דו”ח חניה בגלל הפעלה שגויה באפליקציית פנגו / סלופארק – טור תעבורה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

ביטול דוח חניה
דוח חניה בגלל הפעלה שגויה באפליקציית פנגו / סלופארק

הפעלתם יישומון חניה בעיר הלא נכונה וקיבלתם דו”ח חניה? בית המשפט סבור שזו לא אשמתכם

 

למי מאיתנו זה לא קרה? מגיעים למקום חניה, חונים בכחול לבן, מפעילים את אפליקציית ‘פנגו’ או ‘סלופארק’ בהנחה שאנחנו בסדר ולא נקבל דו”ח, רק כדי למצוא דו”ח חניה על החלון ולהבין שטעינו ברשות המקומית באפליקציה. רוב האנשים משלמים את הדו”ח, כי הרי מדובר בקנס של 100 ₪ ולמי יש כח להתעסק עם זה, אבל יש כאלה שבחרו להילחם על הצדק ולדרוש את יומם בבית המשפט. 

אפליקציות החניה פועלים לפי איתור מיקום הטלפון בעת הפעלת החניה ובדרך כלל מדייקים ברשות המקומית או באזור החניה באותה רשות. עם זאת, קורה לעיתים שאפליקציית החניה לא מדייק במיקום הרכב ובוחר ברשות המקומית הלא נכונה. זה קורה כשחונים סמוך לגבול המוניציפלי של הרשות המקומית, או שמדובר במובלעת השייכת לרשות מקומית אחת, ומוקפת ברשות מקומית אחרת. רוב האזרחים לא שולטים ברזי הגבולות בין הרשויות המקומיות, ולעיתים רחוב אחד שייך לרשות א’, והרחוב הסמוך או אפילו המשכו של אותו רחוב שייך לרשות ב’. 

בית משפט השלום ברמלה דן לאחרונה בדיון מאוחד בעניינם של שלושה נהגים שהעמידו את רכבם בחניה ב’כחול לבן’ בקריית שדה התעופה (“איירפורט סיטי”), וקיבלו דו”ח חניה למרות שהפעילו את יישומון החניה שלהם. קריית שדה התעופה נמצאת במועצה האזורית חבל מודיעין, אולם יישומון החניה שלהם בחר להפעיל את החניה כאילו הם חנו בשטח עיריית לוד. הנהגים גם שילמו עבור החניה וגם קיבלו דו”ח בסך 100 ₪ מהמועצה האזורית חבל מודיעין. 

שלושת הנהגים לא השלימו עם רוע הגזירה, הם פנו במכתבים למועצה האזורית בבקשות לביטול הדוחות, צירפו אישורים מיישומון (אפליקציה) החניה כי החניה שולמה בעת שנרשמו הדוחות, רק לא לרשות הנכונה. אחד הנהגים צירף צילום מסך מהאפליקציה, המראה כי בשעה בה חנה לא נדרש לשלם כלל לעיריית לוד כי לפי הסדר החניה בלוד אין צורך בתשלום בשעה בה חנה. הנהגים טענו כי המועצה האזורית צריכה לבטל את הדוחות ולפנות לעיריית לוד בבקשה להעביר אליה את דמי החניה ששולמו. המועצה האזורית חבל מודיעין דחתה את טענותיהם של הנהגים וסירבה לבטל את הדוחות. לכן ביקשו הנהגים להישפט בבית המשפט על העבירה. 

בבית המשפט טענו הנהגים כי לא ביצעו כל עבירה, שכן שילמו על החניה כדין. בנוסף, הם טענו כי עשו ככל שלאל ידם על מנת למלא אחר הוראות החוק ולשלם עבור החניה, ואין להם שליטה באופן בו מנווטת האפליקציה את התשלום לידי רשות מקומית זו או אחרת. 

בית המשפט זיכה את שלשת הנאשמים מעבירות אי התשלום עבור העמדת הרכב. בית המשפט נימק את הזיכוי בכך שחוק העזר העירוני של המועצה האזורית קובע חובת תשלום אגרת הסדר חניה בשיעור שנקבע בחוק העזר, אולם החוק לא קובע שהחובה היא לשלם לידי הרשות המקומית דווקא. החובה לשלם היא חובה כללית ולא נאמר לאיזו רשות יש להעביר את התשלום. 

בית המשפט (מפי כב’ השופטת רבקה גלט) פסק: “לאור תובנות אלה אני סבורה שמקום בו הראה הנאשם כי שילם בתום לב את אגרת החניה לידי הקופה הציבורית, בין אם לידי הרשות בשטחה חנה, ובין אם לידי רשות ציבורית אחרת, הרי לא נתגבשה העבירה”.

עבירת אי תשלום בגין העמדת רכב בשטח רשות ציבורית היא עבירת ‘אחריות קפידה’. המשמעות היא שמספיק שיוכח עובדתית כי הרכב הועמד בשטח הרשות וכי לא שולמה אגרת חניה כדי להרשיע נאשם. אין צורך בהוכחת כוונה לעבור עבירה או מחשבה פלילית כדי להרשיע. עם זאת, קיימת בחוק העונשין הגנה הקבועה בסעיף 22(ב): “לא יישא אדם באחריות לפי סעיף זה אם נהג ללא מחשבה פלילית וללא רשלנות ועשה ככל הניתן למנוע את העבירה;”

בית המשפט פסק כי במקרה זה התקיימו שני התנאים המקימים את ההגנה: הנאשמים הוכיחו כי לא התקיימה בהם מחשבה פלילית ולא רשלנות, ובנוסף – בעצם התשלום הם עשו ככל שביכולתם למנוע את ביצוע העבירה. 

לסיום אמר בית המשפט: “מקום בו בוצע התשלום לידי רשות מקומית אחרת בשל טעות בתום לב, או תקלה, ראוי כי הפתרון ימצא במישור היחסים בין שתי הרשויות הנוגעות בדבר, מבלי להטריח את המשתמש.”

לאור כל זאת, בית המשפט זיכה את הנאשמים מעבירת אי תשלום אגרת חניה. 

ח”נ (שלום, רמלה) 10877-09-20 מועצה אזורית חבל מודיעין נ’ סינבני.

 

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. 

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג “אב במשרה מלאה“. 

 

המרת דוח תעבורה בהתראה (אזהרה לשעבר)

משפט תעבורה: מילה של אזרח מול מילה של שוטר

תעבורה: חלונות כהים ברכב, חוקי או לא?

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

one × five =