כתבת אורח: טיפים בקנייה או החלפת רכב

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

ישנן מספר דרכים לרכוש רכב בימים אלה – דרך חברות ליסינג, טרייד אין, מימון בנקאי או אצל חברות האשראי ועוד. רכב חדש משמעותו לא רק מימון הרכב אלא גם מכירת הרכב הישן, וכאן מתחילות הדילמות

כותבת אורחת: שירי דניאל 

כתבת אורח: טיפים בקנייה או החלפת רכב


נניח ויש לכם רכב בן 4 שנים ואתם שוקלים לעבור לרכב חדש יותר, איך הכי כדאי לעשות זאת? האם כדאי לקנות (או למכור) רכב לבד דרך מודעה על החלון, לוחות מודעות באתרי האינטרנט? אולי כדאי לגשת ליבואן ולברר אפשרויות טרייד אין או בכלל לפנות לחברות הליסינג? 
בהחלפת רכב ישנם 2 שלבים: מכירת הישן ורכישת החדש. האפשרויות השונות נוגעות בשני השלבים הללו. לכל אחת מהאפשרויות יש צדדים קורצים וקורצים פחות, ויש כמה דברים שתמיד כדאי לעשות.

מכירה ורכישה מפרטיים


באופן מסורתי רכישה ומכירה פרטית נחשבת לבעלת הסיכוי הטוב ביותר לביצוע עסקה מוצלחת, אבל לצד הסיכוי לעסקה טובה קיימים גם לא מעט סיכונים והתעסקויות שכדאי לקחת גם אותם בחשבון.

כאשר מוכרים באופן פרטי, השיווק הוא למעשה עליכם. מודעה על הרכב עשויה להספיק, אך ישנן שיטות טובות יותר להגיע למגוון קונים פוטנציאלים. מלבד עניין השיווק גם כל תהליך המכירה הוא עליכם, כולל כל מה שכרוך בכך. קונים יתקשרו, ירצו לבוא לראות את הרכב, לקחת אותו לנסיעות מבחן ובדיקות וכל אלו לאו דווקא בשעות נוחות. גם נושא התמחור הוא רגיש: מחירוני הרכב המשומש אינם משקפים את מחירי השוק והמחיר שתקבלו על הרכב תלוי במידה לא מועטה לא רק ביכולות המכירה אלא גם בכישורי העמידה על המקח.

גם רכישה מפרטיים אינה פשוטה: פגישות רבות, מיקוח, בדיקות וגם אחרי שתרכשו רכב כזה אין למעשה שום אחריות על הרכב שנרכש. בעסקה פרטית, תצטרכו גם לשלם מיידית את מלוא סכום הרכישה, ללא אפשרויות פריסה מובנות.

מצד שני, היתרון ברכישת רכב מפרטי הוא הסיכוי למצוא רכבים שמורים עם נסועה (קילומטראז’) נמוך. לפעמים צריך לנשק לא מעט צפרדעים עד למציאת הנסיך.
מכירה ורכישה מפרטיים מתאימה במיוחד למי שהחלפת הרכב אינה תחומה בזמן, ומי שיכול להרשות לעצמו תשלום מלא של הרכב החדש או שביכולתו להשיג הלוואה למימון הרכב.

טרייד אין

התחרות הרבה בשוק הרכב מביאה יבואני רכב וחברות ליסינג להציע עסקאות טרייד אין: הביאו את הרכב הישן וקבלו חדש של היבואן. היתרון בעסקאות כאלה הוא שחברות הרכב יכולות להרשות לעצמם לשלם מחירים גבוהים יחסית המתקרבים למחירי המחירונים הרשמיים. הקאץ’ הוא שלא כל רכב יתקבל, וודאי שלא במחיר גבוה. מגרשי הטרייד אין הרציניים נוהגים להציג רכבים בני 3 – 4 ועד 5 שנים, על מנת לשמור על שמם הטוב. גם רכבים שעברו תאונות קשות או שיש בהם ליקויים חמורים עלולים לא להתקבל, או שידרש תשלום נוסף על מנת להתחשב בליקויים. 

מגרשי הטרייד אין הגדולים ידאגו למצב הרכבים המוצעים דרכם. הרכבים יעברו טיפולים מסודרים, השבחה ואבזור ואף יציעו מבצעים שונים שיהפכו את הרכב לאטרקטיבי עבור הקונה: אחריות לתקופה מסוימת, אפשרות להתנסות בנסיעה ברכב משך מספר ימים ואפילו הבטחה לרכישה חוזרת לאחר מספר שנים. יחד עם זאת חשוב לזכור שרכישה מחברה מורידה את ערך הרכב. דרך עסקאות טרייד אין אפשר גם לרכוש רכב חדש, במקרים רבים עסקה כזו עדיפה על מכירה באופן פרטי מפני שעל רכבים חדשים אפשר להשיג הנחה משמעותית. 
החלפת רכב מטרייד אין מתאימה במיוחד עבור מי שמעוניין לסיים את עניין החלפת הרכב מהר, בפגישה אחת. מרבית חברות הטרייד אין כוללות גם אפשרויות מימון נוחות.

החלפת רכב מטרייד אין. טיפים

 

מימון או ליסינג פרטי?


בעסקת טרייד אין, עדיין יש צורך בהשגת הסכום הנדרש עבור רכישת הרכב החדש. בהנחה כי לרוכש אין את מלוא הסכום המזומן בעת הרכישה, קיימות אפשרויות שונות להשלמת העסקה: לקיחת הלוואה (בנקאית או אחרת), מימון באמצעות חברת הרכב או ליסינג מימוני.

הלוואה בנקאית אינה תמיד האפשרות המשתלמת כיוון שהיא אינה תורמת להשגת הנחות ברכישת הרכב. מעבר לכך, לקיחת הלוואה בנקאית עלולה לפגוע במסגרת האשראי הפנוי. הלוואה מסוג שונה היא הלוואה של חברות הרכב שניתנת במסגרת עסקאות מימון הרכב.

בעסקת ליסינג פרטי, הרכב נרשם על שם חברת הליסינג. בתום תקופת הליסינג בעל הרכב יוכל לרכוש את הרכב מהחברה ולהעביר את הרכב על שמו אך הוא ירשם כבעלים שניים של הרכב. כדאי לזכור כי ליסינג פרטי אינו דומה לליסינג תפעולי בכך שעלויות טיפול, ביטוח ודלק הן על הרוכש ולא על חברת הליסינג.

החלפת רכב לליסינג פרטי מתאימה במיוחד עבור מי שרואה ברכב מוצר צריכה ולא השקעה. בסיום תקופת הליסינג ניתן לעבור לעסקת הליסינג הבאה, כלומר ניתן להתייחס לתשלום החודשי כתשלום עבור שירות החזקת רכב פרטי (שלא דורשת התעסקות בקניה ומכירה) ולא כרכישת רכב.
בנוסף חברות הליסינג מציעות גם רכבים חדשים לקניה בהנחות משמעותיות, מדובר ברכבים חדשים לגמרי (0 קילומטר) שנרכשו על ידי חברות הליסינג כחלק מעסקאות ענק, מחירוני הרכב המשומש לוקחים בחשבון עסקאות ליסינג מקילומטר 0 – רק 5% מערך הרכב הנקוב לעומת 8% כאשר העסקה אינה מהקילומטר הראשון.





כמה טיפים שכדאי ליישם בכל שיטה להחלפת רכב

 

  • בדקו היסטוריית טיפולים מלאה של הרכב, ניתן היום להשיג כזו דרך המוסך המטפל ומחברות הביטוח על פי חוק אם אין אחריות, קחו את הרכב למכון בדיקה ללא עדכון מוקדם של המוכר לגבי מכון הבדיקה בו הרכב יבדק. 
  • בדקו את הרכב בעצמכם, גם אם יש בדיקה קיימת עבורו. 
  • בדקו התאמת רישיון הנהיגה לזהות בעל הרכב והתאמת רישיון הרכב למספר השלדה
  • קחו את הרכב לנסיעת מבחן
  • בדקו התאמה לצרכים (אפשרויות חיבור כיסאות בטיחות, גודל תא מטען וכדומה)
  • וודאו שאין שעבודים, עיקולים ומשכונים על הרכב, ניתן לעשות זאת דרך האתר של משרד המשפטים
  • וודאו כי יש ברשותכם ביטוח חובה וביטוח צד ג’ לפני שתסעו עם הרכב. ניתן לרכוש ביטוח חובה מיד לאחר העברת הבעלות.


החלפת רכב אינה עניין פשוט. השיטה המתאימה תלויה בהון העצמי הקיים ללא צורך בפריסת תשלומים, גיל ומצב הרכב הישן, ומידת המוכנות להשקיע זמן ומאמץ רבים כדי להשיג תוצאה שאולי בסופו של דבר תהיה עדיפה. 

מלכת הכביש בפייסבוק ובאינסטגרם

 

follow and like
fb-share-icon0

4 Replies to “כתבת אורח: טיפים בקנייה או החלפת רכב”

  1. שלום שירי
    חברות הליסינג פשוט גמרו את השוק הפרטי כמעט לגמרי, אי אפשר למכור רכב היום במחיר נורמלי גם אם הוא במצב מצויין עם ק"מ נמוך, שמור וכו' .
    לגבי כל עסקאות הטרייד-אין שהחברות הנ"ל עושות הן פשוט נותנות ללקוח מחיר נמוך מאד ומוכרות את הרכב שלהם במחיר מחירון
    וכל ההפרש{שהוא בדר"כ גדול מאד} הם לוקחים. לדעתי מי שצריך לעשות טרייד-אין הוא מי שלא רוצה להתעסק יותר מידיי ואין לו בעיה להפסיד כמה
    אלפי שקלים או מי שיש לו רכב שבאמת לא מצליח להפטר ממנו במכירה פרטית וכבר אין לו ברירה אחרת.
    לגבי הטיפים שנתת ללא ספק שחייבים לקחת כל רכב לבדיקה{במכון מורשה שאתם בוחרים ולא לאן שחברת הליסינג שולחת}
    וגם אם חברת הליסינג טוענת שרק עבר בדיקה והכל תקין אסור לוותר על הבדיקה.

    תודה שירי על הכתבה וד"ש לענת 🙂

    אילן.

  2. אני לא מאמינה בקניית רכב יד שניה, כאשר מדובר ברכב ישן. הכסף שחוסכים הולך בסוף על תיקונים, טיפולים, דלק (שברכבים חדשים יש יותר מודעות לצריכה נמוכה), ובכלל – יותר נעים לנסוע על חדש. בגלל הסיבה הזאת הרבה אוהבים ללכת על ליסינג.. אני אישית אוהבת שיש משהו שכשאני קונה אותו הוא נטו שלי, אבל זאת כבר שריטה שלי. כשהיינו צריכים לקנות עשינו פשוט טרייד אין באלבר, קיבלנו מחירון ותכלס זה דיי מזכיר ליסינג, רק שהתשלום הוא בפעם אחת, למי שיכול..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

19 − three =