מסחרי או משפחתי: סיטרואן ברלינגו החדש (קצר) מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

מסחרי או משפחתי? מבחן דרכים לסיטרואן ברלינגו “רכב עבודה” בגרסה הקצרה – על ההיסטוריה של הדגם, על שימושיות ומשפחתיות, עלות ותועלת

מסחרי או משפחתי: סיטרואן ברלינגו החדש (קצר) מבחן דרכים

 

פריז. 1996. Mondial de l’Automobile, סיטרואן משיקה את הדור הראשון של הסיטרואן ברלינגו, רכב המשלוחים הראשון (delivery van) אשר כלל נפח אחסון פנימי וגם שימש כרכב “פנאי” משפחתי, בגרסת ה-Multispace. לא היה מדובר על משהו “חדש לחלוטין”, הרי תצורת ה-Panel Van הייתה מוכרת לתעשיית הרכב משנות העשרים של המאה הקודמת, מה-Ford Model A Sedan Delivery למשל, וכלה ברכבים אירופאיים כמו ה-Morris Minor 1000 Panel Van וכלה ב-DKW ו-Folkswagen Type 2 ואף רנו אקספרס וה-Citroen C15, שקדמה לברלינגו (ואף יוצרה עד 2005). 

עם זאת, משהו היה שונה. החלק האחורי כבר לא היה מוגבה, כגידול שנוסף בטעות למכונית קטנה, בכדי לשמש כנפח אחסון נוסף, אלא מבוסס מלכתחילה כמרכב אחיד, קווים נקיים, יחידה אחת, פלטפורמה שנועדה מראש להתאים לעבודה מצד אחד, אך גם להיות נעימה לבריות, כלומר למשפחה, לטיול בשישי שבת. להוציא (או להשאיר את כלי עבודה), לדחוף אוהל, כמה צידניות, תיקים, ואפילו לא להתלונן על זה שחסר מקום, בדרך לצימר בצפון.

בניגוד למקובל בקטגוריה, ברלינגו דאז, הגיעה עם חלונות חשמל, הגה כוח, נעילה מרכזית וזוג כריות אוויר. הרבה יותר משפחתית מרכב עבודה, ועם ישראל הסתער, גם בגלל היתרונות וגם בגלל שרק בשנת 2002, “השכילה” המדינה לבטל את הניכוי במע”מ על הקטגוריה (עד אז ניתן היה לרכוש ברלינגו ‘ללא מע”מ’). וכעת, וידוי קטן. תמיד הייתה ותהיה לי פינה חמה לסיטרואן ברלינגו, פרטנר, קנגו ונגזרותיהן. זה היה רכב העבודה הראשון שלי, שליווה אותי עשרות אלפי קילומטרים ברחבי הארץ. נסעתי בשלושתם למעשה, כל אחד בתקופה אחרת. בכל פעם, אתגרתי אותו מחדש, בנפח ובמשקל שהעמסתי לתוכו, והוא תפקד נפלא בין טיפול לטיפול.  

 

סיטרואן C5 איירקרוס? סיטרואן ברלינגו עיצוב חיצוני

 

תא מטען רחב לצורכי עבודה או משפחה

 

ראשון לציון, בית לובינסקי. 2019. אני יורד בגפי לחניה. במעלית, לוחץ על הכפתור בשלט ורואה אותה מפלרטטת איתי, מהבהבת אלי, עושה לי עיניים. האמת, קל לטעות, המבט של הברלינגו החדשה הוא מבט של Aircross C5 והגוף, טוב, הבנו, “כונסי האוויר” הקדמיים הצבעוניים, הפנסים המחולקים לשתי קומות. מישהו השתדל במיוחד לגרום לברלינגו להיראות משפחתית גדולה. אפילו הצדדים, כריות הפלסטיק המוכרות לנו מה-Aircross C5, בחלק התחתון של הדלתות, קיימות פה.  

היא “נעימה” למראה, והיא מהדור השלישי, שהוצג לפני שנתיים ומבוסס בחלקו על הפלטפורמה הקומפקטית של קונצרן PSA, ה-PSA EMP2, שעליה מבוססים גם ה-C4 Picasso, ה-C5 Aircross (כמה מפתיע), ה-DS7 Crossback, עשרות דגמים נוספים של אופל, פג’ו וכמובן האחים התאומים הכמעט זהים, ה-COMBO E מבית אופל, ה-Pro Ace City מבית טויוטה וה-Rifter מבית פג’ו.  

מכניס את הקוד. הנעה ללא מפתח. זו לא אותה ברלינגו דור ראשון שישבתי בה לפני כמעט 12 שנים. מסובב את בורר ידית ההילוכים (עגול)… משחרר את בלם היד הגדול התקוע באמצע, רמז לברלינגו של פעם ויוצא לדרך. קיבלתי את הגרסה הבכירה של הסיטרואן ברלינגו (מתוך סך רמות האבזור המשווקות בארץ), 130 כ”ס (ב-3,750 סל”ד), המשודכות למנוע טורבו דיזל 1.5, עם מומנט טוב של 31.3 קג”מ (ב-1,750 סל”ד). תיבת ההילוכים, תוצרת AISIN, מפתיעה למדי, עם 8 הילוכים, שמתנהגת ברכות ואוהבת לטפס מעלה, בעיקר כדי לחסוך בדלק. זו התיבה המוכרת לנו כבר כמה שנים מפג’ו ומשאר המשפחתיות של סיטרואן, והנה היא, לראשונה ברכב “מסחרי” יותר.  

 

סיטרואן ברלינגו סקירה וחוות דעת

 

סיטרואן ברלינגו קצר

 

לסיטרואן ברלינגו יש שתי גרסאות מרכב:
חמישה מושבים עם תא מטען רגיל (STANDARD) וגרסת שבעה מושבים עם תא מטען מוגדל (LONG), כאשר ניתן לקפל את המושבים, ולמעשה לקבל נפח אחסון מוגדל במרכב ארוך ב-35 ס”מ בלבד. זה אומר מידות אורך של 4.75/4.4 מ’, רוחב של 1.85 מ’ וגובה של 1.88 מ’. מדובר ברכב גבוה, מאוד אפילו, כל זאת על משקל של 1.6/1.5 טון, ועם משקל העמסה מורשה של כ-700 ק”ג, שמספיק די והותר לרוב השימושים שלכם בעבודה.   

קיבלתי את הגרסה ה”קצרה”, שבינה לבין הברלינגו הראשונה, שבה ישבתי אז, אין כמעט דבר משותף. אפילו הסמל של סיטרואן, המשולב באופן אסתטי בגריל הקדמי, בקווי כרום שמתחילים מהפנסים, נראה שונה. והיא בהחלט יפה. נהגת שעוצרת, יושבת באחד הקרוסאוברים הנפוצים בשוק, מסתכלת עלי. אני מעריך שהיא מנסה להבין באיזה “ג’יפון” אני נוסע, כי אני יושב מעליה, בתנוחת הנהיגה. מושב הנהג סביר, הכיוון שלו “מכאני” והישיבה מזכירה יותר ישיבה ב”טרנזיט” מאשר בברלינגו מפעם. זה מהנה, בעיקר כי יש מלא מקום, ואפילו אדם גדול כמוני, מרגיש פה בנוח.

 

תא נהג סיטרואן ברלינגו
מסך מולטימדיה גדול

 

השימוש בבורר הילוכים עליון, וחסכון של תיבת הילוכים סטנדרטית (ידנית בדרך כלל, כפי שנהוג ברכבים כאלה), מפנה מקום אפילו לכסא שלישי, ברגע שיבטלו את בלם היד הידני (לו היו חושבים על זה…). מאחורה, שלושה כיסאות, נפרדים, מתאימים למבוגרים ואף לשלושה כסאות ילדים (בוסטרים או שילוב של השניים).

עכשיו אני מנסה להיכנס לחניה ברכב חצי מסחרי, ללא מצלמת נסיעה לאחור. אין. אני מקווה שניתן להתקין לבד (אני מניח, כמו בכל רכב נורמלי), אבל אי אפשר לסלוח בשנת 2020, על העדר פריט חשוב כזה, שחשוב לא פחות מבקרת סטייה מנתיב ומערכות בטיחות אחרות.  

מבחינת מערכות בטיחות, קיבלנו “משפחתית”. יש כאן “בלימת בטיחות אוטונומית אקטיבית” שפועלת החל ממהירות 5 קמ”ש ומזהה מכשולים נייחים או מניידים, מתריעה בפני הנהג ובולמת אם אין תגובה. כמובן גם התרעת סכנת התנגשות (ממהירות של 30 קמ”ש, שעוזרת לשמירת מרחק בכביש), מערכת זיהוי תמרורים (מראה את מגבלת המהירות בסמל על לוח המחוונים). מערכת אקטיבית לתיקון וסטייה מנתיב (שינוי כיוון ללא שימוש באיתות).  

בנוסף, יש כאן שתי התרעות לטובת הנהג, מעל 65 קמ”ש, יש מערכת שמנתחת את ערנות הנהג ומתריעה על ערנות נמוכה (כדאי לעצור ולשתות קפה), ואף התרעה על התרעננות לאחר נהיגה של שעתיים רצופות מעל 65 קמ”ש (מעט פחות רלוונטית בישראל). 

 

מערכות בטיחות מתקדמות ואבזור שימושי. סיטרואן ברלינגו החדש

 

אני יורד מכביש 6, לפני נסיעה של כעשרים דקות עד הבית, אני שם לב שהמתלים נוקשים למדי, אבל לא הייתי מצפה אחרת מרכב שעיקר משימתו, היא עבודה ומשקל. זו לא משפחתית שנועדה לשכך מהמורות, למרות שהיא עושה זאת בהצלחה יתרה (יחסית, מהדור הראשון), ואפילו משככת יפה במפרים. אבל, זה בדיוק זה, בהשוואה למסחריות, היא עושה עבודה נהדרת, כל עוד אתם זוכרים שאתם לא משווים אותה למשפחתיות בימינו.  

המנוע משמיע גרגור נעים, נהימה של דיזל, “שמודע לזה” שהוא לא צריך להתאמץ מדי. זה מנוע חדש שמשמיע רעש גם בנסיעה איטית, עד שמגיעים רעשי הרוח בנסיעה מהירה ומתגברים על רעשי המנוע. הסיטרואן ברלינגו זריזה, למדי, היא מאיצה יפה גם בתאוצות ביניים, יפה יחסית גם בהשוואה לכל משפחתית, קל מאוד לשמור איתה על קצב גם בעליות (רכב ריק), וצריכת הדלק נעה בין 13-14 ק”מ לליטר. מספק בהחלט.

בגדול, ובשורה התחתונה, כל עוד אתם זוכרים שהסיטרואן ברלינגו לא נועדה להחליף את המכונית המשפחתית, אלא להוות פתרון יחסית מפנק למי שמחפש רכב עבודה “קטן” שאינו דורש ממנו יותר מדי, אתם תהנו מהרכב הזה. הילדים? יתרגלו. בת הזוג או האישה? קצת פחות. 

 

ברלינגו, מחירים:

  • סיטרואן ברלינגו 75 כ”ס ידני ברמת אבזור LIVE – 143,990 שקל
  • סיטרואן ברלינגו 100 כ”ס ידני ברמת אבזור LIVE – 144,990 שקל
  • סיטרואן ברלינגו 100 כ”ס ידני ברמת אבזור SHINE – 145,990 שקל
  • סיטרואן ברלינגו 130 כ”ס אוטומט ברמת אבזור SHINE – 151,990 שקל
  • סיטרואן ברלינגו 130 כ”ס אוטומט ברמת אבזור SHINE (7 מושבים) – 169,990 שקל

 

כתבות דומות

סיטרואן C5 איירקרוס הקרוסאובר המשפחתי של 2019

סיטרואן C4 ספייסטורר (מיניוואן) מבחן דרכים

אופל קומבו life (רכב מסחרי קטן) החל מ-139,900 ש”ח

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

sixteen + twenty =