ולא לאכיפת עבירות.
    בארץ חמה כמו שלנו, לטעמי לגימה מבקבוק, קצרה, אינה עבירה, אבל זו דעתי האישית.
    גם אני משתמש בבקבוק מים מדי פעם בנהיגה.
    נתקלתי בדוח שניתן לנהגת שנהגה עם ספל קפה חם בידה, זו כבר נראית לי עבירה, כי במקרה שהקפה היה נשפך, היתה נגרמת תאונה.
    במידה ותקבל דו”ח על העבירה הזאת, אתה מוזמן להתייעץ איתי בפרטי.

  13. דרור ערב טוב ותודה על התשובה המהירה

    אני כמעט בטוח שהמצלמה המדוברת הוצבה לאחרונה במקום, כדי לצלם נהגים שמתעסקים בנייד.
    ראיתי גם תיעוד מסוים אודותיה ברשת.

    ובכל אופן, האם במידה והמצלמה אכן ייעודה צילום פנים הרכב, האם יישלח לי דו”ח בדואר? או שזה עובד כמו המצלמות הניידות עם השוטר שמחובר אליהן במחשב נייד ועוצר אותך על המקום.

    מה הסיכוי לדעתך שאכן ישלח אליי דו”ח על שתיה מבקבוק מים מינרלים בנהיגה, למרות שדעתי לא הוסחה, ומבטי (המופתע) היה מופנה לעבר המצלמה.

    מצרף לינק לתמונה שצילמתי ממצלמת הרכב – מה דעתך?

    הרבה תודה
    משה

    להלן הלינק לתמונה: https://www.interload.co.il/upload/5492766.jpg

  14. טוב… עכשיו אני רואה שהמקום כולו מרושת. ולא מדובר במצלמה אחת, אלא מצלמה אחת מצד שמאל, ועוד שתיים מימין, אחת לנתיב שלי, משלימה את השמאלית, והשנייה לנתיב הפונה מערבה לרמת השרון.
    שוב תודה
    משה
    -התמונה עם סימון על שלושת המצלמות –
    https://www.interload.co.il/upload/3929270.jpg
    (מתנצל על ריבוי ההודעות…)

  15. שלום עו”ד דרור כהנוביץ’,אתמול קיבלתי דו”ח על שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה לאחר שחייגתי בטלפון,אמרתי לשוטר שרק חייגתי ולא שלחתי הודעה או הייתי באינטרנט ושזה מותר והוא אמר לי שזה אסור,אפילו יש לי הוכחה לזה שחייגתי כי יש לי בטלפון אפליקציה שמקליטה שיחות ובזמן שחיכיתי שיענו לי לשיחה שומעים בהקלטה את השוטר אומר לי לעמוד בצד,אז אחרי מה שקראתי שכתבת פה אני רואה שאני צודק ושמותר לחייג בזמן הנהיגה,אז אני מתכוון ללכת לבית משפט על זה,אני מודה לך מאוד על זה שנתת את המידע על זה פה

  16. שלום עו”ד דרור כהנוביץ’ רק שכחתי לציין בקשר למה שכתבתי על הדו”ח שקיבלתי על החיוג בטלפון שלא החזקתי את הטלפון ביד אלה הטלפון היה על המחזיק טלפון

  17. היי קיבלתי דוח על זה שהשוטר טוען שהסתכלתי למטה למרות שהיה מאוחרי ולא היה יכול לראות שאמרתי לו שהטלפון נמצא בכלל בתא כפפות ולא ליידי הוא השתמש בתירוץ שהויז דולק למרות שברכבי מוציה מערכת מולטימדיה ורואים תויז במסך לא היתה לו שום סיבה לתת דוח רצוי לציין שנסעתי כחוק וזה ניראה כאילו סתם מחפשים לדחוף דחות אשמח לתגובה

  18. קיבלתי דו”ח על כך שמכשיר הסלולר היה מונח על בירכי כאשר ניהלתי שיחה דרך מערכת המולטימדיה והמענה לשיחות נעשה דרך הלחצנים על ההגה.האם ניתן לבטל דוח זה?

  19. אשטמקר דודו, על פי החוק, מכשיר הסלולר לא אמור להיות מונח על הברכיים. מותר לעשות בו שימוש כשהוא מותקן במתקן המונע את נפילתו ברכב, כמו מתקן הצמדה לחלון או ללוח השעונים. גם אם אתה עושה שימוש בלחצנים על גלגל ההגה כדי לענות לשיחה, הטלפון לא אמור להיות מונח על הברכיים. זה מצב מסוכן מאוד, במקרה שבו הטלפון יחליק מהברכיים, דעתו של הנהג תהיה מוסחת מהדרך. המשטרה בכל מקרה לא ממירה דוחות כאלה באזהרה ולא נראה לי שיש הרבה מה לטעון במשפט.

    בברכה

  20. שלום
    רציתי לשאול האם מותר לעדכן עדכונים בוויז בזמן נהיגה או לחפש כתובת ושינוי מסלול בזמן נהיגה כשהמכשיר נמצא על מתקן ומוצמד לשמשה או חמזגן?

  21. שלום רב
    אין עבירות תנועה מזה 10 שנים

    נתפסתי מחזיק טלפון (כמובן שיש תירוצים טובים,הייתי צרוד מאוד ולא שמעו אותי בדיבורית של האוטו )
    השוטר לא ריחם ונתן לי 1000 שקל ו 8 נקודות
    בכפוף לסעיף 28 מ 1 א
    האם כדאי לי להגיש ערעור
    , מה השופט מסוגל לעשות ?
    מה כדי להגיד לו כדי שיקל עלי את הדין ?

  22. שלום הדר,
    על פי החוק חל איסור להחזיק טלפון בזמן נהיגה, גם אם אתה צרוד.
    לא מומלץ לנהל משפט הוכחות בטענה שהיית צרוד. זו טענה שלא תתקבל.
    אתה יכול לבקש להישפט, להמתין שתקבל הזמנה לדין ולנסות לדבר עם התובע לפני הדיון,
    להזכיר את העבר התעבורתי שלך ולבקש לתקן לעבירה של אי החזקת הגה בשתי ידיים.
    יש לתובע שיקול דעת אם להיענות לבקשתך או לא.

    בברכה

  23. שלום חיים,

    החוק אוסר על שימוש במסך תצוגה הנראה לעיני הנהג. יש החרגה בחוק, שהמסך יכול להיות מסך של מערכת ניווט. השאלה היא האם מותר על פי החוק רק לצפות במערכת ניווט הפועלת בטלפון או במסך מולטימדיה או גם ללחוץ על כפתורים במערכת בזמן הנהיגה. הטלפון, כמובן, חייב להיות מותקן במתקן הצמדה המונע את נפילתו, מוצמד לחלון או ללוח השעונים. במקרה שהטלפון מוצמד, ואתה מדווח על סכנה בדרך, לדוגמה, שוטר בדרך כלל לא ירשום לך דוח. במידה ואתה מתחיל להזין כתובות בזמן הנהיגה – זה שימוש אסור. ההנחייה של המשטרה ומשרד התחבורה היא להזין כתובות ומסלולים לפני תחילת הנסיעה, בזמן עמידה בחניה.

    בברכה

  24. שלום רב.
    שוטר עצר היום שהוא טוען שהסכלתי למטה .
    הוייז שלי היה מותקן ליד ההגה בצד לא למטה אמרתי לו שהסכלתי בצד רק לכוון את הוויז . ונתן לי דוח 1000 שח
    האם ניתן לערער ?
    לכווין וויז אתם כותבים כאן שזה חוקי ..

  25. אלי,
    לא ברור מהשאלה שלך על מה נרשם הדוח? ההנחיה המשטרתי לשוטר היא, שאם הוא רואה שנהג נוהג עם מבטו מופנה למטה, מבלי שראה טלפון, לרשום דו”ח על נהיגה בחוסר זהירות. אם נרשם לך דוח שהקנס בו הוא 1000 ש”ח, אז נרשם לך דו”ח על שימוש בטלפון בזמן נהיגה או על קריאת מסרון. לא כתבת מה כתב השוטר בנסיבות העבירה.
    מותר לנהוג כשהטלפון פועל על מצב ניווט בוויז או תוכנת ניווט אחרת, והתצוגה נראית לעיני הנהג. החוק לא מאפשר לך להזין כתובות או להקליד בנהיגה.

    תשובה בשם עורך הדין כהנוביץ’

  26. שלום. יש לי ויכוח עם בעלי שטוען שגם לנוסע שליד הנהג אסור להתעסק בטלפון/לאכול בזמן הנסיעה. ושגם אם הנוסע משוחח בטלפון על ספיקר אסור לנהג לענות גם אם לא מסיט את עיניו מהכביש.
    דבר נוסף. אתמול עקף אותי ורכבים נוספים, מימין, אופנוע משטרתי שהסתכל ברכבים לראות מה עושים הנהגים. לי יש מצלמת דרך. האם ניתן להגיש נגדו תלונה על עבירת דרך,עקיפה מסוכנת מצד ימין?
    תודה טלי

  27. שלום טלי,

    האיסור להחזיק או לעשות שימוש בנייד בזמן הנהיגה מתייחס לנהג הרכב בלבד, לא לנוסעים. אם, לדוגמה, הנוסע עונה לשיחה ומחזיק את הטלפון, וכרגע מופעל רמקול המכשיר, לנהג מותר להשתתף בשיחה. כל זאת, כמובן, אם הוא לא מסיט את מבטו או את תשומת ליבו מהכביש.

    לגבי האופנוע המשטרתי: אופנוע משטרתי מוגדר כ’רכב בטחון’ בחוק, וכשהוא בתפקיד הוא לא מחוייב לציית לחוקי התנועה

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

  28. קבלתי דוח לגבי תחבורה ציבורית נכנסתי בטעות קשה איתי נהג צעיר לפני שנה ב ערית תל אביב
    מה אוכל לעשות הוא איך כדי לפנות אליהם אם לא קבלתי אף פעם דוח כזה

  29. שלום וברכה, אודה מאוד אם אקבל תגובתך בהקדם, מאחר שבעוד חודשיים יש לי דיון.
    קיבלתי דוח על כך שהיה הנייד מול עיניי ובו מופעל סרטון, שזה בעצם הייתה הרצאה.
    באמת המכשיר היה על מתקן אבל לא מול עיניי כפי שנכתב בדוח, אלא מצד ימין של חצי הרכב בדשבורד, כלומר שבכדי לצפות במכשיר חייבים להסית את הראש ימינה בצורה ניכרת. כל משך הנסיעה היו פניי קדימה ללא סטייה לצדדים וידיי על ההגה,ונהגתי ללא זגזוגים ובמהירות המותרת.
    לאחר שקראתי את דבריך שסודרו בצורה תמציתית וברורה למדיי, אני כבר מסופק אם הצדק עימי, מאחר שמשמע מדבריך שאסור שיופעל סרטון במכשיר אפילו אינו מול הנהג, מאחר שהנהג יכול להסית ראשו בכל זמן שירצה.
    האם הבנתי נכונה ? והיינו שכגאי לשלם הקנס ולא לחכות למשפט, גם אולי יעלו את גובה הקנס ?
    תודה רבה על העזרה. ברוך תהיה

  30. שלום דוד,

    העבירה היא ‘עבירת תצוגה הנראית לעיני הנהג’.
    המשטרה לא חייבת להוכיח כי הנהג הסתכל בפועל על התצוגה, אלא שהתצוגה אכן הייתה נראית לעיני הנהג. לכן נראה לי שיקשה עליך להוכיח את טענתך במשפט.

    בברכה

  31. שלום רב.
    אני בעלת רשיון נהיגה 9 שנים, אך בפועל עם רכב 2.5.
    היום בפעם הראשונה בחיי עצר אותי מישהו. הייתי ברמזור אדום והאטתי את הרכב וכמעט שהגעתי לעצירה ולרגע הזזתי את הפלאפון מהירכיים שלי ובאתי לשים לידי על המושב. יודעת שזו עבירה לכל דבר (עצם העובדה שהורדתי יד מההגה ונגעתי בפלאפון). מצד ימין שלי רכב אדם על אופנוע, ביקש ממני להוריד את החלון ואמר לי שיש לו מצלמות והוא צילם אותי נוגעת בפלאפון וביקש ממני לעצור בצד מיד אחרי הרמזור. הוא שאל (כשאלה רטורית) האם אני רוצה דו״ח של 3000₪ ו8 נקודות, ואז דיבר איתי על כך שזה מאוד מסוכן ואילו היו לי ילדים ברכב וכו׳.. כמובן שהיה עם טון דיבור מאוד תקיף ורשמי. הוא לא רשם לי דו״ח, אבל גם לא נראה כמו שוטר (לא ראיתי שיש לו מדי שוטר וכן לאופנוע לא הייתה לוחית רישוי בצבע אדום והאות מ׳).
    האם יכול להיות מצב של שוטר או סייר תנועה שלא במדי שוטר או רכב עם לוחית רישוי מתאימה?
    האם בכל זאת אני עלולה לקבל דו״ח הביתה?

  32. שלום רב.
    היום נסעתי בכביש 40 לכיוון 443 (הייתי ברמזור בצומת רמלוד), וכשהרכב עמד להיעצר ברמזור האדום הזזתי את הפלאפון מירכיי לכיוון המושב שלידי (יודעת שזו עבירה לכל דבר).
    פתאום נעמד לידי מצד ימין אופנוע וביקש שאוריד את החלון. הוא אמר שהוא ראה אותי נוגעת בפלאפון ושזו עבירה ויש לו מצלמות שתיעדו את זה, וביקש ממני לעצור בצד הכביש מיד אחרי הרמזור.
    לאחר שעצרתי בצד, הוא עצר לידי ושאל (שאלה רטורית) האם אני רוצה דו״ח של 3000₪ ו8 נקודות. ולאחר מכן התחיל לדבר בטון מאוד תקיף ורשמי על כמה שזה מסוכן ואילו הילדים שלי היו ברכב איתי מה היה קורה.. לאחר מכן הוא נסע. לא נתן לי דו״ח או משהו. אותו אדם לא לבש מדי שוטר וגם לאופנוע לא הייתה לוחית רישוי בצבע אדום עם האות מ׳ עליה.
    האם זה בכל זאת יכול להיות שוטר או סייר תנועה?
    והאם בכל זאת אקבל דו״ח הביתה?

  33. אכן לפי התיאור שלך לכאורה עברת עבירה. את לא אמורה להחזיק את הטלפון בנהיגה. על הטלפון להיות מותקן במתקן הצמדה המונע את נפילתו ברכב. אני מציע לך לרכוש מתקן הצמדה, שעולה כמה עשרות שקלים.
    לעניין התנהגות הרוכב – נראה שהוא סתם ניסה להפחיד אותך. הקנס על שימוש בטלפון הוא 1000 ש”ח ולא 3000. יכול להיות שהוא באמת שוטר או מתנדב שלא היה בתפקיד. יכול להיות שהוא סתם ניסה להפחיד אותך.
    עקרונית, כל שוטר וכל אזרח יכולים להגיש תלונה על עבירה של אזרח אחר והמשטרה יכולה להפיק דוח על סמך הדיווח, אבל מהסיפור שלך וההגזמות שלו נראה לי שהוא פשוט ניסה להפחיד אותך.
    ממליץ לך להתקין את הטלפון ברכב במתקן הצמדה ולא לגעת בו בנהיגה.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

  34. הטלפון הסלולרי נמצא במתקן המוצמד לשמשה הקדמית. על המסך היה פתוח וייז לנסיעה הביתה. פתאום קפצה פרסומת שהסתירה את המסלול. אחזתי בארבע אצבעותי את המתקן ובאגודל הסרתי את הפרסומת (האחיזה במתקן נועדה לייצב את כף ידי כך שבאמצעות האגודל, יכולתי לדייק במיקום נגיעתה במסך לסילוק הפרסומת). שוטרת עצרה אותי ורשמה דו”ח 1000 ש”ח.
    הערה: הדבר היה תוך כדי זחילה לקראת אור אדום בצומת, כשאני שומר מרחק מהרכב שלפני.
    השוטרת רשמה בדו”ח: “נהגת ברכב הנ”ל ובעת שהרכב היה בתנועה אחזת או השתמשת בטלפון שלא באמצעות דיבורית, בניגוד לתקנה 28(ב)(1)(א), סמל הסעיף 7140.
    בנסיבות המקרה רשמה: “… אני מבחינה דרך החלון… כי מעל ההגה יש מתקן לפלאפון והנהג אוחז בפלאפון עם ארבעת אצבעותיו ומקיש בעזרת האגודל במכשיר ומסיט את מבטו מהכביש ומסתכל על המכשיר ולסירוגין על הכביש לאחר מספר שניות כרזתי לנהג לעצור… ” מצורף סרטון ממצלמת גוף”.
    מה דעתך על סיכויי ההצלחה במשפט?

  35. זה זן חדש של דוחות על שימוש בטלפון – גם כשהטלפון מותקן במתקן הצמדה כנדרש בחוק, ומופעלת בו מערכת ניווט שמותר לעשות בה שימוש בנהיגה, הם רושמים דוח על כך שנגעת במסך הטלפון.
    לטעמי זה שימוש מותר והיו כמה פסיקות של בתי משפט על זה, וזאת מבלי לתת לך עצה או יעוץ משפטי.
    באפשרותך לבקש להישפט ולהגיע עם הדוח לבית המשפט.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

  36. שלום רב אשתי קיבלה דו”ח על שימוש בנייד לפי תקנה 28(ב)(1)(א). רושם הדו”ח היה מתנדב שעצר את אשתי עפ”י הוראת שוטר שהיה ממוקם כמה מאות מטרים משם ולטענותו הוא זה שראה את העבירה.
    בדו”ח נרשם שכותב הדו”ח לא ראה בעצמו את העבירה והוא רושם אותה בהוראת השוטר נרשם קנס ע”ס 1000 ש”ח ו- 8 נקודות. . כאשר רציתי לשלם באתר את הקנס (מספר ימים לאחר ביצוע העבירה) התברר לי שהוא על סך 1500 ש”ח. פניתי למוקד 110 שם הובהר לי כי אכן יש נפל פגם במילוי הדו”ח ועלי לשלם 1500 ש”ח , אפילו קיבלתי מכתב במייל שמודיע לי שנפלה טעות ברישום סימול העבירה והיא תתוקן …דו”ח חדש ישלח, ואכן לאחר כחודש קיבלתי דו”ח מתוקן עם קנס ע”ס 1500 ש”ח. האם זה אכן גובה הקנס שעלי לשלם? מדגיש שעדיין לא חלף חודש וחצי מביצוע העבירה.

  37. הקנס על עבירת שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה הוא 1000 ש”ח. יש פה טעות בירוקרטית. אשתך צריכה לפנות למשטרת ישראל – פניות נהגים, רצוי בדואר רשום, עם בקשה לתיקון הטעות.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

  38. שלום רב,
    שוטר נתן דו”ח על אי ציות לאור אדום שהיה ברמזור בכיוון נסיעתך. הרמזור בכביש ראשי עירוני והשוטר עמד בסימטה שיוצאת לאותו כביש.
    אין שדה ראייה לשוטר שכולל את הרמזור שנעבר באדום ואת קו העצירה ביחד.
    ציטוט מהדו”ח “עמדתי עם הניידת עם מבטי לעבר הרמזור המרוחק לתנועה מעצמאות כללי והבנתי כי הרמזור האור התחלף בו לאדום הסטתי מבטי לעבר קו העצירה הנ”ל הגיע כמטר לפני קו העצירה בנתיב אמצעי משלושה ולמרות האור האדום ברמזור נסע ברציפות חוצה את קו העצירה באדום ברמזור והמשיך…”
    האם הדו”ח תקין שאין מבט רציף וכולל גם על הרמזור וגם על קו העצירה מולו?
    האם לא חייב לציין בדו”ח אם יש עוד רכבים בכביש?
    כתב בדו”ח “נסעתי אחריו תוך קשר עין רצוף…” השוטר יצא מסימטה ואילו הרכב שנטען שעבר באדום כבר חמה את הצומת לכן לא סביר שהיה בקשר עין רצוף.
    לא מצויין בנסיבות המקרה פרטים על הרכב לא צבע ולא סוג.
    השוטר היה עם עוד אדם אבל לא מצויין כך בדו”ח ואין רישום או חתימת עד ,האם זה תקין?

  39. מטבע הדברים, יהיה קשה להתייחס לטענות האלה בפורום הזה, שמיועד בעיקר לשאלות ולתשובות כלליות ופחות להתייחסות פרטנית.
    אם הפונה סבור שהדברים שכתב השוטר מעוררים ספק לגבי אשמתו, יש לשלוח בקשה להישפט ולטעון את הטענות האלה בבית המשפט.
    באופן כללי, השוטר חייב להתייחס בדברים שלו לתנאים בהם בוצעה העבירה – מצב הכביש, מצב התנועה, מקום עמידתו, אופן זיהוי הרכב וזיהוי הנהג, שמירה על קשר עין וכו’.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

  40. קיבלתי דו”ח על אחזקת מכשיר שמשמיע שירים (ללא הסתכלות או התעסקות בו), מה הסיכוי לנצח בערעור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

8 − two =