מבחן דרכים אלפא רומיאו 159


באתי לאלף, ויצאתי מאולפת, ומעולפת..


ענת דניאל

אלפא 159 JTS 2.2

 

במשך כל נסיעת המבחן, אני ‘מחזיקה’ בדופק לא שפוי, טירונית המומה שכמותי.
לא אשקר, מעולם לא התרגשתי, התפעמתי, השתובבתי ופחדתי כך, ממכונית. 
במשך כמה ימים חשבתי והתלבטתי איך להתחיל ולכתוב את הביקורת הזו. הרי אי אפשר להוציא מבחן דרכים שכולו שבחים והתלהבות אין קץ?!

 


בשונה מהמכוניות הקודמות, נסיעת המבחן הזו נחרטה אצלי טוב טוב בראש, ומספיק להריץ את החוויה הזו בראש כדי להרגיש ב
‘היי’.



ובכן, עד היום, האלפא היחיד שהכרתי היה האקס המיתולוגי שלי. אלפא בין היתר, הינו מושג מתחום אילוף כלבים, (אם הכלב שלכם נוהג לשים עליכם רגל אחת בנונשלנט ולנעוץ בכם מבט מבויש, זה לא סימן לחיבה יתרה, הוא פשוט קלט שהוא המנהיג מבינכם, ו”ידו על העליונה” פשוטו כמשמעו). 
ובניגוד לאקס שלי ולכלב שלכם, את האלפא 159 בלתי אפשרי לאלף, כל לחיצה או העברת הילוכים לא מדויקת תמשוך את הראש היפה שלכם אחורה לשמע נהימת מנוע. 

 

ידה על העליונה

 


גם ‘דיוק’ זו מילה יחסית, כי אי אפשר לדייק או ללמוד את האלפא ב24 שעות, גם לא בשבוע.. זו מערכת יחסים שלמה של תן, תן ותן ותגיד תודה. גיר הסלספיד הידוע לשמצה, צריך להוות מושא לקורס חצי שנתי בטכניון. גם באופציה הידנית וגם ב*סלספיד (האופציה האוטומטית), הגיר רחוק מלהיות דומה לגיר ה*טיפטרוניק שכולם אוהבים לשנוא. “חוסר ההתאמה” (לכאורה) בין הגיר למנוע פשוט מטמטם, אבל יחד עם זאת ממכר, כמו גם חווית הנהיגה כולה.

הפרטים “הקטנים”
כל כך הרבה כוח יש לרכב הזה, 185 כוחות סוס ליתר דיוק, (לשם השוואה, בקטגוריות המיני- לפיז’ו 206+ יש 73 כ”ס מנוע 1.4, ולפורד פוקוס החדשה יש 125 כ”ס במנוע 1.6). באלפא 159 שישה הילוכים, כשהילוך ראשון ושני לא באים כמעט לידי ביטוי.
לחיצה סטנדרטית על הגז תזרוק אתכם ל40-50 קמ”ש, ול100 קמ”ש תגיעו בפחות מ8.7 שניות.
המהירות המרבית בה, היא 222 קמ”ש (קשה להגיע למספרים האלו בכבישים בהם נסעתי. אולי בטיול הבא באירופה).

 

לא רואים, אבל אני באיבוד שליטה

 

אחרי שיר ההלל הזה, שכחתי לזרוק מילה על העיצוב: מבחוץ, האלפא רחבה ועגולה, עם חרטום מעט מחודד, קצרי רואי יוכלו להתבלבל לכמה שניות בינה לבין פולקסווגן פאסט, כשעיצוב הפנסים מקל על הזיהוי. מבפנים, לדגם JTS עם נפח מנוע 2.2 יש שני דגמים, קלאסי פלוס ואלגנטי. הקלאסי הוא ה”פשוט” יחסית, עם ריפודי בד ולא עור (מזל, חובבת בע”ח הנני), ללא גג שמש, ועם רוחב גלגלים קטן ב10 ס”מ.
מיותר לציין שהייתי שמחה בחלקי.


אלפא רומיאו 159 כמצופה בנויה לתלפיות. תא הנהג מעוצב יפהפה, בסגנון ספורטיבי אך אלגנטי. בשל דוושת הגז הבעייתית (לחיצה קלה לא תביא כלל לתגובה, ולחיצה קלה נוספת “מעיפה” אותך), יש לקרב את כיסא הנהג עד לקבלת שליטה מלאה על הדוושות. כיוון הכיסא ידני ופשוט להזזה.
את מד הדלק חיפשתי במשך שניות ארוכות. כרגיל, אי אפשר לחזות באלפא דבר, כל פרט הוא ההפך מסטנדרטיות, כמו גם לוח המחוונים. את מד חום המנוע, ומד הדלק תמצאו מימינכם – בצורת שלושה שעונים עגולים וסימטריים, שלושה פתחי מיזוג, מסך של מערכת השמע (8 רמקולים, שליטה גם מההגה), ומתג הצתה ייחודי.

גיר סלספיד

 

תא נהג קלאסי ומפנק

הנסיעה בה גם במהירויות גבוהות, בטוחה ויציבה. הצמיגים ‘דבוקים’ לאספלט, ההילוכים אחרי 90 קמ”ש כבר משתלבים יפה ובהתאמה והמנוע נוהם עוד עוד… אם בבטיחות עסקינן: מערכת חלוקת כוח בלימה, מערכת בקרת יציבות, מערכת למניעת נעילת גלגלים, ותשע כריות אוויר עם פתיחה מבוקרת זה רק חלק מהסטנדרט הגבוה שהמותג האיטלקי המשובח הזה מספק לנהג הבר מזל. ולחישוב צריכת הדלק, 35 ליטר הספיקו ל341 ק”מ = בערך 10 ק”מ לליטר. נתון מעודד יחסית לביצועים שהמפלצת היפהפייה הזו מספקת.

במידה ומדובר במשפחה, יש שפע מקום במושב האחורי, שלושה ילדים יוכלו לשבת עם מרווחים בין אחד לרעהו. ובמידה ופותחים את המושב הקטן באמצע, יהיה זה על חשבון ילד אחד. מה שמזכיר לי, ילדים וריפודים בהירים לא ‘הולכים’ יחד. תקנו קליה מראש. 


נפח תא המטען מרשים, יחסית למכונית ספורטיבית – 405 ליטר. וביננו, למי אכפת מתא המטען עכשיו? קבלו תמונה, לכיף.

איך נפטרים מהחיוך הדפוק הזה שמרוח לי על הפנים? 

 

 

יתרונות V – זריזה, מהנה, בטיחותית, מעוצבת. תעשה אתכם מאושרים.
חסרונות X – גיר הסלספיד משגע פילים.

למי כן – למי שיכול להרשות לעצמו (שנתון 2008 – 110.000 ש”ח).
למי לא – לנהגים עם לב חלש ושומרי חוק.

 

 

 



עד שבוע הבא, אני אנסה לעכל את כל האושר הזה..


* גיר טיפטרוניק הינו גיר אוטומטי, עם אופציה לשליטה/להעברת הילוכים ידנית.
* גיר סלספיד זהו השם המסחרי שהעניקו אלפא רומיאו לגיר הרובוטי בכלי הרכב שלהם.

 

Print this pageEmail this to someoneShare on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Facebook0

9 thoughts on “מבחן דרכים אלפא רומיאו 159

  1. כיף לקרוא ועוד יותר כיף לדעת מה מצפה לי בעוד חודש כשאנהג על האלפא הזו ברחבי צרפת במשך שבוע בכבישים שאנחנו יכולים רק לחלום עליהם. בהחלט נתת לי יותר ממושג למה אני נכנס.
    מה שכן קצת הצלחת לבאס אותי עם הגיר הרובוטי, יש לי נסיון די רע עם גיר רובוטי ומשהו שם פשוט מרגיש לי לא נכון. מקווה ששאר המכלולים שיש לאלפא יפצו על זה אחרת אני עכשיו מחליף למאזדה 6!
    היה כיף לקרוא, תודה 🙂

  2. אכשיו אני יודע מה בנאדם פשוט חושב על אלפא 🙂
    החוות דעת שלך לא מקצועית. (יכול להיות שזה מה שרצית)

    1)" "חוסר ההתאמה" (לכאורה) בין הגיר למנוע פשוט מטמטם" – על מה את מדברת?

    2)"כשהילוך ראשון ושני לא באים כמעט לידי ביטוי." – למה? זה לא פולקסווגן!

    3)"קצרי רואי יוכלו להתבלבל לכמה שניות בינה לבין פולקסווגן פאסט" – איך, למי זה מזכיר פאסט, לעיוור???

    4)"דוושת הגז הבעייתית" – צריך ללחוץ עליה וזהו!

    5)"כל פרט הוא ההפך מסטנדרטיות" – למה את רגילה? לסיטרואן BX? לרוב מכוניות ספורט השעונים ממוקמים כך. Ascari, Bugatti, Ferrari, Jaguar.

    6)"גיר הסלספיד משגע פילים." – הגיר הזה זה יצירת אומנות הוא ירד מפורמולה 1. תקראי באינטרנט.
    מה לא אהבת בו, אני לא מבין.

    אני חושב שאת צריכה לעשות מבחנים למכוניות אחרות (מכונות כביסה לדוגמה)

    תודה.

  3. ZhiTaN

    נסעת פעם על הרכב הזה?
    התופעה של חוסר הרגישות בדוושה היא תופעה ידועה ברכב הזה
    תקרא בכל פורום של אלפא בחו"ל
    ניתן לפתור את הבעיה הזאת על ידי שידרוג תוכנת ניהול המנוע
    לגבי הגיר
    אם אתה חושב שהגיר דומה לגיר שיש במרוצי פורמולה
    אני אשמח לעשן את מה שאתה מעשן
    הגיר סלספיד רחוק מלהיות מלהיב!!!
    סע בגיר DSG של AUDI -VW ותבין כמה הוא גרוע

  4. לאנונימי אמר/ה…
    היה לי אלפא סוד, אלפא 75, אלפא 164, אלפה 156.
    נהגתי באלפא GT, אלפא 159, אלפא MiTo TCT.
    אני מבין שלא הכי מעניין אותך שמבחינה מכאנית יש הבדלים בין תיבות הילוכים שונות.
    כמו:
    1) SeleSpeed זה תיבה רובוטית כמו לFerrari, Maserati גם הגיר של טויוטה הוא רובוטי אך פשוט וזול יותר.
    DSG זה כמו TCT זה תיבה רובוטית בעלת מצמד כפול!

    אם את בכל זאת רוצה קצת ידע בנושא, אני ממליץ לקרוא.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

    https://en.wikipedia.org/wiki/Selespeed

    "The torque management and fly by wire system is the same Magneti Marelli system used in the Ferrari 355 F1."

    https://www.alfisti.net/319.0.html?&L=1

    יום טוב.

  5. ZhiTaN

    2)"כשהילוך ראשון ושני לא באים כמעט לידי ביטוי." – למה? זה לא פולקסווגן!

    אני מניחה שהיא התכוונה לכך שהם ממש קצרים.

    5)"כל פרט הוא ההפך מסטנדרטיות" – למה את רגילה? לסיטרואן BX? לרוב מכוניות ספורט השעונים ממוקמים כך. Ascari, Bugatti, Ferrari, Jaguar.

    אתה באמת קורא לפרארי, יגואר ושות' "סטנדרטי"? שמת לב אילו רכבים הבלוג הזה מסקר? סטנדרטי זה לא.

    חוות הדעת היא באמת לא מקצועית כפי שהיית מצפה כנראה מכתב רכב שמסקר רכבי ספורט למגזין מומחה. אבל כל הבלוג הזה נוצר מלכתחילה להדיוטות, אנשים מן היישוב שמתלבטים איזה רכב לקנות מליסינג. ענת מרגישה, ומדווחת, את מה שרוב האנשים שהתיישבו בפעם הראשונה באלפא ספורטיבית בוודאי ירגישו.

  6. לא מבין על מה הויכוח הטיפשי הזה.
    א. אין גיר אוטומטי טוב יותר מה- DSG של הפאסאט שלי !
    ב. נהגתי שבוע ביוון באלפא עם גיר ידני. זה ידוע שאלפא הולכת עם גיר ידני הרי שם המשחק כאן הוא שליטה מלאה ברכב אז מה פתאום לתת לאוטומט לשלוט ?
    (ראה ההערה על כלבי האלפא !)
    בסוף אותו שבוע לא ידעתי איך אוכל להחזיר לאויס את האלפא אבל ממילא בנסיעות שלי בפקקים בישראל אין משמעות להנאה מהנהיגה באלפא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.