אופל גרנדלנד פלאג-אין הייבריד (נטען בחשמל 225 כ”ס) מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

אופל גרנדלנד פלאג-אין הייבריד (נטען בחשמל 225 כ”ס) מבחן דרכים

מבחן דרכים ראשון לרכב הפנאי ההיברידי נטען בחשמל של אופל, הגרנדלנד X PHEV. האם יש פה יותר מעוד רכב פנאי חשמלי ובעיקר, האם סוף סוף המותג ‘אופל’ ירים את הראש, ואת גרף המכירות שלו בישראל?

 

אופל גרנדלנד PHEV נחת בישראל. זהו רכב הפנאי פלאג-אין הייבריד הראשון מבית אופל שנוחת בישראל. החידוש בתצורת ההיברידי-נטען נוצר הודות לקונצרן PSA ש”חשמל” לא מעט דגמים ומותגים לאחרונה, בין היתר, את דגמי DS ופיג’ו, ומותגים נוספים מבית ומשתמש בכל אלה באותם רכיבים. למעשה, מדובר הגרנדלנד PHEV אותו אנחנו בוחנים, הוא תאום כמעט זהה לפיג’ו 3008 היברידי-נטען, ששיווקו יחל בישראל בקרוב. 

ובכן, עם כל הכבוד למותגי היצרן, אנחנו פה לבחון ולדבר על אופל גרנדלנד X PHEV. מה השתנה, ומה לא, ובעיקר האם נתחיל לראות יותר רכבי פנאי היברידיים וחשמליים מבית אופל על הכביש?

 

 

 

עיצוב

 

אופל גרנדלנד X PHEV מבוסס פלטפורמת EMP2 של קונצרן PSA, החולקת את אותה שלדה יחד עם פיג’ו 3008. עיצוב הגראנדלנד PHEV נשאר זהה לחלוטין. חדי העין אולי ישימו לב לשני פתחי דלק/טעינה מכל צד, וכיתוב HYBRID מאחור, בקטן. כל השאר, כאמור, זהה חיצונית לחלוטין לגרסת הבנזין אותה בחנו בעבר.

עיצוב הגרנדלנד אלגנטי ושמרני. בעידן שבו יותר ויותר יצרניות “לוקחות השראה” מיצרניות אחרות, ורכבים מתחילים להראות זהים אחד לשני, האופל גרנדלנד נשאר עם העיצוב הייחודי שלו. קצת לא עושה שכל, כשאתה מגיע מבית PSA, שם דואגים לנגיעות אוונגדריות במותגים שלהם. לו, אין את הייחודיות של DS או של אחיו, ה-3008, אך יחד עם זאת, הוא נראה מרשים, יש לו יופי, סולידי. מאחר ומדובר בעיצוב זהה ניתן לתמונות לדבר. נאמר רק שהרכב מגיע בצביעה דו-גוונית, עם גג ומראות בצבע שחור ללא חלון גג, וצבע שונה למרכב הרכב. ברמת הגימור הנבחנת מקבלים גם חישוקי 19″, ופסי טעינה מסגסוגת כסופה על הגג.

 

תא נהג אופל גרנדלנד PHEV X

 

לילדים היה נוח. תא נוסעים גרנלנד

 

פנים הרכב נותר גם כן ללא שינוי. פנים הרכב מעט קודר, כהה. הצבע השחור דומיננטי בכל תא הנהג והנוסעים. יש קו תאורה עדין בידיות הדלת, אבל הוא לא כזה מורגש. ברמת הגימור UNLIMATE הנבחנת, קיבלנו מושב AGR ארגונומי מחופה עור הכולל כיוון חשמלי שהתגלה כנוח, אם כי, הנוקשות של הריקליינר, המאריך את בסיס המושב, הרגיש לי באופן אישי פחות נוח. אבל היי, יש פה גם חימום, וגם מיזוג במושבים הקדמיים. 

אופל חזרו לייצר בגרמניה את הקרוסלנד X PHEV, ואיכות ההרכבה הטובה מורגשת בכל פינה, גם אם ישנה הרגשה של אובר פלסטיקה.

 

פתחי אוורור וכניסות טעינת מכשירים. אופל גרנדלנד

 

הישיבה גבוהה ונוחה, עם מרווח תנועה ומקום מספק לרגליים. במרכז הדשבורד מערכת IntelliLink 8 מולטימדיה מקורית, עם מעבר בין אפשרות ניווט מובנה לתצוגת מצבי נהיגה (שיוסבר בהמשך), רדיו, ממשק Apple CarPlay וAndroid Auto, טלפון, והגדרות הרכב, ושליטה במיזוג. אם במיזוג עסקינן,
מתחת למסך נמצאים מתגי השליטה במזגן, בבקרת אקלים אלקטרונית מפוצלת.

ההגה הקטום עמוס בלחצני שליטה ולקח חצי יום ללמוד את הפונקציונליות שלהם. לעיתים, אותו כפתור עושה פעולה אחרת בשילוב לחיצה על כפתור אחר. לרוכשי הרכב מומלץ להכיר את המושג RTFM – Read The Fu**** Menual. במקרה הנוכחי זה די פשוט, מאחר והוא מובנה במולטימדיה. מה עוד נמצא כאן? לחצני שליטה במערכות הרכב, מצבי נהיגה וחניה, בלם יד חשמלי וידית תיבת הילוכים יפיפיה המוכרת לנו גם מה-3008.

היושבים מאחור דיווחו על ישיבה נוחה מאוד עם מרווח טוב לרגליים, ועל תא שקיים מאחורי משענת היד הנפתחת, המאפשר גישה לתא המטען, או/ו הטענת מגלשי סקי, אם הבנתי את כוונת היצרן. יחד עם זאת, גיליתי מספר אכזבות בתא הנוסעים, דברים שאני מצפה שכבר יגיעו כסטנדרט ברכב בשנת 2020 בואכה 2021, ועוד חשמלי, כזה שמסמן את העתיד. ציפיתי למשל ללוח שעונים דיגיטלי, עם תצוגות מתחלפות, אבל לא רק שפה מדובר בלוח שעונים רגיל, גם השליטה ושינוי תצוגת המידע בחלון המידע הקטן שבלוח השעונים בגודל 3.5אינץ’ נעשית דרך ידית בצד ההגה ולא בלחצן מההגה הקטום.

 

יש מה לשפר ולהוסיף. קונסולה אופל גרנדלנד

 

משענת היד בין המושבים הקדמיים התגלתה כנוחה ושימושית, אם כי, תא האחסון תחתיה קטן מדי. האשמה החלקית בכך הוא קיומו של משטח טעינה אלחוטי מובנה, אך גם בלעדיו היה מדובר בתא אחסון צנוע למדי. גם תא האחסון מתחת למזגן פצפון ומתאים יותר לסלולרים קטנים מלפני 10 שנים. אמנם יש חיבור טעינה USB בתא הזה, אך הוא מיועד כנראה לכף יד נשית קטנה. כף היד שלי בקושי נכנסה, מה שגרם לכל ניסיון חיבור כבל להיות מעיק. לכן בחרתי לחבר כבל לחיבור הבודד במושבים מאחור. ובכלל, מה עם איזו תאורת אווירה? תאורת כניסה? תאורת פנים רכב LED טאצ’ ולא לחצנים? שמישהו יקנה למעצבים של אופל לוח שנה מעודכן.

 

נהיגה

 

סופ”ש שימשי לפנינו, אבל לא רק, גם סגר שלישי, ולכן מתקבלת החלטה לנסוע לטיול ברמת הגולן, לא פחות. אני פותח את תא דלת המטען החשמלית עם מחווה באמצעות הרגל (ניתן גם מהשלט), חיוני מאד עם ידיים עמוסות. 

תא המטען אמנם הצטמצם, בשל הסוללה הנטענת הממוקמת בתחתית תא המטען, וירד מ-519 ליטר ל-390 ליטר ,אך הצלחתי להעמיס שולחן מתקפל, צידנית ענקית, עגלת קמפינג שני תיקי גב ומעילים. לא מעט.
לחיצה על כפתור ההנעה והשקט נשמר. זוכרים את לחצן בורר מצבי הנהיגה? זה הזמן להשתמש בו.

ישנם שלושה מצבים נהיגה – Sport, Hybrid, Electric. מצב Sport אומר שימוש במנוע הבנזין, Hybrid – שימוש משולב עם המנוע החשמלי ומצב Electric – שימוש בסוללה בלבד.

בחזית, מנוע 1.6 טורבו בנזין 16 שסתומים, בעל 180 כ”ס ו-30 קג”מ, ומנוע חשמלי בעל הספק של 110 כ”ס. השילוב של שניהם מביא ל-225 כ”ס, עם האצה מאפס למאה קמ”ש בכמעט 9 שניות. נכון לכתיבת המבחן הגרלנדלנד משווק בגרסה זו, ובהמשך אמור להתחיל שיווק של הדגם המאוד מעניין, עם מנוע חשמלי נוסף לציר האחורי, המוסיף גם הנעה כפולה וגם מעלה את ההספק של הגרנדלנד ל-300 כוחות סוס.
בשני הגרסאות משודכת תיבת הילוכים AISIN המעולה, לדעתי, בעלת 8 הילוכים, תיבה שמוכרת לנו גם ב…ניחשתם נכון, פיג’ו 3008.

 

מנוע בנזין 1.6 ליטר ומנוע חשמלי. טווח נסיעה חשמלי ראלי של 48 ק”מ

 

הסוללה הנטענת מאפשרת נסיעה של 62 ק”מ ללא שימוש במנוע, אך התצוגה מראה שיש לי כרגע 48 ק”מ ראליים בלבד. כל המשפחה מועמסת לרכב ואנחנו יוצאים לדרך.

למרות שהאופל גרנדלנד PHEV עמוס בנוסעים ותא מטען מלא עד אפס מקום, התחושה מאוד דינאמית ואפילו כייפית, מתגובות הרכב. כל לחיצה על דוושת הגז מעיפה אותו קדימה. אני מוצא את עצמי בכביש 6 צפונה נלחם בעצמי לא לעבור את המהירות המותרת. ההגה החשמלי מתרכך או משתנה בהתאם למהירות הנסיעה, אך לא פוגע בתחושות. מהמורות בדרך מגוהצות כלא היו, למרות המשקל והעומס על הרכב, רבות בזכות המתלים הרב חיבוריים מאחור. 

התחושה שעוטפת אותך בנסיעה היא מאוד בטוחה. כבישים ארוכים ומשעממים כמו כביש 6 מאפשרים לי לבחון את מערכות הבטיחות ברכב.

 

50 דקות יספיקו לטעינת 80% סוללה

 

אופל גרנדלנד מגיע עם שלל מערכות בטיחות שקצרה היריעה מלפרט את כולן, אז אתמקד בעיקריות:
בקרת שיוט אדפטיבית, הכוללת פונקציית עצירה והמשך נסיעה אוטומטית, מנגון זחילה בפקקים, אם תרצו. אבל היא כל כך חכמה שהיא גם יודעת לקרוא שלטי מהירות ולהתאים את מהירות הנסיעה בהתאם. באופל קוראים לה Intelligent Speed Adaptation.

ביציאה מכביש 6 לכיוון טבריה אני נתקל בפקק של 12 דקות לפי וויז. כנראה שלא רק אנחנו חשבנו לטייל. שם מערכת הזחילה בפקקים מתגלה כנפלאה. בנוסף, תמצאו כאן מערכת המתריעה על “שטח מת” במראות הצד, מערכת סיוע לשמירת נתיב הנסיעה, הכוללת התרעת סטייה מנתיב ותיקון שעבדה טוב, אם כי מעט התקשתה בכבישים מעוקלים וגרמה לרכב לסטות פעם אחר פעם, מה שהדליק את נורת “עצור לקפה להתרעננות” בלוח השעונים.

מערכת בלימת חירום לא נבדקה וטוב שכך, אך באופל יודעים להגיד שפועלת כבר במהירות 5 קמ”ש ועד 140 קמ”ש, מהולכי רגל ועד רכבים עומדים או בתנועה. מה עוד? יש פה שש כריות אוויר, מצלמה אחורית ומצלמות 360 עם תצוגת על, וגולת הכותרת – Park&Go מערכת סיוע לזיהוי מקום חניה והיגוי אוטומטי לכניסה ויציאה מחניה.

אני כבר עמוק ברמת הגולן, ומתחיל לטפס בכביש 869, לכיוון מעלה גמלא. אופל גרנדלנד PHEV לא ממצמץ בעליה הקשוחה. אני מתחיל לטפס בכבישי רמת הגולן, והנהיגה פשוט תענוג. אמנם היו לא מעט רעשי רוח כבר ב-90 קמ”ש, אך אני חושד שלרוחות החזקות ברמה היה חלק בכך. בכביש 6 זה פחות הורגש.

אחרי עצירה קלה לארוחת בוקר וטיול בשמורת טבע, אני מניע ושוב יוצאים לדרך. הסוללה התרוקנה עוד בתחילת הדרך לגמרי ואני נוסע “על” מצב היברידי, ובעיקר בעזרת מנוע הבנזין. המעבר בין כל המצבים חלק ולא מורגש כלל. תיבת ההילוכים המופלאה מתגלה שוב ככזאת, ואני מוצא את עצמי כמעט ולא מנצל את ההילוך השביעי והשמיני למרות המהירות בכביש 6. בירידה מתל סאקי בקרת הירידה במדרון עובדת נפלא ואני כמעט ולא משתמש בבלמים.

 

ועכשיו זמן לדלק. אופל גרנדלנד היברידי נטען בחשמל

 

כן מצאתי את עצמי מסתבך מידי פעם בניסיונות הפעלה של בקרת השיוט היותר-מדי-חכמה עבורי, שמאלצת ללחוץ על לחצן בהגה, ואז עוד לחצן ולקינוח לחצן נוסף לקביעת המהירות. רק היה חסר לעשות ריקוד גשם ונסגור פינה. גם עצם זה שאני כאמור נאלץ להוריד יד מההגה לבדוק נתונים במסכים השונים או לשנות מצבי נהיגה במקום לשלוט על זה מההגה בצורה מעט לא בטיחותית פוגם בחוויה. אבל בשביל שרכב יקנה אותי, כל מה שהוא צריך זה מנוע חזק, תיבת הילוכים טובה ושיפטרים לשליטה בהילוכים מאחורי ההגה, ואת זה יש בגרנדלנד.

בצהריים אני עוצר בצומת מחניים לטעינת הרכב והבטן של המשפחה. 50 דק’ יספיקו לטעינת 80% סוללה ו4 שעות לטעינה מלאה בעמדת טעינה או 6 שעות בטעינה בייתית.

במהלך הנסיעה מצאתי את עצמי עושה חישובים בראש של שילוב כוחות הסוס במנועים, צריכת הדלק בכל מצב ומה לא. תחסכו לעצמכם להוציא מחשבונים, בשביל זה אני פה: צריכת הדלק עמדה בסוף הטיול הארוך הזה על 52 ק”מ לליטר. נתון מעולה כל עוד אתם נוסעים בשילוב הסוללה הנטענת. היצרן מדווח על 71.4 קמ’/ל, קצת רחוק מהמצב האמיתי ותלוי נהיגה ותנאי דרך, אבל עדיין נתון מדהים. המנוע ההיברידי, שאיתו תנהגו ב-70 אחוז מהזמן נתן נתון של 12 ק”מ/ל ובנהיגה מעט מאומצת גירד את ה-9 ק”מ/ל מלמטה. לא נתון מרשים גם בהתחשב שהיה עמוס ציוד ומשפחה.

 

אם חשבתם על ה-3008, גם הגרנדלנד התאום יכול להתאים לכם ובמחיר נמוך יותר

 

סיכום


בסיום הטיול שהיה יותר למטיבי לסת (מי שלא מכיר חייב לנסות את מסעדת ‘כביש 90’ בצומת מחניים – המבורגרים מעולים) מאשר מטיבי לכת, הבנתי שיש פה רכב שהוא יותר מעוד רכב פנאי. יש פה רכב שאומר: “תכירו, אני העתיד”. אמנם קצת מבאס למצוא את הדברים הקטנים שציינתי, שיותר מתאימים לרכב מהעשור הקודם, ועדיין הכיוון הכללי מצויין.

אם פעם רכבים חשמליים היו רק לאנשים ‘ירוקים’ ומחבקי עצים, היום רכבים כמו האופל גרנדלנד PHEV יתאימו גם לחובבי נהיגה, גם למחפשי רכב פנאי לסופ”ש, ובגרסה החזקה יותר, עם הנעה כפולה, שכאמור יחל שיווק שלה בקרוב, גם לחובבי שטח לא טכני.

אופל גרנלנד X PHEV מתומחר ב-204,990 ₪. מחיר משתלם לכל הדעות, וזול יותר מהתאום פיג’ו 3008 היברידי נטען, כך, שמי שחשב על התאום מבית פיג’ו, שישקול לרכוש את הגרנדלנד – זה אותו הרכב בעטיפה אחרת והפרש מחיר משמעותי. יש פה עסקה נהדרת ועכשיו זה תלוי רק באנשי המכירות והשיווק של המותג – אם ידעו לעשות זאת נכון, נראה יותר גרנדלנד X PHEV על הכביש. ממש כמו באירופה.

 

follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “אופל גרנדלנד פלאג-אין הייבריד (נטען בחשמל 225 כ”ס) מבחן דרכים”

  1. הגרסה הרגילה של הגרנדלנד נהדרת, הייתה התלבטות בינה לבין ה-3008 כי היא מרגישה יותר סולידית. בסוף סגרנו בדצמבר במבצע 0 קמ שהיה בטרייד מוביל, אוטו מעולה אין מה להגיד. מרוצים מאוד

  2. מכונית מאוד מעניינת. צריכת חשמל בעיר בנסיעה במישור החוף די תואמת לנתוני היצרן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

seventeen + 8 =