סיאט לאון קופרה – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

כתבנו לקח את הסיאט לאון קופרה החדשה למבחן דרכים וחזר עם ניצוץ בעיניים ונקע ברגל

מאת: מקסים גולדשטיין

בראפ האמריקאי הייתה יריבות רבת קורבנות בין אמני החוף המזרחי לחוף המערבי. כל צד ניסה להוכיח שהוא יותר קשוח, יותר אמיתי ויותר מחובר לרחוב. בספורט ישנן אינסוף יריבויות בין אוהדי קבוצות כאלה ואחרות, יריבויות עירוניות, יריבות פוליטית ויריבות אידאולוגית. בתחום הספורטיבית החמות, Hot hatchback ישנה יריבות רבת שנים בין מעריצי הגרמניות (קבוצת פולקסוואגן) אל מול אוהדי תוצרת צרפת (בימינו בעיקר רנו ופיג’ו). הצרפתים מקניטים את מכוניות הוואג שהן לא פונות, טובות לקו ישר בלבד ותו לא. מנגד, חובבי הגרמניות מאשימים את הצרפתיות כחלשות ולא ברות שיפור. 

כדי לשבור את ההגמוניה של רנו מגאן RS בנורבורגרינג, ה-מסלול להמרת ביצועים לפרסומת, ואת הפרסומות למזומן הגרמנים גייסו חלוץ ספרדי, בן למשפחה גרמנית (מריו גומז? רפרנס לאוהדי הכדורגל), חימשו אותו בכל טוב ושלחו לתחרות. את התוצאה אנחנו קיבלנו היום – סיאט לאון קופרה 290.

סיאט לאון קופרה

הצגה
למי שלא מכיר, סיאט לאון זאת המשפחתית הקומפקטית של סיאט. בחנתי את גרסאת הבסיס בעלת מנוע ליטר בודד ואהבתי מאד. הגירסה הבכירה (עולה יותר מפי 2), בעלת תגיות Cupra 290 העיצוב מאוד דומה, חדי העין יבחינו בתגיות המדוברות, חישוקי 19 אינץ’, פגוש אחורי עם דיפיוזר ו-2 אגזוזים. הקופרה הנוכחית סליפרית (=מכונת מלחמה מוסווית כרכב תמים) ואני אוהב את זה.

לאון קופרה מצוידת במנוע 2000 טורבו TSI המפיק 290 כ”ס ב-5700 סל”ד, מומנט מכובד מאוד של 35.7 קג”מ זמין ב-1700 סל”ד (סל”ד נמוך כצפוי ממנוע טורבו מודרני), ומיאוץ מ-0-100 ב-5.7 שניות. תיבת ההילוכים היא DSG רובוטית, בעלת 6 הילוכים, וישנו דיפרנציאל מוגבל החלקה מכני.

בוא נגמור עם זה כבר עכשיו, בהתחלה, אני אישית לא מאמין במדידת צריכת דלק במבחנים של מכוניות ספורטיביות כי הוא תלוי באופי המבחן. כנראה שהקופרה לא תתחרה בפריוס או איוניק, מחשב הדרך סיכם את המבחן בליטר ל-12 קילומטר.

תא נהג. סיאט לאון קופרה

בין אוקטן 98 למטרנה
אני מתחיל את המבחן רגוע, פקק בכביש 40 ויש לי המון סוסים לשחרר. כדי להרגע אני מנצל את הזמן לחקור קצת את הרכב בפנים. תא הנהג בנוי בסדר, מרגיש איכותי ועמיד לאורך זמן. ל”ממששי הפלסטיקים” יהיה פה נעים. החומרים בחלקים העליונים של הדרשבורד רכים ונעימים. בניגוד לגרסאת הליטר, מערכת המולטימדיה גדולה (8 אינץ’) ונוחה מאוד עם צליל לא רע בכלל.

קיימת אופציה במערכת המולטימדיה לבחירה בין “מצבי הצבירה” של הקופרה: קומפורט (ליומיום), ספורט (לא מצאתי שימוש), קופרה (לקרב) ומותאם אישית. במצב האחרון ניתן לכוון את תגובת המנוע, נוחות הנסיעה. גם המתלים ניתנים לכוונון, במצב קומפורט הנסיעה נוחה. אני רגיל למכוניות קשיחות, לכן, עבורי, גם נהיגה במצב “קופרה” הדינאמי והקשיח, נוח מספיק.

המושבים הקדמיים מתכוונים חשמלית, נוחים ואוחזים מספיק, אם כי במצב “קרב” הייתי מעדיף מושבים עמוקים יותר ואוחזים יותר. באקט מתבקש פה ודחוף. מעבר לזה, כמו בכל שאר הגרסאות, המראות החיצוניות והמראה הפנימית עדיין צרות מידי עבורי, ותאורת האווירה בדלתות לא מלהיבה, ומושכת תשומת לב מיותרת. 

מבחינת מרווח פנים, סיאט לאון במקור היא מכונית משפחתית, ומגיעה בתצורת 3 ו-5 דלתות ולכן, גם הקופרה יכולה לשמש כמכונית משפחתית, משפחתית חריפה ודינאמית. 

מכונית משפחתית דינאמית. קופרה 5 דלתות

קרב!
זוכרים את ההקדמה? אני בן אדם רציני (סוג של), אז החלטתי לבחון את הסיאט לאון קופרה דווקא במגרש הצרפתי – כביש לא ארוך אך טכני ומאתגר עם תנועה דלילה. הדרך אליו כצפוי עוברת בכבישים מהירים והלאון כצפוי מהירה מאוד, וממש מעודדת התנהגות פלילית. הכוח רב וזמין, זמין מידי, וצריך להיות מאוד עדין ומודע כדי להישאר במהירות החוקית.

הגעתי סקפטי לכביש החביב עליי. בשביל ליהנות מספורטיבית אני צריך שיהיו לרכב 3 דברים: בראש ובראשונה, שהוא יספק ביטחון. שנית, נגזר ישירות מהסעיף הראשון -“התנהגות”, ושלישי והאחרון – אחיזה.

באמת שלא ציפיתי להתנהגות מהנה כזו, זו “גרמניה” אחרי הכל. בכביש המהיר כצפוי הקופרה מהירה, מהירה מאוד! וכשהתחילו הפיתולים הופתעתי. הקופרה “אוכלת” את הפיתולים בקלות. הכניסה לפנייה מעולה, היציאה מעולה, בעיקר בזכות הדיפרנציאל, והאחיזה נהדרת. פיתול אחר פיתול הביטחון שלי רק עלה, וכך מצאתי את עצמי משתעשע ומשחק עם הקופרה. תענוג.

הרבה כוח זמין. סיאט לאון קופרה

במדד הביטחון הלאון הספורטיבית לא מאכזבת. ממושמעת וצפויה (לטובה), התחושה היא שכל מה שאני מבקש בגבולות המבחן אני אקבל ממנה בקלות. לא הצלחתי להוציא את הלאון מהשלווה. את מדד הביטחון שלי היא עברה בקלות ובהצלחה.

החיסרון של הקופרה? היא פשוט מגנט ערסים. מצד אחד, זה יתרון בסעיף הסחירות אבל זה יכול להיות גם מטרד. צפירות ברמזורים והזמנות ל”פתיחות”. 

לסיכום
הסיאט לאון קופרה הפתיעה אותי  ספורטיבית מצד אחד ומשפחתית מצד שני. יש אולי קיצוניות או חזקות או מהנות ממנה, אך כמכלול מדובר ברכב מאוד שלם, שלגמרי מתחרה על ראש הקטגוריה של ההאצ’בקיות ספורטיביות.

האם הפער בין גרמניה לצרפת נסגר? ובכן, היה חסר לי עדיין קצת דרמה, אבל הפער בין היריבות הצטמצם מאוד.

מחירים

224,000 שקלים לגרסת השלוש דלתות.
229,000 שקלים לגרסת החמש דלתות. 

*מושבי BUCKET ספורט, בתוספת של 9,900 שקל.

follow and like
fb-share-icon0

תגובה אחת ל “סיאט לאון קופרה – מבחן דרכים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

twenty − 12 =