שירוקו נותנת לך כנפיים – מבחן דרכים פולקסווגן שירוקו

אני אישה אז תרשו לי לעוף על עצמי. נסיעת מבחן שלא אשכח,עד המכונית המהירה והעצבנית הבאה


ענת דניאל
צילומים: מני כץ
כל כך התרגשתי כשראיתי אותה, כמו ילדה שחוגגת בת מצווש. ארבעה גלגלים רחבים, אגן ים התיכון. מפוארת וקלאסית, חייתית ומאופקת, כל זה עובר לי בראש, ועוד לא התיישבתי בתוכה. 
הצבע השחור משווה לה מראה באטמובילי, ה'רייד' של באטמן לגמרי.
הבחור מהסוכנות מסביר על אופציות הגיר: אוטומט, ידני, ואופציה לנהיגה ספורטיבית, ואני רק מתה שישחרר אותי לדרכי. אז מה, יום שלישי עד חמישי, למה כל כך מעט? 


מהירה ועצבנית
שירוקו זו מילה איטלקית, שמקורה במרוקאית – רוח, וזה מה שהיא, רוח במפרשים שלי. 
קיבלתי לידיי את הדגם ה"רגוע" יותר – פולקסוואגן שירוקו קופה, מנוע
TSI נפח 1.4, 160 כוח סוס, 7 הילוכים בגיר האוטומט, 6 הילוכים בידני, נתוני האצה מ0-100 עומדים על 7 שניות בערך. יש גרסה עם נפח מנוע 2.0, אי אפשר למצות את היכולות שלה פה.

אני יושבת בבית בערב, מעוכה על הספה, השעה 21:30, וחושבת לעצמי שכל דקה שהשירוקו חונה למטה זה בזבוז. בפרץ של ספונטניות אני מתקשרת לחברה, ״קדימה, נוסעים לבקר חברה בבאר שבע״.
השירוקו "אוכלת" את הכבישים החרוכים, והמתפתלים של הדרום, בלי מלח. יושבת איתנה עם האגן המרשים שלה, זריזה, מדויקת ומהודקת לכביש, כשרעש נהמות המנוע מטריפות חושים. חברה שלי שישבה שלצידי הופתעה מהתגובות המאד משוחררות שהפגנתי, לא יכולתי להשאר אדישה לחוויה הזו.

רוח במפרשים


אז מה עושים עם שירוקו בכבישים המעפנים של הארץ? נוהגים רגוע ביום, לוחצים (קצת) יותר על הגז בלילה, ולוקחים בחשבון שזה היום האחרון של הרישיון שלכם לשנה הקרובה.

אחרי 1700 סל״ד פעולת הטורבו באה לידי ביטוי, ואחריה, ב-2700 סל״ד הסופרצ'ארג'ר, כך שהנהיגה כבר מ40-30 קמ״ש היא נהיגה ספורטיבית לחלוטין, בהרגשה ובנהמות המנוע.
מה שמביא אותי כבר בשלב זה, לנתוני צריכת הדלק – בנהיגה בינעירונית מתונה ( איך אפשר?), צריכת הדלק יכולה להסתכם ב12-12.5 ק״מ לליטר, ובנסיעת מבחן של בוחנת מזילת ריר – 7.5 ק״מ לליטר. תעשו חישוב, אולי שווה לבדוק אפשרות ל׳דלקן׳ (יש סידור כזה גם לנהגים פרטיים).

אז מה, את באה לפה הרבה?
תא נהג
הגה כוח עם קשיחות המותאמת למהירויות גבוהות, מושב הנהג מתכוונן, ספורטיבי ונוח מאד, יכיל גם נהגים גבוהי קומה. מערכת שמע מקורית עם צ'יינג'ר (6 דיסקים) ושמונה רמקולים. מזגן מפוצל עם בקרת אקלים. תצוגת לוח המחוונים מרשימה ומפורטת, איכות החומרים עומד בסטנדרטיים של פולקסווגן, ללא רבב.

סביבת נהג מהנה ומוקפדת

מערכת מולטי מדיה



מקום
לא מרווח במושב האחורי, שני אנשים יוכלו לשבת ולכסוס ציפורניים במהלך הנסיעה, כשמקום לרגליים שלהם מוטל בספק, תלוי איך הנהג יושב.

שני חברים בלבד

תא מטען סביר מאד לרכב ספורטיבי כמו זה – 312 ליטר. לא הרגשתי צורך להכנס אליו הפעם.

בטיחות
6 כריות אוויר, כששתיים מהן מתפרסות לאורך הרכב. מערכות ABS, EPS, מערכת למניעת הידרדרות ועוד ועוד.




חסרונות? יש כמה

מכיוון שזו לא נסיעת מבחן ארוכת טווח, אין לדעת מה ה'סיפור' הזה על בעיות בגיר, מספרים שעוד טרם השנה הראשונה בחייה של השירוקו, תבחינו בבעיות בגיר. אני רק יכולה להניח שלאורך תקופה של נהיגה מואצת ואינטנסיבית, הגיר המתוחכם והרגיש הזה, המכיל גם חיישנים, יזדקק לטיפול.
אבל פולקסוואגן זו חברה רצינית, ויש 5 שנות אחריות על הגיר המדובר. ביננו, מי שרוכש לעצמו רכב כמו זה, מתקדם אחרי שנה-שנתיים גג שלוש לדגם חדש יותר או לבונבוניירה אחרת.

בנוסף, הרכב מעט נמוך, כחלק מאופיו הספורטיבי, והמתלים נוקשים – זה נשמע כמו תלונה, אך זה רק מעצים את החוויה. (כלי רכב ספורטיביים מצוידים במתלים בעלי אחיזת כביש טובה ולכן, בדרך כלל, נוחות הנסיעה בהם טובה פחות).


 

והחיסרון הכי כואב, ומבחינתי זה שיקול לפני רכישת רכב, מדד "ניקור העיניים", שמתחבר עם מדד "כאב הלב" – משמע אחוזי הסיכוי והסיכון שצרי עין ישרטו לך את המכונית בכוונה, או בטעות, במקרה של חניות. 


מחיר וכדאיות
180 אלף ש״ח לדגם המדובר, מ-2012
108 אלף במודל 2009, אי אפשר להגיד שאין פה ירידת ערך משמעותית. שווה לשקול רכישת שירוקו במודל מתקדם יותר, כשירידת הערך הכואבת מאחוריה, ועוד נותרו לכם שנה -שנתיים אחריות (בדקו זאת מול היבואן לפני).


מי נותן לה פייט? יש שיאמרו – אלפא רומיאו ג'ולייטה.
אגב, לשירוקו מנוע tsi, אותו המנוע שיש לסיאט ליאון ואיביזה, אך בנויה ומעוצבת אחרת לגמרי, הרבה פחות ערסית (סליחה, שמעון ג.), הרבה יותר קלאס.

למה כן – ביצועים מטריפים, יפהפייה מבחוץ ומבפנים, מדד הפוזה מאחד עד עשר 100.
למה לא – עלות, תוכלו למצוא כלי רכב עם ביצועים מרשימים ובתקציב שפוי יותר. ובכלל, בנוגע לכל הקטגוריה הזו – אי אפשר באמת לנצל את היכולות שלה ביום יום, וזה דיי מתסכל.  

למי כן – לאוהבי ה"הורס פאואר", ובעלי תקציב של 160 אלף ש"ח (לדגם הידני), 179 אלף ש"ח לגיר המשולב +40 כוחות סוס.
למי לא – למי שקרא את כל הביקורת הזו, ושערה מראשו/ה לא זזה.



מילה לסיום,
השבוע קראתי משפט שהזדהיתי אתו מאד, במקרה זה היה סמי הורי שאמר בראיון: ״יש לי בטן מלאה על שמוכרים לנו מכוניות שיכולות להאיץ עד 280 קמ״ש, כשמותר לנו לנהוג רק על 100״. 
מאז הגזרות החדשות, בצורת מצלמות מהירות כתומות, כולם מדברים על זה. הנהג הישראלי השתגע, ולוחץ על דוושת הברקס ללא הרף וללא סיבה באמצע כביש מהיר, האם זה תורם לבטיחות הנהגים בכבישים? לא בטוח.



ענת דניאל

ענת דניאל - עורכת אתר הרכב והצרכנות 'מלכת הכביש' מהקמתו ב-2011. כתבת רכב וצרכנות, עורכת מוספים, ומובילת דעת קהל בתחום ב-14 שנים האחרונות. שופטת בטקס הבינלאומי השנתי לבחירת רכב השנה - Woman's world car of the year.