אהבה ממבט שני: סקודה סקאלה (Ambition) מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

שנה עברה מאז פגשנו את הסקודה סקאלה לראשונה בהשקה הבינלאומית שהתרחשה כאן בישראל. הגיע הזמן לחוות ולבחון אותה על האספלט ולא תחת אורות הניאון

 

אהבה ממבט שני: סקודה סקאלה (Ambition) מבחן דרכים

 

סקאלה, גרם מדרגות באיטלקית. שם שמתגלגל על הלשון במיוחד כשמושכים את צליל הקוף עוד שנייה. אז מה לאיטליה ולרכב צ’כי? לדברי מנהלי סקודה בהשקה, הם בחרו בשם הזה, מאחר שרצו לתאר איך גרם מדרגות הוביל ליצירת האמנות שיצרו. ואכן, הסקודה סקאלה מכונית נאה למדי, עם חזית “סופרבית” רק בקטן. אותה חזית שתלווה גם את הסקודה אוקטביה החדשה, שאמורה להגיע במחצית השנייה של השנה הבאה.

ברשותכם, אני רוצה להתעכב על העיצוב החיצוני של הסקודה סקאלה. סקודה “הביאו פה” חתיכת יציאה. המראה של הרכב מרשים ומסוגנן. יחידות התאורה המשולשות גורמות למראה “זועף” משהו. שבכת הגריל תחומה במסגרת עבה של כרום, וגורמת לחזית להיראות גדולה, ובשילוב מכסה מנוע עם קווים דינמיים, החזית נראית פשוט טוב. הסקאלה לא מגיעה בתצורת סדאן, אלא האצ’בק, חמש דלתות, עם מראה מעט סטיישני, מה שגורם לה להראות ולהיות גדולה יותר. מאחור, יחידות תאורה צרות המשתלבות לתוך קימורי הרכב ויוצרות מראה ספורטיבי, מעט. גם אותיות הלוגו החדש SKODA לאורך תא המטען במקום הסמל הוותיק מוסיפות לייחודיות המראה הכללי. הסקאלה מחליפת הראפיד, ממוקמת באמצע, בין הפאביה בקטגוריית הסופר מיני לאוקטביה המשפחתית, ומהווה אלטרנטיבה למשפחות צעירות שפאביה קטנה עליהם ואוקטביה גדולה מדי. אין לי ספק שהעיצוב יקרוץ לאותן משפחות צעירות.

 

תא נהג צעיר עם נגיעות ספורטיביות. סקודה סקאלה

 

מערכת מולטימדיה טובה ונוחה לתפעול. סקאלה

 

פנים הרכב עוצב ויוצר באיכות חומרים טובה, אם כי לא מרשימה. גם פה העיצוב “צעיר” עם נגיעות ספורטיביות, כמו עיצוב ידיות דלת כסופות, שתואם ליחידות התאורה המושכות את העין, או הדשבורד השחור – כסוף. המושבים נוחים, אך אלה לא זזים מספיק לאחור או לגובה, מה שהשאיר אותי ישוב נמוך מדי. מזל שההגה מתכוון למעלה ולמטה וקדימה–אחורה. אם בהגה עסקינן, הוא מעוצב כהגה ספורטיבי קטום, ועוטה מספר לחצני שליטה למערכת או לבקרות. מאחוריו, לוח שעונים אנלוגי, עם תצוגה נוחה, לרבות מסך מידע במרכזו, אך שונה לחלוטין מלוח השעונים בקוקפיט הדיגיטאלי שראינו בהשקה, ויגיע עם שיווק רמת הגימור המאובזרת יותר Style. (לה אנו מחכים כל כך).

סקודה מכניסה לקונסולה לראשונה, ‘מסך צף’, 8″ לשליטה במולטימדיה, לשליטה במידע ונתונים ובמערכות הרכב השונות. הכל בעברית ובתצוגה בולטת ונוחה. איכות הסאונד טובה של מערכת השמע, ומעט שטוחה. לנייד שלכם תוכלו להתחבר דרך הבלוטות’, או באמצעות Apple Car וAndroid Auto, ו(כניסות USB Type C ל-Type C בלבד).

במושב מאחור, יש מקום מרשים לרגלי נוסע מבוגר, רק הגג אולי יפריע לראשי נוסעים גבוהים, בשל תצורת האצ’בק. כמו כן, תמצאו כאן מאחור פתחי מיזוג וחיבורי USB נוספים (וזה נפלא, ומחייב, רגע לפני שנת 2020). מושבי בטיחות יתחברו בקלות במושב הנוסעים מאחור, גם במושב הנוסע ליד הנהג, בזכות חיבורי התקן ISOFIX, שבולטים קצת מעבר לקו המושב, ובכך מונעים את ההתעסקות בלחפש אותם. מאחר ומדובר ברכב למשפחה צעירה תמצאו כאן לא מעט תאים פרקטיים: תא מתחת למשענת היד, תא מתחת למושב הנוסע, ואפילו כיסי אחסון בצידי המושב. היי, אפילו תא בדלת הנהג למטרייה, כמו ברכבי יוקרה. 

 

תא מטען בנפח 430 ליטר, יתאים למשפחות צעירות

 

תא המטען בנפח 430 ליטר, תא פרקטי למדי, ובשל תצורת חמש הדלתות, הטעינה בו תהיה נוחה ביותר לטעינת עגלות או סתם קניות מהסופר. התא עמוק ונגיש ומרגיש הרבה מעבר לנתון הליטרים היבש על הנייר.

 

יוצאים לדרך

סקודה סקאלה שהושקה בישראל בשישי לדצמבר בשנה שעברה (2018), הוצגה על הבמה בלבד. הגיע הזמן להרגיש את הרכב על כבישי ישראל. בחזית הרכב, מנוע המוכר מהקונצרן, בנפח 1.0 ליטר TSI (טורבו), עם 115 כ”ס המושגים סביב ה-5000 סל”ד, ומומנט של 20.3 קג”מ, המושגים בטווח של 2,000 ל-3,500 סל”ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים DSG7 הידועה. אני מניע ומחכה לויברציות של מנוע 3 בוכנות ו….כלום. נאדה. כנראה שלמישהו בסקודה גם הפריעו הרעידות, אז הוא דאג שלפחות בתא הנוסעים זה לא יורגש. אני משלב להילוך ויוצא לדרך. בזכות היותה משפחתית קומפקטית, התמרון בסקאלה נוח למדי, בעיקר במקומות צרים ובחניה. אך שלא תטעו, מבפנים התחושה הכללית מרווחת לקטגוריה. אני לוחץ על דוושת הגז והסקאלה מגיבה בזריזות ודינאמיות. המנוע “יושב עליה” כמו כפפה ליד. מי שחושק בנהיגה קצת יותר “ספורטיבית” יוכל להעביר את ידית ההילוכים למצב M או S, ולתפעל ידנית את תיבת ההילוכים. זה כיף.

חייב לציין את המתלים בסקודה סקאלה, שידעו להתעמת ולרכך את שיבושי כבישי ארצנו, ולמרות שמדובר רק במתלה אחורי פשוט מסוג קורת מתח, הסקאלה ידעה לספוג מעולה מהמורות ולספק נוחות פשוט מעולה.

 

מנוע ליטר טורבו דינאמי ומהנה מאד לנהיגה. סקודה סקאלה מבחן דרכים

 

אני מחליט לאתגר את הסקאלה ולוקח אותה לכביש עם עלייה חדה, באזור אריאל. אני מאט עד לעצירה ומתחיל נסיעה. הסקאלה “אוכלת” את העליה בלי מאמץ ובלי שום חיל ורעדה. בראבו על הסקאלה! טוב, ממשיכים. מערכת הStart-Stop רגישה יתר על המידה, ומעבר למצב Parking מכבה את המנוע, מה שמצריך התנעה מחודשת, (ומעצבנת) עם המפתח, אז המערכת הזו מיד כובתה. שאר המערכות, לרבות מערכות הבטיחות, פשוט עובדות מעולה. מערכות הבטיחות בסקאלה ברמת הגימור Ambition הנבחנת כוללות מערכת אקטיבית Front assist לניטור מרחק מלפנים, הכוללת בלימת חירום אוטונומית בעת הצורך, מערכת אקטיבית Lane assist לשמירה על סטיה מנתיב הנסיעה, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית ACC, ולא פחות משבעה כריות אוויר, ועוד שלל מערכות בטיחות מובנות, מקוריות. *מערכת לזיהוי שטח מת במראות מגיעה ברמת הגימור הבכירה יותר. 

בסיום המבחן צריכת הדלק הראתה כמעט 16 ק”מ לליטר, נתון לא רע בכלל.

 

איפה הסקאלה שראינו בהשקה החגיגית בארץ לפני שנה? הבדל גדול בתוספות האבזור

 

בנימה אישית וסיכום

בכנות אתוודה, כשפגשתי בסקאלה לראשונה, שנה אחרי ההשקה החגיגית ההיא, חשתי אכזבה. איפה הסקאלה שפגשתי בהשקה ואיפה זאת? אמנם רכב המבחן הגיע ברמת הגימור Ambition הבסיסית, ואפשר להתפלפל עד מחר על שיטת המיסוי שגורמת ליבואנים לחסוך באבזור על מנת להתצליח לתמחר מחיר נורמלי וכדאי לצרכן, אבל בחייאת, כמה כבר עולה הרשת בתא המטען שפגשנו בהשקה? הרשת זו רק דוגמא קטנה. לא מעט דברים פשוט לא מגיעים בגרסת הבסיס, וכנראה לא יכללו בכלל בסקודה סקאלה בישראל. וזה לא רק הסקאלה של סקודה, אלא צרה וכאב ראש של כמעט כל יבואן בארץ. במקרה הזה ההבדל באבזור הורגש מאד, (כמו גם האכזבה), אחרי שפגשתי את הסקאלה התכולה והמושלמת בהשקה הבינלאומית. זו שלא נזכה לקנות פה בארץ.

המחיר, אטרקטיבי, ומתייצב על 117,990 ש”ח. מחיר נגיש למרבית המשפחות הצעירות בישראל. סקודה סקאלה נכון לעכשיו משווקת רק ברמת הגימור Ambition, ובהמשך תשווק גם ברמת ה-Style בתוספת של 8000 ₪, אך תשדרג את הרכב משמעותית. מדובר ברכב טוב, מרווח, למרות הפלטפורמה עליו מתבסס, עם לא מעט מערכות בטיחות וצריכת דלק מעולה. חוץ מעוד קצת אבזור, מה עוד אפשר לבקש?

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

3 × 1 =