פסיבי אקטיבי: מערכות בטיחות מתקדמות לרכב

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

העולם מתקדם בנסיעה מהירה לעבר רכב בטיחותי יותר עד כדי רכב אוטונומי לחלוטין. זמן טוב להכיר את המערכות ששומרות עלינו

מאת: אלעד לרך

איך אנחנו בוחרים את הרכב הבא שלנו? חלקנו רוצים רכב שיראה טוב, אחרים מהיר או מפואר. יש את אלו שחושקים בגג פתוח, ואחרים מחפשים את החסכוניות בדלק ובזיהום, והולכים על היברידיות. יש עוד הרבה שיקולים לבחירת רכב, ומה לגבי פקטור הבטיחות? האם נושא בטיחות הרכב הוא שיקול שעולה בעת בחירת רכב חדש?

האם אנחנו מבררים על קיומן של מערכות בטיחות מתקדמות ברכב החדש שלנו, מעבר ל”כמה כריות אויר יש לרכב”?

נושא בטיחות הרכב חשוב מאין כמותו, וחשוב שנדע איך הרכב יכול לשמור עלינו בנהיגה, מלבד לכמה כוחות סוס הוא מציע.

ניתן לחלק את מערכות בטיחות הרכב לשניים – בטיחות אקטיבית ובטיחות פאסיבית. תפקידן של מערכות בטיחות אקטיביות למנוע תאונה, ומערכות בטיחות פאסיביות תפקידן למזער את הנזק במקרה שהתרחשה תאונה (פציעה קלה יותר, נזק קטן יותר לרכב).

מערכות בטיחות פאסיביות תפקידן למזער נזקים בתאונה

יש שלל מערכות בטיחות מתקדמות המותקנות היום בכלי רכב. הן רבות, והיכולת שלהם לשמור על החיים שלנו, משולה ללא פחות מאשר מלאך שומר.

ישנן מערכות בטיחות שכולנו מכירים, ולא מייחסים להן כל כך חשיבות. כמו הצפצפה שיש לנו באוטו – כלי הרתעה בפני נהגים אחרים, הולכי רגל ורוכבי אופניים. גם לחץ אויר תקין בצמיגים, וצמיגים תקינים ישמרו על הבטיחות בזמן הנסיעה.

מצלמה שעוזרת לנו להחנות או חיישנים שמאותתים לנו בקול, במידה ואנחנו מתקרבים למשהו, וחיישן שמצפצף אם התחלנו לנסוע ללא חגורת הבטיחות.

בישראל של שנות השמונים רצה פרסומת של משרד התחבורה שמראה איך גלגליה של מכונית וולבו 240 ננעלים והרכב מחליק ללא שליטה כאשר לוחצים חזק על הבלמים כשהכביש רטוב. מטרת הפרסומת היתה ללמד את הנהגים לא ללחוץ על הברקסים בחוזקה בבלימת חירום אם כי “לפמפם” לעצירה בטוחה יותר.

כיום בכל המכוניות החדשות מותקנת מערכת שנקראת ABSAnti-lock Braking System – מערכת בטיחות המונעת את נעילת הגלגלים ובכך מונעת איבוד שליטה והחלקה של הרכב בזמן בלימת חירום. כך שגם אם נבלום בשיא הכוח, המערכת תדע “לפמפם” על הברקסים ובכך להגיע לעצירה המהירה והבטוחה ביותר. למעשה, אפילו נרגיש את ההתנגדות של דוושת הבלם בכף הרגל.

מערכת מעניינת נוספת נקראת ESPElectronic Stability Program – מערכת בקרת יציבות. במילים פשוטות – מערכת עזר אלקטרונית שתעשה הכל על מנת לדאוג שלרכב שלנו יהיה בכל מצב נתון ובכל עת, מקסימום אחיזה על הכביש. המערכת יודעת לזהות כשהרכב מגיע לקצה יכולת האחיזה שלו ומנתבת את כוח המנוע לגלגלים הרלוונטיים ובכך עוזרת לנהג לשמור את ארבעת הגלגלים על הכביש.

ESP מערכת שעוזרת לשמור על יציבות ואחיזה של הרכב בכביש

אם נבחן את הרכב שלנו היום, נלמד שהמכוניות של היום בטוחות בהרבה מהמכוניות של פעם. סביר להניח שמכונית קטנה היום בטוחה יותר מג’יפון של בן כמה שנים. זה קצת נוגד את התפיסה המושרשת שלנו שאומרת “שיותר פח, יותר בטוח” או בסגנון הצבאי – “האדם שבטנק ינצח”. אך העובדות בשטח – מכוניות קטנות מקבלות ציונים גבוהים מאוד במבחני הריסוק הקשים של החברות האירופאיות והאמריקאיות ומתגלות כבטוחות היום יותר מתמיד, וזאת בזכות שלל מערכות הבטיחות שעוזרות לנהג להגיע ל-120 (הגיל, לא המהירות בקמ”ש).

טכנולוגיית התאורה ברכב, נשמע זניח, אך חשוב מאין כמותו. כמו גם ההחלטה לגבי זוויות התאורה של הפנסים הקדמיים והאחוריים, החלטה שמתקבלת לאחר דיונים רבים. היום לא רק עיצוב הפנס חשוב, אלא גם האפקטיביות שלו בנסיעה.

במכוניות מתקדמות היום, מותקנות מערכות בפנסים הקדמיים שיודעות “לעקוב” אחרי הגלגלים ומאירות לפי כיוון ההגה. כך, בפניה חשוכה יזרקו הפנסים אור בדיוק לאן שצריך. כשאנו נוסעים עם אורות גבוהים אנחנו נאלצים להנמיכם כשמגיע רכב ממול, מערכת תאורה מתקדמת היום, תדע לזהות שאכן מגיע רכב ממול ולהנמיך לבד רק את הצד הרלוונטי על מנת שמצד אחד יהיה מקסימום תאורה ובמקביל, לא יסתנוור הנהג הבא ממולנו.

וישנן גם מכוניות פאר, בהן מותקנות מערכות לראיית לילה. בדשבורד יש מסך המציג נתונים ממערכת ראיית לילה, וזה עושה את חיי הנהגים בלילה קלים ובטוחים יותר.

מערכת מונחית רדאר לזיהוי עצמים ומכוניות בשטח מת

מערכת בקרת שיוט אדפטיבית

מערכת בטיחות מעניינת הנעזרת ברדאר. זו בעצם בקרת השיוט שאנחנו מכירים בתוספת דראר, שלה יכולת לזהות אם המכונית לפנינו מאטה, ומאטה את הרכב שלנו בהתאם לקצב המכונית שלפנינו.

בעזרת אותה הטכנולוגיה, המערכת יודעת לזהות אם אנחנו סוטים מהמסלול שלנו ומאותתת לנו באמצעות רעידות בהגה או צפצופים, או מתקנת אותנו באופן אקטיבי ומחזירה אותנו למרכז הנתיב.

מערכות בטיחות משוכללות יודעות לזהות (לפי אופי הנהיגה), אם הנהג עייף, ודואגות להציג על לוח המחוונים אייקון קטן בצורה של כוס קפה, שרומז לנו שהגיע הזמן לעצור לכמה רגעים למנוחה.

כיום גם קיימות מערכות היודעות להתריע בפני הנהג על עצמים ומכוניות ב”שטחים מתים”, על ידי הבהוב נורות במראות הצד. כך נוכל לשקול אם ומתי לעבור נתיב או לצאת לעקיפה.

אחד הדברים המעניינים הוא כמות המשאבים שמקצות חברות הרכב לפיתוח מערכות המגנות על הולכי הרגל בזמן פגיעה. בעבר הלא רחוק, הולך רגל שחס וחלילה היה נפגע מרכב היה צריך להתפלל שצוות השיקום יעזור לו לחזור למוטב, בהנחה ששרד. כיום מתכננות חברות הרכבים את מכלולי הרכב (במיוחד אלה הקדמיים) בצורה כזו שיבלמו את מרבית האנרגיה של הפגיעה, ובעצם כך, ימזערו באופן משמעותי את הפגיעה בהולך הרגל, במקרה של תאונה.

נכון, אנחנו הנהגים הכי טובים ואף אחד מסביבנו לא יודע לנהוג. ההוא נוהג כמו משוגע, ההיא מדברת בטלפון, והאשמה היא לעולם של האחר. בג’ונגל האספלט של ישראל 2017, נראה שכלי הרכב הבטוח ביותר שיכול להיות זה טנק מרכבה סימן 3. היות ולמרביתנו אין טנק בבית וגם שבע עיניים לא יעזרו לנו למנוע תאונה,
כדאי  לבדוק היטב את מערכות הבטיחות הקיימות ברכב שלנו או ברכב הבא שאנו שוקלים לקנות.
מחיישני הרוורס, כריות האוויר, מערכת בקרת השיוט האדפטיבית, ועד תיקון סטייה מהנתיב, התרעה על עצמים בשטח מת ועוד ועוד.

מערכות הבטיחות של העתיד כבר כאן, אז למה שלא ישמרו גם עלינו?

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

19 + 4 =