חשמל לכל פועל: MG ZS EV (ג’יפון חשמלי) – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

MG ZS EV (ג’יפון חשמלי) – הג’יפון הירוק החדש של היצרן הסיני עשה עליה לארץ ומנגיש את האפשרות לרכישת רכב פנאי חשמלי מבלי לקרוע את הכיס ובלי פשרה ברמת הבטיחות

 

חשמל לכל פועל: MG ZS EV (ג’יפון חשמלי) – מבחן דרכים

 

לא טיימינג טוב עכשיו להיות סיני. וירוס קטלני העונה לשם “קורונה” מתפשט בעולם, ומקור המחלה הוא ככל הנראה במרק עטלפים או ארמדילים, או השד יודע מה הם אוכלים שם. יש פעמים שאפילו אני מצדיק את הטבעונות. אבל לא רק דברים רעים קורים בסין, בשנים האחרונות, סין הופכת יותר ויותר למעצמת רכב, וקבוצת לובינסקי, יבואנית המותג הסיני-בריטי MG, קיבלה החלטה מושכלת לייבא את ה-MG ZS EV,  הגרסה החשמלית לרכב הפנאי שלהם, אחרי שגרסת הבנזין אותה בחנו בעבר הצליחה להימכר במספרים נאים, ולהשתלב יפה בשוק הרכב הישראלי, ולאפשר לישראלי הממוצע להעמיד בחניית הבית “ג’יפון” חדש, עם התפשרות קלה על רמת הבטיחות של הרכב (בגרסה זו). 

ב-MG, שמכוונים גם לשוק האירופאי, החליטו ללכת בזרם (סטאגדיש!) העולמי, ולהוציא גרסה חשמלית מלאה לרכב הפנאי, MG ZS EV, ולדלג על גרסת כלאיים היברידית.

מאחר ואין כמעט שום שוני חיצוני בין גרסת הבנזין המוכרת לגרסה החשמלית, לא נתעכב על המראה ונתמקד בהבדלים שבין הגרסא החשמלית לעומת זו עם מנוע הבנזין. כזכור, מדובר ברכב נאה מאד בסך הכל. רכב המבחן הגיע בצבע כחול שמיים, צבע שהחמיא למראה הכללי של הרכב, ואתם יודעים מה? נתן לו אף מראה יוקרתי יותר מהרגיל. גם חיפויי הג’אנטים היו שונים במקצת, והגריל הקדמי שונה במעט וטומן בתוכו את שקע הטעינה של הרכב.

 

תא נהג MG חשמלי
נראה טוב מבפנים. סביבת נהג MG ZS EV

 

מבפנים, המראה מפתיע לטובה, בזכות המושבים החשמליים דמוי עור, בשרניים ונוחים. בורר חוגה עגלגל מחליף את ידית ההילוכים, ולוח שעונים בצבעי ירוק לבן צהוב, עם מסך מידע מרכזי. בכלל, רמת הגימור די טובה בתוך תא הנוסעים, עם לא מעט דיפונים דמוי עור וגג פנורמי חשמלי עם וילון. מאחור, הגג די גבוה ותנוחת הישיבה טובה ונוחה.

תא המטען גדול ומרווח, למרות היותו של ה-MG הזה רכב חשמלי, ומגיע עם כבל טעינה בעל מתאם, שתופס לא מעט נפח מתא המטען, ואני תוהה, אם עבורי הכבל הזה היה יחסית כבד לסחיבה, אז מה יהיה עם קהל מבוגר יותר. באשר לטעינה, מלבד עמדת טעינה ייעודית שמקבלים הלקוחות לביתם, ניתן להטעין את הרכב בעמדות של חברת gnrgy, הפזורות ברחבי הארץ, בתשלום כמובן.

 

תא מטען MG ZS חשמלי, וכבל טעינה

 

חשמל בטוח

בפן הבטיחותי, גרסת ה-EV החשמלית שונה באופן מהותי מגרסת הבנזין. MG קיבלה ציון בטיחותי גבוה מאוד במבחן הריסוק של הרכב ב-Euro NCAP, ארגון הבטיחות המוכר, עם לא פחות מחמישה כוכבי בטיחות: ציון 90 בשמירה על בטיחות הנוסעים המבוגרים, 85 לבטיחות ילדים ו-64 שמירה על בטיחותם של הולכי הרגל. מכובד מאוד.

אם גרסת הבנזין הגיעה, ומגיעה עם מערכת מובילאיי בלבד, הגרסא החשמלית עמוסת כל טוב מבחינת מערכות בטיחות מתקדמות. הרשימה ארוכה, אז קחו אוויר: מערכת בלימה אוטונומית בשעת חירום, מערכת למניעת סנוור והחלפת עוצמת תאורה בהתאם לתנאי הדרך, מערכת זיהוי והתרעה מפני פגיעה בהולכי רגל, מערכת הגבלת מהירות, הכוללת קישור למערכת קריאת התמרורים, מערכת לשמירה על סטייה מהנתיב, הכוללת תיקון היגוי אקטיבי, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, הפעילה עד עצירה מוחלטת, ועוד. 

אבל גולת הכותרת במערכות הבטיחות היא מערכת MG PILOT – מערכת לנהיגה בתנועה צפופה, הכוללת תיקוני היגוי, שלדברי MG גורמת לרכב להיות כמעט אוטונומי מלא. מרבית המערכות נשלטות דרך מסך המדיה הגדול בצורה נוחה וקלה.

 

MG ZS EV – סקירה וחוות דעת
100% חשמל

 

לחיצה על כפתור ההנעה ונורת EV קטנה נדלקת בלוח השעונים, לציין בפניי שהרכב אכן מונע. זהו. אין רעשי מנוע, כי פשוט אין מנוע. בתחתית המרכב יושבות סוללות ליתיום יון מקוררות מים בנפח של 44.5 קילווואט לשעה. בחרטום, יושב מנוע חשמלי תלת פאזי – סינכרוני מגנטים קבועים בעל הספק של 143 כ”ס ב-3500 סל”ד, עם תאוצת ביניים מפתיעה של 0-50 קמ”ש ב-3.1 שניות ומ-0-100 קמ”ש, ב-8.2 שניות.

“תיבת ההילוכים” היא בעצם תיבה עם הילוך אחד יחיד – תמסורת הפחתה, ונשלטת ע”י חוגה שממוקמת בדיוק במקום שבו אתם רגילים למצוא את ידית ההילוכים ברכב בנזין. ליד חוגת ההילוכים תמצאו שלושה לחצנים:

לחצן MODE, לבחירה בין מצבי נהיגה Sport, Normal, ECO.

לחצן Battery, שמראה את מצב הסוללה. לחיצה עליו לא תיתן את מצב הסוללה באופן מיידי, ויש להמתין לפחות דקה, עד שמצב הסוללה מופיע. אין מדובר בנתון זניח, כי אם די מגביל. תחשבו שאתם יוצאים לדרך ורק לאחר כדקה יודעים מה מצב הדלק שלכם. באמת שלא מובן לי מדוע לוקח כל כך הרבה זמן להציג את הנתון. מצב הסוללה הראה לי 260 ק”מ טווח נסיעה, כמעט טווח נסיעה מקסימלי של ה-MG החשמלי – 263 ק”מ. לא הרבה, אך מספיק בהחלט למי שנוסע את הטווח הזה ביום יום. 

הלחצן השלישי הוא KERS, לחצן לא פחות מעניין, המאפשר לשלוט ברמת עוצמה הבלימה הגנרטיבית, על ידי שלוש עוצמות שונות. (ככל שהבלימה תהיה חזקה יותר כך הרכב מאחזר יותר אנרגיה לסוללה).

 

טווח חשמלי של 260 ק”מ על חשמל. MG ZS EV
הילוך אחד. האצה מרשימה של 8.2 שניות מאפס למאה קמ”ש

 

הנהיגה ב-MG החשמלית נוחה וקלה. תפעול חוגת ההילוכים פשוטה, ובכלל, כל התפעול ותצוגת המצבים די ברורה ואינטואיטיבית. הסרבול הגיע דווקא מכיוון מערכות הבטיחות והטעינה.

מערכות הבטיחות האקטיביות התריעו וצפצפו יתר על המידה, והאמת, צלילי ההתרעות לא נעימות ואף מפריעות לאוזן. יתרה מזאת, מערכת הבקרה על שליטה ותיקון סטיה מנתיב כנראה רגילה לכבישים בסין, אחרת לא ניתן להסביר מדוע התריעה גם על סימונים ישנים בכבישים או סימוני מע”צ זמניים. בנוסף, בכל פעם שהתקשתה בתיקון הנתיב, היא פשוט ביטלה את עצמה והודעת System Quit הופיעה במסך המידע

ה-MG ZS EV קלה לנהיגה ותמרון. כיאה לרכב חשמלי, בכל יציאה מהרמזור, היא פשוט מזנקת ומשאירה רכבים אחרים מאחור. רבות גם בזכות משקלה, טון וחצי, משקל קל ומפתיע לרכב פנאי הנושא סוללות כבדות. צריך לזכור שאין רעש מנוע ולכן האוזן רגישה יותר לרעשים בכלל, וגם כאן ה-MG ZS EV הפתיעה לטובה בבידוד הרעשים. 

המתלים ברכב החשמלי היו קשים מידי לתחושתי, ולכן כל מהמורה או חריץ בכביש הורגשו. הייתה גם קצת תחושת נדנוד, בעיקר בתמרוני חניה, שדרשו מעט הילוכי קדימה ואחורה, או בעת מעבר על באמפרים, אך בשורה התחתונה, הנהיגה ב-MG ZS EV מפתיעה מאוד ולטובה.

 

משך טעינה – 7 שעות בטעינה ביתית. MG ZS EV

 

את הרכב ניתן כאמור לטעון בעמדת טעינה (AC) בבית, עמדה שמקבלים במסגרת קניית הרכב, או בעמדות טעינה, המפוזרות בארץ, וכמו כן, באמצעות כבל טעינה עם מתאם שמאפשר טעינה מכל שקע ביתי. לחיצה על סמל ה-MG בחזית הרכב פותחת תא קטן המכיל שקעי טעינה. חיברתי את כבל הטעינה לשקעים, נעלתי את הרכב (כך מתבצעת נעילה המונעת ניתוק הכבל וגניבתו) ו…הרכב “אשכרה” נטען לי בחניה בבית.

מספר שכנים בחניון ניגשו לראות את הפלא. חיווי בלוח התצוגה מראה את מצב הטעינה. גם סמל הרכב מתחיל להבהב בצורה יפיפייה וזוהרת. לטעינה ביתית (AC) איטית ידרשו כ-7 שעות לקבלת 100% סוללה טעונה. בעמדות טעינה מהירות (DC) תוכלו כבר אחרי 40 דק’ לקבל 80% טעינה. הטעינה מעט מסורבלת ולא נוחה – כיסוי התא עולה מעלה ולא מטה, דבר הדורש להתכופף ולחבר את הכבל, שראשו צמוד לקצה הכיסוי, מה שגרם לכף ידי להשתפשף בכל טעינה מחדש. גם שחרור הכבל בסיום הטעינה הצריך מעט כח וכאמור, משקל הכבל עצמו די כבד. 

כשאספתי את רכב המבחן, חיכתה לצידי אישה בגיל השלישי לחייה לקבל  את ה-MG החשמלית שרכשה, ובמהלך כל המבחן חשבתי עליה, איך תסתדר עם הנקודות הללו.

בסיום המבחן, מד המרחק הראה לי הפרש של כ-30 ק”מ בין המרחק שנסעתי למרחק טעינה המוצהר במסך, כלומר הפרש משמעותי של 12%, לרעה. יחד עם זאת, אופי הנהיגה משפיע על צריכת הסוללה וככל שתלחצו יותר, הסוללה תיגמר מהר יותר. חשבון פשוט.

 

רכב חשמלי ב-100 אחוז וללא פשרות

 

לסיכום

MG ZS EV  – הגרסה החשמלית של ה-MG ZS מבצעת מהפכה שקטה של ממש בקטגוריית רכבי הפנאי החשמליים/היברידיים, ומאפשרת כמעט לכל מי שרוצה לשמור על איכות הסביבה או מרחק מתחנות דלק, ולנסוע ברכב פנאי חשמלי איכותי ובטיחותי ללא פשרות כמעט. צריך לזכור את טווח הנסיעה היחסית נמוך, ואת הצורך בתכנון נסיעות ארוכות, תוך איתור תחנות טעינה ייעודיות המפוזרות בדרך. אך למי שטווח הנסיעה מתאים לו, ונוסע בערך 230 ק”מ ביום, הלוך חזור, יהנה מרכב חשמלי מלא וטוב, במחיר ואיכות מפתיעה מאד. 

החל מ-141,111 ₪ לגרסת NET UP S הנבחנת.

 אגרת רישוי שנתית נמוכה, בעלות של 530 ש”ח

שמונה שנים שקטות של אחריות על הסוללות

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

twelve − six =