ראיון עם אלוף: מורן גוט נהג המירוצים הישראלי שעושה לנו כבוד באירופה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

ראיון עם מורן גוט - נהג המרוצים הישראלי מקבוצת Team Schirmer שמסתכל בתחרויות הסיבולת בלבן של העיניים של מסלול הנורבורגרינג, נלחם ומנצח

כשמסלול ההבית שלך הוא הנורבורגרינג. מורן גוט
pictures by: Peter Elbert, Speed2pic

אם אבקש מכם שתזרקו שם של ישראלים שמצליחים בתחרויות מרוצים בחו”ל, קרוב לוודאי שיקפוץ לכם שם אחד או שניים, לכל היותר, ואני לא בטוח אם הייתם מציינים ביניהם את השם “מורן גוט”.
אז נא הכירו –  מורן גוט, בן 35, במקור מקרית אונו, נשוי ואב טרי לבן, ישראלי שחי בשנים האחרונות במרכז לונדון, ומצליח לכבוש פסגות בתחום המירוצים שנה אחר שנה.

פגשתי את מורן, נהג מרוצים בקבוצת BMW בנורברגרינג, לראיון, בזמן ביקור קצר שלו בארץ, וגיליתי נהג מרוצים עם לב ענק וטונות של כישרון, שהחליט ללכת בעקבות החלום, ולא שכח לרגע איפה הכל התחיל.

עברת חתיכת דרך… ספר לי איך הכל התחיל?

“מאז שאני זוכר את עצמי, חלמתי להיות נהג מרוצים. הייתי ילד מאוד תחרותי, ובער בי ללמוד ולהתמקצע בנהיגה. ככל שהשנים התקדמו, השאיפה להשתפר רק הלכה והתעצמה. גדלתי בבית מלא באהבה, עם שתי אחיות ואח גדול, עדי, שחשף אותי לנהיגה אתגרית וספורטיבית כבר מגיל צעיר .
לספורט המוטורי הגעתי בגיל יחסית מבוגר. רק כשהייתי בן 17, אז אחי לקח אותי בפעם הראשונה לקארטינג. זכור לי היטב שכבר שם גיליתי כמה אני אוהב להיות מאחורי ההגה וכמה התחרות בוערת בי. ההתנסויות הראשוניות האלה נתנו לי טעימה מעולם הספורט המוטורי ופתחו אצלי תיאבון שרק הלך והתעצם עם השנים”.

מתי התחרית בפעם הראשונה?

“בגיל 20 הלכתי לצפות במירוץ ג’ימקאנה שקיימה חברת “מסלולים” ביחד עם אחי. באחד המקצים ראיתי רכב פורד פוקוס רגיל מתחרה, אז שאלתי את אחי אם הוא יכול לתת לי את רכב החברה שלו, מאזדה 3 פשוטה מליסינג, לנסות להתחרות איתה בתחרות דומה. כבר בתחרות הרשמית הראשונה שלי גיליתי שיש פה משהו שהוא מעבר לאהבה, אלא סוג של כישרון. גיליתי שאני יכול להיות תחרותי ואפילו לנצח עם רכב חברה פשוט בקטגוריה שכוללת רכבי ספורט קטנים. זה היה סיפוק מדהים!.

ב-2006 השתתפתי בתחרות שנקראת ‘טופ דריייבר’ של חברת מסלולים. מאות נהגים, שנוהגים באותו הרכב ובאותו המסלול במשך חודשים של מקצי דירוג. להפתעתי, הצלחתי להתברג במקום הראשון, אותו החזקתי במשך חודשים, עם הזמן הכי מהיר. למירוץ עלו 24 בעלי הזמנים המהירים ביותר והצלחתי לבצע שוב את הזמן הטוב ביותר ועליתי לגמר של 5 נהגים. הלחץ על נהג הצעיר ביותר, שסומן כ”פייבוריט” עשה את שלו ולצערי, לא הצלחתי לבצע שתי הקפות מתוך שלוש ללא פסילה”.

מירוצי סיבולת VLN

מה גרם לך לנסות להתחרות בחו”ל?
“אחרי מספר ניסיונות להתחרות בארץ והמתנה ארוכה לחוק הספורט המוטורי, החלטתי לעזוב את הארץ ולנסות את מזלי בחו״ל. בתחילת 2007 עברתי לארה”ב, ומהר מאוד מצאתי את עצמי מתחרה בג’ימקאנות אחת לחודש, עם רכב העבודה שלי. הצלחתי לעשות זמנים טובים ולנצח כל תחרות בה השתתפתי”.

כשהנורברגרינג הוא מסלול הבית שלך…

איך היה לנהוג בפעם הראשונה במסלול האגדי, הנורברגרינג?
“שנה אחרי, ב-2008 הגעתי ללונדון במסגרת העבודה, אבל רק לאחר שנתיים, הגשמתי חלום ילדות ונסעתי למסלול הנורבורגרינג בגרמניה לעשות את ההקפות הראשונות שלי שם. במקביל, בשנת 2011 השתתפתי באליפות ישראל בדריפטים בהונגריה בחסות My Way Drift school. הוזמנתי לתחרות למרות שלא היה לי שום ניסיון בדריפטים או בנהיגה עם רכב בעל הנעה אחורית. אולי בגלל שלא היה עלי לחץ או רצון לנצח הצלחתי להעפיל לגמר ולסיים במקום רביעי והמכובד ולהתנסות לראשונה בתחום הדריפטים.

אחרי שנתיים של נהיגה בנורבורגרינג, ברכבים מושכרים, החלטתי לקנות רכב מסלול משלי כדי לשדרג את יכולות הנהיגה שלי ולשפר את ההיכרות עם המסלול. הנורבורגרינג ידוע כמסלול הכי ארוך בעולם (21 ק”מ), עם הפרשי גובה של 300 מטר ומעל 100 פניות. מדובר במסלול הכי מאתגר בעולם לנהג ולרכב, וידוע בכינויו ״הגיהנום הירוק״. כבר בפעם הראשונה שם התאהבתי במקום. ב-2012 קניתי BMW M3 E46 ואחרי מספר שיפורים קלים והמון הקפות הצלחתי לשבור את שיא הזמן לרכב הנ”ל במסלול”.

טוב, זה נשמע חלום
“הסיפוק היה אדיר אבל בימי המסלול הפתוחים Touristenfahrer לא זוכים בגביעים, ולקראת סוף 2015 החלטתי שאני רוצה להתחיל להתחרות באופן מסודר. את רישיון המרוצים הגרמני הוצאתי בסוף שנת 2015, בכוונה להתחרות בשלושה מרוצי RCN, כדי להוציא רישיון מרוצים בינלאומי עם אישור למרוצי סיבולת של ארבע שעות.

התחרות הראשונה שלי הייתה במאי 2016 במרוץ RCN תחרות של 16 הקפות סביב הנורבורגרינג, בהן צריך גם לבצע 3 הקפות בהפרש של 10 שניות על פני 21 ק״מ, עם 190 רכבים שמתחרים במקביל על המסלול! במירוץ הראשון התחריתי ברכב BMW 325i עם נהג מנוסה שביצע את הסטינט הראשון. הוא העביר לי את הרכב במקום הרביעי ואני הצלחתי להביא את הרכב לקו הסיום במקום השלישי, מתוך 20 רכבים בקטגוריה”.

נוהג בקבוצת pic by: Peter Elbert. Team Schirmer

מתי התחילה ההכרה בך ע”י קבוצת BMW?
“חודש לאחר מכן קיבלתי הצעה להתחרות בשביל קבוצת המרוצים בה אני מאכסן את הרכב שלי בגרמניה Team Schirmer. נהגתי את כל המירוץ לבד והובלתי את רוב המירוץ במקום הראשון, אך הקפה לא מוצלחת אחרי רכב איטי הביאה אותי לקו הסיום במקום השני מתוך 18 רכבים ועם ההקפה הכי מהירה בקטגוריה.

חודש לאחר מכן חזרתי שוב כדי לנסות את מזלי, גם הפעם כנהג יחיד של הקבוצה. הייתה לי תחרות מאוד קשה בקטגוריה אבל בסופה הגעתי במקום הראשון בהפרש גדול מהמקום השני. שוב ביצעתי את ההקפה הכי מהירה בקטגוריה. 2016 הסתיימה עם חוויה אמיתית ראשונה במרוצים בגרמניה ועם הרבה למידה ושיפור מתמיד בין התחרויות. חשוב לציין שהרבה מהמתחרים הם נהגים מקצוענים שנוהגים למחייתם”.

עליה לליגה של הגדולים

בתחילת 2017 מורן מקבל הצעה להתחרות במרוצי VLN – תחרות סיבולת של 4 שעות עם נהגים מקצועיים מכל העולם. ה-VLN היא סדרת המרוצים עם ההיסטוריה הארוכה ביותר באירופה, משנת 1970. גם הפעם הוא משתתף במסגרת קבוצת Team Schirmer ברכב חדש, BMW M2 עם קבוצת פירליי. כדי להשתתף בתחרות ברכב הזה, מורן היה צריך לצבור ניסיון של 2 תחרויות ברכב יותר איטי כדי לקבל דרגה יותר גבוה ברישיון הנהיגה.

“המירוץ הראשון היה במרץ 2017”, נזכר מורן, וחיוך עולה על פניו. “היה קשה למצוא רכב תחרותי עם נהג תחרותי למירוץ אחד, אז בסופו של יום שכרתי רכב ירוד עם נהג שמשמעותית איטי ממני. ביצעתי ביום שישי שתי הקפות פחות מוצלחות מבחינתי. בשבת בבוקר ביצעתי את מקצה הדירוג והצלחתי להגיע למקום ה-7 מתוך 18 רכבים עם זמן מהיר בהרבה. אחרי 2 סטינטים – 370 ק”מ של נהיגה הצלחתי להעביר את הרכב למקום השני בדירוג 7, מיקום מצוין ביחס לרמת הרכב והעובדה שזאת התחרות הראשונה שלי”.

בליגה של הגדולים. מורן גוט
לקח לי זמן להבין שיש לי את זה

מתי הרגשת שכבר הוכחת את עצמך, (לעצמך ולאחרים), ש’יש לך את זה’?

“לקראת סוף אפריל, שבועיים לפני הולדת בני הבכור השתתפתי בתחרות סיבולת של H qualify בנורבורגרינג. קבוצת Adrenalin Motorsport בה נהגתי הייתה מקצועית יותר והרכב היה תחרותי יותר. הקבוצה מתחרה בנורבורגרינג כ-8 שנים עם 8 רכבים, בכל תחרות עם נהגים מקצועיים וניסיון מצטבר אדיר. אחרי מקצה האימון הצלחתי לבצע את הזמן הכי טוב בקבוצה ובמקצה הדירוג הצלחתי להביא אותנו למקום השני.

האסטרטגיה הייתה לתת לי לנהוג אחרון ולנסות לנצח את התחרות בשעתיים האחרונות. אחרי 4 שעות של נהיגה ושלושה נהגים שעשו עבודה מדהימה קיבלתי את הרכב במקום השני בדקה ו40 שניות מאחורי המקום הראשון, אחרי 3 הקפות מצאתי את עצמי אחרי המקום הראשון מפעיל לחץ. סיימנו את המירוץ במקום הראשון ושברתי את שיא ההקפה הכי מהירה של הקבוצה עד היום.

רק אחרי המירוץ הזה הבנתי שיכולות הנהיגה שלי לא פחות טובות מאלה של הנהגים הכי מקצועיים שנוהגים כיום בנורבורגרינג ועד כמה רחוק אני יכול להגיע בענף”.

ביוני 2017 התחריתי מטעם קבוצת BMW בה אני מתחרה עם ה-M4, במירוץ VLN, במשך 6 שעות ברציפות. הגעתי במוקדמות בכללי במקום 23 מתוך 190 רכבים, ניצחתי בקטגוריה, והגעתי מקום 22 בסיכום הכללי. באוגוסט, חודש לאחר מכן, התחריתי שוב עם ה-M4, גם מרוץ VLN הנמשך  6 שעות והגעתי במקום הראשון. בספטמבר המשכתי ברצף והגעתי שוב עם ה-M4 למקום הראשון.

באוקטובר במירוץ VLN שש שעות, התחריתי הפעם עם ה-M2 והגעתי מקום ראשון בקטגוריה ומקום 15 בתחרות בכללי, מתוך 170 רכבים. זה הישג מטורף. הגעתי דקה וחצי אחרי סאבין שמיט, נהגת מפורסמת שמתחרה עם פורש 911 GT, זה היה מדהים. למרות שמדובר במרוצים קשים פיזית ומנטלית, עם המון טכניקה, פסיכולוגיה ומאמץ גופני, אלו המרוצים שממש נהניתי בהם”.

בקרוב תחרות 24 שעות סביב הנורבורגרינג

מצאת את היעוד שלך בחיים. מה התכניות לשנה הקרובה?
“2018 הולכת להיות שנה מלאה בנהיגה. במאי אני מגשים חלום והולך להשתתף בתחרות 24 שעות סביב הנורבורגרינג וב-8 תחרויות VLN. בנוסף לזה אני הולך לבלות כמעט כל סופש כנהג ״מונית״ בנורבורגרינג עם BMW M3/M4 משופרים למסלול, ע״י חברת המרוצים בה אני נוהג  Team Schirmer BMW ובנוסף לראשונה גם ב-Mclaren 720s של חברת ApexNurburg, שגם אותו שיפרו Team Schirmer.

מאיפה המימון לכל הדבר הזה?
“כרגע אני מממן את כל התחרויות בעצמי, עובד מאוד קשה ומשקיע לא מעט כסף ברכב ובתחרויות. אני בהחלט מחפש שותפים ו/או ספונסרים שאוהבים ספורט מוטורי ורעבים לנצח. להבדיל מישראל הקטנה, באירופה התחום המוטורי פורח, עם חשיפה אדירה של מליוני מעריצים, ולכן אני יכול לתת בתמורה פלטפורמה של פרסום בגרמניה, אנגליה וישראל”.

(אחח, אילו היה לי כסף…) ראיתי שיש לך הרבה עוקבים ברשת, אתה פעיל ברשתות החברתיות?

“אין לי כמעט זמן להתעסק עם זה”, צוחק מורן, “יחד עם זאת ,כרגע יש לי כמה אלפי עוקבים באינסטגרם ועוד כמה אלפי עוקבים ביוטיוב, שזה לא רע למישהו פרטי שלא באמת משקיע בזה זמן, אבל, בזכות המעמד שרכשתי לעצמי בנורבורגרינג ובזכות עבודתי במרכז לונדון, בה אני מקושר לאנשי עסקים ברחבי אירופה בתחומים שונים, אני מאמין שאני אוכל לקדם כמעט כל עסק שיצור איתי שותפות, כדי לעזור אחד לשני להצליח.

התחלתי לאחרונה גם להציע השתלמויות-הדרכות נהיגה בטוחות וחווייתיות במסלול הנהיגה המיתולוגי והמאתגר ביותר בעולם. בישראל אני אנונימי, בעוד שבמסלול השם שלי מוכר מאוד, וזה כל פעם מדהים אותי מחדש. לשמוע את השם שלי בכרוז, ולשמוע את אלפי הצופים במסלול מריעים לי…”.

את הראיון אנחנו חותמים בתקווה שיום יבוא והספורט המוטורי בישראל יהפוך לתחום מקצועי לפחות כמו בעולם. “ברגע שזה יקרה, אוכל לתרום רבות לתחום בארץ. זאת המדינה שלנו, ויש בה את כל מה שצריך בשביל להפוך ולהוביל בעולם. אם מדינות מזרח אירופה היום, כמו רומניה או הונגריה, הרימו את הכפפה, והיום תחרויות מקצועיות מכל העולם מתחרות בהן, על מסלולים משובחים, אין שום סיבה שמדינה מתקדמת כמו שלנו, עם ההון האנושי המשובח ועם לא מעט כישרונות בתחום, לא תוביל בכל תחומי הספורט המוטורי”.

לנו נשאר רק להצטרף לדברים ולקוות שיום יבוא וזה יקרה.

תמונת הקאבר של מורן בפייסבוק. ב.מ.וו באוויר

כמה מההישגים של מורן גוט בתחום המירוצים:
Fastest time BTG Nürburgring 

Modified BMW E46 M3 7:28 road legal car with road tires

Standard (stock) BMW 235i 7:47 – faster than BMW manufacturer testing driver 

Rental BMW 125i – 7:42 with some upgrade

follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “ראיון עם אלוף: מורן גוט נהג המירוצים הישראלי שעושה לנו כבוד באירופה”

  1. אני מכיר את מורן אישית, איש מדהים שאפתן תחרותי מלא באמביצה….אני אישית צופה לו גדולות ונצורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

ten − one =