ב.מ.וו X3 XDrive30e (היברידי נטען בחשמל) – סקירה וחוות דעת

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook



ב.מ.וו X3 החדשה
ב.מ.וו X3 פלאג אין

 

איך ביצירת אמנות מושלמת כמו הב.מ.וו X3 Xdrive30e המעוצבת והחזקה של מותג ב.מ.וו, הצלחנו בכל זאת למצוא דברים שפחות אהבנו, ומה זה אומר עלינו, ובעיקר מה זה אומר על תעשיית הרכב בעת משבר עולמי? 


ב.מ.וו משיקים את ה-X3 החדש. מדובר למעשה בסוג של מתיחת פנים, שהאמת, איך נאמר זאת, קשה מאוד להבחין בשינויים בה. למעשה, רק אחרי שמציצים ברכב הקודם לעומת החדש שבידינו, שמים לב לשינוי. להבדיל מדגמי ב.מ.וו פלאג אין מלא (כל-חשמלי) בעלי העיצוב הייחודי, השמרנות הגרמנית בעיצוב נשמרת גם בב.מ.וו X3.

 

ב.מ.וו X3 2022
שינויים קלים בעיצוב. ב.מ.וו X3 מתיחת פנים

אז מה חדש אחרי מתיחת הפנים?

 

יש חידוש בפנסי ה-LED ובחתימת האור, בכונסי האוויר/בתי מנורות הערפל יחד, עם גריל כליות מעוצבים שונה במעט, טיפה יותר מודגש. מאחור, יחידות תאורה חדשות ופגוש מעט בולט, בעל חצאית בתחתית, עם מפלטי יציאה גדולים ודמוי מיגון כסוף שעוטף אותם. בצידי הרכב, דמוי כונסי אוויר בכנפי הגלגל ובתחתית הדלתות פס כרום. המראה נשאר סולידי, ומעט “מנופח” מקודמו.

ה-X3 ,D-SUV, רכב פנאי בגודל בינוני, הוצג בשלהי 2003, והיה לרכב פנאי שנכנס לשוק רותח בסגמנט. ב-2019 הוצגה הגרסא ההיברידית נטענת שלו, וב-2020, דגם ה-iX3, הגרסא הכל-חשמלית שלו באה לעולם. אנחנו בוחנים כאמור את הגרסא היברידית נטענת, או PHEV, כפי שנקראת אצל יצרנים אחרים. יחידת ההנעה שלה כוללת מנוע בנזין, מנוע חשמלי וסוללה נטענת – שילוש קדוש ומבורך מבחינת כל מי שחיה ופועמת בו חרדת “טווח טעינה” מחד, ומצד שני, גם דאגה לעולם ולסביבה, ומחפש לנהוג ברכב ירוק יותר.

 

ב.מ.וו חשמלי
51 ק”מ טווח חשמלי. ב.מ.וו X3 פלאג אין הייבריד
ב.מ.וו X3
מגוון מצבי נהיגה חשמלי עד ספורטיבי

 

השילוש הקדוש: פלאג – אין – הייבריד



מדובר ביחידת כוח הזהה לזאת הנמצאת בגרסה ההיברידית בסדרה 3. בחזית, מנוע בנפח 2 ליטר טורבו בנזין, המפיק 184 כ”ס, ובנוסף, מנוע חשמלי המייצר 109 כ”ס, וביחד נותן הספק משולב של 292 כ”ס ו-42.8 קג”מ מומנט. אמרנו סוללה נטענת? אז כן, יש פה גם סוללת 12 קוט”ש, עם טווח נסיעה חשמלי של עד 52 ק”מ (עפ”י תקינת הרכב האירופאית WLTP). תוסיפו לזה, הנעה כפולה וגיר 8 הילוכים, ויש פה מכונה נפלאה, כמו שב.מ.וו יודעים לייצר. המפרט הטכני שבידי מבטיח האצה מ-0-100 ב6.1 שניות, אבל אנחנו יודעים שב-ב.מ.וו יודעים לייצר מכוניות שנותנות יותר מהאצה מהירה בקו ישר.

ב.מ.וו X3 הנבחנת היא גרסת ההנעה האמצעית – Xdrive30e, כאשר לפניה יש את ה-X3 Xdrive 20i, ומעליה את גרסת ה-X3 xdrive M40i, ביניהן שוני באבזור נוחות ובטיחות, הבדל ברמת החישמול (MHEV) ונפח המנוע. בנוסף ישנן רמות גימור הנעות בין Executive ל-Exclusive, ואם זה לא מספיק, ישנה גם חבילת אבזור נוספת – M-Sport Edition שכוללת בעיקר שינוי קוסמטי חיצוני ופנימי, כמו פנסים מושחרים, חישוקי סגסוגת 20″ Double Spoke, בלמי MSport בצבע אדום, נגיעות Carbon במראות וחלקי דשבורד, מושבים עם תפירה אדומה, לא מעט סימלי M בהגה ובחגורות, פגושים מעט שונים ועוד.

 

ב.מ.וו X3 למכירה
עיצוב ב.מ.וו קלאסי
ב.מ.וו X3 יד 2
ב.מ.וו X3 רמת גימור אמצעית
ב.מ.וו X3 יד שנייה
תא נהג יוקרתי


פנים הרכב ממשיך לשדר יוקרה ואיכות גרמנית משובחת. פתיחת הדלתות חושפת אומנות ביד היוצר. דיפוני עור אדומים בדלתות יחד עם מושבי עור מחוררים וחשמליים, ריקליינר נפתח מתחתית המושב, ומשענת יד מרכזית אדומה גם כן. חבילת ה-MSport מוסיפה נגיעות ספורטיביות ויוקרתיות נדרשות ממש. הקונסולה המרכזית שונה מבעבר, עם פתחי מיזוג שגדלו, לוח מחוונים דיגיטלי, וצג מולטימדיה צף, גדול מבעבר, בגודל 12.3″. יש פה מערכת הפעלה חדשה Live Cockpit Professional לשליטה במערכות הרכב, לרבות הפעלה קולית. הדשבורד מחופה בפלסטיק דמוי עץ אפור שקצת צרם בעין.

המושבים ברכב אוחזים בצורה מושלמת, אם כי הייתה חסרה לי תמיכה חשמלית לגב התחתון (מגיע רק ב-M40i), וחימום מושבים. מערכת המדיה כוללת מערכת שמע מקורית בעלת 6 רמקולים, וחיבור Apple CarPlay. מאחור, מושבים אדומים ותומכים עם מרווח רגליים גדול, בזכות בסיס גלגלים באורך 2.864 מטרים ופתחי מיזוג עם שליטה לנוסעים מאחור. מעל כל זה, חלון פנורמי חשמלי.

המפרט בב.מ.וו עשיר ובעל שמות רבים בלועזית, ויכולנו לפרט רבות על המפרט, כמו על תאורת הלד, או ההנעה ללא מפתח ועוד שלל דברים, אך מרביתם באים היום כסטנדרט כבר בכלי רכב עממיים, לא כן, ברכב יוקרה כמו ב.מ.וו, ולכן אחסוך לכם זמן יקר.

מאחור, תא מטען עם משטח טעינה בולט מעל מפתח הגישה, בשל אותה סוללה מאחור, מה שלא רק גורע מנפח תא המטען ב-100 ליטרים (הנפח בו 450 ליטר), אלא גם מכער לדעתי, למרות הניסיון לקשט את התא בפס קישוט כרום.

 

ב.מ.וו X3 מחירון
ב.מ.וו X3 החדשה 2022

BMW X3

 

לחיצה על כפתור ההנעה, ולוח השעונים והמולטימדיה מאירים באור זוהר. חושבים שהמפרט עמוס? חכו שתראו את תפריט המדיה ומסך מערכות הרכב. יש כאן תפריטים על תתי תפריטים ויחד עם זאת, החלוקה הברורה והאינטואיטיביות מאפשרים תפעול יעיל, מה גם שהתפריט בעברית. יש פה לא מעט גרפיקה יפה, הן בלוח השעונים הדיגיטלי והן במסך המדיה, והסה”כ מרשים ומכובד.

נציג ב.מ.וו שמסר את הרכב ציין שנעשו מספר עדכונים במערכת ההנעה ההיברידית, ואכן, תפעול מצבי הנהיגה קל יותר. יש ארבעה מצבי נהיגה שראוי להרחיב עליהם:

מצב Battery Control – שמאפשר שמירת אנרגיית הסוללה לשלב מאוחר יותר. אם נרצה לצרוך רק 30% ממצב הסוללה נוכל לקבע זאת על ידי בחירה במסך של סך האחוזים.
Hybrid – ברירת המחדל של ההתנעה, המשלב בצורה אוטומטית בין מנוע הבנזין לחשמלי בהתאם למהירות הנסיעה. Electric – נסיעה חשמלית בלבד ועד 140 קמ”ש.
Sport – מצב נהיגה שמעניק את מירב כוחות הסוס והביצועים.


ואכן הנסיעה במצב Hybrid לא פחות מנפלאה, כל עוד לא לחצנו מדי את הדוושה, (40% או 120 קמ”ש) המנוע החשמלי עובד לבדו, ו-250 כ”ס “בלבד” זמינים עבורנו. אנו עולים לכביש המהיר וחיש מהר אנחנו מעבירים למצב ספורט – לוח השעונים נצבע באדום בוהק ומד הסל”ד הדיגיטלי מופיע. אני מעביר הילוכים דרך השיפטרים מאחורי ההגה, והב.מ.וו מגרגרת בצורה נעימה, וכל ה-292 כ”ס זמינים עבורנו. הב.מ.וו X3 נטוע בכביש, ולמרות שמדובר בהנעה כפולה, יש קצת זריקות ישבן בסיבובים, יתכן שקשור לסוללה שיושבת גם מאחור, ייתכן שקשור מאוד לדי.אנ.איי של ב.מ.וו.

לחיצה חזקה על דוושת הגז תכניס את מצב האקסטרה בוסט אוטומטית לפעולה, ותתן את מלוא הכוח שיש לשילוב שני המנועים להציע, ותדביק לכם את עמוד השדרה למושב. המנוע וההילוכים עובדים בהרמוניה מושלמת, שום איבוד כח, וגם כשחשבנו שהגענו לקצה היכולת, לחיצה על הדוושה גורמת ל-X3 לזנק עוד קדימה. למרות ההיגוי החשמלי המלא, הרכב מתקשר נפלא עם מה שקורה תחתיו, ובעיקולים חדים הרכב “דבוק” לכביש כמו שציפינו. יש פה מכונה גרמנית משובחת. מה שהפתיע אותנו מעט, היו רעשי רוח שלא ציפינו לשמוע ב-120 קמ”ש בעת שנסענו בכביש 6.

השליטה במערכות ותצוגות משתנות בלוח השעונים הדיגיטלי מתבצעת באמת בקלות, במיוחד דרך הלחצנים בהגה. שיכוך המהמורות בדרכים משובשות מעולה בזכות המתלים המעולים. חבל שרק בחבילת ה-MSPORT מקבלים מתלים אדפטיביים. 

 

ב.מ.וו X3 מבחן דרכים
ב.מ.וו X3 סקירה וחוות דעת

הגיע הזמן לבדוק את מערכות הבטיחות:

 

בעמידה בלילה כשפתחנו את הדלת, ‘תאורת האווירה’ הכחלחלה התחלפה בדלת לאדומה והחלה מהבהבת, לאות אזהרה לנהגים אחרים. יש כאן חבילת חיישני חניה היקפיים, כולל אפשרות חניה אוטומטית בניצב או במקביל, שלמרות מספר ניסיונות להפעילה, הרכב התעלם מרצוני. מצלמת נסיעה לאחור איכותית עם איכות צילום מעולה, ועדיין, ברכב יוקרתי, כל כך צעק לשמיים, היעדר בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת שמקבלים היום כסטנדרט בכלי רכב בסיסיים יחסית. תגידו משבר שבבים עולמי, או מחסור במתכנתים, I don’t Care! כזאת מכונה מרשימה ויוקרתית בלי מערכת בנהיגה ובטיחות בסיסית זה חיסרון גדול. ובכלל, הגישה כאן היא שמערכות בטיחות מתקדמות הן פריבילגיה, ובתוספת תשלום של עוד כמה עשרות אלפי שקלים (חבילת בטיחות Driving Assistant Plus). 

ובכל זאת, ב.מ.וו X3 עומדת על ציון בטיחות ישראלי 6 מתוך 8, למרות החוסר בבקרת שיוט אדפטיבית או בלימה אוטונומית במצבי חירום. כנראה ש-6 כריות אוויר ותיקון סטיה מנתיב אקטיבי מספיקים למדרגים.

צריכת הדלק באופן משולב, בנזין וחשמל, עמדה במהלך המבחן על 42 ק”מ לליטר. במצב היברידי משולב הצריכה עמדה על 12 ק”מ לליטר, ובמצב בנזין, עם לא מעט מצבי אקסטרה בוסט, הצריכה דגדגה את ה-8 ק”מ לליטר.

 

ב.מ.וו X3 מחיר
נהיגה מהנה, אבזור מרשים, מחיר למי שיכול. ב.מ.וו X3

סיכום


אין ספק שב.מ.וו יודעים ליצר מכונות נהיגה. גם המעבר של הקונצרן לחשמל לא פגם בדגם הזה ולו במעט מחווית הנהיגה המוכרת שלהם. נהפוך הוא, יש פה לא מעט סוסים גרמניים רעבים לדהירה. יחד עם זאת, ברכב המבחן, ברמת גימור Executive, ובמחיר המתחיל ב-394,000 ש”ח, יש ציפייה למערכות בטיחות מתקדמות יותר, תהיה הסיבה לחסרונן אשר תהיה. אם תרצו את רמת הגימור MSport, תשלמו החל מ-424,000 ₪. תמורת ב.מ.וו M40i בעלת מנוע 3 ליטרים, מתלים אדפטיביים, מערכות של MSport, מערכות בטיחות מתקדמות, כולל מצלמות 360 ו-12 רמקולים במערכת הסאונד, ועוד שלל תופינים, תשלמו 584,000 ש”ח.

אנחנו קיבלנו את רמת הגימור הבסיסית, ובכל זאת, העושר ניכר בכל פינה. גם חווית הנהיגה לא פחות ממושלמת, למרות מעט רעשי רוח קלים בנסיעה מהירה. אפשר לסכם זאת במשפט האלמותי של אילן סטיבה, המליונר שחזר מטיסת תיירות בחלל: “מי שיכול, אני ממליץ”.


follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

19 + 4 =