מאזדה MX-5 (מיאטה) 2.0 ל’ ידנית – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

מאזדה MX-5 במבחן דרכים – 2.0 ל’ ידנית

 

מאזדה MX5 מיאטה חדשה
מאזדה מיאטה 2021

 

מאזדה MX5, בדורה הרביעי, שהושק בשנת 2015, קיבלה לאחרונה סף דלת חדש. כן, אותו הפלסטיק שרואים כשפותחים את הדלת. אין שום ספק שזו סיבה מספיק טובה כדי לקחת אותה למבחן דרכים נוסף. זה, והסיבה שהרבה זמן לא נהגנו על רכב שהוא לא קרוסאובר

 

תמונות רכב מבחן ומפגש מיאטות: דניאל שוגול

 

קצת רקע

 

בשנת 1989, מאזדה השיקה בתערוכת הרכב בשיקאגו את המאזדה MX-5 (או בשמה היותר סקסי – מיאטה בשוק האמריקאי). מאזדה השתמשו הנוסחה המנצחת של רכב דו מושבי בעל גג נפתח, כשבחזיתו מותקן מנוע צנוע המחובר לזוג הגלגלים האחוריים. בדיוק אותה נוסחה של רכבי הרודסטאר הבריטיים המהנים לנהיגה משנות ה-60, רק עם שינוי קטן אחד: מאזדה הוסיפו קורטוב של אמינות יפנית. מאז הושקו עוד שלושה דורות של המיאטה, כולן שמרו על הנוסחה: ה-NB בשנת 1998, ה-NC  בשנת 2005 והדור הנוכחי, ה-ND שהושק כאמור בשנת 2015. 

הדבר המתבקש היה כמובן לגייס אקזמפלרים משלושת הדורות הקודמים, מקוריים ככל שניתן, לתמונה משותפת. משימה שלכאורה נראית לא פשוטה. פוסט אחד בפייסבוק הצליח לגייס לא פחות מ-56 מיאטות שהתייצבו למפגש וטיול נהיגה, מה שהפך את האירוע הזה לטיול המיאטות הכי גדול שהיה אי פעם בישראל.

 

מפגש מיאטות
אירוע המיאטות הגדול
מועדון מאזדה מיאטה
יאללה, לבחור אחת
מאזדה MX5
מאזדה מיאטה על דורותיה

 

גם אם לא נודה בכך, וננסה להתעלם מהכללות, במיוחד בעידן הפוליטיקלי קורקט, כל סוג רכב מושך אליו קהל אנשים שונה. המיאטה מושכת אליה אנשים טובים שאוהבים נהיגה. אנשים שהיה כיף לבלות במחיצתם לפנות בוקר ובבוקר של אותה שבת נפלאה בה טיילנו. באופן מתבקש, המסלול הנבחר היה כבישי אזור נס הרים, אותם כבישים נפלאים להם תוכננה המיאטה. לא מעט עוברים ושבים שלפו את הסלולאריים והנציחו את השיירה הצבעונית והמיוחדת חולפת על פניהם. את ההנצחה המקצועית השארנו לדניאל שוגול, הצלם המוכשר שאמון על התמונות הנפלאות שאתם רואים כאן במסגרת מבחן הדרכים.

 

מאזדה מיאטה מחירון
מאזדה מיאטה החדשה

 

עיצוב חיצוני

הצללית של הדור הרביעי, בניגוד לדור השלישי, חוזרת קצת לקווי העיצוב המקוריים של המיאטה הראשונה. גם היום, 6 שנים אחרי שהושקה, המיאטה נראית מעודכנת מבחינה עיצובית. לקח כמה שנים לעכל את הפנסים הקדמיים הצרים, שהיום נראים לטעמנו נפלא. השבכה הקדמית אגב, שמרה על החיוך הגדול וכך גם אנחנו. 

 

מאזדה מיאטה למכירה
מאזדה מיאטה תא נהג

 

פנים

מבפנים, המיאטה כוללת כל מה שאוהבי נהיגה זקוקים לו: ישיבה נמוכה, ידית ההילוכים קצרה ומדוייקת, בלם יד ידני, גלגל הגה גדול, מד סל”ד ממוקם במרכז לוח השעונים ושלוש דוושות הממוקמות קרוב אחת לשניה מה שמאפשר גז ביניים תחת בלימה. מוטיב העור במושבים (הכוללים חימום), בלוח השעונים ובדלתות מיותרים לטעמנו, במיוחד בארצנו החמה. מה גם שהם מיקרים את המיאטה שחלק גדול מקסמה נובע מהפשטות שבה.

הקו העליון של החלון הקדמי התקרב לראשו של הנהג ביחס לדורות הקודמים. הסיבה לכך נעוצה במיקום המנוע, שהתקרב אל בין הסרנים (לטובת יכולות דינאמיות טובות יותר). המושבים צרים יחסית ובאופן כללי התחושה בתא הנוסעים צפופה במקצת, במיוחד עבור אנשים גדולים מהממוצע. דיפוני הדלתות, בחלקם העליון, צבועים בצבע הרכב, ומנקודת מבטו של הנהג משתלבים באופן הרמוני עם הכנפים הקדמיות התפוחות הנראות ממושב הנהג. 

מערכת השמע, נקודה כואבת ברכבים בעלי גג נפתח, מפתיעה לטובה ומספקת צלילי באס עמוקים. השליטה בה נעשית באמצעות מערכת המולטימדיה הכוללת מסך מגע (המתבטל במהירות גבוהה מ-10 קמ”ש) ובבורר הנמצא באיזור ידית ההילוכים, שניהם מוכרים לנו משאר דגמי מאזדה וכבר מגלים סימני התיישנות ביחס למערכות מולטימדיה מודרניות. ברכב הפונה לנהג, היינו מצפים שגם מסך המגע יפנה לנהג אך במיאטה לא כך המצב. במידה ואתם עדיין שומעים תקליטורים, תשמחו לגלות כי במאזדה דאגו להתקין נגן תקליטורים בגב שבין שני המושבים. עוד שריד ארכיאולוגי (במונחי עולם הרכב) תמצאו במנורת הפנים, שנראה שנלקחה מרכבי מאזדה של שנות ה-90.

כמו בכל פרק בו אנו מפרטים על תא הנוסעים והאבזור, אנו מציינים גם את תאי האחסון וביניהם תא המטען. נקודה כואבת בכל רכב דו מושבי. המיאטה מציעה תא מטען בנפח 130 ליטר בלבד (כחצי מרכב סופר מיני), תא כפפות קטן (שנמצא בין שני המושבים הקדמיים ולא במקומו הטבעי), תא קטן במיוחד ליד בורר ההילוכים המסוגל להכיל זוג משקפיים ו…זהו פחות או יותר. כיסי אחסון בדלתות לא תמצאו ולכן תאלצו לקחת איתכם לנסיעה דברים הכרחיים בלבד. 

 

מאזדה מיאטה אוטומט
הערת עורכת: אם יובל נכנס למיאטה החדשה, גם אתם יכולים

 

נוהגים

לחיצת כפתור מניעה את המיאטה ומעוררת לחיים את המנוע, בעל צליל הבאס הנעים. בעת ההנעה, מחשב הרכב מעלה לשבריר שניה את סיבובי המנוע לכ- 2,200 סל”ד. מדמה לחיצה על דוושת התאוצה בהתנעה, קצת כדי להזכיר לנו שאנחנו נוהגים ברכב עם אופי ספורטיבי. צליל המפלט בסל”ד נמוך נעים במיוחד ובמקומות שקטים, עם תהודה נכונה, תשמעו באק פיירים עמומים. 

נוחות הנסיעה טובה יחסית לרכב ספורטיבי, ויש שאומרים שהמיאטה, במצבה המקורי, רכה מידי. לא מעט מבעלי המיאטות שהשתתפו בטיול הנמיכו והקשיחו את המיאטות שלהם לטובת התנהגות כביש משופרת, גם אם מדובר על הקרבה של נוחות הנסיעה ביום יום.

הנהיגה במאזדה מיאטה מחברת את הנהג לרכב, ומקיימת את המוטו “Jinba ittai”, או בעברית “הרוכב והסוס כאחד”. שלושת הדורות הקודמים הקפידו לשמור על המוטו וכך גם הדור הנוכחי. עם הגה מדוייק, הנעה אחורית, חלוקת משקל אופטימאלית של 50:50 בין הסרן הקדמי והאחורי ומשקל קל יחסית (קצת מעל טון), מדובר ברכב שיעלה לכם את האדרנלין. ואם באדרנלין אנחנו עוסקים, ניתוק בקרת ההחלקה יאפשר לנצל את כח המנוע (183 כוחות סוס) ואת הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה לדריפטים מהנים במיוחד. חשוב להדגיש שבחיים האמיתיים, המיאטה הזו, במיוחד בניתוק בקרות, הוא כלי שחשוב לנהוג אותו בזהירות ובכבוד בניגוד לרכבי ההוט האץ’ בעלי ההנעה הקדמית החזקים ממנה בהרבה אך גם בעלי התנהגות צפויה ופחות סוררת. 

 

מאזדה מיאטה 1995

 

בנסיעה בכבישים המהירים, ההילוך השישי מתגלה כארוך מספיק לשיוט. 120 קמ”ש בגלגלים יתורגמו ל 3,000 סלד נינוחים יחסית במנוע. לנהג מוצעת גם מערכת בקרת שיוט, במידה ומשום מה תבחרו להשתמש בה. כמקובל ברכב בעל גג רך, גם כשהגג סגור, רעשי הרוח נוכחים כבר בכ-100 קמ”ש ותאלצו להגביר את קולכם על מנת לנהל שיחה עם הנוסע שלצידכם. פתיחת הגג נוחה במיוחד ומצריכה יד אחת בלבד וכ-5 שניות מזמנכם. כאשר הגג פתוח, לא נרשמו רוחות חזקות בתא הנוסעים (כאשר חלונות הצד סגורים), וזאת הודות למסיט רוח אחורי ותכנון טוב של מהנדסי מאזדה. שיחה בדיבורית ניתנת לביצוע בקלות, גם כאשר הגג פתוח ואתם משייטים בכביש מהיר, בזכות רמקולים המובנים במשענת הראש. מרשים מאד ולא מובן מאליו. צריכת הדלק המשולב במבחן עמדה על כ-12 קילומטרים לכל ליטר.

 

מאזדה מיאטה דור ראשון
אירוע נהיגה מאזדה מיאטה

 

אני והיפה שלי – 5 בעלי מכוניות ותיקות ומטופחות (ואהובות)

 

בטיחות

מערכות הבטיחות של המיאטה כוללות שלל מערכות שהיו בגדר מדע בדיוני לאלו שקרעו את הניילונים של במיאטה מהדור הראשון וגם בדורות שלאחר מכן – בקרת החלקה (הניתנת לביטול מלא כמובן), בלימה אוטונומית, התראה מפני סטיה מנתיב, פנסי לד מעולים ועוד. 

 

לסיכום

המבחן הזה כאמור היה מיוחד. הוא כלל מפגש וטיול של 56 מיאטות מכל ארבעת הדורות, מקוריות ומשופרות. המיאטה, בדורה הרביעי, מציגה מנוע חזק יותר ומשקל נמוך באופן יחסי, במיוחד לרכבים מודרניים: 1,030 ק”ג בלבד. המתכון הפשוט שנשמר – משקל קל, תיבת הילוכים ידנית, הנעה אחורית (עם בקרות הניתנות לביטול מלא), הגה חד ומדוייק מייצרים יחד רכב מהנה במיוחד לנהיגה. רכב שונה ונדיר בנוף עולם הרכב בשנת 2021. אין ספק שיש ספורטיביות מהירות ממנה, אך אין הרבה מהנות כמוה. 

 

מאזדה מיאטה יד 2
מאזדה מיאטה שומרת על מחיר פופולריות ופאסון

 

ומה לגבי המחיר?

המחיר של המאזדה מיאטה, בניגוד למשקל, תפח עם השנים ועומד כיום על 250,000 שקלים. אמנם המחיר כבר אינו עממי, אך מנגד, אין למיאטה מתחרות המציעות גג נפתח, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית במחיר קרוב לכך. 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

eighteen − 15 =