מה חשבנו על סיטרואן קקטוס החדש 2019 – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

הדור החדש של רכב הפנאי הייחודי - סיטרואן קקטוס הגיע אלינו למערכת למבחן דרכים - אז מה חשבנו על הקקטוס בצורתו החדשה - סקירה וחוות דעת של הד"ר לענייני סיטרואן, גבע מאיר

סיטרואן קקטוס החדש 2019. מבחן דרכים

צילום: אביחי דמארי

סיטרואן קקטוס החדשה, מחלקה ראשונה, וקסם צרפתי נינוח

סיטרואן משיקה את הדור החדש לקקטוס המקסימה, אחרי שהתרגלנו לקריצה השובבה של הדור הקודם, עם העיצוב המוחצן, הגישה הצעירה, הפרקטיות והעיצוב הייחודי, הדור החדש והבוגר נכנס לתמונה. יצאנו למבחן ארוך בכדי להבין לעומק את המהלך אותו יישמה סיטרואן בסנונית הראשונה שלה, במהפכת הנוחות המתקדמת החדשה של היצרן הצרפתי.

שטיחים מעופפים, קסמים, ותחרויות ראלי מאובקות

סיטרואן מעוררת רוחות קסם מימי עבר, במהלך שמחזיר אותה לד.נ.א האוונגרדי מלא השיק החן והטכנולוגיה פורצת הדרך. הסנונית הראשונה מבית PSA ורוח C.A.C – Citroen Advanced Comfort, היא סיטרואן קקטוס החדשה. במטרה לחזור אל ערכי הבסיס של המותג, אל הקסם והתמימות של סיטרואן DS וסיטרואן CX, והדגמים הצבעוניים שהיו בין לבין, GS palace, BX, XM, קסנטיה, C6 ועד לדור האחרון של ה- C5, דגמי הדגל של היצרן הצרפתי שחרט על דגלו ‘נוחות תחילה’.

ב-2014, במהלך שחובבי המותג פחות אהבו, בלשון המעטה, הוציאה סיטרואן את המתלה ההידרופניאומטי לגמלאות, מערך המתלים הוותיק, המדהים בתפקודו אך המעט בעייתי באמינותו ובאחזקתו. מערך מתלים גאוני אך מסובך, כבד ומגושם שסבל לאורך השנים מתדמית בעייתית ושיקולי עלות תועלת (כמו אצל כל הדברים הבאמת טובים, לא?).

דור חדש, מערכת מתלים חדשה. סיטרואן קקטוס החדש

מותג סיטרואן המתחדש בניצוחה של המנכ”לית החדשה לינדה ג’קסון, מתמקד בהחזרת עטרה ליושנה בעידן החדש בקונצרן PSA. מחלקת המו”פ של היצרן עבדה ימים ולילות ויצרה את רוח ה- C.A.C, מערך הנוחות המתקדמת של סיטרואן, באסטרטגית שילוב מערכות כוללת, של נוחות תא נוסעים יוצאת דופן, דגש על מרכז כובד נכון והמצאת המתלה מחדש, מתלה ה- PHC שהגיע בכדי להחליף מערכת ההידראקטיב 3+ (המתלה ההידרופניאומטי בגלגולו הממוחשב).

המתלה החדש ה-PHC מתלה כרית הידראולית פרוגרסיבית, פשוט בעיצובו מסובך בהבנתו ומדהים בתפקודו. אפשר לכתוב כתבה שלמה רק עליו, לכן נסכם אותו בקצרה, ה- PHC קיצור של  Progressive hydraulic cushion מדמה בולם זעזועים שיש לו בולם זעזועים.

PHC בהרחבה, אבל לא יותר מדי

באמצעות בולם זעזועים מתוחכם הכולל זוג משככי אנרגיה בצורת בולמי זעזועים קטנים בקצוות המתלה, חרירי שמן הדרגתיים ופיזור אנרגיה לצורת חום, מהמורות הכביש נבלעות כלא היו, הקטנות וגם הגדולות, כן, כמעט כמו במתלה ההידרופניאומטי הזכור לטוב, רק שהפעם סיטרואן מציעה, את כל הנוחות במינימום דאגות, 20 פטנטים רשומים על מתלה החדשני.

עיקרי הדברים הם שבולם הזעזועים המרכזי נמצא תלוי בין זוג בולמי זעזועים קטנים בשתי קצותיו, הבולמים הקטנים הללו מחליפים את תפקיד כריות הגומי או “תושבות הבולם” שיש אצלכם ביונדאי (או כל רכב אחר), מטרתם, להעלים לחלוטין את אפקט ההחזרה בסיום פעולה של המתלה, ע”י הנדסה מדויקת של פיזור אנרגיה הדרגתית והפיכת אנרגיה קינטית לאנרגית חום, גוף הרכב לא מקבל זעזועים או חבטות.

האם כל זה עובד? עובד, ועובד מצוין, לא כמו על הנייר, אך קרוב מספיק בכדי לגרום לקנאי נוחות שכמוני להרים גבה. גם כאן, פיסת הטכנולוגיה הזו מגיעה מאותה כתובת ממנה הגיעה תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים, חידושים במנועי הטורבו ושאר הגאדג’טים שיש אצלכם ברכב הפרטי, עולם המרוצים (כן, אתם צודקים, מנועי הטורבו הגיעו מעולם התעופה בתחילת דרכם), שכן הייתה זו סיטרואן שתבעה את האמרה “נצח מרוצים ביום ראשון, ומכור מכוניות ביום שני…”. 

סיטרואן משתמשת והשתמשה בגלגולי מתלי ה-PHC לדורותיהם בחטיבת הספורט של המותג, Citroen racing, בתחרויות ה-WRC כבר מספר שנים. עם לא מעט ניצחונות ופודיומים כנראה שסיטרואן עושה משהו טוב שם בחטיבת הספורט, מעבר הטכנולוגיה הזו למחלקת המכירות של המותג תעשה רק טוב.

אותה גברת בשינוי אדרת

המראה החדש בוגר ואחראי, יחידות האייר באמפ קטנו וירדו לתחתית הדלת, הישבן עוצב מחדש, הגג טיפס מעלה ואיבד את מסילות הגג של הדגם היוצא ובאופן כללי נראה שהקקטוס החדשה עוזבת את קטגורית הפנאי ועוברת לקטגורית המשפחתיות, לטוב ולרע.

נראה שבתקופה הקרובה תהיה זו הקקטוס שתתפוס את מקומה של סיטרואן C4, המשפחתית הקומפקטית של המותג, כך שסגמנט המשפחתיות מקבל שחקן חדש לזירה. אביחי צלם העל כרגיל עובד בתת תנאים, אך מוציא את המיטב מכל מצב. על השיק הצרפתי החדש אביחי יעיד עבורכם, על המראה החלק השמנמן משהו. אני כאן בשביל נסיעה רגועה ומהנה, כל מה שנשאר לנו לעשות הוא, לשים קינגס אוף ליאון ברקע, חלונות פתוחים ובקרת שיוט.

זו אותה קקטוס שהכרנו, אותה רצפה, אותם מידות,  358 ליטרים של נפח הטענה בתא המטען שגדלים ל- 1,170 ליטרים. למחפשי המגרעות נאמר שהרצפה אינה שטוחה בקיפול מלא וגם שפת ההטענה מעט גבוהה. השינויים שכן קרו, קלים, אך משמעותיים, תוספת משקל ברוכה של קצת יותר מ- 100 ק”ג התווספו לדור הנוכחי, מתוכם 100 ק”ג של חומרי בידוד רעשים, מתת משקל עצמי של 970 ק”ג של הדור היוצא, ל- 1,165 ק”ג.

מכונית משפחתית נעימה לשהייה. קקטוס 2019

תוספת המשקל הברוכה הזו הפכה את הקקטוס למשפחתית נעימה לשהייה, שקטה ואיכותית יותר מהדגם היוצא, בדגם השיין-פק, הגרסה הבכירה אותה קיבלנו למבחן, בנוסף לרשימת האבזור הרגילה, מציעה מערכת כניסה והתנעה ללא מפתח, חיישני קרבה גם מלפנים, מצלמה אחורית, מושבי “נוחות מתקדמת” עם תוספת הריפודים המיוחדים, חישוקי 17 ” וחלונות אחוריים מושחרים בין השאר.

המושבים נפלאים, ושווים רגע או שניים, סיטרואן עוטפת את המושבים הנוחים במילא של הקקטוס היוצאת, בתוספת ריפוד ויסקו מנופח, 15 מ”מ של ריפוד בדרגות רכות שונות שעוטפים את הגוף בצורה פנטסטית. המושבים, במסורת סיטרואן רחבים, נוחים ותומכים, כשתוספת הריפוד המיוחד ברוח C.A.C, מעצים מחדש את מוטיב הנוחות, אפיון המושרש בד.נ.א של סיטרואן.

ספפה, מסע חוצה ערבות, ונוסטלגיה מוטורית

מיכל הדלק מלא, 50 ליטרים, סידור מושב, כיוון מראות ולחצן התנעה. גרגור פיורטק מוכר, עמוד השדרה של קונצרן PSA, המנוע שזוכה ברציפות זה מספר שנים בפרס מנוע השנה מוצב גם כאן בקקטוס החדשה, 110 כ”ס, 20.9 קג”מ, סל”ד שאוהב את תחום האמצע, ונתוני תאוצה וצריכת דלק נאים למדי, כמעט 10 שניות מעמידה ל- 100 קמ”ש, מהירות מרבית מוצהרת של 193 קמ”ש, ונתון מוצהר של 19.6 ק”מ לליטר, כשבסוף המבחן התוצאה הראתה קרוב לליטר לכל 14 ק”מ. נתון מכובד לכשעצמו.

ידית הילוכים ל- D ומתחילים לרוץ, בתור העיר ההגה קל משקל ונוח לניווט. בין הרמזורים חטיבת הכוח המוכרת עושה עבודה מצוינת כשרמת ה-NVH noise, vibrations, harshness, שופרה באופן משמעותי ביחס לדגם היוצא.

מחוץ לעיר, השקט נשמר באופן קבוע והמושבים לא פחות ממופלאים, נדרשת כאן בדיקה מעמיקה של מוטיב הנוחות החדש של סיטרואן, ולכן, היום אנו מגזימים, יעד חדש בוויז, מחסום טאבה. כביש 6, מהירויות תלת ספרתיות והשקט והנוחות מתגלים במלוא תפארתם, בקרת שיוט, מוזיקה ברקע ורק אנחנו והכביש המגוהץ באופן מרשים, נעלם מתחתינו.

אותה הקקטוס. תא נהג מרווח ונוח

ירידות סדום ערד, הקקטוס נקראת אל הדגל,  רגל כבדה דורשת קצת יותר מהפיורטק המוכר, צליל בשרני בוקע מהאגזוזים ורצים קדימה. לא במהירויות מסחררות אך בקצב נחוש ומהיר. עיקולי הירידות בקצב קצת יותר מהיר מגלות לנו רכב רך במיוחד שנוטה ורוכן יתר על המידה, מבחינת היכולות הדינמיות, סיטרואן מעט פספסה, (ואולי התכוונה לכך מלכתחילה?).

הכביש המדברי מתגלה כמופלא, סלול היטב ואוטוסטראדה של ממש, בדיקת מציאות מפי אביחי טייס המשנה, מראה לי שאלו המתלים החדשים שנפלאים, לא הכביש ולא חולר. הכבישים הגליים המשובשים ומכוסי טלאי האספלט נעלמים כלא היו, סיטרואן אמיתית, לאחר תקופה שבה רכבי המותג הפכו ליותר מיינסטירימיים, באצטלה של שיקולי מחיר ושיווק, מגיעה הקקטוס החדשה ומנפצת את הסטנדרט המוכר והידוע, כן בדיוק כמו פעם, כמה טוב שסיטרואן חזרה לעצמה.

אמרנו שהמבחן יהיה ארוך וממצה, הגענו למחסום טאבה, עצירה קטנה להתרעננות ויורדים קצת לשבילים, המתלים הללו נפלאים ומעלימים כל סימן לשביל משובש, גם תחת עומס התגלו מתלי ה PHC כדור הבא של המתלים, פשוט תענוג. הדרך חזרה דרשה קצת יותר מהקקטוס החיננית, לא הרבה זמן אח”כ מצאנו עצמנו שוב במרכז הארץ, אביחי צלם העל, שאינו חשוד כחובב המותג, הודה שזהו רכב נוח בצורה יוצאת דופן כשאני מצידי לא חשתי לא בכאבי גב או עייפות נהיגה.

במבחן התוצאה הקקטוס החדשה הוכיחה את טענת סיטרואן על טכנולוגית הנוחות המתקדמת החדשה שלה, השקט המופתי, המתלים הגאוניים, המושבים המעולים, בין הטובים ביותר עליהם ישבתי, והשילוב של הכול ביחד, מייצרים חווית נסיעה מיוחדת במינה, ורק על זה הקקטוס החדשה שווה נסיעת מבחן.  

אז מה פחות מושך בקקטוס החדשה? איכות החומרים נשארה זהה לדגם היוצא, עם פלסטיק קשיח ומעט גס במקומות רבים, מאחור החלונות עדיין מסוג POP הנפתחים אופן מוגבל, הנוסע זוכה לפתח אוורור יחידני ועדיין אין ידיות או-שיט מעל לחלונות. מסך מערכת המולטימדיה אמנם גדל מעט, אך התפעול נשאר איטי ביחס למתחרות, חסרון נוסף שנשאר מהדור הקודם הוא היעדר מד סל”ד, ומד חום מנוע. גלגל ההגה הקודם היה נאה ונעים יותר, קצת פחות משקל וקצת יותר תקשורת עם הנעשה על האספלט היה מיטיב עם הקקטוס החדשה.

ומה לגבי בטיחות? הדור החדש מקבל שלל התראות ובלימה אוטונומית. לא בדיוק המילה האחרונה בתחום, ואולי זו הגישה שמבטיחה נסיעה בטוחה, הקקטוס אינה מכונת נהיגה, ההיפך הגמור, אתה נהנה איתה יותר במהירויות היותר משעממות על הסקאלה, יכולת שיכוך המהמורות הנפלאה שלו, התחושה הסיטרואנית הכמעט מרחפת גורמת לך לתהות לגבי מה הולך שם בין הגלגל לגוף המכונית, כמה עבודה המתלה מבצע בכל רגע נתון, כי אתה, בתור הנהג, לא מרגיש דבר.

מערך מתלי ה-PHC החדשים מנסים לדמות את תחושת הריחוף, סימן ההיכר של המותג הצרפתי, והמתלים הלא פחות מגאוניים הללו מגיעים הכי רחוק שרק אפשר במסגרת המגבלות שהציבו לעצמם, הכי קרוב לשטיח מעופף ממערכת מתלים מכאנית. ובקשר לשטיח מעופף, מתלי ההידראקטיב 3+ (המתלים ההידרופניאומטיים) טובים יותר.

מחיר ותמורה

חלק מהקסם של הקקטוס היוצא היה המחיר, בסביבות 85 אלף ₪ והיית יוצא מהסוכנות עם רכב חדש, הוא פרץ כדגם ידני חף מפינוקים, שחרט על דגלו עיצוב וייחוד, הוא הגיע עם איכות חומרים פשוטה יחסית אך עם עיצוב שובה לב, ועשה הרבה עם פחות. מאחור היו בלמי תוף מהמאה הקודמת ושלא נדבר על מערכות בטיחות מתקדמות, הדגם הבוגר שמחליף אותו מציע שיפור משמעותי בכל הפרמטרים, בידוד רעשים מצוין, סט מערכות בטיחות מתקדמות עם שלל התראות ובלימה אוטונומית, ובלמי דיסק מודרניים מאחור כמובן.

איכות החומרים השתפרה, המושבים פנטסטיים ובעיקר, מערכת המתלים המהפכניים שעתידה לחלוש על כל דגמי המותג. הקקטוס החדשה היא הסנונית הראשונה המבשרת על הדור החדש של סיטרואן עם מהפכת הנוחות המתקדמת CAC, citroen advanced comfort, תפיסה המתמקדת בנוחות הנסיעה והחזרת עטרה ליושנה. המחיר החדש מתחיל ב-109,990 ₪ לדגם ה- Shine כשדגם המבחן הבכיר והמומלץ Shine pack נושא תג מחיר של 114,990 ₪. עם הקקטוס החדשה והמפתיעה סיטרואן חוזרת לשורשים, לימי הזוהר של המותג, לימים של שיק צרפתי אופנתי, טונות של אופי וכריזמה שובבה, ונוחות מיתולוגית ללא תחרות.

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

three × 2 =