הראשונה במעלה: טויוטה BZ4X החשמלית – נהיגה ראשונה וחוות דעת

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

 

טויוטה BZ4X טעינה
דרישת שלום מקופנהאגן. טויוטה BZ4X החשמלית החדשה

 

טויוטה BZ4X אחת מ-10 המכוניות הטובות של השנה 2022-23 – סקירה וחוות דעת

 

טויוטה משיקה רכב חשמלי חדש ראשון, אחרי לא מעט שנים של ייצור והשקות מכוניות היברידיות. רכב פנאי חשמלי מלא, העונה לשם המיוחד BZ4X. ה-BZ משמעו BEYOND ZERO, אפס זיהום, אפס פליטת מזהמים. טויוטה בעצם פותחת את סדרת הדגמים החשמליים שלה, שנושאת את השם – BZ, כשהדגם הראשון הוא ה-X4, ואנחנו מניחים ששמם של הדגמים הבאים יהיה X5, 6X וכן הלאה…

הדגם החשמלי המלא הראשון של היצרנית לא אומר שהיא תפסיק לייצר דגמים היברידיים או פלאג אין, לא לא, דגמים היברידיים ישווקו במקביל לדגמים חשמליים, כשהיעדים הגדולים, מה זה גדולים, ענקיים!, עומדים מול עיניהם. עד 2035 כל הדגמים של טויוטה יהיו חשמליים בלבד, ועד 2050 גם תהליכי הייצור של היצרנית יהיו לא מזהמים. תחשבו כמה מטורף זה.

אם זה נשמע לכם בלתי נתפס, תמיד אפשר לבקר בדנמרק, המדינה בה ביקרנו לנהיגה ראשונה בטויוטה BZ4X, או בשכנות שלה, בעיקר נורווגיה, ושוודיה, ולהיווכח איך לחיות “ירוק”, זה לא רק להועיל בטובנו להשליך את האשפה שלנו לפח הסמוך, או לרדת מכלי רכב עם דירוג זיהום של משאית קטנה, אלא לחיות במדינה שבה אחוז המדוושים, רוכבי האופניים לא נופלת מאחוז הנהגים, כשלשניהם יש נתיבים סלולים לאורך כל הדרך, בעיר ובכבישים בינעירוניים, הרוכבים תמיד שם. יש תמרורים לרוכבים, וזכות קדימה בעיקר.

בקופנהאגן, דנמרק, יש “חירייה” שלא נראה ולא מריח כמו שלנו, ושם מייצרים חשמל מזבל, ומהארובה הענקית יוצא בכלל עשן לבן ונקי, ואם כבר מתקן ענקי ומגושם, אז נהפוך אותו גם לאטרקציית גלישה, טיפוס ומסעדה לכל המשפחה. מה שנקרא, מחזור בכיף. אחרי יום בעיר השקטה והירוקה למדי, נפל לי האסימון למה ההשקה של הטויוטה החשמלית הראשונה התקיימה שם.

 

טויוטה BZ4X מחיר
טויוטה BZ4X
טויוטה BZ4X
מזכירה דגמי טויוטה אחרים

רושם ראשוני

 

במבט ראשון, הטויוטה BZ4X מזכירה קרוסאוברים קיימים, גם מבית, אך במבט בוחן ומעמיק, ובעיקר בכל הקשור לעיצוב הפנים, טויוטה עשו עבודה טובה ולייצר הבחנה בינו לבין הדגמים ההיברידיים שלה. תא הנהג נראה ייחודי למדי, עם קונסולה מרכזית חדשה, מודרנית למדי, עליה מתגים גדולים, פתח למשטח טעינה לנייד, גלגלת מיוחדת להעברת הילוכים (כדי להעביר לרוורס או ל-D, צריך ללחוץ את הגלגלת פנימה ואז ימינה או שמאלה). בקצה הקונסולה עומד מסך המולטימדיה הגדול וצבעוני, הייטקיסטי משהו.

אני במושב הנהג, ומולי הגה קטן ולוח מחוונים קטן, מאד מזכיר מכוניות של יצרן אירופאי אחר. לוח המחוונים אולי רק בגודל 7 אינץ’, אך מכיל את כל האינפורמציות המיידיות החשובות, והתצוגה בו ברורה ומסודרת. הבעיה שלי הייתה עם ההגה, כלומר עם איך שההגה יושב, יחסית לתנוחה הגבוהה בה אני יושבת, נוצר מצב שההגה הסתיר לי שלישי מלוח המחוונים, כי אני יושבת גבוה. וגם כשהתפשרתי והורדתי את ההגה מטה יותר, המצב השתפר במעט. ניצלתי את המאורע, והעברתי את ההערות הבונות שלי ישירות לנציגי טויוטה אירופה.

שיירשם שאהבתי מאד את משטחי הבד בתא הנהג, לרוחב ה”דשבורד”. כיף לראות דברים חדשים בכלי רכב, ולא, “עוד רכב, עם אותו השטנץ”.

 

טויוטה BZ4X חשמלי
האצות חזקות, נוחות גבוהה. טויוטה BZ4X
טויוטה BZ4X 2022
תעצור רגע נצלם תמונה עם נוף…

נוסעים

 

הנסיעה ב-BZ4X הייתה נוחה להפליא. הרכב מצליח לשכך מהמורות וסדקים ושברים בדרך, שלא היינו מצפים כלל שיישכך, בעיקר כרכב חשמלי. בדרך פגשנו במהמורה במהירות לא נמוכה, והיינו דיי בהלם שהרכב עבר אותה בלי להרגיש, המבט על הפנים של כל יושבי הרכב אמרו הכל. מלבד נוחות שיא, בידוד הרעשים לא רע, על אף שבכבישים בינעירוניים, מעל 100 קמ”ש, כבר הייתה כניסת רעשי רוח מכובדת. מצד שני, רוחות חזקות נשבו בקופנהאגן, אז עשיתי לקרוסאובר החשמלי החדש הנחה, האמת, מגיע לו.

מבית הגלגלים, ועל אף הגלגלים הרחבים, לא נכנסו רעשי כביש מהותיים, עוד משהו שהפתיע אותי מאד. נהגתי בגרסת ההנעה הכפולה, AWD (4×4), גרסה הכוללת שני מנועים חשמליים – קדמי ואחורי – בהספק של 80 קילוואט כל אחד, הספק משולב של 217.6 כ”ס ומומנט מירבי של 34.4 קג”מ המאפשרים לרכב להאיץ מ-0 ל-100 קמ”ש תוך 6.9 שניות. נתון יפה ומורגש בנסיעה. ההאצות מהמקום ב-BZ4X מהנות מאד, עם דיליי של 0.1 שניות בערך בהאצות חזקות, וטוב שכך. קיבולת הסוללה בדגם היא 71.4 קילוואט שעה, עם טווח נסיעה מוצהר של 460 קילומטר, וטווח ריאלי קרוב ל411 קילומטרים, זה נתון יפה לגרסה הזו. בגרסת ההנעה הקדמית הטווח המוצהר מעל 500 קילומטרים, וטווח ריאלי של 450-470 ק”מ.

בדרך, נהגתי מעט עם אפשרות ה”נהיגה באמצעות דוושה אחת” שבעזרת בלימה רגנרטיבית מאפשר לנהג להאיץ ולהאט את הרכב באמצעות דוושת ההאצה בלבד. בהמשך, אם אפגוש ברכב שוב, אני ארצה לתת למערכת הזדמנות, ולראות כמה טוב מאחזרת המערכת אנרגיה. הספורט הלאומי שלי בימים אלה, עם כלי הרכב החשמליים, הוא לנהוג ולהווכח כמה אנרגיה אני מצליחה לייצר בחזרה לסוללה.

 

טויוטה BZ4X מפרט
עיצוב פנים שונה מהדגמים ההיברידיים. טויוטה BZ4X
טויוטה BZ4X מידות
מרווח פנים משפחתי

סובארו סולטרה, מישהו?

 

בגרסת ההנעה הכפולה של הרכב מוטמעת מערכת X-MODE פרי שיתוף הפעולה של טויוטה עם סובארו. השתיים חלקו טכנולוגיות משותפות, וסובארו הביאה לשת”פ את מערכת הנסיעה בשטח המוצלחת עד מאד שלה, שעברה שינויים ושיפורים והוכנסה אחר כבוד לרשימת מערכות הנהיגה ברכב החשמלי החדש. המערכת מאפשרת בחירה בין מצבי שטח שונים, כולל בקרת אחיזה וסיוע במדרון DAC ומספקת נהיגת שטח מוצלחת, וזה לא דבר של מה בכך כשמדובר ברכב חשמלי, על כל מאפיניו המיוחדים, משקל, קיום סוללות ברכב ועוד. גם שיתופי פעולה צריך לדעת לבחור.

קצת על האבזור ברכב, ישנה מערכת מולטימדיה מקורית טובה ונוחה להפעלה, בעלת מסך מגע בגודל “12.3 עם קישוריות ל-Apple CarPlay אלחוטי ו-Android Auto. לוח מחוונים קטן ואינפורמטיבי בגדול 7 אינץ’. למושב הנהג אופציות כוון חשמלי לנוסע שלצידו כיוון מכני. יש חימום למושבים הקדמיים, בקרת אקלים דו-אזורית, משטח טעינה אלחוטי, מצלמות היקפיות 360°, חיישני גשם ותאורת אוירה פנימית.

חבילת בטיחות חדשה, Toyota Safety Sense 3.0 כוללת הרחבה של מערכת קדם-התנגשות לזיהוי כלי רכב המגיעים מלפנים וכלי רכב המתפרצים לצומת, שיכוך האצה במהירות נמוכה וסיוע בעצירת חירום. הדגם מגיע עם מערכת סיוע פרואקטיבי בנהיגה המספקת לנהג חיזוי מכשולים וסיוע בהאטה, מערכת סיוע ליציאה בטוחה מהרכב לאחר חניה, מערכת לעצירת הרכב במצב חירום הכוללת מצלמה לזיהוי מצבו של הנהג.

 

טעינה

מבחינת טעינה, טעינה איטית ביתית, תיקח מ-0 עד 100 אחוז סוללה כ-19 שעות, טעינה איטית ציבורית, כ-10 שעות, וטעינה מהירה, עד 30 דקות לכ-80 אחוז סוללה. בהמשך תגיע גרסה עם טעינה איטית של 11 קילו וואט שעה.

 

מההתרשמות שלי, וזה ממש לא סוד, טויוטה מצאת כבר בשלב הבא, של המימן, משקיעה הרבה כסף וזמן בחשיבה על ייצור חשמל, הפקת חשמל מ-מימן, ודרכי אחסון ואפסון מימן. כל עולם הרכב נמצא במרוץ הזה אחרי המימן, ויצרנית שלא תצליח להדביק את הפער בנושא הזה תהיה בבעיה.

טויוטה נכון להיום עצרה את ההזמנות לרכב החשמלי הייעודי הראשון שלה, אחרי 1000 הזמנות שהתקבלו תוך זמן קצר, כדי שתוכל לעמוד באספקה שוטפת והגיונית ללקוחות. החודש כבר יגיעו 100 מכוניות ראשונות, ל-100 המאושרים, ועד סוף השנה נראה עוד כמה מאות מכוניות BZ4X על הכביש, כך צפוי להיות קצב אספקת המכוניות גם ב-2023.

 

 

המכוניות הטובות של השנה 2022-23

 

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. טויוטה BZ4X

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

17 − seventeen =