אכיפה כנגד אופנועים הרוכבים בשוליים – המשטרה שוב משנה מדיניות

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

אכיפה כנגד אופנועים הרוכבים בשוליים – שוב המשטרה משנה מדיניות – טור משפט תעבורה חדש של עורך הדין דרור כהנוביץ’

 

אכיפה כנגד אופנועים הרוכבים בשוליים – המשטרה שוב משנה מדיניות

 

בנובמבר 2019 פרסם אגף התנועה של משטרת ישראל מסמך הנחיות שכותרתו הייתה “הגברת האכיפה כנגד עבירות המבוצעות על ידי רוכבי רכב דו-גלגלי”. במסמך הזה, למעשה ביטלה המשטרה את ההסכמה שהייתה עם איגוד האופנועים הישראלי, לפיה לא ירשמו דו”חות לרוכבים שירכבו בשולי הכביש הימניים בזמן בו יש עומס תנועה בכביש

יממה לאחר פרסום ההנחיה החדשה התקיימה הפגנה בנתיבי איילון, בה כמה מאות רוכבים התאספו כדי לרכוב בנתיבי הנסיעה במהירות של 50 קמ”ש. המחאה גרמה לפקקי ענק בגוש דן כולו ולחסימת נתיבי איילון. מיד לאחר ההפגנה התראיינו נציגי אגף התנועה וטענו כי ההסכמה לא בוטלה למעשה, ולא ירשמו דו”חות לרוכבים בשוליים העושים זאת בצורה לא מסוכנת. הם הסבירו שהכוונה הייתה לאכוף רק כנגד רוכבים המשתוללים בשוליים. 

בימים האחרונים פורסמה חוברת ההנחיות לשוטרים המכונה חנ”א (‘חוברת נוסחי אישום’) – מהדורת דצמבר 2019 – ובה עדיין מופיעה ההנחיה שלא לרשום דו”חות לרוכבים על השוליים. בתנאים הבאים:

  1. הרכיבה אינה משמאל לקו הפרדה רצוף – הדבר יחשב כחציית קו הפרדה האסורה על פי החוק. רוכבים רבים טועים לחשוב שמותר לרכוב בשוליים השמאליים – אלה אינם שוליים, יש שם קו הפרדה רצוף. 
  2. אין לבצע אכיפה כנגד רכב דו גלגלי הנוסע בשול הדרך כאשר ישנם בדרך עומסי תנועה. במידה והתנועה מתנהלת באופן סדיר , אין הרשאה לרכב דו גלגלי לנסוע בשול הדרך. 

 

  • המשמעות היא שניתן לרכוב בזהירות בשוליים רק בזמן שיש עומס תנועה בכביש.
  • אסור לרכוב על אי תנועה מצויר (“זברה”, תמרור 815). 
  • במידה ומתרחשת תאונה על השוליים – הרוכב יכול להיות מואשם בתאונה כי מעשית הוא לא אמור להימצא שם – זו מדיניות אי אכיפה, לא ביטול האיסור. 
  • אסור לרכוב על השוליים כשעוברים צמתים – יש לחזור לנתיב הנסיעה בזהירות לפני הצומת. 
  • יש להפעיל שיקול דעת ומשנה זהירות בזמן הרכיבה על השוליים – קחו בחשבון שנהגי הרכב הפרטי לא רואים אתם ולא תמיד מצפים שתופיעו מימינם. הרכיבה בשוליים צריכה להיות זהירה מאוד ובמהירות איטית. 
  • אסור לזגזג בין השוליים לנתיב הנסיעה ואסור להפוך את השול לנתיב עקיפה כדי לעקוף רכב אחר בזמן נסיעה כשאין עומס תנועה. 

 

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. 

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג “אב במשרה מלאה“. 

 

טורי תעבורה פופולריים:

חלונות כהים ברכב – מותר או אסור
איסור רכיבה בשוליים לאופנועים וקטנועים – תקנות תעבורה ואכיפה
המרת דוח בהתראה (אזהרה לשעבר)
מצלמות מהירות – עדכונים חדשים
מה מותר ומה אסור לעשות בזמן נהיגה

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

18 − six =