הסמוראי האחרון: ניסאן מקסימה החדשה – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

ניסאן מקסימה המחודשת נוחתת בישראל לאחר שדרוג מערכות. יצאנו למבחן נוטף בנזין בספינת החלל המרהיבה של ניסאן, עם ניגון שמיימי של מנוע V6 באיזון מושלם, וכוח מתפרץ מעתיק נשימה

 

הסמוראי האחרון: ניסאן מקסימה החדשה – מבחן דרכים

 

לא מעט ויכוחים על עיצוב, יופי ופאסון עלו בקרב מכריי בראותם את הדור ה-8 של ניסאן מקסימה החדשה. לאחר סיעור מוחות, לבטים, הכלה והקשבה לאחר, החלטתי, היא היפה בקטגוריה, כך קבעתי. נקודה. ובכל זאת, נתעכב על הצורה החללית העתידנית הזו: הגג הצף, יחידות התאורה המושקעות, קווי זרימת האוויר והניפוחים המרעננים, מזכירים מעט את המפלצות האמיתיות מבית ניסאן, כמו גודזילה ו-Z.

אבל היום אנו בוחנים את השלישית בשרשרת המזון של המותג, מכונת השרירים היפנית המנגנת על V6 אטמוספרי מסוקס, שמביא מזור לתעשייה הטובעת בהיברידיות משעממות, לא עלינו, חמסה עלינו, או חשמליות מלאות מרושעות ושקטות. כן, ניסאן מקסימה, היא בין אחרונות הדינוזאורים. יצאנו למבחן נוטף בנזין (מי יכתוב את צמד המילים הללו בעוד 10 שנים)?.

ניסאן מקסימה מוגדרת כ”מכונית סלון ספורטיבית”, מה זה אומר? לא הרבה באמת, רק שהיא די בודדה בקטגוריה מיוחדת במינה, חזקה באופן מפתיע, וגם יכולה להיות אלטרנטיבה למי שמחפש מכונית חזקה בעלת נוכחות ומחוץ לקופסא. חיכיתי לשים את ידיי על חרב הקטאנה המיוחדת הזו כשבחנתי את השברולט אימפלה, המתמודדת היחידה בקטגוריה של המקסימה היפהפיה. היא חוזרת ארצה בגרסה המיועדת לשוק האמריקאי, עם הגה וכיסאות מחוממים, למטיילים בהרי הרוקי ומישורי קולורדו. בסדר, גם בישראל קורה שקצת קר לפעמים. ניסאן מקסימה מותחת פנים לדורה ה-8 והמרהיב, עם מספר עדכוני מערכות בטיחות ומעט שינויי איפור. ניסאן מקסימה חוזרת להבעיר את האספלט.

 

מנוע V6 עם הספק של 300 כ”ס. ניסאן מקסימה

 

החיים בין האצה להאצה

על המראה והנוכחות כבר דיברנו, מבפנים, מושבי עור מפוסלים, המקנים אחיזה טובה וגם נוחות לאורך זמן, הגה קטום המרמז על כוונת המשורר, לוח מחוונים חצי דיגיטלי ואיכות חומרים נעימה למגע, עם נגיעות של פסי כרום לתחושה יוקרתית. נעים כאן, ואם נוסיף את הגג הפנוראמי הכפול שחלקו הקדמי גם נפתח, תא הנוסעים עטוי העור ונגיעות העיצוב המיוחד מקבל גם המון אור. לחיוב נציין, שלמרות המידות הגדולות, המרחב הפנימי יכול היה להיות מרווח יותר. המושבים היושבים מאחור זוכים למושב נמוך ומרחב ראש סביר, עם פתחי אוורור וזוג שקעי טעינה, אך החלונות אינם נסגרים או נפתחים בלחיצה, ובמידה ותרצה לסגור חלונות לאחר יציאה מהרכב, תהיה חייב להניע את הרכב שוב. קצת חזרנו אחורה, חבל. 

הנעה ראשונית בחניון ניסאן מעוררת דרקון מהזן הישן והטוב. פיצוצי מפלט מעומעמים מטרידים את העוברים והשבים, ונדמה שגם שחתול בודד ברח לו החוצה מעוצמת ההנעה, כמה כיף לשמוע צלילי V6 אטמוספרי, צליל מדויק של מנוע מאוזן בשלמות וללא השהיות. המושבים חשמליים, סידור, התמקמות וידית ל-D. גלגול אל מחוץ לחניון, ההגה קשה, מסורבל. 

ניסאן מקסימה היא גדולה, פול סייז סדאן כמו שאמריקאים אוהבים, המידות, 4,905 מטרים לאורך, 1.862 לרוחב ומשקל של 1,656 ק”ג, מקנים לחללית הזו עוצמה ונוכחות אחרת, הניווט העירוני לא חברותי במיוחד בפניות הדוקות ברחובות צרים, טוב שיש חיישני קרבה מלפנים ומאחור וגם מצלמה אחורית לכל מקרה שלא יהיה. בעידן של קרוסאוברים, שיתרונם הגדול הוא זווית הראיה החוצה, במקסימה הנמוכה והארוכה צריך להסתגל מעט. לחיצה קטנה מעוררת את המנוע לחיים, מספר צמתים ואנו בכביש המהיר חוששים לרישיוננו הפגיע.

 

עתידנית ונוכחת. ניסאן מקסימה מבחן דרכים

 

חטיבת הכוח – (והסיבה האמיתית למבחן)

מנוע V6 מבריק העונה לשם VQ35DE, מסדרת VQ, עטורת הפרסים הקוטפת שנה אחר שנה את מיקומה בעשריית “המנועים הטובים של השנה”, עם 300 כ”ס ב-6,400 סל”ד צוהלים ו-36.08 קג”מ ב-4,400 סל”ד שמחים. מנוע ה-V המהמם הזה אוהב לשיר בקול רם, השידוך יושב כמו כפפה ליד לתיבת ההילוכים הרציפה, עם 7 הנקודות המתוכנתות מראש. המבחן הבא הולך לייתם את מערכת השמע המצוינת של BOSE על 11 רמקוליה, כשבסופו, צריכה של 9 ק”מ לליטר בלבד, מסמנת בחיוב מפתיע מאוד את התרשמותנו מהמנוע הבאמת מצוין הזה.


היגוי מומנט, תת היגוי ושיגורים מעתיקי נשימה

כביש 6, ישורת ברובו, מעט עליות מעט ירידות, עיקול או שניים, כביש ציבורי, מהירות מותרת 120 קמ”ש. מהירות שיוט שקטה של 80 קמ”ש נקרעת משלוותה עם רגל כבדה ומתוכננת, 3.5 שניות העוברות כהבזק, והמקסימה עומדת על 120 קמ”ש ורוצה עוד, הראש נדבק לכיסא כשדבוקת רכבים נעלמים במראה המרכזית. בחיי שיש פה כוח עצום. ההלם הראשוני מתחלף בחיוך זדוני, הצליל המשכר, האחיזה האיתנה בגלגל ההגה, והנונשלט של המקסימה, כשהיא זורקת קסם בהינף יד לכל עבר, כמו מרי פופינס על מקל של מטאטא, או שזו הייתה מטריה או שמשיה? בכל מקרה, ניסאן מקסימה היא חתיכת מכשפה מרשעת שרק מזמינה אותך, מזמינה אותך לסשן נוטף אדרנלין, בנזין וצלילים משכרים של מנוע אטמוספרי כהלכתו. אך לכל שבת יש מוצאי שבת, מכונת נהיגה אמיתית חייבת לכלול מארג שלם של תכונות שיצדיקו את השם וההגדרה לשמה נבנתה, ניסאן מקסימה היא מכונית סלון ספורטיבית, כמעט.

 

מכונת נהיגה. אבל למה הנעה קדמית למה?

 

רונין

מסיבה שלא ברורה בדיוק, מהנדסי ניסאן העמיסו את כל עומס הכוח, המשקל, הבלימה וההיגוי כמובן, על הסרן הקדמי. בתור מכונית המוגדרת כסלון ספורטיבית, עם כל העצב שבדבר, היא לא מרגישה כך, המקסימה היא מעין מכונית שרירים עם הנעה קדמית, אם אפשר להגדיר זאת כך, יותר מאשר רכב ספורטיבי. העומס על הסרן הקדמי ניכר בכל עיקול או תמרון שדורש קצת יותר. האחיזה מרשימה, הישיבה מוצקה והדהירה קדימה זמינה בכל עת. אך הכיול הנוקשה מורגש בכביש המפותל הגלי והמשובש, תת היגוי לא רצוי, הקפצות מרכב על גבי שיבושי האספלט, הורדת המומנט ע”י ניתוק דוושת הגז בעת יציאה מסיבוב והפעלות של מערכות בקרת היציבות הם חלק מהתפריט של המקסימה.

כל כך הרבה כוח, עם דיפרנציאל שמתקשה לרסן למתן ולחלק אותו, רונין, סמוראי ללא אדון. קווים ישרים ומהירים כן, פניות, השחזות ושינויי כיוון, לא. ז”א כן, רק לאט. שלא תטעו, החוויה שניסאן מקסימה משדרת היא בהחלט שם, ספורט רעשני ומהנה, הטענה היחידה היא רק לגבי ההנעה הקדמית וחסרונותיה הרבים על מרכב גדול שכזה. זה נכון שרוב רוכשי המקסימה לא יקחו אותה לעולם הביצועים והאקרובטיקה בין הפניות, אך רכב המוגדר ספורטיבי צריך להיות גם גמיש ואתלטי לעיתים.  

לאחר יישור העקומות, חזרנו אל הישורות עם חיוך רחב בניגון צלילי ה-V6 המשכר. המון אבל המון כוח מתפרץ, עוצמה שלא משתמעת לשתי פנים. כוח עצום שתצטרך ללמוד להשתלט עליו, אולד סקול. ניסאן מקסימה היא מפציץ יפני. גדולה, מרשימה וחמושה במנוע אימתני הצועד אילי קרב במרחק של דריסת רגל נחושה. מטוס קרב חמקני וגמיש כמו שהיפנים יודעים לייצר, פחות העניין שלה. 

 

אבזור נדיב ותחושה טובה. תא נהג ניסאן מקסימה (מתיחת פנים)

 

מידות, תמרונים ובידוד רעשים

ניסאן מקסימה היא מכונה מרהיבה, על זה אין ויכוח. היא מאוד גדולה, נוחה בדרכה, גם לאורך זמן. אמנם קשיחה עם כיול מתלים ספורטיבי לא סלחני, על גבי מהמורות ושיבושי הכביש, אך אוצרת בתוכה כור היתוך גרעיני שרק מחכה להתפרץ. 

רמת האבזור טובה בסה”כ עם גג פנוראמי נדיב, מפתח חכם, מערכת שמע של BOSE, מסך מגע מצוין עם קישוריות לאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, 4 חיבורי USB כניסת AUX וכמובן קישוריות BT מובנית. המושבים חשמליים מחוממים יחד עם גלגל ההגה, ידית ההילוכים כמו ההגה, עטוית עור, ואיכות החומרים מרשימה לטובה. רשמית, אבזור הבטיחות שודרגה עם מתיחת הפנים, עם בקרת שיוט אדפטיבית, ושלל התראות, כגון שטחים מתים, תנועה חוצה מאחור ומערכת התרעה על עייפות. אך את התמונה משלימה מערכת MOVON בהתקנה מקומית, מערכת יעילה להתראה מפני סטייה מנתיב וניטור מרחק מלפנים בין השאר, מערכת המדברת עברית לכל דבר ועניין, ומעניקה לניסאן מקסימה החדשה ציון אבזור בטיחות ישראלי של 7 מתוך 8. 

 

ציון בטיחות גבוה, הרבה אבזור. במחיר 249,900 ש”ח

 

אם אתה מחפש רכב חזק מרהיב ויוצא דופן אתה יכול להפסיק לקרוא עכשיו, כי זה בדיוק מה שיש כאן. אך עם זאת, ניסאן מקסימה החדשה לא חפה מבעיות שהיו נפתרות עם מעט יותר תשומת לב. מה שהעכיר את האווירה בסופו של יום הם ההנעה הקדמית, שמתקשה להוריד את העוצמה הזו אל הקרקע, כשהיא נדחפת אל הקצוות, יכולת בידוד הרעשים, שאינו מצטיין, רעשי רוח וכביש מצטרפים אל תא הנוסעים כבר בתחילת המהירות התלת ספרתית, ויש גם רעשי מנוע (שיותר ממוזמנים להתלוות לנסיעה, וגם מהונדסים כך), שנשמעים בבירור גם כשלא רוצים בהם כל כך. 

מרכב יוקרתי בקליבר שכזה, ומעט יותר תשומת לב לבידוד הרעשים היה מועיל. המידות גדולות, הרכב ארוך ורחב, וההגה, שאמנם מתקשר, נשאר קשוח וכבד בכל מהירות, גם במרחב העירוני הצפוף. 

וכאן הגענו אל העניין האחרון, איך ניסאן מקסימה אל מול שברולט אימפלה, המתחרה הישירה והיחידה שלה?. ובכן לאימפלה יש את עניין ההיסטוריה הארוכה והמרשימה, ולמקסימה יש את העיצוב המרהיב. שתי מכוניות הסלון מציעות מפרט טכני דומה ושתיהן מהנות מאוד בין רמזור לרמזור. היכן הן שונות? בגישה, וברמת האבזור, כשכאן היתרון עובר למתחרה האמריקאית. ומה לגבי חווית הנהיגה? כאן, ניסאן מקסימה לוקחת ובגדול.  

   

אחרונת הדינוזארים. ניסאן מקסימה. מכונית משפחתית גדולה

 

על היופי העוצמה והמחיר

דאטסאן או ניסאן בשמה העדכני, יודעת לייצר אגדות, כאלה שעשו עלייה וכאלה שלא עברו את אחוז החסימה ונשארו מעבר לים. אגדות מוטוריות כמו הסקייליין GT-R, הסילביה, Z240 ועוד אגדות מוטוריות שאוהבי התחום בטח יכירו. עוד צד מוצלח של ניסאן היה בחטיבת המו”פ NISSMO, בפיתוח מנועים מעולים ששמם הולך לפניהם, דוגמת סדרת VQ הטמונה בבטן המקסימה הגדולה. ניסאן מייצרת דינוזאור, כזה ששייך לדור הולך ונעלם, מכונת נהיגה נוטפת בנזין מרשימה גדולה וחזקה, כזו שספק אם תמשיך להיות מיוצרת בעוד מספר שנים מועט.

מי שאוהב עוצמה יופי ונראות מרהיבים כדאי שייקח את המקסימה לנסיעת מבחן, אך רגע לפני, חשוב לזכור שיש מחיר לכל חיוך זדוני – המחיר לרמת גימור SR, היחידה הנמכרת בישראל, עומד על 249,990 ₪. צריכת הדלק עומדת על 9 ק”מ לליטר, וציון זיהום האוויר הוא 15 מתוך 15. אך כחבילה, כמכונת אדרנלין מרהיבה, ניסאן מקסימה לא אכזבה ועמדה בציפיות הגבוהות, כשהמפרט הטכני הרים ורמז לו, המון כוח ועוצמה, עם המון חיוכים בין הרמזורים, גם של העוברים והשבים ובעיקר של הנהג.  

 

follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “הסמוראי האחרון: ניסאן מקסימה החדשה – מבחן דרכים”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

twelve − eight =