משפחתית לשטח: סובארו פורסטר דור 5 (2019) מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

סובארו פורסטר חלוץ הקרוסאוברים, המשפחשטח האולטימטיבי ולהיט מכירות באירופה הקרה, מגיע אלינו בדור חדש, חמישי במספר. יצאנו לבדוק האם הנוסחא המוכרת מבית סובארו, פרקטיות-עבירות-יעילות עדיין עובדת והאם נחשול רכבי הפנאי החדשים מאתגרים אותו במבחן הזמן

צילום: אביחי דמארי

 

משפחתית לשטח: סובארו פורסטר דור 5 (2019) מבחן דרכים

פיסול ותנועה

סובארו פורסטר, דור חמישי, לא כל כך שונה מהדור הרביעי והמוכר, קצת פלפולי עיצוב, פיסול שרירי, גריל כוחני וקצת צבע והרי לכם רכב חדש. כהרגלו בקודש אביחי נותן עבודה, ואפילו לימד אותי מילים כמו קומפוזיציה, HDR ועוצמית. אז אתן לו את הבמה להראות איך נראה הפורסטר החדש.

“חדש”, האמת שהוא מבוסס על הדור הקודם וגם מאוד דומה לו, אך השינוי האמיתי  מתחבא בבטן הספינה. סובארו פורסטר 2019 זוכה לחטיבת הנעה חדשה ומחוזקת, מנוע אטמוספרי 2.5 ליטר הדוחפים 182 כ”ס ו- 24.3 קג”מ, תיבת הילוכים רציפה בעלת 7 מהיריות, כביכול. (תיבה רציפה, היא בעלת אינספור הילוכים), ומערכת ההנעה הכפולה AWD של סובארו, המקבלת בדורה החדשה, בורר מצבים בשם X-mode. מערכת חלוקת מומנט אקטיבית שתשאיר אתכם בתנועה גם כשנדמה לכם שאתם עומדים להיתקע. האמת? חטיבת ההנעה הזו, אמנם חזקה דיו, אך מיושנת בתפיסה שלה. אולי בגלל שסובארו הולכת להשקיע ברכבים היברידיים בעתיד הנראה לעין ולכן פיתוח והשקעה במנועי טורבו מודרניים היא עסקה לא משתלמת.  

בכל מקרה בסופו של מבחן מאומץ למדי שכלל רגל כבדה מאוד על דוושת הגז צריכת הדלק הפתיעה לטובה עם תוצאה של ליטר לכל 9 ק”מ, כשבנסיעה מנהלתית הצריכה השתפרה מאוד והראתה ליטר לכל 12 ק”מ, אני אומר מפתיעה לטובה כי עדיין מדובר במנוע אטמוספרי בנפח 2,500 סמ”ק, זה לא מעט, וכשדגמי העבר סומנו והוכחו כצרכני דלק לא קטנים, הפעם, חטיבת ההנעה האיקונית מפתיעה עם תוצאה לא רעה בכלל.

תא נהג סובארו פורסטר החדש

צבעים, מסכים וזוג עיניים

הישיבה גבוהה, כיאה לחלוץ רכבי הפנאי האמיתיים, החלונות גדולים, המושבים תומכים למדי גם בנסיעות ארוכות, מתכווננים חשמלית ומחוממים, כבר התחלה טובה. העיצוב הפנימי לוקח את מוטיב זריקת הצבע הכתום המחמיא גם אל תוך הרכב, איכות החומרים מצוינת ואיכות ההרכבה טובה מאוד, תפירות כתומות, נגיעות כרום, חומרים רכים ואפילו בד נעים עוטפים את חלל הנוסעים. הפרקטיות גבוהה, עם תא מטען מכובד של 520 ליטר, מספר רב של מקומות אחסון, מרחב עצום ליושבים מאחור, מושבים נוחים כשגב המושב האחורי יכול להגדיל זווית נוספת לאחור, וגובה גג נדיב מאוד. מקום לא חסר.

מערכת המולטימדיה יעילה למדי, עם מצלמה אחורית הכוללת מערכת שטיפה ייחודית, 6 רמקולים עם ממשק אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, עם אפליקציות פנימיות למוזיקה, ו- 3 שקעי V12, ספרנו 3 מסכי אינפורמציה שאמנם השליטה בהם דורשת למידה, אך הם יעילים למדי. בלם היד המכאני נעלם, ובמקומו צץ כפתור למערכת בלימה חשמלית, המציעה גם את מערכת הבלימה האוטומטית בפקקים למניעת זחילה לא רצויה. גילוי נאות, אני לא חסיד של המעבר למערכות בלם יד חשמלי, במיוחד ברכבי שטח, שהשימוש בו הוא תכוף למי שרוצה לבצע מעברים מסובכים, כנראה שסובארו בונים על מערכת ה X mode לעזור במצבי קיצון אלה.

על הכביש הסואן סובארו מציגה את מערכת ה- EYESIGHT  החדשה שלה, מערך חיישנים וזוג מצלמות דרך, המנטרים את התנועה מכל כיוון ומסמנים לנהג על סכנה פוטנציאלית, התראות קוליות וויזואליות ותיקון אקטיבי אמיתי, עם מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה אקטיבי (מעל 80 קמ”ש) ומערכת בקרת זחילה בפקקים ומערכת בלימה בנסיעה לאחור שעובדות מצוין. לצערנו לא זכינו לנסות את המערכת בתנאי מזג אוויר קשים כך שלא נוכל להעיד על תפקודה במצבי קיצון אלו.

השנה, סובארו משיקה 2 דגמים לפורסטר האייקוני, דגם הכניסה X, ודגם המבחן Sport, שהוא גם הדגם המאובזר יותר. דגם הטורבו XT, לא מושק השנה, וחבל. רשימת המפרט ארוכה ונדיבה, כשההבדלים בין שתי הגרסאות כוללים תאורת לד עוקבת פנייה, גג פנוראמי נפתח, מנגנון פתיחה וסגירה חשמלי לדלת תא המטען, פתחי אוורור מאחור וזריקת צבע כתום ומחמיא בין השאר.

רכב אייקוני. סובארו פורסטר – סקירה

מניעים

מנוע בוקסר 2.5 ליטר, “בוקסר” כי אופן העבודה שלו מזכיר עבודת מתאגרף, בסידור בוכנות ייחודי אחת מול השנייה, לחיצת כפתור, סיבוב מנוע והצתה, גרגור רעשני מוכר. גלגול ראשון, יחידת ההנעה מעבירה את הכוח לכל ארבעת הגלגלים ומתחילים לזוז, בתוך העיר הפורסטר לא מתרגש,  24.3 קג”מ מגלגלים אותנו בין הרמזורים, יכולת הסיבוב המצוינת של מערכת ה: AWD מעניקה לפורסטר נתון רדיוס סיבוב של 5.4 מטרים בלבד, בתוך העיר נורא קל לנווט איתו גם בפניות צרות, המתלים מכוילים מחדש, יותר לכיוון הרך, כזה שמעלים מהמורות, והסובארו מתמודד היטב עם שיבושי כביש, מחוץ לעיר הנוחות משתפרת תודות לכיול הרך אך מצד שני אותו כיול מתקשה להתמודד מול כבישים גליים.

לחיצה עמוקה, רעשי מנוע חודרים לתא הנוסעים, המנוע שואג, בהחלטה של רגע מד הסל”ד קופץ ל- 6,000 סל”ד ומאתגר את הגיר הרציף לעבוד שעות נוספות, 9.3 שניות מעמידה ל- 100 קמ”ש, אמנם לא ביצוע חורך כבישים אך קצב ההתקדמות ויכולת מאוץ הביניים נחושה ואיתנה.

יכולת בידוד הרעשים השתפרה מהדגם הקודם, אך עדיין רחשי צמיגים נכנסים לתא הנוסעים, רעשי רוח ונהמות המנוע מצטרפים במהירויות גבוהות יותר אך לא משהו שבאמת מטריד. במהירויות נמוכות ההגה מרגיש מעט מנותק אך מקבל משקל נכון עם עליית המהירות, כשמנופי העברת ההילוכים מאחורי גלגל ההגה, עוזרים לשמור על מצב רוחו של המנוע מרומם. על הכביש הפורסטר החדש מציג התנהגות נאותה ומעונבת, לא מתאמץ מדי ונעים ליום יום, עם בורר מצב נהיגה I ו- S לחווית נהיגה ספורטיבית יותר. חווית נהיגה מחויכת ושובבה, כזו שסובארו יודעת לייצר תתקבלנה ככל הנראה אי שם במחוזות השבילים המאובקים, בכל זאת סובארו.

מנוע בוקסר 2.5 ליטר, החל מ-180,000 שקלים. סובארו פורסטר

מתאבקים, מטפסים ויורדים.

את הכבישים הפורסטר אוכל בלי מלח, הכיול רך ונעים קצב ההתקדמות נחוש, אמנם בידוד הרעשים לא מצטיין תחת עומס אבל סה”כ החבילה אותה מציע הפורסטר נכנסת היישר אל מלחמת הרכבים מהדור החדש, נעימים לשהייה, שקטים, אוטונומיים ובטוחים. ולכן, ללא דיחוי נוסף מושכים ימינה אל הירידה הבאה, ברוכים הבאים לסביבת המחייה הטבעית של הפורסטר, השטח. סובארו יודעת ומייצרת את אותה הנוסחא הפשוטה כבר למעלה משני עשורים, פרקטיות-עבירות-יעילות, ולכן גם כאן, זוויות הגישה והנטישה הן 22.9 מעלות ו- 24.9 מעלות בהתאמה וגובה הגחון נדיב מאוד ועומד על 220 מ”מ. איתות ימינה, מדרגה קצת גבוהה, מבט זהיר, אפילו לא טלטלה ואנחנו עם ארבעת הגלגלים בתוך שביל המוביל אל האינסוף אי שם בקצה השדות.

לחיצה עמוקה, גרגור בוקסר רעשן, הגיר הרציף נדרש לעבוד, ארבעת הגלגלים מניעים, חלוקת המומנט החכמה של מערכת ה: X mode מראה לנו מה היא יודעת, הכוח לא מתבזבז על סבסובים מיותרים ורצים קדימה, הקצב גובר, העיקולים מאתגרים את הפורסטר החדש, אמנם מרכז הכובד נמוך ביחס למתחרות הססגוניות, אך המרכב גבוה, ואם נוסיף למסיבה את המתלים הרכים, ניעות ארוכות וריסון תנודות איטי הם חלק מהתפריט. הגיע הזמן לזרוק אותו למעברים בינוניים וקצת יותר, מעט אח”כ איתרנו גבעה טכנית ששמורה בעיקר לרכבי פנאי מקאליבר גבוה יותר, בורר X mode למצב שטח (יש גם מצב שלג שמתאים יותר לשוק האירופאי), דוושת הגז לחוצה באופן נחוש וקבוע ומתחילים לטפס, הצלבה או שתיים, תמרון קל בין הקוליסים והפסגה נכבשה.

יושבים אל מול הנוף ותוהים על קנקנו של הפורסטר, מי יקנה מכונה כזו? הפורסטר החדש פונה אל קהל אוהד, אוהבי המותג שמכירים את המפלצת הקטנה, וכל מי שמחפש רכב דו שימושי יעיל ובעל יכולות שטח לא מבוטלות. כאלה ששאר הקרוסאוברים החדשים לא יכולים לתת, כי מתחרים אמיתיים בקטגוריה אין לפורסטר.

מערכת עזר לנסיעה בשטח – X MODE. סובארו פורסטר

הגיע הזמן לזוז, מערכת ה-X mode החדשה מציגה מערכת בקרת ירידה במדרון מצוינת, בשטח העמוק היכן שרכבי שטח אמיתיים וכבדים יורדים במדרונות תלולים הפורסטר מבצע עבודה נהדרת, הירידה נעשית באופן אוטומטי לחלוטין, אני שם רק בכדי לכוון את ההגה, מספר רגעים אח”כ ואנחנו מיושרים בדרך אל הכביש הסואן.

משהו נוסף ומאוד חשוב שסובארו נותנת כאופציה, הוא כיבוי מוחלט של מערכות ההתרעה והבלימה האוטונומית, חשוב מאוד כשיורדים לשטח ומנסים לעבור מעל מכשול, וכן, אפילו שיח גבוה נחשב למכשול בפני המערכת, כך שניסיון תמרון בין שיחים וזרדים תכלול מספר בלימות לא רצויות. כיבוי מוחלט וחוזרים לטייל.

משפחתית לשטח. סובארו פורסטר מהנה לנהיגה

שובלי אבק מתמרים מאחורינו, הכיול הרך בולע מהמורות, ורחשי המנוע המגרגר איתנו כל הזמן, מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה בשימוש תכוף והחיוך השובב שרק סובארו יודעת לייצר מרוח על הפנים. פניה רחבה לחיצה עמוקה והפורסטר משתובב, כמה כיף שיש רכבים כאלה, שיתנו את זריקת האדרנלין בסופ”ש לאחר שבוע מעייף, קהל היעד של הפורסטר יודע מה הוא רוצה, וסובארו מממשיכה עם הקו המוכר והמהנה שכמו שרק היא יודעת לייצר.

מבחן הבנים

מתגלגלים הביתה לקבל אישור, ומבחן הגן, עוצרים בכניסה, השעה 16:00, דבוקת נושאי כינים עם צחוק מתגלגל מטפסים פנימה דרך תא המטען מלכלכים כל פיסת בד נקייה, “איך נכנסתם?” “יש כפתור והדלת נפתחת לבד, אנחנו כבר מכירים את זה” “אה וואלה, יפה לכם, ואיך הגג כבר נפתח והראשים שלכם כבר בחוץ?” “אה גם לזה יש כפתור בא תראה” “כן אני מכיר את הכפתור, אני מבין שאתם לא הולכים לרדת מהאוטו בזמן הקרוב” “לא!”. “טוב, טיול קצר ואז כל אחד הביתה!” “יייששש!” נעליים, אבק, חגורות, צחוק מתגלגל ששווה כל רגע, נייר מגולגל שנזרק עליי, היתממות וגיבוי הדדי, קצת אבק בשבילים ואסופה של ילדים מחויכים. פיזור, לפחות זה מה שחשבתי. סיבוב נוסף. ואז פיזור. “חבורת קופיקו, מה אתם אומרים על האוטו?” “איזה אוטו מגניב! הוא נוסע בשטח ויש מצלמות וגם יש גג נפתח, ואתה קופיקו גורילה!” צחוק מתגלגל, “יאללה! קישתא כולם הביתה!”

גם הילדים אהבו

מסכמים

סובארו פורסטר ממשיך לשלוט כמלך יחיד בקטגוריה המיוחדת שסובארו בנתה בשתי ידיה, רכב רב תכליתי שיודע לשלב בין משפחתיות פרקטית, עבירות מצוינת ואמינות מוכחת. רב תכליתיות שקנתה לו שם בישראל, ארה”ב ובעיקר בארצות אירופה הקרות, שם ההנעה הכפולה היא מחויבת המציאות בכבישים המושלגים. אז נכון רכב הפנאי המיוחד הזה לא חף מפשרות, המנוע עדיין אטמוספרי ורווי סמ”ק עם צריכת דלק לא אופטימאלית, בידוד הרעשים תחת עומס לא מבריק והגיר הרציף פוגע בביצועים, אך בסופו של יום סובארו פורסטר מציג שיפור גדול לעומת הדגם היוצא, הוא חזק ממנו, נעים ממנו וללא ספק מאובזר וטכנולוגי ממנו, סובארו פורסטר מיישר קו ונכנס לעידן האוטונומי ולא זונח אפילו במעט את יכולות השטח הידועות שלו.

היום בישראל מעטות המתחרות המציעות את היכולות הדינמיות ויכולות העבירות של הפורסטר באותה סביבת מחיר, בין 180,000 ₪ לגרסת הכניסה X, לבין הגרסה הנבחנת ‘Sport’ העונדת תג מחיר של 200,000 ₪. והיום בדיוק כמו אז, שהכרנו את הפורסטר אי שם בשנות ה- 90′, הפורסטר נשאר מלך יחיד בסגמנט, קיסר יפני רב-תכליתי שמציע הכול וקצת יותר.  

follow and like
fb-share-icon0

תגובה אחת ל “משפחתית לשטח: סובארו פורסטר דור 5 (2019) מבחן דרכים”

  1. זאת אחת הכתבות הכי לא מקצועיות שאי פעם מישהו כתב על מכוניות,
    יש יותר טעויות מעובדות נכונות
    אם אתה כותב כתבה לפחות תידע על מה אתה כותב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

9 − four =