טור משפט ותעבורה: שיפורי רכב – מה חוקי ומה לא?

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

שיפורי מנוע, הגדלת ג'אנטים וצמיגים, החלפת בולמים, ועוד. מה מותר ומה אסור על פי החוק - עו"ד כהנוביץ' יעשה לכם סדר בטור חדש

בתמונה, חלומו הרטוב של כל חולה רכב

מאת: עו”ד דרור כהנוביץ’

עולם הרכב הישראלי עובר שינויים רבים בשנים האחרונות, עם סדנאות שיפורי רכב שנפתחות כאן, בדומה לסדנאות בעולם הגדול. הסדנאות מציעות התקנות של שיפורים שתפקידם להעלות את הספק המנוע, כמו מסננים פתוחים, שינויי תוכנה (צ’יפ), ושינויים במערכת הפליטה לצד התקנות של שיפורים קוסמטיים כמו ספויילרים ו”חצאיות”.

יש הרבה אמונות וסיפורים לגבי שיפורים שמותר לעשות ברכב ושיפורים שאסור לעשות. דוברות המשטרה מתגאה מדי פעם במבצעים של משטרת התנועה, בהם נתפסים נהגים בכלי רכב משופרים ומורדים מהכביש. מצד שני, מתקיני שיפורים מבטיחים כי הרכב “עובר טסט” למרות התקנת השיפורים ושהכל בסדר.

בטור הזה נעשה סדר בכל הנוגע למה שאומר החוק בעניין התקנת שיפורים ברכב.

כל שינוי ברכב אמור לעבור בחינה ובדיקה של משרד התחבורה

אז נתחיל במה אסור

איסור על שינוי מבני ברכב – תקנה מהמאה הקודמת
תקנה 380 (א) לתקנות התעבורה קובעת: “לא ישנה אדם מבנהו של רכב אלא לפי היתר בכתב מאת רשות הרישוי”. ניסוח התקנה לאקוני והוא למעשה קובע כי כל התקנה של מערכת שיפורים ברכב, שלא עברה אישור כתוב של משרד התחבורה היא אסורה.

כל רכב המיובא לישראל עובר הליך שנקרא תקינה, שבו מובא לישראל אב טיפוס של הרכב, שעובר בדיקות לוודא כי הוא עומד בתקני היבוא של מדינת ישראל. לאחר אישור של התקינה, מקבל היבואן אישור לייבא את הרכב לפי התקינה שאושרה.

כל רכב שמיובא לישראל עובר הליך של רישוי (“טסט”), ומקבל אישור לנוע בכבישי ישראל. כל שינוי במנוע הרכב, שינוי הספק, עדכון תוכנה, שינוים בגלגלים, בבלמים, בפנסים, במערכות ההיגוי והמתלים, במרכב או כל שינוי מבנה אחר, אפילו התקנת מושבי מירוץ וחגורות בטיחות אחרות מהמקוריות, שמבוצעת לאחר שהרכב עבר תקינה, אסורה ללא אישור ממשרד התחבורה.

שימו לב שהחוק היבש אינו מתיר כל שינוי ברכב, בניגוד לדעה הרווחת, שיש שינויים שלא ישימו אליהם לב בטסט ולכן הם מותרים.

גם אם הרכב עבר טסט, עדיין בוחן משטרתי או מטעם משרד התחבורה יכול לתת לו הודעה על איסור שימוש והורדה מהכביש במקרה של התקנת שיפורים.

כל שינוי מבני כזה אמור לעבור בחינה ובדיקה של משרד התחבורה, ורק לאחר שהדבר אושר והשינוי נרשם ברישיון הרכב, מותר לרכב לנוע בכבישי ישראל.

משרד התחבורה מסרב לאמץ שיטות תקינה שקיימות באירופה ובארה”ב, שמתירות מידה מסוימת של שינויים ושיפורים לפי תקנים מקלים יותר, ופועל על פי תקנה שנכתבה אי שם בשנות השבעים של המאה הקודמת.

אל תגידו "אף אחד לא ישים לב"

אז מה כן מותר? 

ישנם חלק מהשיפורים שמותר לבצע, בעיקר שינויים קוסמטיים כמו התקנת ספויילרים וחצאיות, כל עוד התוספות הקוסמטיות לא חורגות מהרוחב המקורי של הרכב. למרות זאת, הדעה הרווחת היא שהתקנת ספויילרים, בעיקר המוגזמים שבהם, מושכת את השוטרים לבדוק את הרכב ולכן אינה מומלצת.

1. שינוי במידות צמיגים והחישוקים – אפשרי רק אם יצרן הרכב מאשר את שינוי המידה. לישראל מיובאים דגמים שונים של אותו רכב בגרסאות שונות, ואם יצרן הרכב מאשר להתקין גלגלים במידה רחבה יותר, ניתן לקבל אישור לשינוי במשרד התחבורה.

יש להגיע לבדיקה במשרד התחבורה עם אישור חתום על ידי יבואן הרכב, שהיצרן מאשר לשנות את מידת הגלגלים. אם הרכב לא עבר אישור של משרד התחבורה, אסור לנוע עם מידת צמיגים השונה מזו הרשומה ברישיון הרכב.

2. שיפורי מנוע, שיפורים במערכת היניקה והפליטה, שינויים בתוכנת ניהול המנוע של הרכב ובמערכת הבלימה – אסורים על פי החוק.
ישנן מערכות פליטה משופרות, שמיובאות ברישיון לישראל, אבל התקנתן ברכב ללא אישור ממשרד התחבורה אסורה, למרות העובדה שהמתקינים יגידו לכם שהרכב עובר טסט עם המערכת.
רק אם משרד התחבורה מוכן לאשר את השינוי במערכת הפליטה הדבר מותר.
3. החלפת בולמי זעזועים – מותר להחליף את בולמי הזעזועים של הרכב לבולמים שיוצרו על ידי יצרן אחר מאלה שהותקנו במקור, אם מדובר בבולמים באותן מידות כמו המקוריות.
התקנת קפיצי הנמכה, “קוילאוברים” וקפיצים משופרים אסורה אל אם כן השינוי קיבל אישור ממשרד התחבורה.

4. שיפורים לרכבי שטח – רכבי שטח רבים יוצאים מהיבואנים כשיכולות השטח שלהן נמוכות מאוד, ולכן התפתח שוק רחב של התקנת שיפורים שכוללים הגבהות, התקנת צמיגים גדולים יותר, מיגונים וכננות.

במשך שנים נלחמו משרד התחבורה והמשטרה ברכבי שטח מוגבהים, עד שב-2016 פורסמה הוראת נוהל חדשה של משרד התחבורה, המאשרת התקנה של ערכות להגבהת הרכב, אם הערכה עומדת בתקן הגרמני. הדבר עורר ביקורת, בגלל אימוץ התקן הגרמני בלבד ולא תקנים אחרים כמו התקן האמריקאי או האוסטרלי. בכל מקרה, כל שינוי כזה או התקנה של כננת מחייב בדיקה ואישור של משרד התחבורה.

שינוי במידות צמיגים והחישוקים – לפי הוראות היצרן

ההמלצה שלי היא להימנע משיפורים אסורים, שנחשבים שינויים מבניים, שעלולים לסבך אתכם עם המשטרה, ולגרום עוגמת נפש במקרה של הורדה מהכביש.

שיפורים כאלה גם עלולים לגרום להסרת אחריות היבואן לרכב, במידה שהוא עדיין באחריות.

צריך להבין ששיפורים כמו החלפת מערכת הפליטה לפתוחה יותר, שתייצר רעש רב יותר, רק תמשוך אליכם שוטרים, שישמחו לעכב את הרכב לבדיקה של בוחן משטרתי ולתת לנהג הודעה על איסור שימוש עד להסרת השינויים.

יתרה מזאת, במקרה של תאונת דרכים, בוחן משטרתי מוסמך לפרק מהרכב כל חלק או רכיב הדרוש לדעתו לחקירת התאונה, ואם יתברר כי ברכב הותקנו שיפורים לא חוקיים, הדבר עלול להוביל לכתב אישום חמור שיוגש לבית המשפט.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן, חובב רכב וכותב בבלוג “אב במשרה מלאה“.

follow and like
fb-share-icon0

45 Replies to “טור משפט ותעבורה: שיפורי רכב – מה חוקי ומה לא?”

  1. ביזיון תקועים בעבר במיוחד כשיש בולמים ו ברקסים ו פנסיםברמות יותר טובות מהיצרן שיפור בטיחות לא רק ספורט אני גר בסידני אוסטרליה ויש פה שיפורים מכל טוב כל עוד זה בהתאם היצרן ו חוק השיפורים כל רכב יש מפרט שונה באתהם ו אישור מהנדס רכב

  2. המדינה מפחדת שבמידה ואנשים יתחילו לשפר את הרכבים שלהם ,לא יצטרכו לקנות כל כך הרבה חדשים והיא תפסיד ממיסים.

  3. סליחה על הביטוי מדינה של זונות. לא ייתכן שאי אפשר לשפר ג’יפים להגביה מעט את הרכב לצורך הנאה בשטח מטיולים עשירים בנוף ובירוק שלא ניתן למצוא בעיר. עובדים כל כך קשה ובכל דבר המדינה דואגת לשלוח את ידה. מצד אחד מאשרים לכל הספקים תביאו כל מוצר אך מצד שני פוסלת את התקנתו ברכב שנוסע פעם בסופש או אחת לשבועיים. תמשיכו ככה ורק שיעור הבריחה מהדינה יעלה

  4. תראו את התגובות…זה אנחנו… קוראים למדינה ש ל נ ו זונה. כמה אנחנו מטומטמים? יש מקומות בעולם שמותר לנסוע על אופנוע בלי קסדה…או שמחברים קפיצים שבורים עם אזיקונים… החוק הזה בא ל ה ג ן עלינו ועל הילדים שלנו מתאונות עקב חוליגנים שביצעו שינויים לא מאושרים ברכב…אם לא היה חוק כזה היו שמים צמיגים מפלצתיים שמוציאים הרכב מאיזון…כל מיני מגיני חזירים מרטשי הולכי רגל ועוד ועוד…מה רע באישור תקינה? קצת בירוקרטיה וכולכם הופכים לנערות צווחניות….מדובר בדיני נפשות!

  5. מדינת מס
    אם משפרים מערכת בלימה ומחליפים צמיגים לרכבים יותר זה בטיחותי ולא נזק. פשוט הם רוצים ספורט מוטורי לא חוקי אז מקבלים את זה. אם היו חושבים בשכל כמו בארופה למשל שכל אדם יכול לבוא עם רכבו הפרטי ולהתפרע על מסלול בלי לסכן אחרים. מה זה לא טוב עדיף שיעשו זאת בכבישים רגילים ויעצבנו משטרה
    אין בעיה קבלו….

  6. מבואסים יקרים. הכל מתחיל ונגמר בפוליטיקה. כתב העו”ד הנכבד בצורה כלכך יפה “ופועל על פי תקנה שנכתבה אי שם בשנות השבעים של המאה הקודמת. ” ומה שנשאר לכל הכותבים זה רק לגדף לקלל ולהתעצבן. ישנם לא מעט חוקים מנדטורים בהחלט מהמאה הקודמת שאין לאף שר או פוליטיקאי בישראל אומץ/ביצים/שכל לשנות את הקיים.
    מעבר לעניין הפוליטיקה הבורות של רוב תושבי מדינת ישראל בנוגע לספורט מוטורי ונהיגה היא זאת שגורמת למדינה הזו להיות כלכך מפגרת בתחום הנהיגה. לשנות את זה? אולי עוד 50 שנה שכל המקובעים מהדורות הקודמים כבר לא יהיו בחיים. נכון לשנים הקרובות אין סיכוי לשינוי. ואגב בבחירות הבאות לראשות הממשלה רצוי שלפני שאתם הולכים להצביע תתנו את הצבעתכם בכך שתקנות וחוקים ישונו זה הדרך להזיז משהו.
    ולכל החכמים [כולל עורכי הדין שלמדו ללא קשר אם עברו את בחינות הלשכה] שוטר במדינה רשאי על כל שטות להוריד רכב ולזמן לבדיקת בוחן. הבוחן רשאי בצורה מהירה ואכזרית לדאוג שאו הרישיונות יופקדו במשרד הרישוי או להוריד את הרכב לחלוטין מהכביש [זה כמובן תלוי מאד באופי השינוי שנעשה ברכב]

  7. סם זין על חוקים ועל משטרה. נוסע בלי אישורים כבר שנים. ואני אמשיך כך. מדינה של גנבים.
    הכל אסור! מה מותר כוס אמא משרד התחבורה גם.
    תתקדמו קדימה כבר, יש מלה שיפורים לרכבים שאם יותר טובים מחלקי יצרן. סמים ניקלים על רכב וזה רכב אם תוספות או משופר. תנו כבר מרכוש שאנחנו קונים בכסף שלנו! גם קונים הכל יקר וגם משלמים מסים וגם הכל אסור. מה יש לכהם?!
    תודה וסליחה. פשות טיפשות. וסליחה על עברית!

  8. ל4 כמו שכתבו למעלה בגלל הבורות של התושבים בתרבות המוטורית החוק לא ישתנה לעולם, דיברו בדיוק עליך ! אתם שומעים רכב משופר ישר קופץ לכם לראש מהיר ועצבני, אז לא .. שמשפרים רכב חוץ מהספק שלו משפרים אחיזה ובלימה והופכים את הרכב ליותר בטיחותי מכל משפחופח בארץ

  9. לאחר מעבר מישוב מעבר לקו ירוק למצפה רמון שכחתי שיש להחליף חלונות מפלסטיק לזכוכית.
    הורדה מהכביש עם קנס, אגרת בוחן משרד רישוי ועלות בדיקה במעבדה מוסמכת. עילה: שינוי מבנה הרכב ללא אישור תקף.
    טרור משטרתי?

  10. לא טרור משטרתי. זה החוק. החלפת חלונות לחלונות פלסטיק מחייבת אישור מיוחד. לתושבי יו”ש האישור ניתן. מחוץ ליו”ש, לא.

    עו”ד דרור כהנוביץ’

  11. אל תדאגו שוק המעכרים ענק בישראל תמורת כמה אלפי שקלים נגררי אבו מוך “מעבירים את הרכב בדיקת מעבדה” בכלל בלי הרכב ומחתימים לכם בעמדה אחת בחולון והכל בסדר חוזרים לשגרה

  12. צריך קומבינה בארץ כדי להיות ” חוקי ”..כי החלפת מנוע לנוכחי D16Y8 היה דרך אחד שעבר במשרד התחברה ומכיר את המוכר מנוע..לצערי הוא הרבה זמן לא עובד ואז לא הבנתי הבדלים של מנוע וכו..לא יאומן שלא יכול להחליף לדגם בי סדרה מנוע בהונדה סיוויק שנת 2000 סדאן
    אפילו שזה אותו תו’בת מנוע ומבחינה טכנית אפשרי ורשום בויקיפדיה..
    בשביל מנוע הרבה יותר אמין ויטק אמיתי..
    ולגבי ברקסים זה יכול להיות משופר קרמי, בכל מקרה אם לא מגיעים לרמה הכי גבוהה של מסלול סגור בבלימה האוטו מאחורה לא יכנס ברכב..בקיצור אין לי עצבים לכתוב על תהליך וגילוי עד זה עקום בארץ מבחינת שיפורים לרכב..שמסכים עם תגובה מסוימת פה
    ” המדינה מפחדת שבמידה ואנשים יתחילו לשפר את הרכבים שלהם ,לא יצטרכו לקנות כל כך הרבה חדשים והיא תפסיד ממיסים. ”

  13. שלום,
    הנני מעוניין לבצע החלפה של ארגז פתוח בטנדר ל”ארגז אוסטרלי” בייצור עצמי.
    האם ישנו צורך לבצע שינוי מבנה?
    הארגז של הטנדר נשאר פתוח רק הצורה שלו משתנה.
    פלטה אחודה מעל בתי הגללים לאפשר הטענת מטען יותר נוחה.

  14. מדינת ישראל עסוקה בלמרר לתושביה את החיים, כל דבר שניתן לעשות במדינה מתוקנת כאן אסור. למה..? למה לא, זאת הסיבה. פקידונים זדוניים מנהלים את המדינה והם נהנים להרע לאזרחים.
    הפתרון….תעזבו את הארץ, תהנו יותר מהחיים, תהיו ברוגע ובעיקר תהנו מתרבות מוטורית ברוכה.

  15. בתמונה: תמונה רנודמלית מג’י טי איי וי סתם כי כתבתו רכבים משופרים בגוגל בלי לבדוק איזה תמונה אמחנו שמים בכתבה

  16. שאלה..לא מדובר על גופי תאורה כלשהן, למשל שינוי צבע של האור של המחוונים ברכב, או הוספת גוף תאורה (LED) פנימית לפנסים בנוסף לקיים (לא מבטל את הקיים) אלא בנוסף (יש את האפשרות) יש את האפשרות לבחור בין גופי תאורה להפעלה שככה זה לא מפריע ששניהם שם.

    מה החוק אומר לגבי זה?

  17. לא ברור מהשאלה בדיוק מה אתה רוצה לעשות עם הרכב, אבל אם מדובר בשינוי של רוחב הרכב הכללי, הדבר מהווה שינוי מבנה ומחייב אישור של משרד התחבורה, שקרוב לוודאי שלא ינתן.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

  18. האם אפשרי להחליף מנוע למנוע חזק יותר ?
    לצרוך הדוגמה סובארו אימפרזה כידוע מגיע במספר רמות גימור עם מנועים שונים לכל אחת מהן מ 1.5 ליטר ועד 2.5 ליטר טורבו
    אם לצורך העניין ישלי דגם עם מנוע 2 ליטר ( כמובן 4X4 כי סובארו )
    ואני מעוניין לשים בו מנוע 2.5 ליטר ( רמת גימור STI או WRX) האם יש בזה בעיה ?
    נצא מנקודת הנחה שהתיבת הילוכים מתאימה ומבחינת מבנה הכל יושב פיקס ואין צורך להחליף אפילו בורג אחד
    נטו להוציא ישן לשים חדש ולהנות
    האם אפשרי לקבל אישור כזה ממשרד התחבורה ?

  19. הכל אפשרי, אם תשיג אישור מהיבואן, שהיצרן מאשר להחליף למנוע כזה, ואז משרד התחבורה יקבל את זה.
    כמובן שהסיכוי שהיצרן או היבואן יאשרו את זה הוא אפסי.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ

  20. שאלה לעו”ד:
    יש לי SUV שנת ייצור 2016.
    האם חוקי לשים “ספייסרים” בעובי של 20 מ”מ ? (זה סוג של דיסק שמוציא את הגלגל קצת – 20 מ”מ עד 2 ס”מ מדופן הרכב. יש שוטענים שזה למראה נקי יותר, יש שוטענים שזה משפר קצת את היציבות – נניח שלא).
    תודה מראש על תשובה.

  21. האם זה חוקי להוסיף חגורת בטיחות במושבים האחוריים ולהסיע 4 נוסעים + 2 בקידמי?
    תודה

  22. הוספה או שינוי של חגורות בטיחות נחשבת ‘שינוי מבנה’ ומחייבת אישור של משרד התחבורה לאחר אישור של יצרן הרכב.
    הסיכויים לקבל אישור כזה מהיצרן או ממשרד התחבורה נמוכים מאוד.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

  23. אוקיי כמה שאלות:
    1. לא משנה מה אני לא אוכל להחליף אגזוז לסטרייט פייפ?
    2. מותר להוסיף cold air intake?
    3.האם יש הגבלה לכמות הכוח שאפשר ליצר לרכב בארץ?
    4. האם יש אזורים בארץ בהם אפשר לעשות tuning?

  24. 1. לא. לא חוקי.
    2. לא. לא חוקי.
    3. אין לעבור את מדידת כח סוס שמופיעה ברשיון הרכב, אלא באישור היבואן וברישום ברשיון הרכב.
    4. השאלה לא ברורה. מה זה אזורים? יש סדנאות שעושות את זה בארץ, אבל זה מיועד לשימוש במסלול סגור ואסור לשימוש בכביש ציבורי.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

  25. רכב עובר טסט ללא בעיה בסטייג’ 1. בוחן משטרתי לא יכול לבדוק ולהשוות קובץ בינארי שעבר הידור לקובץ המקור של הרכב מסיבות מאוד פשוטות – אין לו את קובץ המקור (סטוק*), אין לו ידע טכני, קישורים מתאימים וציוד שקיים רק למספר קטן של מוסכים מורשים ויבואנים בישראל. מסיבה זאת ליבואן גם מאוד קשה להוכיח ולפסול אחריות לרכב חדש שעבר שינוי תוכנה. יש תקנה 380, יש את החוק היבש. מצד שני יש מציאות אובייקטיבית ודברים ריאלים.

  26. האם רכב שקיים עם גיר רגיל וגיר אוטומט מותר להחליף מאוטומט לגיר רגיל? כמובן שמדובר בחלקים מקוריים של יצרן הרכב וכל האלמנטים קיימים בשני הדגמים, האוטומט והרגיל.

  27. אני לא מכיר אישית את הנושא ולכן לא אוכל לענות תשובה מבוססת.
    בכל מקרה, כל שינוי כזה מחייב אישור יצרן הרכב שאיתו הולכים למשרד הרישוי כדי לשנות את הרישום. אם התקבל אישור מיצרן הרכב זה אפשרי.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

  28. על פי החוק, אסור לעשות שינויים במערכת התאורה של הרכב. החלפה של הפנסים מפנסי הלוגן לפנסי לד נחשבת שינוי ומחייבת אישור של משרד התחבורה, שלא ינתן.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

  29. אפשר פעם אחת ולתמיד לענות על זה:
    דאון פייפ,חוקי או לא חוקי?
    היום כל רכב שני עם דאון פייפ-כם האנשים הכי הכי נורמטיביים שיש.
    שמישהו בבקשה יענה בצורה מסודרת ומפורטת.
    האם שוטר יכול לעשות משהו בנידון כשהוא עוצר לביקורת רכב שמותקן בו דאון פייפ?האם זה מעניין אותו בכלל?
    בתודה,
    צחי.

  30. כל שינוי במערכת הפליטה של הרכב נחשב ׳שינוי מבנה׳ בחוק ומחייב אישור של משרד התחבורה.
    מי שיכול לבדוק את הרכב הוא בוחן משטרתי או סייר-בוחן, שבסמכותו לתת הודעת איסור שימוש ברכב עד לתיקון הליקויים.
    מניסיון, בוחנים מכירים את השיפורים האלה.

    תשובה בשם עורך הדין דרור כהנוביץ’

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

1 × two =