אחות לביצועים: מיני אייסמן SE חשמלית סקירה וחוות דעת

 

מיני אייסמן

מיני אייסמן חשמלית

 

מיני אייסמן החשמלית הגיעה אלי למבחן – יצאתי לנהוג ולבדוק האם נותר בה מה-DNA הבריטי השובב של המשפחה 


בשנת 2022, מיני חשפה את האייסמן – קונספט לקרוסאובר חשמלי ייעודי ראשון למותג. העיצוב הייחודי של האייסמן הציג קווים נקיים ומשטחים חלקים, והיווה הצצה לשפת העיצוב החדשה של מיני, שהוטמעה בהמשך בדגמים נוספים כמו הקופר והקאנטרימן.

כעת, לאחר המתנה ממושכת, האייסמן מגיעה לכבישים בגרסתה הסדרתית. לקחנו את המיני אייסמן SE החשמלית החדשה למבחן דרכים: האם היא עומדת בציפיות הגבוהות?

 

שיעור היסטוריה


כדי להבין את מיני אייסמן של היום, צריך לחזור אל שורשיה של מיני – מותג שנולד מתוך צורך תחבורתי פשוט אך הפך לאייקון מוטורי.

בשנת 1959, חברת BMC הבריטית הציגה את המיני מיינור, מכונית קטנטנה, חסכונית ומהפכנית, שהייתה בין הראשונות עם מנוע רוחבי והנעה קדמית – שילוב שהפך לסטנדרט עולמי.

אבל מיני לא הייתה רק חכמה וחסכונית – היא הייתה גם מכונת נהיגה. ג'ון קופר, מהנדס מירוצים ידוע, זיהה את הפוטנציאל שלה, חיזק את השלדה ושיפר את המנוע, מה שהוביל ליצירת מיני קופר – מכונית קטנה שזכתה שלוש פעמים ברציפות בראלי מונטה קרלו בשנות ה-60, כשהיא מביסה מכוניות חזקות ויוקרתיות ממנה בהרבה.

בשנות ה-90, המותג עבר לידיה של BMW, שהשיקה בשנת 2001 את המיני החדשה – גדולה ומאובזרת יותר, אך עם קריצה לדגם המקורי. מאז, ההיצע התרחב עם דגמים כמו הקאנטרימן הקרוסאובר והקלאבמן.

 

מיני אייסמן מחיר

מה נשאר מה-DNA הבריטי החצוף? מיני אייסמן

 

אבל משהו השתנה במיקוד של המותג. אם בעבר מיני הייתה שם נרדף להתנהגות כביש חדה ורוח מירוצים, בשנים האחרונות נראה שהמותג שם דגש חזק יותר על עיצוב, טכנולוגיה, ומיצוב יוקרתי-אופנתי. ואי אפשר להאשים אותם.

עולם הרכב השתנה, ועם הדרישות המחמירות לפליטות נמוכות ותקנות זיהום אוויר מחמירות יותר, גם היצרנים שהיו מזוהים עם מכוניות קומפקטיות ספורטיביות נאלצו להתאים את עצמם.

הוט-האצ'ים אמיתיות הופכות לזן נכחד – פיג'ו הפסיקה את ייצור ה-208 GTI, רנו שלחה את ה-קליאו RS לגמלאות, ואפילו אבארט הקטנה והחצופה, עוברת לחשמל.

גם מיני לא יכלה להתעלם מהמגמה הזו. בשנים האחרונות היא עברה שינוי מובהק – פחות התמקדות בהתנהגות כביש דינאמית ויותר דגש על טכנולוגיה, עיצוב, וקהלים חדשים.

במקום רכב קליל וחד, היא משווקת חוויית משתמש יוקרתית עם מסכים מתקדמים, ואווירה עירונית-אופנתית. המיני אייסמן החשמלית היא התוצר של אותה מגמה – קרוסאובר מעוצב, חשמלי, ועתיר טכנולוגיה.

אז נכון, האייסמן חשמלית, גדולה, ומודרנית, אבל היא מיני. השאלה היא, האם נשאר בה משהו מה-DNA הבריטי השובב?

 

מיני קופר דגמים

מיני חשמלית. מיני אייסמן

 

עיצוב ומימדים


אם יש משהו שאי אפשר לקחת ממיני, זה את הסטייל הבלתי מתאמץ שלה. המיני אייסמן החשמלית שופעת נוכחות, מסובבת ראשים, ולא משאירה אף אחד אדיש. במהלך סוף השבוע בו נהגתי בה, לא פעם ניגשו אליי אנשים ושאלו בהתלהבות "מה זה הדגם הזה?".

וזה לא מפתיע. האייסמן נראית כמעט זהה לדגם הקונספט,  עם אותם קווים נקיים, שטחי מרכב חלקים, ותאורת LED בעיצוב ייחודי שמשדרת וייב עתידני אך עדיין מזוהה עם מיני. העיצוב מינימליסטי ומודרני, עם פחות כרום ויותר אלמנטים גיאומטריים מעודכנים.

שפת העיצוב החדשה של המותג, שהוצגה עם הקופר והקאנטרימן החדשים, ממשיכה כאן באופן טבעי – והיא עושה את זה טוב.

בכל הנוגע למימדים, האייסמן מתמקם בין הקופר הקטנה לקאנטרימן הגדולה, ונכנס בדיוק למשבצת שחסרה במותג מאז שהפייסמן והקלאבמן נעלמו מהיצע הדגמים.

אורכו 407.9 ס"מ, רוחב 175.4 ס"מ, גובה 151.4 ס"מ, ועם בסיס גלגלים של 260.6  ס"מ, הוא מציע את הפרופורציות הקומפקטיות של מיני, עם גובה ונפח שמקרבים אותו לקטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים.

נפח תא המטען עומד על 300  ליטרים, מה שמספק שימושיות יומיומית טובה.

 

mini aceman

שפת העיצוב החדשה גם בתא הנהג של מיני אייסמן

 

פנים הרכב


את תא הנוסעים של המיני אייסמן אנחנו כבר מכירים – הוא הופיע לראשונה בקונספט, ומשם המשיך לשאר דגמי המותג החדשים, כמו הקופר והקאנטרימן.

שפת העיצוב הפנימית נשארת מינימליסטית אך מלאת סטייל, עם שילוב של חומרים איכותיים ועיצוב חדשני, שלא מרגיש מוגזם או מאוס.

הפריט הבולט ביותר בתא הנוסעים הוא ללא ספק המסך העגול הענק במרכז הדשבורד. מיני שמרה כאן על קו עיצובי היסטורי – גם בדגמים הקלאסיים לוח המחוונים היה ממוקם באמצע ושימש כמרכז המידע העיקרי של הרכב.

המסך הנוכחי, מבוסס OLED בקוטר 9.4 אינץ', שולט בכל הפונקציות – מהמולטימדיה ועד ללוח המכוונים. זה אולי נראה נהדר מבחינה עיצובית, אבל לא תמיד הכי פרקטי – גם פעולות פשוטות, כמו כיוון המזגן, דורשות כניסה לתפריטים, וזה פחות אידיאלי בזמן נהיגה.

ההגה החדש הוא עוד אלמנט ששווה לדבר עליו – עיצובו מודרני, עם שתי זרועות וחצי, כאשר הזרוע התחתונה עשויה בד. זה נראה נהדר כשהרכב חדש, אבל יהיה מעניין לראות עד כמה הבד יישאר מתוח ועמיד לאורך השנים.

 

מיני קופר מולטימדיה

מולטימדיה חדשה וצבעונית. מיני אייסמן

 

כל הגימורים ברמה גבוהה מאוד, והקונסולה המרכזית כוללת מתגים מגניבים בסגנון מטוס, כולל מתג ההתנעה בסיבוב, שמוסיף לאווירה הייחודית. משענת היד נוחה, ויש גם חימום להגה ולמושבים, יחד עם כוונון חשמלי ושמירת זיכרונות למושב הנהג.

הרכב יגיע גם עם שני שקעי USB-C מקדימה ושניים מאחור, משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון, וחיבורי אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו אלחוטיים, שעובדים מצוין.

אבל כאן מתגלה מגבלה נוספת – מכיוון שהמסך משמש גם כלוח מכוונים, קישוריות הסמארטפון אינה מוצגת על מסך מלא, אלא רק על חלק קטן ממנו, מה שהופך את השימוש לפחות אינטואיטיבי.

מבחינת מרווח פנימי, האייסמן מציע מרחב מפתיע, אבל יש כמה נקודות שפוגעות בנוחות – למשל ידית הדלת, שממוקמת נמוך ליד הברך, כך שלא תמיד מוצאים אותה בקלות. גם הקונסולה המרכזית פולשת מעט לאזור ברך הנהג, מה שעשוי להיות לא נוח לנהגים גבוהים.

הגג הפנורמי ענק עם סכך חשמלי ומספק אווירה מרשימה ומוסיף לתחושת המרחב.

בסופו של דבר, תא הנוסעים של האייסמן עושה רושם מצוין – עיצוב מרשים, חומרים איכותיים, ומינימליזם לא מאוס. אבל כמו בהרבה מכוניות בעידן הדיגיטלי, לפעמים הסטייל גובר על הפרקטיות.

אם הייתי יכול להוסיף דבר אחד – הייתי מוסיף HUD, תצוגה עילית, שתיתן פתרון מודרני ומחליף ללוח המכוונים מבלי להעמיס על מסך המולטימדיה, שעמוס גם ככה.

 

 

יחידות הנעה וביצועים

 

בישראל, המיני אייסמן החשמלית משווקת בגרסת SE בלבד. דגם זה מצויד בסוללה בקיבולת של 54.2 קוט"ש (49.2 קוט"ש נטו).

הטווח הרשמי המוצהר עומד על 396 ק"מ, אך בפועל, במהלך מבחן הדרכים שלנו (כן, נסענו על GREEN), הצלחנו להגיע לכמעט 300 ק"מ בטעינה מלאה – פער לא קטן מהנתון הרשמי.

מבחינת טעינה, האייסמן SE תומך בטעינה ביתית (AC) בהספק של עד 11 קילוואט, המאפשרת טעינה מלאה בכ-5.5 שעות. בטעינה מהירה (DC) בהספק של עד 95 קילוואט, ניתן לטעון את הסוללה מ-10% ל-80% בתוך כ-30 דקות.

ההנעה קדמית באמצעות מנוע חשמלי קדמי המפיק 218 כוחות סוס ומומנט של 33.6 קג"מ, מה שמאפשר תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 7.1 שניות.

לשם השוואה, המיני קופר S הספורטיבית עם מנוע הבנזין משיגה את אותה תאוצה ב-6.6 שניות – פער שאינו גדול במיוחד.

 

מיני קופר ישראל


יאללה – נוהגים


כדי לענות על השאלה ששאלנו מוקדם יותר – האם נשאר קצת מה-DNA השובב של מיני –  הפעלנו את מצב הספורט, אבל חיפוש אחרי בורר מצבי נהיגה רגיל העלה חרס. במקום זאת, מיני מציעה "בורר חוויות",  שמגיע עם לא פחות מ-10 אפשרויות שונות.

וזה לא סתם גימיק, כל אחד מהמצבים משנה לא רק את תגובת המצערת וההיגוי, אלא גם את האווירה בתא הנוסעים עם שינויים גרפיים ותאורת אווירה מותאמת.

המצב שחיפשנו היה "גו-קארט",  שמבטיח להחזיר את תחושת הקארטינג שאפיינה את הקופר S של פעם. כיאה לרכב חשמלי, התגובה של דוושת ה"גז" היא מיידית וחדה. 

אי אפשר להתעלם מהכובד של הסוללה, שיושב נמוך ברצפת הרכב ותורם ליציבות, אבל גם מורגש בכניסה לפניות מהירות. עם זאת, האייסמן אכן מתנהגת יפה בכבישים מפותלים, עם אחיזה טובה וזוויות גלגול מינימליות, אך אין כאן את אותה קלילות שובבה של הקופר S.

היא בהחלט מהנה לנהיגה, אבל בסוף היום מדובר בקרוסאובר חשמלי. כנראה שלא נראה אותה מנצחת שוב במונטה קרלו.

 

מיני קופר אייסמן מחיר

 

רמת גימור ומחיר

 

מיני אייסמן משווקת בישראל בגרסת SE  עם רמת גימור יחידה הנקראת "Favorite". מדובר ברמת גימור מאובזרת למדי, הכוללת חישוקי סגסוגת בגודל 17 אינץ', תאורת LED מלאה, גג זכוכית פנורמי עם וילון חשמלי.

כניסה והתנעה ללא מפתח, מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי וזיכרונות לנהג, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת מולטימדיה מתקדמת עם מסך OLED עגול בגודל 24 ס"מ, תמיכה אלחוטית ב-Apple CarPlay  ו-Android Auto.

תאורת אווירה מתכווננת, חיישני חניה היקפיים, מצלמת 360 מעלות, מערכת חניה אוטומטית, ועוד שלל פינוקים שתורמים לחוויית השימוש.

בבטיחות, מיני אייסמן מקבלת דירוג אבזור בטיחותי של 6 מתוך 8, ומגיעה עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים אקטיבי ובקרת שיוט אדפטיבית, כך שמדובר ברכב שמצויד היטב גם בהיבט הזה.

 

בשורה התחתונה, מיני אייסמן מציע שילוב של עיצוב ייחודי, אבזור עשיר, וחוויית נהיגה מהנה, רק תג המחיר לא מתאים לכל אחד.

מיני אייסמן משווקת החל מ-299,000 ש"ח.

 

אלעד לוי

אלעד, בן 22 מהמרכז, מפתח תוכנה ביום וחובב רכב בכל זמן אחר. חולה על מכוניות קטנות וחזקות, כמו השמנמוכה הכחולה שלי – פולו GTI

Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments