מבחן דרכים DS5

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

על חלומות, קסמים וסיטרואן אחת... מבחן דרכים על DS5 ועל כתב רכב שחולה על צרפתיות ולא מתבייש להודות בזה

מאת: גבע מאיר
תמונות: אלבום פרטי


טוב נתחיל בזה – אני משוחד.
אני אוהב את סיטרואן וחושב שהחברה הזו בנתה מותג ייחודי, וכעת, ניתנה לי ההזדמנות להרגיש מקרוב מה קרה שם בחברת סיטרואן, שהחליטה להיפרד מהמותג DS, ולהוציא ליין חדש לגמרי של מכוניות פרימיום.
וכשאני אומר פרימיום זה אומר 218,900 ₪ לפני אגרות המדינה, (מחיר רכב המבחן, ברמת גימור Sport -chic).

אני אמנם עוד קצת צעיר, ואת ה- DS המקורית ראיתי רק בתצוגות ובמפגשי מועדון ה- 5, אבל את ממשיכת דרכה, או לפחות את דגם הדגל, הנושא את רוח האוונגרדיות, יותר משמחתי לקחת לסיבוב מסוגנן.

DS5. מסוגננת

DS, מותג היוקרה של קונצרן PSA (כמו אינפיניטי של ניסאן-רנו, ולקסוס של טויוטה), פתחה סניף ייחודי משלה, עם קו עיצוב מיתוג ושיווק חדש לחלוטין, הם כבר לא סיטרואן, הם DS, בשנים הקרובות DS צפויה להציג לא פחות מ- 8 דגמי חדשים, כולם יתברגו בצורה כזו או אחרת לקטגורית הפרימיום ותציגנה חידושים ופתרונות טכנולוגיים ייחודיים בתחום הנוחות.

לאוהבי המותג מדובר על בשורה של ממש. דגמי היוקרה שתופסים תאוצה בעולם ובארץ בכלל, מגיעים עם משהו נוסף למערכה, אופי ייחודי עם נגיעות של התנשאות, לטוב או לרע.

הכרות ראשונה, בונז’ור מדמואזל…

DS5 המחודשת, שומרת על המראה הנון-קונפורמיסטי, ונראית עדיין כמו חללית. תא הנהג מדמה גשר פיקוד וההרגשה היא שה-DS5 עושה עבודה מעולה ומייחדת אותך מכל השאר.

העיצוב העתידני נשען על מראה הסטיישן הקומפקטי או קרוסאובר סטייל, ולא סתם, חטיבת המו”פ של סיטרואן מאמינים שזוהי התצורה היעילה ביותר לרכב העתידי, עם המון אור, המון מקום ומבלי להתפשר על חוסן מרכב.

לוקח זמן לעכל את ה-DS5, חיצונית ופנימית. וסיטרואן כיאה לסיטרואן, זוכה לשתי תשובות, או שהיא ממש יפה או שהיא חטא עיצובי שלא היה צריך להיוולד. אני משוחד, אז דעתי ידועה. לקחתי אותה לסיבוב, בניסיון לענות על השאלה הגדולה והחשובה מכולן, לאיזה קהל היא בכלל מיועדת?

"או שהיא יפה או שהיא חטא עיצובי, אבל אני משוחד". DS5

חטיבת הכוח לא כל כך רלוונטית כשהמטרה שלך היא שיוט נינוח, אבל בכל זאת, מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין מסדרת THP מבית ב.מ.וו, שדוחף 165 כ”ס ב- 6,000 סל”ד ו- 24.5 קג”מ ב- 1,400 סל”ד. אותו מנוע החולש על רוב דגמי PSA (סיטרואן-פיג’ו) הגדולים היום.

המנוע זריז גמיש ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטארית בעלת 6 מהירויות מבית אייסין, תם עידן AL4.

*ישנן עוד אופציות מנוע בחו”ל, כמו מנוע דיזל וגם גרסה היברידית עם הנעה כפולה, אבל ארצה הן לא תגענה, בעיקר בשל מיסוי גבוה.

165 כ”ס זה לא רע, המנוע מרגיש זריז וגמיש ובשידוך לתיבה הפלנטארית המוצלחת התוצאה מצוינת, אם לוקחים בחשבון את היצע חטיבות הכוח בדור הקודם של סיטרואן-פיג’ו, השילוב החדש הוא קפיצת מדרגה.

אך עדיין עם ה-DS5 על 1,420 הק”ג שלה, לא ציפינו לביצועים חורכי כבישים. התאוצה מ-0 ל-100 אורכת 9.5 שניות והמהירות המרבית עומדת על 202 קמ”ש.

תאוצות הביניים טובות יותר ויתרונות המנוע המוגדש והתיבה הזריזה באות לידי ביטוי. כשצריך ה-DS5 יודעת לרוץ מהר.

המתלים מכוילים על הצד הרך, היא אוחזת בעיקשות וגם סופגת ומגהצת את רוב תחלואי הכביש, אבל עדיין, סיטרואן C5, היא לא.

החדשות הטובות הן שמתלים מסוג חדש עומדים לצאת בשנים הקרובות, כאלה שיצליחו לשחזר את האופי הסיטרואני שמעריצי המותג אוהבים, כבר היום סיטרואן 3C החדשה מציגה מתלים פרוגרסיביים, במהלך הזמן הקרוב נבחן אותה ונכתוב כאן את חוות דעתנו עליה.

ליטר אחד לכל 11 ק”מ בנסיעה משולבת. לא רע לתנאי מבחן.

DS5 החדשה מגיעה עם כל מערכות הבטיחות המסורתיות, מתוכן בקרת יציבות ו- 6 כריות אוויר, מערכת ניטור שטחים מתים וחיישני לחץ אוויר בצמיגים.

בלטו בהעדרן מערכות מתקדמות, כמו מערכת שמירת נתיב אקטיבית ובלימה אוטונומית. אך עדיין DS5 מגיעה עם פנסי קסנון עם מתזים נפרדים, חיישני חנייה גם מלפנים ומצלמה אחורית מובנית, תאורת יום DRL וחיישני גשם ותאורה.

רשימת אביזרי הנוחות כוללת בקרת אקלים מפוצלת מערכת שמע עשירה, עם CD (לא רואים כאלו הרבה), כניסות USB, AUX, BT ומאפליקציה פנימית בשם jukebox. בנוסף מציעה המערכת את אפליקציות ווייז ופנגו.

תא נהג DS5
לוח שעונים DS5
חללית. תא נהג DS5

חווית נהיגה

אני מתיישב על הספות החדשות, נוחות מחבקות, יש מקום מאחור ודי מרווח כאן. עובר לתא הנהג המבודד, קונסולה גדולה בצדי הימני מנתקת אותי משאר הנוסעים, לחיצה קלה על כפתור ההתנעה מגלה לי מחוג יחידני במרכז לוח השעונים ולא פחות משלושה מסכי TFT סביבו בעיצוב מושקע.

כל מה שאני צריך לדעת נמצא לפני, ואפילו תצוגה עילית מסוג HUD, מועלית אט אט ומקרינה את נתוני המהירות ובקרת השיוט (או מגביל המהירות תלוי מה לוחצים) על מסך הזכוכית. ההגה הקטום מעוצב כמו הגאים במטוס נוסעים, ושלל הכפתורים מכל צדדי אינם משאירים המון מקום לדמיון.

סה”כ העיצוב עתידני חללי ונינוח, לא רע כאן בכלל. מעליי כפתורי השליטה על הגג הפנוראמי, מספר לחיצות והתחושה האוורירית ביצירה הצרפתית מוקרנת באור גדול.

מתחילים להתגלגל
המנוע שומר על קצב התקדמות יפה, ההעברות חלקות ועד כאן באמת שהכול בסדר, אפילו טוב מאוד. השקט נשמר באופן יחסי ורעשי רוח מופיעים רק במהירויות גבוהות יותר שלא תואמות את מטרתה של הקרוזרית המעוצבת.

הכיסאות החשמליים מגיעים עם טווח עצום של משחק, כאן נציין כי הקהל הנשי מאוד התחבר ל-DS5, הנראות החיצונית האוונגרדית, תנוחת הישיבה הגבוהה, העיצוב הפנימי והייחודיות על הכביש.

ההגה המעוצב מדויק אין צורך לבצע תיקונים רבים בפניות. אמנם הוא נמצא על הצד הכבד יותר בסקאלה אבל הוא נוח וקל לתמרון. על גביו כפתורי שליטה נוספים על מערכת המולטימדיה ועל מערכת בקרת השיוט ומגביל המהירות האלקטרוני.

כל תא הנהג משדר יוקרה, נגיעות כרום בכפתורים ועל הדוושות, פסי הדלתות הפנימיים, ואפילו השעון נראה כמו יצא ממגזין אופנה פריזאי. התחושה הכללית שהכול שם בפנים בוהק, צועק ואפנתי.

DS5 החדשה, היא מכונית מעט מוגזמת, עם פסי הכרום העצומים בחזית הרכב והגריל הגדול, המראה השרירי מאחור והצדודית הסקסית. העיצוב הזה, צמצם מעט את מרווח הראש מאחור.

סה”כ היא מרגישה גדולה, עמוסה כל טוב ומשדרת נוכחות בכל מבט. הכפתורים הפזורים ברחבי תא הנוסעים מחייבים עצירה ולימוד, יש המון מהם, ואם נוסיף את מערכת המולטימדיה העשירה יש להשקיע זמן להכיר את שלל הפונקציות.

כל כולה משדרת יוקרה. DS5

אני חושב לעצמי על כמה שאני משוחד ואוהב את המכונית הזו, גם אם הייתה מגיעה עם מנוע קיטור הייתי אוהב אותה. המבטים שקיבלתי מהנהגים מסביב, ההתעניינות, יש כאן משהו שאין לאף אחד. הייחודיות של סיטרואן מתגלה פה בעוצמות אחרות.

בשביל לאזן את עצמי קראתי לשותף הכי אמיתי שאני מכיר.. ישיר ולא מבזבז זמן. אז הלכתי לגן, הוצאתי את הבוחן, חגרתי אותו בכיסא הבטיחות והתחלנו לנסוע באוטו החדש עם אבא:

“תעשה שוב את הקסם עם הדלת”, הוא דיבר כמובן על טכנולוגית הkeyless – שמגיעה סטנדרט ברמת הגימור הנבחנת. פיצ’ר נחמד שאפשר בעזרתו לפתוח ולנעול את הרכב עם היד בלבד (כל עוד המפתח עליך). 
-“האוטו שלנו משעמם, פה רואים את העננים”.
אני במבט זועם/נעלב רושם לעצמי את הממצאים.
“יש פה טלוויזיה, אולי נראה ברק ומכוניות הענק?”.
“לא אדון אסף זו מצלמת רוורס”. 
ממשיכים לטייל, המהירות מטפסת בקצב מהיר. ה-DS5 יציבה, נעימה ושקטה כל עוד לא מדביקים את הדוושה לרצפה. קרוזרית כבר אמרנו.

הנוף מתחלף באזור זיכרון, ואת העליות העקלקלות היא עושה בקלות יתרה גם בקצב מהיר. היא אוחזת בעיקשות ויודעת לנענע את הישבן כמו שצריך. כבר שעת ערב, ותאורת הקסנון נדלקת באופן אוטומטי. אני מקבל פקודה – “תעשה את הקסם עם האורות אבא…”, ואני כמו נתין טוב מסובב את ההגה קלות. בכל פנייה מערכת התאורה עוקבת באופן פיזי אחרי ההגה בנוסף לתאורת הפנייה המובנית באורות הערפל, התוצאה, שטף אור לכל פנייה שהרכב מבצע. 

אך כמו בכל מערכת תאורת קסנון, הנהג שמגיע מלפנים, מתעוור זמנית, מקלל ורק אז ממשיך בנסיעתו. אז קחו טיפ למען הבטיחות בדרכים – במידה ויש לכם תאורת קסנון, אנא רחמו על משתמשי הדרך האחרים.

פנסים עוקבי פנייה. DS5
DS5

יש כמה דברים פחות טובים להגיד – כמו איכות חומרים שלא תואמת תמיד את הקטגוריה. הנדסת אנוש ומציאת תנוחת נהיגה נוחה. וגם לא מצאתי מחזיקי כוסות טובים, כי הם נמצאים בדלתות, ולשים שם כוס או בקבוק זה לא כל כך נוח. גם המושבים לא כל כך סיטרואניים, הם תומכים וטובים, אבל קצת מפוספסים.

אחרי טיול מתיש ומהנה עם ה-DS5 אסף עייף, ואני ברגשות מעורבים. מצד אחד DS5 היא קפיצת מדרגה לסיטרואן, מצד שני נראה שהיא עדיין לא מתחרה אמיתית בקטגוריה, ואת מה שהייתה אמורה לקחת בהליכה היא לא עשתה. 

הגענו הביתה לארוחת ערב עם אימא וינאי הקטן, רגע לפני שיוצאים מהאוטו אני שואל את הבוחן הקשוח: “אז מה אתה אומר על האוטו החדש?”
“כיף”
“האמת אספי, אתה מסכם את האוטו הזה הכי טוב שאפשר.

מי שיקנה את האוטו הזה, לא מחפש מכונת נהיגה אגרסיבית, הוא כנראה יתלבט בין קרוסאובר מעוצב למשהו ייחודי של ממש, וה-DS5 החדשה נוחתת בדיוק בהגדרה הזו. היא מיוחדת מספיק בכדי למשוך מבטים ולמתג אותך בפלח אוכלוסיה אמיד, אבל גם לא באמת משתייכת לקבוצת הפרימיום המסורתית.

יש כאן מכונית מופלאה בדרכה שלה, מרהיבה ביופיה ומתאימה לפלח שוק ספציפי מאוד – אוהבי עיצוב ונראות שיקית ואוהבי המותג סיטרואן. זה בדיוק מה שהמכונית הזו מייצגת – חזרה לשורשים הייחודיים של סיטרואן, וזה במילה אחת – כיף”
“מה, אבא?”
“כלום, בא לאכול”.

follow and like
fb-share-icon0

תגובה אחת ל “מבחן דרכים DS5”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

2 × 5 =