הקץ למונופול בתחום שמאות הרכב בישראל – חוק שירותי הרכב צפוי לעבור

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

תחום שמאות הרכב, השוק שמגלגל 100 מיליארד שקל בשנה צפוי לעבור מהפכה של ממש. ביקרנו בכנס איגוד השמאים ואיגוד המוסכים, לשמוע את הפרטים

יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי עם איתן כבל יו"ר ועדת הכלכלה. צילום: ליאת מנדל

השבוע התכנסו 500 שמאים ובעלי מוסכים למפגש פאנל מכובד, שכלל את שר התחבורה ישראל כ”ץ, יו”ר הקואליציה דוד ביטן, וחברי הכנסת איתן כבל, עיסוואי פריג’ ועבד אלחכים חאג’ יחיא.
מהצד המקצועי של הפנאל הגיעו יו”ר ענף הרכב באיגוד השמאים יהודה יגן, רונן לוי יו”ר איגוד המוסכים, נגה נחמני מבעלי חברת איילון ומאיר שביט לשעבר מנכ”ל איגוד חברות הביטוח. הנושא לשמו התכנסו, הוא “הסוף לרשימות השמאים ומוסכי ההסדר”.

אז במה מדובר?
במשך שנים תחום הרכב בארץ לא היה מוסדר חוקית. זהו תחום המגלגל למעלה מ-100 מיליארד ₪ בשנה. כשעד היום, למי שלא ידע, הביסוס החוקי לכל תעשיית הרכב נשענה על צווים ותקנות בלבד. הדלת הייתה פתוחה, ובדרך חוקית לחלוטין חברות הביטוח השתלטו על ענף הרכב בישראל. כאן נכנס החוק החדש “חוק שירותי הרכב”, שצפוי לעבור אישור סופי במושב הבא של הכנסת מאגד את תעשיית הרכב בחקיקה ראשית.

בוא נחזור ל”בעיה”, למה מלכתחילה היה דרוש פה חוק מסודר וברור. ומה זה אומר שחברות הביטוח השתלטו על הענף?
חברות הביטוח אחראיות לכל הנעשה בתחום הביטוח, מוסכי ההסדר והשמאים. על המונופול החזק הזה אנחנו הצרכנים משלמים ביוקר.

איך זה מתנהל בעצם: בעל רכב שניזוק בתאונה, יוצר קשר עם חברת הביטוח, וזו שולחת אותו וממליצה לו על “מוסך הסדר” מטעמה. שמאי מתוך רשימת שמאים סגורה מגיע, ובעזרת לחץ מתון ובלתי נראה, הוא מחויב להתיישר עם חברת הביטוח, והפלא ופלא, הנזק ברכב הופך קטן משחשבנו, עלות החלפים זולים יותר, וירידת הערך של הרכב קטנה יותר. “הרכב נראה נפלא ובמצב מעולה”, וכך חברות הביטוח חוסכות לעצמן המון כסף. מה הכי גרוע בסיטואציה הזו? שכלי רכב מסוכנים עברו תאונה ועלו חזרה לכבישי הארץ.

עו"ד דורון חבקין, ישראל כ"ץ, ויהודה יגן. צילום: ליאת מנדל

החגיגה עומדת להסתיים. כמו רפורמת “שמיים פתוחים”, שהוזילה את מחירי הטיסות לרצפה, וכמו הרפורמה בתעשיית התקשורת, שאנו חוגגים עד היום, ענף הרכב עומד לעבור לתחרות בריאה. זה יהיה קשה בהתחלה, אך בריא לכולם.

ע”פ המלצות הועדה, רשימות השמאים של חברות הביטוח ימחקו, כבר לא גווארדיה סגורה בענף. אחרי כניסת החוק גם השמאים הצעירים יוכלו להתפרנס ולהיכנס לתחום הסגור. 

יו”ר הקואליציה דוד ביטן נשא דברים אף הוא, ואמר: “אנחנו דואגים לשמאים ולמוסכים אבל קודם כל לצרכן. חברות הביטוח השתלטו על כל הענף. לא יהיו רשימות שמאים, לגבי מוסכי ההסדר שמעתי כבר שנעשו תרגילים “כנבחרת המוסכים”, אנחנו נדאג לטפל בזה.”

האם החוק יעבור בקלות?
בוודאי שלא. המצב היום הוא שחברת הביטוח נותנת לשמאי את העבודה. והפתרון שמוצע ע”י הועדה, היא בחירה רנדומלית של שמאים מהמאגר. הבחירה הרנדומלית אינה לוקחת בחשבון את וותק השמאי וניסיונו המקצועי של השמאי, ולכן, ארגון השמאים מביע התנגדות נחרצת לפתרון הזה.

שרון ליבל, מ”ישיר שמאים”, שמאי רכב מהדור הצעיר בענף, מבין את הבעייתיות, ולמרות שבחירה רנדומלית משחקת לידיו, הוא מציע פתרון חכם משלו: “על משרד התחבורה להקים גוף מפקח שעובר בין מוסכי הפחחות, ומוודא שמוסך לא יעז להמליץ על שמאי ספציפי. זהו אינטרס מהמעלה הראשונה של חברות הביטוח. בכדי להבטיח שלא המוסך הוא זה שקורא לשמאי אלא האזרח, ובכך נוצרת תחרות אמיתית במשק”.

המהפכה השנייה עליה דובר בכנס, תתרחש במוסכי ההסדר. ע”פ ח”כ איתן כבל לא יהיו יותר מוסכי הסדר. זוהי בשורה של ממש בתעשיית הרכב בישראל. ע”פ שר התחבורה ישראל כ”ץ: “אחרי תחום הדיור, ההוצאה הגדולה ביותר היא בתחום הרכב, אותה נפעל להוזיל. צריך להוריד מיסוי עקיף וישיר על הרכב. זו הולכת להיות המהפכה הצרכנית הגדולה ביותר שהייתה פה בשנים האחרונות”.

“ההתנגדויות לחוק שירותי רכב, היו החזקות ביותר שחוויתי עד כה, ובכלל זה גם כשאני משווה להתנגדויות ברפורמה בנמלים ורפורמת השמיים הפתוחים. לא היו פה צעקות והפגנות, מדובר בגופים מאד חזקים שהפעילו לחצים בשקט. אבל בכל שמונה שנות כהונתי במשרד התחבורה, אני חייב להודות שההרכב הנוכחי של יו”ר ועדת כלכלה, יו”ר הקואליציה ואנוכי, הוא הטוב ביותר ולכן יש פה חוק ותקנות.”
“אתם שואלים אם זה מושלם? זה עוד לא מושלם. מה שטוב שאנחנו עוד כאן אנחנו נתקן את כל מה שצריך בדיוק לכיוון אחד – תחרות, תחרות הוגנת. כל מי שינסה למנוע את יישום החוק אנו נקפיא לו את הרישיון, נעשה לו שימוע ומה שצריך, לא ניתן לפגוע בתחרות.”
“זוהי מערכה מורכבת, אנחנו צריכים להשלים את הדברים ואנחנו קשובים יחד אתכם, אנחנו נעשה את זה, כי באמת מדובר על כל המכלול של תחום הרכב ואתם חיל החלוץ שלו, אתם עוסקים בזה אתם באים במגע עם הציבור, עם האזרחים ועם החברות. אחרי תחום הדיור, ההוצאה הגדולה ביותר זה ברכב, נפעל להוזיל. צריך להוריד מיסוי עקיף וישיר על הרכב. זו הולכת להיות המהפכה הצרכנית הגדולה ביותר שהייתה פה בשנים האחרונות”.

לנו נותר רק להמתין עד פתיחת המושב הבא של הכנסת בכדי להבין לאן מועדות פניו של ענף הרכב. מניסיוננו עם רפורמות בשנים האחרונות יש בהחלט סימן לאופטימיות.

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

20 − 8 =