רטרו-מודרני: רויאל אנפילד גרילה 450 – סקירה וחוות דעת

רויאל אנפילד גרילה 450
אם לפני שנתיים הייתי אומר לכם שנסקר פה רויאל שהמנתק שלו מגיע ל-8000 סל"ד, הייתם בוודאי מרימים גבה, או שתיים…
לרויאלים בעבר ובהווה תמיד היה ויש טאצ' של רטרו, אבל הפעם ניצב מולי פה משהו מודרני יותר, עם נגיעות רטרו בודדות ושימוש נרחב בפלסטיקה. היצרן מעוניין עכשיו למשוך צעירים למותג, עם אופנוע נגיש יותר כלכלית, ויעידו על כך מגוון הצבעים המאוד לא אופייניים שעומדים לבחירה.
רויאל אנפילד גרילה 450 הוא למעשה פלירטוט מודרני בין צורת רודסטר לסקרמבלר. כ-רודסטר, עיצובו בסיסי ופשוט ובעל תכונות של קלילות וזריזות, עם כח זמין במרכז הסל"ד. וכ-סקרמבלר הוא בעל גלגלים רחבים, וכידון רחב, המאפשרים אפילו תנועה קלה בשביל לא סלול.
הגרילה הוא אבולוציה של ההימליאן 450 החדש. המנוע מגיע משם, מרבית השלדה משותפת וגם האגזוז והזרוע האחורית משותפים. אבל הפרופיל שלהם נראה אחרת – מרכז המסה פה נמוך יותר, מיקום הרגליות עלה, הכידון מוצב קדימה, והישיבה "אגרסיבית" יותר.
שינוים משמעותיים נוספים הם יחסי העברה שונים, שינוי קל במפות ההצתה, ובגרילה לא ניתן לבטל את ה-ABS.
הלכה למעשה
אני עולה על האופנוע. נהמה בשרנית מהאגזוז גרמה לי מייד לחייך. המושב / כיסא נמוך וצר ונותן תחושת ביטחון. זה עדיין אופנוע כבד, אבל לזכותו אומר, מרכז הכובד נמוך ובתנועה המשקל לא מורגש. האופנוע מרגיש קצת קטנטנן אבל נוח ומרווח, ומשרה על הרוכב אווירת רכיבה רגועה וארגונומיה בפרופורציות טובות.
ברכיבה, תיבת ההילוכים מצוינת ומדויקת וניתן להעביר הילוכים גם ללא קלאץ'. היא גם עמדה בגבורה בנסיונות ואתגרים שהצבתי לה. יש פה גם סלייפר-קלאץ' שמונע פרפור ונעילה מיותרים של הגלגל האחורי. ניתן לרכב בהילוך אחד גבוה יותר הודות למנוע טרקטורים עם הרבה כוח במרכז הסל"ד. והתלונה היחידה שלי היא על הילוך ראשון קצר מאוד. במנעד הפידבקים שספגתי, הגרילה לא עושה שום דבר בלתי צפוי ופרוע.

רויאל אנפילד גרילה 450 מבחן דרכים
רויאל אנפילד גרילה 450 הוא אופנוע עירוני בעיקרו, שקל לרכב עליו. מחוץ לעיר כשהפיתולים מגיעים הוא מרגיש נטוע ואוחז באספלט ומסוגל לעמוד בקצב של מהירות לא חוקית. בכבישים מהירים ישרים וארוכים פחות אהבנו את התחושה, במהירות 120 קמ"ש וצפונה מתחילות רעידות, וניכר ש"זה גדול עליו".
את ההסבר למחיר הנמוך ניתן להרגיש בעיקר במתלים למרות שהם מבית היצרן האיכותי SHOWA המתלים כמעט ואינם ניתנים לכיוון, למעט PRELOAD במתלה האחורי. התחושה מהמתלים נוקשה וברכיבה איטית תוך כניסה לבורות ההרגשה פחות טובה. גם במהירות גבוהה ההרגשה היא כזו. חשוב לומר שלרוכב המתחיל עבודת המתלים מספקת לרכיבה בקצב הגיוני, כל עוד לא עברנו למצב חוליגן. הבלמים הם של ByBre, זהו תת מותג של Brembo. הקדמי עוד עוצר די טוב אבל לדעתי, הבלם האחורי נותן תחושה "מתה" ולא נעימה.
מפתיעים לטובה צמיגי CEAT הפחות מוכרים, שמיוצרים בעיקר עבור רויאל אנפילד. (אציין שהרכיבה נערכה רק בתנאים יבשים).

זורח בפיתולים. רויאל אנפילד גרילה
נקודות זכות
אחרי הכל זהו אופנוע מרשים לתג המחיר שלו
- המנוע או בשמו ‘Sherpa’ מקורר מים, המפיק כ-40 כ"ס הוא פנינה בהתנהלות יום יומית ומספק בעקיפה עירונית בטוחה.
- קיימים 2 מצבי רכיבה ‘Eco’ ו- ‘Performance’ – במצב Eco המנוע מרגיש ממש מסורס. המצב הזה מיותר, כי במצב Performance הגענו לצריכה של 1 ליטר ל-30 קילומטר, נתון מרשים בהחלט.
- איכות הבניה מרגישה טוב ומסיבית, כזו שתחזיק לאורך שנים.
- מיכל הדלק מתכתי, וניתן לחבר עליו תיקים מגנטיים.
- מעריך את קיומו של שקע USB TYPE C על הכידון.
- יש ג'ק אמצע.
- לוח השעונים מוסיף הרבה לחוויה ומבחינתי גם מהווה שובר שוויון אל מול המתחרים. זהו מסך TFT 4" עגול ועשיר עם קישורית מלאה לטלפון וקישורית למדיה ותוכנת ניווט (גוגל מפות).
נקודות חובה
- מתלים ובלמים לא מושלמים, כאמור.
- אין בקרות אחיזה.
- הצמיגים שמנמנים יותר (מידת צמיגים שונה מהמקובל).
- אין מיגון רוח.
- אין תאורה אחורית, התאורה היא חלק מהמאותתים.
- האופנוע מגיע עם מצערת חשמלית ו-ABS, למה לא לצייד אותו ב-TC?.
- קשה לדבר על אמינות למנוע שרק יצא לשוק בתחילת 2024.
סיכום
רויאל אנפילד גרילה 450 נמצא בסגמנט ביניים של אופנועים ובמחיר שפוי, שבאופן מפתיע רובם מיוצר במזרח (אסיה, סין), ויכול להתאים גם למי שמגיע מכלים של 250-125 סמ"ק. האופנוע הזה נבנה לשוק המקומי ההודי ופחות לשוק האירופאי, בו נדרש קצת יותר פאר ופרימיום, והתנהגות "טובה" של שלדה ומתלים. ובכל זאת, הגרילה קל לשליטה, עם מנוע חזק דיו, ולא מרתיע – נגיש מאוד. המידות הכלליות שלו מרווחות, והוא בר השגה במחיר, וזול יותר מהמתחרה הישיר – טריומף ספיד 400 .
הגרילה קל לתחזוקה והחלקים זולים (אחריות 3 שנים). ברשת ניתן למצוא שפע חלקי אפטרמרקט ואדפטציה. בנוסף נדגיש, שהיבואן ותיק ותומך, וקהילת רוכבי רויאל ישראל, אין שני לה. כן לאחרים יש יותר אלקטרוניקה ומערכות טובות ומתקדמות, אבל זה לא בהכרח מהנה יותר.
מתחרים
- טריומף ספיד 400 (מיוצר במזרח) 36,595 ₪.
- ק.ט.מ 390 דיוק (מיוצר בהודו) 40,990 ₪.
- ימאהה MT03 (מיוצר במזרח) 39,985 ₪ .
- האסקוורנה 401 (מיוצר בהודו) 44,580 ₪.
מפרט
מנוע 4 פעימות , צילינדר 1 קירור מים.
452 סמ"ק המפיק 40 כ"ס ב 8000 סל"ד.
מומנט 3.26 קג"מ = 40 ניוטון* מטר ב-5500 סל"ד .
6 הילוכים
מזלג קדמי טלסקופי 43 מ"מ (140 מ"מ מהלך בולם).
בולם מונושוק אחורי PRELOAD ADJUSTABLE (עם מהלך 150 מ"מ) .
בלם קדמי 310 מ"מ קליפר עם בוכנה כפולה.
בלם אחורי 2740 מ"מ קליפר עם בוכנה אחת.
ABS ב-2 הגלגלים (לא ניתן לבטל).
צמיג קדמי טיובלס 120/70 17" .
צמיג אחורי טיובלס 160/60 17" .
בסיס גלגלים 1440 מ"מ.
גובה מושב 780 מ"מ.
משקל יבש 173 ק"ג (רטוב 184 ק"ג).
מרווח גחון 169 מ"מ.
נפח מיכל דלק 11 ליטר.
מחיר 33,327 ₪