נמר בעור כבש: קיה סטינגר (3.3 ליטר) מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook
קיה סטינגר פיינליסטית בטקס בחירת רכב השנה מלכת הכביש 2018

קיה סטינגר (גרסת מנוע 3.3 ליטר) נמר בעור כבש - מבחן דרכים וגם מילה על גרסת ה-2 ליטר המצוינת

לאחר אינספור טיזרים וכשהיא מצוידת במיטב הטכנולוגיה של הענק הקוריאני, קיה משחררת לחופשי את הטי-רקס החדש שלה. בהצמדות לכללי הטקס הקלאסי והאהוב, שידוך מערכת הנעה אחורית מבריקה לחטיבת כוח עוצרת נשימה.
בעשותה זאת קיה דורסת רגל בסגמנט שהוא לא פחות מקדוש לחובבי המוטוריקה ואומרת, שגם קיה, היצרנית השמרנית והמחושבת מדרום קוריאה, יודעת לכייף.

בבטן הספינה

מתחת לאף הארוך והאימתני החתום בסימן ‘אף הנמר’ המפורסם של קיה, אורב מנוע V6 כפול מגדשים עוצמתי בנפח 3.3 ליטרים הדוחף 370 כ”ס ו- 51 קג”מ אל הסרן האחורי.  אין צורך להרחיב במילים, הנתונים הללו בלבד הופכים את הצעצוע הקוריאני הזה, לחלומו של כל חולה הגה באשר הוא. בעזרת מערכת העברת כוח סופר חכמה ומערך מתלים אדפטיביים גם הנהג הלא מיומן ירגיש שהוא ג’ייסון סטיית’ם מאחורי ההגה. ‘אבל זו קיה’ יאמרו רבים, ‘רכב שמקבלים בליסינג’, ו’מי יקנה דבר כזה?’ ובכן, אחרי סופ”ש שלם של חוויות איתה, יש לנו משהו לומר בנושא.

נכון שסביבת הנהג לא מבריקה יתר על המידה ובמבחן השוואתי המתחרות יעלו עליה במספר קטגוריות, אך הסטינגר המופלאה מציגה צד אחר לקיה, כזה שלא פונה אל ההיגיון או היעילות, ובסופו של דבר אל החשבון בנק של המותג הענק. הפעם קיה פונה אל לב הנהג, קיה סטינגר החדשה והחייתית באה לנפץ סטיגמות, לעשן צמיגים, לנגן קונצרט גדוש ונוטף בנזין ולשגר את עצמה קדימה במימד מקביל, ואנחנו? אנחנו הגענו בכדי ליהנות מתצוגת תכלית קוריאנית מרהיבה, מהטוב, מהרע ומניסיון מוצלח מאוד לפנות אל מיתרי הרגש של אוהבי הנהיגה, אמרתי מיתרי רגש, התכוונתי לכבל בית מצערת של הרגש. קיה סטינגר כמה טוב שבאת וברוכה הבאה…

התנהגות כביש למופת. קיה סטינגר
משפחתית רציונאלית ובטוחה. קיה סטינגר מבחן דרכים

הבייבי המיוחדת הזו נחתה אצלנו לסופ”ש מפותל, עצבני ומעושן. אשתדל לא להלאות אתכם במפרט הטכני אלא אם באמת יתאים לסיפור או שווה שנבזבז עליו זמן, אך בכל מקרה הנה הוא, מפרט טכני קיה סטינגר.

פגישה ראשונה, כן, זו קיה

אופטימה פאסטבק?, רגע, יש כאן דמיון לג’וליה, וגם לפאנאמרה, משהו מב.מ.וו וגם אאודי קורצת לנו איפשהו מבין הזוויות. הגלדיאטור הקוריאני הזה מרשים, מעוצב בדקדקנות עד לפרטים הקטנים ונכנס אל תוך הקטגוריה הנחשקת תוך שהוא מסתכל למתחרות הוותיקות בלבן של העיניים. על היכולות הדינמיות המרהיבות, עוד נדבר בהמשך, אך כמו בכל דבר טוב ישנם גם התפשרויות, תמורת 379,900 ₪ הנדרשים לרכב המבחן, הגרסה הבכירה ברמת גימור GT, תא הנוסעים וסביבת הנהג אינם מרשימים במיוחד, כשהם נשענים בכבדות על מותג העל, קיה.

ואולי בכוונה, אך מתגי הפלסטיק הפשוטים והדיפונים הקשיחים והרעשניים, לא בדיוק תואמים את תג המחיר השאפתני ומרגישים מיושנים. אמנם בחלק הנראה לעין איכות החומרים משתפרת עם דיפונים רכים יותר, זמש (או שזה אלקנטרה?), ועור נאפה למושבים. כמכלול, במבחן איכות החומרים והבנייה, קיה סטינגר מושקעת, אך לא מתעלה על המתחרות האירופאיות הוותיקות.

בלחיצה קטנה משתחררת המפלצת. קיה סטינגר 3.3 ליטר
תא נהג קיה סטינגר

היופי בעיניי המתבונן?

יש כאלה שאהבו יותר ויש כאלה שפחות, תשומת לב מקבלים בכל מקרה מכל מי שעובר בסביבה, מה שבטוח הוא שיש דיפיוזר אימתני, 4 אגזוזים, בלמי ברמבו עם קאליפרים אדומים, חישוקי 19 אינצ’ וכונסי אוויר יעילים. (חלקם אפילו מזויפים להשלמת המראה הקרבי). אך למי אכפת ממראה עם נתונים כאלה? נראות היא פחות חשובה כרגע, כיוון שנכון לעכשיו, יש יותר מדי בנזין בתא הדלק.

הנעה בלחיצה, גרגור V6, שאלתי בסביבה הקרובה, אף אחד מהנשאלים לא שמע צליל יותר יפה מזה… פיצוצי בנזין מסונכרנים בקונצרט אדיר המחבר אדם ומכונה, הדוושות הכסופות קורצות לי. הישיבה נוחה באופן מפתיע, המושבים חשמליים, מחבקים, עם אופציות כוונון רבות כולל תמיכת צד. ההגה מחומם ומתכוונן חשמלית המראות מתכווננות וקיימים 2 מצבי זיכרון עם מצב יציאה, בו המושב מתרחק מההגה בכדי לאפשר גישה נוחה יותר. הגרסה הבכירה מציעה בנוסף לחימום גם קירור מושבים קדמי, וחימום גם לאחוריים.

הפרקטיקה היומיומית נפלאה, גג פנוראמי נפתח, מקומות אחסון יעילים, דלת מטען חשמלית בגרסה הבכירה עם 406 ליטרים של נפח הטענה, אופציית קיפול מושבים, מערכת שמע משודרגת של הרמן-קרדון, שיקוף אוטו-אנדרואיד ואפל קאר-פליי, חבילת בטיחות מלאה, בקרת אקלים תלת אזורית ובעצם כל מה שרצית מרכב משפחתי מפנק. היכן היא פחות הרשימה? עם אותה הרגשה מיושנת שהיא משדרת, זה מתבטא בדברים הקטנים, הלחצנים מרגישים פשוטים למגע, אין מצב אוטומטי לחלונות החשמליים מאחור, אין מרימי שמשות או מנגנוני סגירה אוטומטיים בנעילה, גם לא לגג הנפתח, התאורה הראשית איננה מתכוננת, ותצוגות מערכת המולטימדיה וצג האינפורמציה הראשי, מרגישות ששייכות לעשור קודם. כפי שכבר אמרנו, קיה סטינגר מרהיבה, אך מרגישה מיושנת. אז גם במבחן אבזור הנוחות, קיה מפנקת, אך לא מתעלה, וחבל.

בתוך העיר הניווט קל, המידות הגדולות והעיצוב המוחצן גונבים מבטים, ההגה קליל ומנותק במהירויות עירוניות ויכולת הסיבוב מרשימה עם קוטר של 11.2 מטרים בלבד, רמת ה-NVH, רעש, רעידות ונוקשות מבודדת בצורה טובה ואיכות הנסיעה המשפחתית היומיומית מצוינת. רמת הבטיחות מצוינת גם היא עם מערך בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת עזר לשמירת נתיב אקטיבית, תצוגת HUD עילית המוקרנת על גבי השמשה הקדמית, חיישני קרבה, מערך מצלמות 360 מעלות עם מסך תצוגה 8 אינצ’ איכותי. ליום יום, קיה סטינגר החדשה לא שונה מאף קיה אחרת, משפחתית הגיונית ומצוינת. אך כיוון שאין אנו בוחנים משפחתית הלילה הזה, אזי שנתמקד בעיקר, בצד הלא משפחתי שלה, הלילה הזה, כולו בנזין.

גאוות הצי הקוראני. קיה סטינגר

התאהבות בין אייפקס למחול שדים

הכביש הראשי נפתח, בורר מצבי נהיגה ל- SPORT, אחד מבין 5 האפשרויות, SMART, ECO, COMFORT, SPORT ו- SPORT + עליו נדבר בהרחבה בהמשך, מעיכת דוושה, מד הסל”ד גבוה גבוה, הלב מיישר עמו קו, 4.9 שניות מעמידה למאה תוך הדבקת הריאות לגב, מצג כוחות G במסך האינפורמציה הראשי מראה קו אדום ארוך כלפי מטה, בעולם האמיתי דבוקת רכבים נשארים מאחור, הזנב רוצה לרקוד אך הבקרות מתרכזות בלהעביר את הכוח קדימה תוך אחיזה מקסימאלית, וואו כמה שהן מתאמצות להשאיר את הרכב הזה בקו ישר.

את הכביש המהיר הסטינגר אוכלת בלי מלח, עוצמה מתפרצת בהינף דוושה, החיים יפים בין האצה להאצה, ובמצב קומפורט, היא גם די נעימה, כשהיא שקטה ומשככת מהמורות באופן מרשים. די מיצינו את הקווים הישרים, בואו נלך לחפש לנו עקומות. פיתולים!, הכוונה היא פיתולים. מבט ימינה דרך חלון הנוסע, צוהר שהשימוש בו תכוף יותר ממה שחשבתם בסטינגר השובבה הזו, קורות ה- A נוכחות, אך הן עטויות זמש וזהו דבר שהוא די נדיר, אז סלחנו. מבט ימינה אל עבר הרי השומרון, ירוקים גבוהים וידועים כביתם של הכבישים היפים בארץ, אז למען המדע, העם והמדינה יצאנו לכבוש את כבישי השומרון.

לא ארך הזמן עד שהנוף השתנה, והנה סיפור שלא קרה, בין הכבישים המבודדים בנוף הירוק אני מוצא עצמי לקראת סיבוב רחב ופנוי עם שדה ראייה לרחוק, מבט תוהה, החלטה מהירה, ובורר מצבים לספורט +, נורה של מכונית צובעת את הכביש נדלקה בלוח המחוונים, ואני מדביק דוושה, הסטינגר מבינה שיש לה עסק עם ילד מגודל, מד הסל”ד קופץ ואני תוהה האם היא… ואני על הצד. כאן נסכם את הסיפור שלא היה כהצלחה לקיה סטינגר. חדל קשקשת.

ומשהו קטן על בטיחות, תוך כדי שהעשן הלבן מאחורי (שלא מתמר בכלל) והמבט שלי הוא בכלל דרך חלון הנוסע וכל מה שאני חושב עליו באותו רגע זה שאני הוא Pickle-Rick הבלתי מנוצח, הסטינגר נמצאת בשליטה מרחוק, היא יודעת מתי ואיך לנהל את העברת הכוח, היא לא תיתן לך לצאת לספין חסר שליטה, לא כל כך מהר, ואם בכל זאת תרצה לעשות את זה במסלול מסודר ובטוח, האופציה הזו קיימת, בלחיצה ארוכה על מתג ה-ESP הבקרות משוחררות אף יותר ותתאמנה לנהיגת מסלול אקרובטית ומרשימה.

סיפור שני שלא קרה, הרי הגלבוע, מסלול טכני בקצב מהיר, תיבת הילוכים במצב ידני עם מנופים מאחורי גלגל ההגה, שאגת קרב, סבסוב צמיגים מעושן ואני מוצא את עצמי משוגר תוך תיקוני הגה,  בלימות אגרסיביות צלילות אל תוך הפניות, ישורות, גז, והזנב מתיישר כמו חץ אל עבר המטרה האומללה. באזור הכביש הטכני והמהיר היא מרגישה גדולה ומעט מסורבלת לעיתים, המשקל העצום, 1,855 ק”ג, נותן אותותיו ולמרות מאבק הרואי בתת היגוי וחוויה נפלאה גם שם, נראה כי הסטינגר וההיגיון יעדיפו כביש רחב יותר.  

מתנה לאוהבי הנהיגה. סטינגר 3.3 החל מ-389,990 ש"ח

ירדנו מההר והגענו אל העמק המפותל, כמה שהיא מתקשרת בגובה העיניים, ההגה נפלא, האיזון מעולה, חלוקה הכוח בדיפרנציאל האחורי הוא בדיוק אבל בדיוק מה שצריך. יש כאן מכונית שרירים מודרנית, כזו שמחזירה את האהבה לנהיגה, לימי סטיב מקוויין במרדפים מעשני צמיגים במקביל לאבזור בטיחות מודרני ושופע. המכונית הזו, היצירה הזו, למי שלא מתרגש מ’איכות תא נוסעים’ או ‘אבזור נוחות’ מכף רגל ועד ראש, ימצא את קיה סטינגר כמכונת נהיגה מהנה ומשוגעת, כשמצידה, בלחיצת כפתור, הופכת ממשפחתית פרקטית עם חבילת בטיחות מלאה ונתון צריכת דלק שפוי (ביחס לגודל המנוע שלה), למכונת נהיגה קיצונית ומהנה שתעלה חיוך גדול על פני כל נהג שיעז לשבור מוסכמות ולקחת קיה הביתה.

מסכמים סופ”ש מוצף אדרנלין

אז איך נפרדים ממתנה כזו לחובבי רכב באשר הם? האם היא מתעלה על המתחרות מאירופה? כנראה שלא. האם היא מציעה את אותן יכולות דינמיות מופלאות, במחיר נמוך משמעותית, ועושה את העבודה על הצד הטוב ביותר? בהחלט כן. האם אני רוצה סטינגר לעצמי? בהחלט כן, אך מחסום המיתוג מעט מפריע, קראו לי גזען, חשוך ומלא בדעות קדומות, ואני אומר לכם שאלו שטויות ושאני שונא את כולם באופן שווה. ובנימה רצינית יותר,  קיה סטינגר היא מכונה מופלאה, לא פחות, היא תצוגת תכלית מלאה בצבע וחיים ממותג שנחשב לאפרורי קר ומחושב, כמה טוב שהיא הגיעה לנפץ מיתוסים ולשבור מוסכמויות. 

במבט ענייני וקריר קיה סטינגר היא התעלות, מכונה בטוחה באופן מפליא, כזו שתתן לך להשתובב אך תמיד תחת עינה הפקוחה, שתהפוך ממשפחתית מעונבת למפלצת יורקת אש בלחיצת כפתור. היא פרקטית, בטוחה, נוחה ומרווחת. צריכת הדלק גם היא מפתיעה לטובה, תחת עומס צרכה הסטינגר המסוגננת ליטר לכל 6 ק”מ. בנהיגה מנהלתית ורגועה הראתה גם נתון של ליטר אחד לכל 10 ק”מ. וכשמבינים שיש כאן מנוע עם ששה צילינדרים גודשים ושוצפים, הנתונים הללו מפתיעים מאוד.  אז כן, היא מרגישה מעט זולה ביחס לתג המחיר, וגם סובלת ממיתוג עממי, אך כמו שאמר פעם אדם חכם, “קנה חוויות, להן, אין תאריך תפוגה”. כיוון שקיה סטינגר החדשה והמפתיעה, היא חתיכת חוויה.

מילה על הסטינגר 2.0 ליטר טורבו / ענת דניאל

קיה סטינגר מלכת הכביש והמסלול. צילום: רונן טופלברג

אי אפשר להתעלם מהמכונית הזו שהגיעה אלינו באיחור מה לארץ. לא כל יום נוהגים במכונית שגורמת ללב שלך לפעום בחוזקה, להתרגש מהביצועים, ליהנות מהמראה, מהתחושה. ועוד שמדובר במכונית קוריאנית, הרי שזו בשורה.

הייתי בהשקה הדינאמית במסלול המוטורסיטי בבאר שבע. היו לרשותינו מכוניות סטינגר בגרסה הספורטיבית יותר – 3.3 ליטר טורבו, הנעה אחורית ו-370 כ”ס. אותן בחנו במסלול הכי אירופאי שיש למדינתינו הקטנה להציע. והיה כיף. מספר הקפות מוגבל, אך העונג היה מתומצת. הרבה כוח, הרבה אחיזה, הגה מדויק. לא העמקתי בפרקטיות, במולטימדיה, במרווח הפנים, של הסטינגר. זה לא היה הזמן או הרגע. היה זמן מוגבל וכל מה שעבר לי בראש זה לתת גז.

חודשיים אחרי, אולי יותר, הגיעה אלי ה”גרסה הסולידית” של הקיה סטינגר, מנוע 2 ליטר בלבד, הנעה אחורית, והרבה זמן להסתכל על המכונית הזו כמכונית שלמה. משפחתית סמי ספורטיבית, למנהל או למשפחה.

אתחיל מהשלילי, כי יש מעט ממנו, ואפשר לסכם אותו בכמה משפטים:
1. מערכת המולטימדיה דלה בגרסת ה-2 ליטר. בגרסת 3.3 ליטר יש מערכת של HARMAN KARDON עם 15 רמקולים ו2 סאב וופרים.
2. הסטינגר היא מכונית ארוכה, גדולה, גרסת מנוע כזו או אחרת, היא לא מתאימה לשימוש עירוני יום יומי. וכדאי שתהיה לכם חניה פרטית עבורה.
3. שדה הראייה לאחור מצומצם.
4. רעשי כביש בנסיעה בינעירונית נוכחים. קטנוני מצידי, אבל זה קיים.

האמת היא שרק הסעיף הראשון הציק לי בעין, לרכב כזה צריכה להיות מערכת מולטימדיה טובה ומתקדמת יותר. כך או כך, קיה סטינגר עם מנוע 2 ליטר היא מכונית דינאמית, מהנה לנהיגה, שעושה חשק לצאת ולנהוג קילומטרים על גבי קילומטרים. התרגלנו לטוב עם ה3.3 ליטר טורבו V6, אבל לא הרגשתי שחסר לי לרגע כוח, במבחן של הסטינגר 2.2 ליטר.

היא מרגישה מכונית שלמה, שנותנת תמורה מצוינת למי שרוצה אותה. מכונית דינמית, נוחה, מרווחת ובטוחה. ככה צריכה להרגיש מכונית משפחתית.

מחיר – 289,900 ש”ח

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

twelve − one =