ב.מ.וו iX חשמלי מלא (xDrive50) טווח 480 קילומטר – סקירה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

ב.מ.וו iX מחיר
העתיד בהווה. ב.מ.וו iX

 

ספינת הדגל החשמלית של מותג ב.מ.וו הגיעה אלי למבחן דרכים – ב.מ.וו iX קרוסאובר גדול חשמלי מלא (xDrive50) עם טווח חשמלי ריאלי של 480 קילומטר – סקירה

 

ב.מ.וו iX 

ב-2018 יצרנית רכבי היוקרה/ספורט, ב.מ.וו, הציגה רכב קונספט המכונה “iNEXT“. הסנונית הראשונה של רכבי הפנאי שטח החשמליים הראשונים של המותג. מכונית חשמלית גדולה ומרשימה, מעט מגושמת במימדים ובצורה, עם יחידת הנעה חשמלית מתקדמת, עיצוב חייזרי, מפעים ומפתיע מבחוץ, אלגנטי, שקט, טכנולוגי מבפנים, והמון המון חדשנות, בכל פינה או מתג. אין ספק שה-iX הוא דגם חשוב ומכונן, ספינת הדגל, ההשראה ממנה דגמים אחרים חדשים “נולדו” “ו-יוולדו”. דגם שמסמן גם את התחלת הסוף של דגמי הבנזין של החברה (והדיזל, מזמן), ומעבר לעבר עתיד מחושמל לחלוטין.

אני לא יודעת כמה אני שמחה לאור התובנה הזו, אבל זה מה שזה, ועם המגבלות החמורות על זיהום אוויר באירופה, שכבר קרמו עור וגידים חזקים בעשור הקודם, בעיקר בגרמניה, אנחנו טסים בכיוון הזה במילא. אין יצרנית מכוניות גדולה שלא משקיעה את רוב הונה בפיתוח וייצור דגמים חשמליים או כלי רכב ירוקים עם הנעות חלופיות אחרות. הקרב עכשיו הוא על מי יכבוש את תחום הרכב החשמלי, וכמובן שנראה בראש הפירמידה יצרניות גדולות, כמו ב.מ.וו, מרצדס, וקונצרן הענק פולקסווגן.

חשוב לציין, יצרניות רכב/מותגי רכב שלא הציגו או שיווקו עד עתה דגם חשמלי חדש לעולם, אין להם את התקציב, היכולת או בפשיטת רגל. פשוט כך, כי כולם רוצים להיות במשחק הזה.

 

BMW IX
מאסיבית ומעט מגושמת, אבל מאיצה כמו חללית. iX
ב.מ.וו חשמלית
כל חלק וזווית בעיצוב שלה הוא בכוונת מכוון, כדי שלא תישארו אדישים

 

עיצוב

בואו ונדבר על ה”פיל” שבחדר, העיצוב של הב.מ.וו iX, ההחלטה לעיצוב היוניקי הזה הייתה החלטה מודעת, כמו כל דבר אחר במכונית הזו. שום דבר לא הושאר ליד המקרה. אם בעיצוב החיצוני השנוי במחלוקת, עם זוג כליות גדולות בחזית, משהו שגם ככה אוהבים להתלונן ולצחוק עליו בדגמי BMW החדשים, ב.מ.וו עיצבה אותם בכוונה כה גדולים. מאחורי ה”נחיריים” האלה, שכאן בארץ כוסו בלוחית רישוי צהובה, מוטמעת טכנולוגיה לשיפור מערכות הסיוע בנהיגה – שם מוקם מכ”ם גדול, יחד עם חיישנים נוספים ומצלמה. מלבד האלמנטיים העיצוביים ובטיחותיים, שמו תשומת לב גדולה לאווירודינמיות של הרכב, לטובת ביצועים אופטימליים, ובשורה התחתונה, כן, אפשר לזהות שמדובר ברכב ב.מ.וו, רק עתידני משהו.

פנסי הלד מלפנים מלוכנסים מאד, מאחור, דקים וארוכים, הקווים ארוכים ורבועיים, והידיות ברכב לא “נבלעות” אבל כן “פנימיות”, כאלה שצריך להכניס את האצבעות לתוכן וללחוץ על המתג הפנימי. כן, זה נראה, ומרגיש ונשמע בדיוק כמו כך. מראות הצד פוסלו במנהרת הרוח ויש מעט קווי אופי על הדלתות.

 

BMW iX DASH
נקי אבל מלא עניין. תא נהג iX
ELECTRIC BMW
כניסות USB במושבים
ב.מ.וו טרייד אין
ייחודיות אין קץ. הגה בצורת משושה
ג'יפ חשמלי ב.מ.וו
תא נוסעים מרווח גם לנוסעים בוגרים
ב.מ.וו מידות
כמה מקום שאתם צריכים, גם בתא המטען

ג'יפ חשמלי יוקרתי

 

תא נהג ונוסעים

 

תא נהג “נקי” זה נקרא, זה חלל שאין בו כמעט רעשים, מתגים, אבל יש הרבה במה להתעסק. תא הנהג והנוסעים אולי מרווח מאד מינימליסטי, אבל רווי ועמוס בחידושים ופיצ’רים בהם נתקלתי לראשונה, ובפעם הראשונה שנכנסתי לרכב הייתי דיי אבודה. הזמן היה קצר, וההפתעה מהרכב הייתה גדולה. הנעתי את ה-iX, “שמתי” מוזיקה, ונסעתי. במפגש השני, ההלם ירד, והיה לי זמן להתחיל ללחוץ על המתגים השונים. בדלת הנהג אין ידית לפתיחת דלת, כלומר יש אחת, אבל חבויה, למקרה הצורך/חירום, את הדלת תפתחו בעזרת כפתור חדשני. נעילת ופתיחת הדלתות תעשה על ידי מתגים זהובים ונאים זהים. המתגים להזזת מושב הנהג והנוסע כבר מליגה אחרת, ועטויים קריסל. הם כל כך מיוחדים, ויוצרים מראה מלבב במפגש עם קרני השמש הישראלית, שלא שכחה להופיע גם ביום הקר והאפור בו פגשתי את הענקית האדמדמה הזו.

 

קריסטל סוג
מתגים מקריסטל. ב.מ.וו iX
קריסטל
שילוב של עץ וקריסטל בתא הנהג

 

אמרתי קריסטל? יש עוד ממנו. בקונסולה, בין הנהג והנוסע, העשויה עץ פורניר, ישנה גלגלת – שם מעליב לבקר ה-iDrive הסיבובי של ה-iX. היא נאה ונוצצת, עשויה קריסל, ושולטת על תפעול המערכות השונות במולטימדיה. לידה, יש כפתורים שטוחים הרגישים למגע ובעלי חיישן החבוי מתחת למשטח הפורניר, השולטים במצבי הנהיגה (מי צריך “מצב ספורט” במטוס הסילון הזה?), לחצן להפעלת המצלמות ההיקפיות, לחצן להגבהת הרכב בעזרת מתלי האוויר, ועוד לחצנים לתפעול מערכת השמע, וקבלת נתוני צריכת חשמל וטעינה חשמלית. גם כפתור עוצמת הקול עשוי קריסטל, מתג ההתנעה, ובורר תיבת ההילוכים, וזה מוסיף ותורם למראה הדלתות ותא הנהג, כי כל היתר, להוציא המסכים, נראה די “רגיל”.

מערכת המולטימדיה כוללת מערכת שמע יוקרתית ואיכותית של Bowers & WiIlkins, לא ציפיתי לפחות מסאונד של הופעה פרטית בתוך ה-iX הכה מיוחדת.

 

כמו שציינתי בתחילה, אנחנו נראה דגמי חשמל עתידיים שיקבלו את מאפייני העיצוב של ה-iX, מ-לוח המחוונים הדיגיטלי, מסך המולטימדיה, גלגל ההגה המשושה, שלי אישית היה נוח לאחוז בו, אבל לא לכולם, והשימוש בחומרים ברי קיימא בהם עשו שימוש ברחבי תא הנהג והנוסעים, אג’נדה חזקה מאד של היצרנית, של שימוש בחומרים ממוחזרים. כל אלה, מלבד חגורות הבטיחות בצבע תכלת זוהר שלא יעותקו, לשמחתי, לדגמים נוספים. עם כמה שזה מגניב ומרענן, מדובר ברכב בשווי מאות אלפי שקלים, וזה מצעצע מאד את המראה שלו.

מילה על מרווח הפנים הגדול. הודות לפלטפורמה הייחודית והייעודית עליה הרכב מבוסס, הב.מ.וו iX בעלת רצפה שטוחה וקו גג גבוה, מה שמאפשר לשלושה נוסעים מבוגרים וגדולים לשבת מאחור, כאשר לשני המושבים החיצוניים יש גם משענות ראש אינטגרליות, והמושב המרכזי כולל משענת ראש הניתנת לקיפול. מרווח הרגליים מלפנים ומאחור, גם נדיב מאד, ומאחור, תא מטען רחב בנפח 500 ליטר.

 

ידיות לרכב
הלחצן בפנים למעלה
ב.מ.וו iX xDrive50
ספינת הדגל – ב.מ.וו iX xDrive50

 

ה-iX מיוצר בשתי גרסאות, בשתיהן יחידת הנעה כפולה הכוללת שני מנועים חשמליים, אחד בסרן הקדמי ומנוע נוסף בסרן האחורי. הדגם הנבחן, iX xDrive50, מגיע עם הספק גבוה מאד, של 523 כ”ס, מומנט מירבי של 78 קג”מ, עם האצה מהנה מאד מהמקום, שביננו, מרגישה הרבה יותר מהירה מהנתון הרשמי, של 4.6 שניות, מ-0 ל-100 קמ”ש. עדיין, יש פה רכב ענק להזיז, במשקל של יותר מ-2.5 טון, מתוכם 600 קילוגרמים של הסוללה המוסתרת ברצפת הרכב. קיבולת הסוללה היא 111.5 קוט”ש (105.2 קוט”ש נטו, על פי המפרט הטכני) וטווח הנסיעה החשמלי המוצהר של היצרן הוא כ-600 ק”מ, והטווח הריאלי קרוב יותר ל-480 ק”מ.

כמובן שהטווח החשמלי מושפע מאד מאופי הנסיעה, תוואי הדרך והנהיגה. אני יכולה להעיד שבבוקר שהחזרתי את הרכב לסוכנות, נסעתי נסיעה של 11 קילומטר מביתי לתל אביב, 25 דקות נסיעה, בין זחילה, לנסיעה במהירות 90 קמ”ש, ולא איבדתי אחוז אחד מהסוללה. הכיצד? בזכות המערכת הרגנרטיבית ברכב, שאם עוד פעם אפאר ואהלל אותה, אחשד במי שיש לה מניות בב.מ.וו. מערכת האחזור אנרגיה ב-iX, כמו ב-Ix3 החדשה שהושקה ב-2021 (הגרסה החשמלית ל-X3), מצוינת, ואפשר לראות בעיניים איך האנרגיה חוזרת לסוללה מעצם הנסיעה ברכב. כן, היו רגעים שלחצתי בהתלהבות רבה על המצערת, ואיבדתי טווח יקר. מה אפשר להגיד, ביקשתי הרבה כוח, וקיבלתי. מצד שני, אפשר לשמור על הטווח החשמלי בעזרת מצב הנהיגה החסכוני, ולבחור במצב רגנרטיבי “גבוה”, בו הרכב ממש בולם בכל ניתוק מגע עם “דוושת הגז”, בלי ללחוץ על הבלמים כלל, ומעצם הבלימות לייצר אנרגיה נוספת לסוללה.

 

שקע טעינה רכב
טעינה מהירה
ב.מ.וו i
כליות גדולות ומתוחכמות

 

ב.מ.וו iX xDrive50

לא נהגתי מהר במבחן הדרכים הזה, לא היה לי איפה, אבל דעות שהמהירות המקסימלית בשני דגמי ה-iX מוגבלת אלקטרונית ל-200 קמ”ש, וזה מוגבל “על אמת”, לא משנה כמה תלחצו. לא כמו פעם, כשרכבי הבנזין עוד שלטו. זה עצוב ומדכא, והורס את חדוות הנהיגה הפרועה, וזה מה שיש.

אף על פי כן, חוויית הנהיגה ב iX xDrive50-מהנה מאד, שקטה ומבודדת מאד מרעשי דרך ורוח, ומשככת טוב, לא ציפיתי לפחות מרכב מיוחד כזה ובמחיר כזה. תנוחת הישיבה בה גבוהה, מה שהזכיר לי את אחת המכוניות האהובות עלי, ב.מ.וו i3 הקטנה, רכב עירוני חשמלי שהושק בארץ ב-2016-17. בנסיעה יותר “ספורטיבית” או נסיונות לתמרן איתה תמרונים מהירים וחדים, המשקל שלה מורגש. תזכורת לעצמי שלא בשביל זה היא יוצרה.

דגם ה-iX משווק בישראל ב-4 גרסאות: 2 יחידות הנעה/סוללה ו-2 רמות גימור לכל אחת. דגם ה-xDrive40 עם טווח נסיעה חשמלי של 400 קילומטר, 326 כ”ס החל מ-559,000 ש”ח, ודגם ה-xDrive50 ברמות גימור Ultimate ו-Ultimate Bronze, עם הספק של 524 כ”ס, החל מ-699,000 ש”ח

 

4 חשמליות ו2 דגמי בנזין הזוכים בקטגוריות המשנה – WWCOTY 2022

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

8 + seventeen =