זהירות, אלופה לפניך! אלונה בן נתן הנציגה הישראלית בראלי הצבאים במרוקו בראיון אישי ומקצועי

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

אלונה בן נתן אופנוע
אלונה בן נתן. בדרך לראלי הצבאים במרוקו

אלונה בן נתן, רוכבת ראלי מקצועית, תהיה הנציגה הישראלית בראלי הצבאים במרוקו 2022. מרוץ ראלי שהתחיל אי שם לפני 31 שנים, בו מתחרות רק נשים מכל עולם – נמשך כ-9 ימים, ללא כל קשר לעולם החיצון, ועובר במדבר סהרה – בן נתן בראיון אישי ומקצועי, ויש לה גם עצות טובות למי שרוצה להתחיל להתחרות בספורט הזה…

 

ראיון וכתיבה: חיים ליטמן

 

בשיא הלחץ של אלונה הצלחתי לראיין אותה לראיון עומק. אני תופס אותה בין ראיונות אחרים, הכנות, פגישות עם נותני חסות, מנהלות מול השגרירות, אימונים, לוגיסטיקה, וכמובן זמן עם המשפחה.

אלונה בן נתן בת 33, אמא לאלמוג בן 6, ואם שאלתם מה היא עושה חוץ מלרכוב על כלים תחרותיים, אז ביום יום היא עצמאית, מעצבת גרפית ומאפיינת מערכות. אלונה עלתה לישראל בגיל 12, וכנערה התחילה בכלל בתחום הריקוד, ריקודים סלונים. החיידק המוטורי התחיל בגיל 16 כשעשתה רישיון לקטנוע, כשאימא שלה הגיעה יחד איתה לבחור את הדו גלגלי הראשון שלה.

“בתיכון מכירים אותי כאופנוענית ושחקנית כדור יד חמודה” אלונה מספרת על עצמה. בהמשך סיימה תואר בכלכלה כמצטיינת דיקן, וגם לימודי עיצוב תקשורת חזותית.

 

אופנוע לשטח
האהבה הראשונה הייתה לאופנועי כביש, אבל הכיוון היה ברור

 

לאופנועי השטח הגיעה מאופנועי הכביש. מצא חן בעיניה המראה הנוצץ והסקסי שלהם. בין כלים שהיו בבעלותה, R1 Yamaha, Z8 Kawasaki, KTM Duke 690. בארסנל החוויות של אלונה ניתן למצוא גם תאונה קשה שעברה כמורכבת על קטנוע, אירוע שהרחיק אותה מעולם הדו גלגלי לשנה. למרות האירוע הטראומטי אלונה בחרה להמשיך לרכוב.

הניסיון המוטורי שלה התחיל בגיל 22 וכולל הרבה ארבעה גלגלים. היא השתתפה במלכת המדבר בלפלנד, עם חזרתה, עברה קורס מדריכות שטח, וגם קצת עבדה בתחום. יחד עם חברה טובה הן הפכו לצוות והתחרו במרוץ באחה ישראל  ב-2010. אלונה מתחרה גם היום במירוצי ראלי כנווטת, לצד הנהג עופר בן שושן, שזכו להיות אלופי הארץ מזה שנתיים בקטגוריית האקסטרים, ומשתתפת בתחרויות אקסטרים עבירות של מיכאל חן. ואם לא די בכך, אלונה כמתחרה ב-group N ברכב מיצובישי evo 10 כנווטת לצד הנהג חמדה עודה.

 

אהבה מקיק ראשון

נקודת המפנה הייתה במפגש משפחתי בדרום, כאשר בן משפחה צעיר שטיפל באופנוע שלו הזמין אותה להתנסות ברכיבה על אופנועי שטח, ולבדוק יחד איתו אם האופנוע תקין. הוא היה תקין, ומשם הכל היסטוריה. האופנוע היה Honda 450R, אופנוע שטח קיצוני לרוכבים מתקדמים, הציוד של בן המשפחה היה גדול עליה בכמה מידות, וההנעה הייתה בקיק (ללא סטרטר חשמלי). שבוע לאחר מכן, אלונה רכשה בדיוק אופנוע כזה עם ציוד מיגון מלא, והתחילה לחפש דרכים לא סלולות ורוכבים להצטרף אליהם. מסביב, חברים וקרובים ייעצו לה לקנות אופנוע שיתאים לה יותר וכך עשתה.

לאחר שרכשה ניסיון ברכיבת שטח, חבר טוב (מוש דקל), הציע לה, במהלך טיול שטח ברומניה, לנסות גם ראלי ניווט. בשונה מרכיבת אופנועים בסגנון “אנדורו” Endurance (סיבולת), בו האופנועים קלים, והשטחים קשים וצפופים. בראלי ניווט הניווט הוא בשטחים פתוחים ומהירים והאופנועים יותר כבדים. חבר טוב ויועץ מצוין, כי מאז אלונה גורפת זכיות בראלים בארץ, בירדן וביוון. 

 

מיצובישי איבו
חמדה עודה ו-בן נתן ב-group N, מתחרים עם מיצובישי evo 10

 

אלונה, מה זה ראלי בשבילך?

“ראלי זה חופש! מקום של שלווה פנימית ופוקוס. חיבור של הטבע והאופנוע בסינרגיה מושלמת. כשאני עולה על האופנוע ועומדת בזינוק, הפרפרים מסתובבים לי בבטן. זאת הרגשה שלא ניתן לתאר אותה, אם אתה לא מנסה. איך שאני מזנקת הפרפרים נעלמים ואני פשוט עושה את העבודה כרוכבת או כנווטת. 

יש קושי פיזי, נפילות, טעויות ניווט שמתסכלות אותי, לחץ לרצות את התומכים בי, רצון להוכיח לעצמך הם האתגרים שעומדים בפניי. כמובן שיש מקומות שעדיין קשה לי לעבור בהם ואני בטוחה שאני מוציאה הרבה יותר אנרגיה מאשר רוכבים מנוסים יותר. אבל אני מתאמנת על זה והרבה”. 

 

האם קיימים אתגרים נוספים לנשים שגברים אינם צריכים לעבור?

“ברור, ענייני נשים מובהקים, כמו המחזור החודשי. זה סיוט במירוצי הראל ישנמשכים כמה ימים, והעצירות היחידות שיש בין הסטייג׳ים, אלה עצירות להחלפת ספר דרך, לאכול משהו זריז, לתדלק ולצאת לדרך. שלא לדבר על הרגישות בימים האלה”.

 

“קשה לסמוך על אנשים, ואלה שלצידי נבחרו בפינצטה”

 

האם סוג האופנוע משפיע על היכולות בראלי?

“קיימת חשיבות רבה לסוג האופנוע. אתה צריך שתהיה לך סינרגיה וחיבור טוב מאוד עם הכלי, אחרת זה לא עובד.  מבחינתי, האדם והמכונה הם שילוב. אני מדברת הרבה עם האופנוע שלי (GASGAS 250), הוא החבר הכי טוב שלי, הוא מקשיב לי, הוא עוזר לי, הוא שם לצידי ברגעים הכי קשים שלי. בסופו של דבר, כשאני אי שם על איזו דיונה בין ההרים לבד, הוא היחיד שם לצידי. אלו רגעים שאתה פשוט לא יכול להסביר או לתאר למישהו שלא חווה את זה בעצמו. לכן אני מטפלת ושומרת עליו הכי טוב בעולם. אני לגמרי מאמינה שיש לו נשמה והוא מחייך אליי כל הזמן”. 

 

מהן הסיבות שבחרת דווקא בתחום מוטורי מאוד אישי, בשונה מראלי ניווטים בכלי רכב (ספורט זוגי)?

“ראשית, לא ויתרתי על שאר התענוגות, ואני עדיין משתתפת ומובילה בתחרויות אחרות: ג׳יפים, קטגוריות אקסטרים, ראלי רכבים וכו׳. אבל לאחרונה, עולם הראלי על אופנוע תופס יותר מקום בחיי. חוויתי בחיי מצבים פחות נעימים וקשה לי לסמוך על אנשים, ואלה שלצידי נבחרו בפינצטה, ואולי מכאן המשיכה שלי לספורט הפרטני הזה”.

“על האופנוע תמיד אעשה את המקסימום בצורה הכי טובה ונכונה. אני לא אוהבת להיות תלויה באחרים. חוץ מזה אני אוהבת את האתגר, לקחת את עצמי לקצה ולבחון את היכולות שלי. לצאת מאזור הנוחות. כאשר אתה לבד במדבר אין לך על מי להסתמך, רק על עצמך ועל האופנוע שלך וזה עושה לי את זה”.

 

האם ישנן נשים נוספות בתחומים האלו?

“יש רוכבות שטח ואני שמחה לראות יותר ויותר מהן. בתחום הראלי יש ממש בודדות שאפשר בקושי לספור על יד אחת. ישראליות שמתחרות בחו”ל? ישנן 2 או 3 וזה כולל אותי”.

 

 

אלו השקעות הספורט המוטורי מצריך ממך?

“אני עצמאית ועובדת מאוד קשה בשביל לשלב שעות אימון בשגרה שלי היום. לפעמים יש לי ימים ארוכים בהם אני עובדת במהלך היום וגם בלילות אחרי שהבן שלי נרדם. אני ממש לא גדלתי עם כפית זהב בפה וכל מה שהשגתי היה בזכות ובכוחות עצמי”. 

“בתחום המוטורי, אני מאוד מאמינה שכל דבר שאתה רוצה להשיג בחיים ואתה חושב עליו הוא פשוט בא בזמן הנכון עבורך. כך גם התחילו להגיע נותני חסות ותומכים. אני מאמינה בעצמי ומקווה שאני נותנת מוטיבציה והשראה לאנשים שלאו דווקא באים מהתחום הזה”. 

 

מירוץ ראלי

 

לכל אדם יש מישהו שמהווה רוח גבית, שמחזקת ומרימה אותו, יש אנשים טובים כאלו לצידך?

בחיי המוטוריים פגשתי כמה אנשים שנתנו לי את הדחיפה הכי טובה וגדולה בתחום ואני חייבת להם תודה לכל החיים. קודם כל, המדריך והמנטור שלי לחיים, בועז קורפל. הוא מלווה אותי עוד מתקופה בה התחריתי על ג׳יפים ותחרויות ספרינט. אורן בננו, מנכ”ל חטיבת האופנועים של הונדה. ממנו הכל התחיל. הוא האמין בי ודחף אותי להתחרות עם הכרישים הגדולים כאשר נתן לי את התמיכה בכל מה שקשור לאופנוע וטיפולו. 

תמיכה רבה קיבלתי משמוליק ישעיה, בעלים ומנהל של חברת אבזריון. מי שקישרה בינינו זאת אחת ויחידה אלונה פרידמן. שמוליק הוא אדם יקר, אבא שני שלי, זה שתמיד שומר על כל ס״מ בגופי בכל תחרות ואימון. אני פרזנטורית של מותג אלפינסטארס קודם כל בזכותו וגם בזכותי.

בנוסף חייבת הרבה תודות למשפחת ברדה היקרה, שתמכה בי עם אופנוע שטח TM RACING ISAREL ונתנה לי את האפשרות לטעום ולרכב על כל דגמי DUCATI ביד חופשית.

כיום אני מייצגת את חברת ״עופר אבניר״, רוכבת על אופנוע שטח GasGad 250, ואופנוע כביש APRILIA TUONO660.

 

ראלי מרוקו
הצוות הישראלי מרוקאי – אלונה והיבה

מה הייתם עושים אם בשיחת טלפון היו מבקשים מכם לייצג את ישראל בראלי מרוקו…? השיחה שהפכה למציאות:

 

“זה התחיל מחיבור של ענת דניאל, שקישרה ביני לבין רפאל ברביבאי, מלשכת המסחר והתעשייה ישראל – מרוקו ושגרירות ישראל – מרוקו. לשכת המסחר והתעשייה ישראל רצו לקדם וליישם את “הסכמי אברהם”, שעוסקים גם באיחוד בן הדתות. אני שמחה להיות זו שתייצג את ישראל בראלי הזה, לצידה של הנהגת המרוקאית hyba beenryane. יחד נהיה צוות שלום ושם הקבוצה שלנו הוא: ״בנות אברהם״ צוות מספר 261 (טויוטה היילקס צהובה).

זהו ראלי קשוח לנשים בלבד, שנמשך 9 ימים בדיונות במרוקו ללא שום קשר לעולם החיצון. רק מפות, מצפן וזהו. המטרה שלנו היא לקדם את השלום בין שני העמים ולעלות למודעות את נושאי ההעצמה הנשית.

 

מי הם נותני התמיכה והחסות המרכזיים בראלי מרוקו? 

 

רפאל ברביבאי, נציג לשכת המסחר והתעשיה ישראל – מרוקו, שגרירות ישראל מרוקו. 

אלדן, חברת Pompeian ,Polytron ,FRE Skincare, טויוטה ישראל, GoPro וGarmin ישראל.

חברת FRE, חברת שמנים וקרמים שמקדמת העצמה נשים, תומכת בספורטאיות ומגדלת עצים במרוקו. על כל סט של קרמים שהיא מוכרת היא שותלת עץ במרוקו. הם ממש מנהלים חווה שמעסיקה נשים במצב סוציאוקונומי נמוך, נותנת להן עבודה ובכלל תומכת, שזה מאוד יפה. זאת חברה ישראלית, לגמרי אורגנית. כששמעו שאני יוצאת לראלי הזה הם ישר אמרו “אנחנו בפנים”.

את ההכשרה המקצועית בניווט אני מקבלת מהאיש והאגדה, רז היימן, ובנהיגה ספורטיבית, מעופר בן שושן מנענע גז. 

 

מה דעתך על הסטיגמה שקיימת בספורט הזה שנתפס כ”גברי”? 

“נשים כבר מזמן השתלטו על כל תחום ״גברי״ ולא רק באופנועים. אני שמחה לראות יותר ויותר נשים בשטח. אישית, אני מאוד מתחברת לגברים, יש לי הרבה שיח איתם, וגם רוב החברים שלי הם גברים. הם מאוד מפרגנים ועוזרים (בכל זאת, כשהם רואים בחורה שנפלה הם מרגישים את הצורך הזה להיות ג’נטלמן ולעזור. אגב, אני לא חושבת שזה משהו רע, ויותר מזה, אני גם משתמשת בזה לא מעט. חוסכת אנרגיה, וזה גם הדדי, הם באים אלי ומתייעצים ומשתפים בפחדים וברגשות. 

בגדול, אין תחום שגברים כן יכולים לעסוק בו ונשים לא. נשים יכולות ועושות הכל. ההבדל היחיד הוא בפיזיולוגיה של הגוף, ואין מה לעשות או להתווכח בנושא”. 

 

גיפ רנגלר רוביקון 2021

 

מה היעדים שלך לעתיד, יש תחרויות נחשקות שאת רוצה להשתתף בהן?

“את ראלי יוון Hellas rally עשיתי כבר, היה קשה מאוד ומדהים. יש לי תכניות רבות לעתיד, אני אשמור אותם לעצמי. מה שבטוח NEVER SAY NEVER.

 

מה המסר שלך לנשים ולנערות שחולמות להגיע להישגים ספורטיביים גבוהים? 

״תעופי הכי רחוק שאפשר!״ תחשבי קדימה ותבחרי מטרה. כל ילדה, נערה, אישה, אימא, צריכה ללכת אחרי החלומות שלה, לאהוב את עצמה ולא להיות תלויה באף אחד. להאמין בעצמה ולהתמיד!”

 

יש לך המלצות למי שמעוניינת להיכנס לתחום הספציפי הזה?

“דברי, תשאלי, אל תתביישי, יש כל כך הרבה רוכבים ורוכבות שישמחו לעזור, ואני אחת מהן. תשקיעי בציוד המיגון שלך! זה הכי הכי חשוב. את כל הכסף שיש לך תשקיעי קודם כל על עצמך ועל הביטחון שלך, אחר כך באופנוע. זה תחום לא קל, וגם הרבה פעמים נתקלים בכל מני הערות ומרימים גבה, כי את בחורה בעולם הזה. אל תקשיבי לאף אחד, תעשי מה שטוב לך, ואם את נופלת, ואת תיפלי הרבה מאוד, אז קומי ותמשיכי הלאה עם חיוך על הפנים. כי את חזקה”.

 

דברים שלא ידעתם על אלונה:

  • מגיל קטן תמיד העריצה את אמא שלה, שעברה רבות בחייה .
  • הייתה שמחה לשבת לכוס קפה עם מישל מוטון (Michèle Mouton ) נהגת ראלי צרפתיה אגדית שהעצימה ונתנה לה מוטיבציה בתחומים רבים בחייה.
  • צועקת הרבה בקסדה, שרה, מדברת, ומעודדת את עצמה. ״תנשמי ותחייכי״ זה משפט שגור בקסדה.
  • וזה השיר שמתנגן לה בקסדה 

 

 

אודות ראלי הצבאים במרוקו

 

ראלי הצבאים עובר במדבריות הדרומיות של מרוקו (מערב מדבר הסהרה). משתתפות בו רק נשים. כאשר השנה נרשמו אליו כ-320 מתחרות שמתחלקות לכ-250 צוותים. טווח הגילאים להרשמה הוא מגיל 18 עד 71. נשים מכל העולם, מכל רקע, לאום וניסיון בשטח, הופכות למשתתפות ונקראות צבאים “GAZELLES”.

הקטגוריות בראלי הם: טרקטורונים/אופנועים, 4×4 (תחרותי ועממי) ומשאיות. השנה ישתתפו גם מכוניות חשמליות.

 

 

מארגני הראלי (הצרפתים) חוגגים השנה 31 שנות פעילות. כאשר תחילתו של הראלי בשנת 1990 היה עם 9 צוותים בלבד שפעלו לקדם קמפיין תדמיתי להפרכת דעות קדומות בנוגע לנשים.

המייסדת והרוח מאחורי הראלי היא קומיניק סרה, Dominique Serra, פעילה חברתית ודמות ידועה בצרפת.

מתכונת הראלי היא: ביום הראשון פרולוג, ולאחר מכן 9 ימי מרוץ (השנה – יתקיים בין התאריכים 23-30/03/2022). נעילת המרוץ היא ביום המסכם, בו מתקיימת גם מסיבת גאלה גדולה לגיוס תרומות והכתרת המנצחים.

המוטו של הראלי הוא: Navigation rather than speed.

המתחרות נוהגות ללא gps, ללא טלפונים (מופקדים למשמרת בתחילת האירוע), וללא מערכות ניווט חדישות. כן מותקנים על כלי הרכב מערכות מעקב לווייניות למטרות בטיחות. כל בוקר מקבלים הצוותים קואורדינטות גאוגרפיות על מנת להגיע לצ’אק פוינט הבא. המנצחות הן מי שהגיעו לכל נקודות הציון בהכי פחות קילומטרים.

https://www.rallyeaichadesgazelles.com/

 

 

follow and like
fb-share-icon0

3 Replies to “זהירות, אלופה לפניך! אלונה בן נתן הנציגה הישראלית בראלי הצבאים במרוקו בראיון אישי ומקצועי”

  1. כתבה נהדרת תודה למלכת הכביש ברכות לאלונה והיבה צוות בנות אברהם

  2. ב ה צ ל ח ה !
    את מעוררת השראה, אלונה. סיפור חיים מרתק ומעצים .כל הכבוד על ההתמדה וההשקעות הרבות.
    בהצלחה! ובריאות ! והרבה אושר !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

18 − 6 =