ג’יפ גלדיאטור רוביקון 2021 (3.6 ליטר 280 כ”ס) – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

ג'יפ גלדיאטור רוביקון 2021
ג’יפ גלדיאטור רוביקון 2021 מנוע 3.6 ליטר. צילום: יובל לוי

ג’יפ גלדיאטור רוביקון החל להימכר בעולם בשנת 2019 והגיע לישראל באיחור אופנתי קל. אין ספק שהוא אופנתי אך מה מעבר לכך? טפסו איתנו לגלדיאטור ונצא לדרך

 

עיצוב חיצוני

הגלדיאטור, במיוחד בצבע השחור שהולם אותו כל כך, הוא אחד הכלים עליהם נהגנו לאחרונה שמשכו את הכי הרבה תשומת לב. עם אורך של 5.54 מטר, פשוט אי אפשר להתעלם מהנוכחות שלו. חזיתו של הגלדיאטור זהה לחזיתו של הרוביקון. השבכה הקדמית בעלת שבעת הפתחים האנכיים וזוג הפנסים העגולים שלצידה, מייצרים את המראה המזוהה עם מותג ג’יפ כבר שנים רבות. מכסה המנוע כולל פולטי חום ונועלים חיצוניים המשדרים קשיחות וחוסן. 

מבט מהצד חושף את האורך העצום של הגלדיאטור לטובת התקנת הארגז שהופך אותו לטנדר. קרוב ל-60 ס”מ יותר מגרסת הרוביקון הארוכה ו-120 ס”מ (!) יותר מבגירסה הקצרה. אורך שעומד בעוכריו של הרוביקון ועל כך בהמשך. גם מהצד, בתי הגלגלים הגדולים וצירי הדלתות החיצוניים משדרים עוצמה וחוסן. 

 

ג’יפ גלדיאטור רוביקון. צילום: אלבום פרטי
ג'יפ גלדיאטור רוביקון תיבת הילוכים
דשבורד ג’יפ גלדיאטור. צילום: אלבום פרטי
גג ג'יפ רוביקון
גג פריק. ג’יפ גלדיאטור רוביקון. צילום: אלבום פרטי
תא נוסעים גלדיאטור. צילום: אלבום פרטי

 

מבפנים

אנו מטפסים למושב הנהג באמצעות מדרגות הצד המותקנות ברכב המבחן. הישיבה על הכביש גבוהה באופן קיצוני. קרוסאוברים נראים ממושב הנהג כמו רכבים משפחתיים ורכבים משפחתיים נראים כמו משהו שאפשר לעבור מעליו בפקק בדרך לעבודה. העיצוב הפנימי אינו מתיימר להיות מודרני במיוחד אלא פונקציונאלי. בדשבורד שמול הנוסע ובקורות A, הותקנו ידיות אחיזה לטובת נסיעה בשטח ומושבי העור מקלים על הניקוי בעת הצורך. שטיחי הבד לעומת זאת, פחות. חומרי הפלסטיקה לא מספקים תחושה יוקרתית אך יחד מרכיבים תא נוסעים שמשדר: “Built to last”.

במרכז הדשבורד מותקן מסך מגע השולט על מערכת מולטימדיה הכוללת, בין השאר, זוג רמקולים בתקרה ומתחתיו מערכת בקרת אקלים. לוח המחוונים כולל מדי סל”ד ומהירות אנלוגיים, כשביניהם מסך בעל אפשרויות תצוגה משתנה. המרחק בין הנוסע לנהג גדול יחסית אך נראה כי הנ”ל נובע ממיקום המושבים בצמוד לדלתות. דיפוני הדלתות “שטוחים” יחסית ואנם כוללים מתגי שליטה על החלונות (שנמצאים בקונסולה המרכזית) או תא אחסון מעבר לכיס רשת פשוט בתחתית הדלתות. מבט מעלה מגלה כלוב התהפכות ומעליו גג קדמי הניתן לפירוק (והופך אותך צעיר בכ-20 שנה). לרשות הנהג והנוסע הותקנו מספר שקעים – 12 וולט, 2 USB ו-Type C. תא הכפפות קטן והתא הגדול שמתחת למשענת היד שבין המושבים הקדמיים מפצה על כך.

המושב האחורי כולל מרווח ראש ורגלים מצויינים. לרשות הנוסעים שלושה שקעי USB, מזגן, ידיות אחיזה בקורה B, משענת יד הנפתחת ממשענת הגב, ארבעה כיסי רשת (אחד בכל דלת ואחד בכל גב מושב) ולא פחות מארבעה מחזיקי כוסות. זה השלב בו אנו מפרטים על תא המטען אך בגלדיאטור אין אחד כזה. במקומו מותקן ארגז פתוח (הכולל אפשרות לכיסוי באמצעות בד גלילה), המאפשר כושר העמסה כולל מאכזב במקצת של 607 ק”ג. לצורך השוואה, כושר ההעמסה של הטויוטה היילקס עומד על 790 ק”ג. 

 

צילום: יובל לוי
מנוע V6 אטמוספרי בנפח 3,600 סמ”ק. צילום: יובל לוי
תזכו למבטים מכל עבר. צילום: יובל לוי

 

בכביש

בתעשיית הרכב האמריקאית יש מוטו שאומר – there is no replacement for displacement – משמע, תעזבו אותנו ממנועים זעירים מוגדשי טורבו – אין תחליף למנוע אטמוספרי עתיר נפח. ובגלדיאטור, בניגוד לרוביקון המיובא ארצה הכולל מנוע מוגדש בנפח 2 ליטר, מותקן מנוע V6 אטמוספרי בנפח 3,600 סמ”ק. המנוע הזה מספק 280 כוחות סוס מכובדים למדי ב-6,400 סל”ד ו-35.4 קג”מ ב-4,400 סל”ד.

כל הטוב הזה מושך את 2,228 הקילוגרמים המרכיבים את הגלדיאטור בקלילות קדימה, ולאוהבי מיאוץ הרמזורים נספר כי הגלדיאטור יאיץ ל-100 קמ”ש תוך 8.1 שניות. הנסיעה בעיר מתבצעת ללא מאמץ רב למרות אורכו של הגלדיאטור ונוחות הנסיעה סבירה ולא מעבר לכך. עליה על בור ביוב תעביר רעד לאורכו של הגלדיאטור כמקובל ברכבי שלדת סולם אחרים עליהם נהגנו. מכסה תא המנוע, בניגוד לשאר הרכבים המודרניים כיום, נראה מבעד לשמשה בזכות הישיבה הגבוהה והמבנה ה”קופסתי”, ופולטי החום שלו, יחד עם המבטים של העוברים ושבים מסביב, מעצימים את האגו ונותנים לנו תחושת שכרון כוח חזקה.

בכביש המהיר הסיפור משתנה. תחושת הביטחון בסיבובים אינה גבוהה, ורעשי רוח וצמיגים משמעותיים בוקעים כבר ב-100 קמ”ש, וב-120 קמ”ש מאלצים להגביר את הקול בתא הנוסעים על מנת לנהל שיחה. בדיפנדר החדש, למורת רוחם של הטהרנים, הכביש המהיר כבר לא מהווה חסרון, אך כאן, המתכון רב השנים של שלדת סולם וסרנים חיים נשמר. לטוב ולרע. התחושה הלא נעימה גרמה לנו לרדת לשטח באפשרות הראשונה שנקרתה בדרכנו, החלטה שגרמה לנו לשכוח את כל החסרונות בכביש המהיר ולהינות משלל המערכות המוצעות בגלדיאטור: 4X4 ו-4X4 Low  (המשתלבים באמצעות ידית, כמו שאנחנו אוהבים, ולא כפתור), נעילת דיפרנציאל קידמי ואחורי, ניתוק מוט פיתול לטובת מגע טוב יותר של הגלגלים בעת הצלבות ועוד.

 

מערכת מולטימדיה ג’יפ גלדיאטור רוביקון
מצלמת רוורס. ג’יפ

ג'יפ סקירה

 

המערכות, שזהות לרוביקון, מאפשרות לצלוח בקלות עליות מאתגרות הכוללות הצלבות, כאשר החסרון (המשמעותי יש לציין) שמצאנו הוא מרווח הסרנים הענק – 348 ס”מ. כ-48 ס”מ יותר מבאשר ברוביקון הארוך וכ-103 ס”מ יותר מהרוביקון הקצר. מרווח סרנים זה מאלץ לתכנן בקפידה את המסלול, בין אם סלעי או טיפוס על גבעה צרה, על מנת לא “להתיישב” על הגחון ולהמתין לחילוץ בבושת פנים. 

ומילה על בטיחות – קצת חורה לנו, שבשנת 2021, ובמיוחד ברכב שמחירו ההתחלתי עומד על 419,000 ש”ח, מותקנת מערכת בטיחות מקומית עקב חוסר במערכות בטיחות מקוריות הנדרשות על פי חוק. מערכת נוספת שאינה נדרשת על פי חוק אך הכרחית לטעמנו – בלימת חירום אוטונומית, אינה מופיעה בגרסת הבסיס ועל מנת לרכוש אותה תאלצו להפרד מ-464,000 ש”ח כשתרכשו את גרסת ה-S Safety.

 

ג'יפ שטח חוות דעת המלצה
בוסט אדיר לאגו. גלדיאטור רוביקון. צילום: יובל לוי

טנדר לשטח

 

לסיכום

במהלך המבחן ואחריו, ולמעשה עד כתיבת שורות אלו, תהינו ביננו לבין עצמנו (וחברינו), למי הגלדיאטור מיועד. הרי יש טנדרים בעלי כושר העמסה טוב ממנו ויש רכבי שטח (גם מבית) עבירים ממנו. הפשרה גדולה מידי בהתנהלות יום יומית: הגלדיאטור אינו נוח בכביש המהיר, הוא רועש ומקשה על ניהול שיחה, אין לו תא מטען והוא כל כך ארוך שקשה עד בלתי אפשרי לחנות אותו על חניה אחת במרכזי קניות. ולכן, מי שירכוש אותו ירכוש ככל הנראה רכב נוסף ליום יום. אם כך, במידה ויש צורך גם בטנדר וגם ברכב שטח וגם ככה הרוכש הפוטנציאלי ירכוש רכב נוסף ככל הנראה, מדוע לא לקנות פשוט טנדר ורכב שטח? התשובה כנראה פשוטה משחשבנו: “פשוט, כי אפשר”. רכישה של הג’יפ גלדיאטור רוביקון היא הצהרה מסוימת ובוסט אדיר לאגו, ומי שמחפש זאת ימצא את זה בגלדיאטור ובענק. תרתי משמע כמובן. 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

8 − 6 =