יש לו חזון: מנהל מרכז השירות אוטומטיבי שי עידן חולם על עתיד טוב יותר בתחום הרכב והמוסכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

הגענו לעשות כתבה על מרכז שירות, מוסך מורשה לרכבי שברולט, קאדילק ואיסוזו, ופגשנו אדם שחולם ונושם את המקום והמקצוע, ואולי יותר מכל רוצה לשנות ולשפר את עתיד התחום. לסלול לדור העתיד דרך חדשה ומתקדמת ללמוד איך לטפל בכלי רכב, ביניהם כלי הרכב ההיברידיים, חשמליים ואוטונומיים. “חומר הלימוד של המוסכניקים הצעירים ישן ולא רלוונטי”

 

יש לו חזון: מנהל מרכז השירות אוטומטיבי שי עידן חולם על עתיד טוב יותר בתחום הרכב והמוסכים

 

אני פוגש את שי עידן, מנהל מרכז השירות אוטומטיבי בהרצליה, בשעת ערב. אחרוני העובדים מסיימים לנקות, סליחה, לצחצח את המקום, לסדר ולהחזיר את הציוד והעגלות למקום. אני שולח יד ומקבל לחיצת יד חזקה שכמעט משאירה אצלו כמה כמה מאצבעותיי, לא משאירה לי ספק כי מדובר בעובד כפיים.

שי, בחור חייכן, אוטוטו בן 43, נשוי ואב לארבעה ילדים ועוד אחד בדרך… פשוט קסם של בחור שאי אפשר שלא להתאהב בו מהשניה הראשונה. בן אדם, מלא כריזמה ואהבה למקצוע ולעולם הרכב. במשך כל השיחה, העיניים שלו ברקו בכל פעם שדיבר על מרכז השירות או המקצוע בו הוא עוסק, ואיך לא? הוא חי ונושם את התחום מגיל 13.

לפני חודשים בודדים פתח את אוטומטיבי, מרכז השירות לרכבי GM בלב ליבה של הרצליה פיתוח, בין שלל סוכנויות רכבי היוקרה שמסביב. את מרכז השירות הוא לא הקים רק בשביל הפרנסה, שלו ושל 17 עובדים נוספים. מדובר במרכז שירות, מורשה רכבי שברולט, איסוזו וקאדילק, אך בו מטפלים בכלל הרכבים, על פי חוק (מוסך מורשה, מורשה לטפל בכלל מותגי הרכב). כשאחת החוזקות הגדולות של מרכז השירות, ושמו הולך לפניו בנושא, הוא אבחון ודיאגנוסטיקה, של כלי רכב היברידיים, חשמליים, אוטונומיים ובכלל.

 

מומחה לרכב היברידי חשמלי ואוטונומי. שי עידן אוטומטיבי

 

בנוסף לזה, בשיתוף משרד החינוך ומשרד והעבודה, שי מוביל מהלך להכשרת תלמידים למקצועות הרכב.

“מדובר בחבר’ה שהמערכת התייאשה מהם והם ממנה, הם היו שנייה מלהיפלט החוצה” מספר שי.
“צריך להבין, היום תחום הרכב שונה מאוד ממה שהיה לפני מספר שנים, היום צריכים את התלמידים החזקים, את אלו שחזקים במחשוב, מתמטיקה, אנגלית בתחום הזה, והפער הזה, בין התלמידים שמגיעים ללמוד לבין החומר הוא פער עצום, לכן, חשבתי איך אפשר להנגיש ולהקל על התלמידים, כי הכי קל זה לוותר עליהם”.

ובאמת, איך אתה עושה זאת?

“בנינו לתלמידים תכנית לימודים חדשנית שמונגשת עבורם, הצלחתי להוביל מספר שיתופי פעולה עם גורמים בתחום, וזה לא היה פשוט. חסרים אנשי מקצוע תחום בתחום הרכב והמוסכים. שוב, אנחנו מתכנתים מערכות ברכב לפחות חמש-שש פעמים ביום, מתכנתים מחשב מנוע, מתכנתים מתג של חלון, של סאנרוף, קונטרולר של כרית אוויר, תכנות של פתיחת תא מטען. תכנות מלא, לא קונפיגורציה. קובץ בינארי אמיתי, שלא לדבר שיש אפטר מארקט, כלומר, לקחת קובץ כזה ולתכנת אותו לאן שאתה רוצה, מנוע, גיר. כבר כמה שנים טובות שאי אפשר לתקן רכב מבלי לדעת לתכנת. ושוב, המדינה עוד לא עשתה את הסוויץ בראש, ולא סוללת את הדרך גם לנוער האיכותי לתחום.”

 

מכללה ללימודי רכב בתוך מרכז השירות. אוטומטיבי הרצליה

איך הגעתם לזה שאתם צריכים לפתוח מרכז לימוד?

“אני מגיע מתחום ההוראה, כבר 12 שנה. הובלתי פרויקטים תחת ‘תעשיידע’, פרויקט של משרד החינוך, בנינו פרויקט יפה שמכניס את הנוער לתעשייה. הבאתי תכנות מחברה שנקראת ‘Skill to learn’, למשל, אחת התכנות זה משחק מוסך ב-VR וזה עשה מהפכה של ממש בלימודים לחבר’ה בכיתות י’-יב’ ויג’-יד’. בנוסף יש לי ניסיון בהדרכה, גם משיתוף פעולה עם חיל התחזוקה בצה”ל, כולל בנית קורסים מותאמת אישית, ומכך, שעבדנו עם בתי ספר של משרד התחבורה – בנינו להם מערכי E-learning שלמים וסדנאות להדרכה במושב נחלים. מתוך כל זה רציתי להגשים חלום ילדות, לפתוח מרכז שירות שייתן רמה גבוה יותר מהמקובל בשוק בתחום המוסכים, וגם ידריך אנשים בתחום. ללמד את המורה.

איך אתה הולך לשלב את זה?

“מרכז השירות עובד כמו כל מרכז שירות איכותי שאתה מכיר. במקביל, בנינו קומה מעל מרכז השירות, בה אנחנו נבצע את השיעורים וההדרכות החל מהשעה 17:00. מרכז השירות יהיה עם שני כובעים – מרכז שירות ברמה גבוהה ומרכז הדרכה, גם עבור נוער אבל גם לאנשים מהתחום שרוצים השתלמויות. לא סתם בחרתי את המיקום”, אומר שי, “יש פה תחנת רכבת קרובה, יכולים להגיע מכל הארץ. יש לנו אנשים שמגיעים ברכבת מאשקלון ובאר שבע”.

בשלב זה שי לוקח אותי לגרם מדרגות שמוביל לחלק העליון במשרדים. מדובר במתחם גדול, אשר עדיין נמצא בתהליכי בניה ושיפוץ, ומחולק לכיתות וחדרים.

 

ויש גם מוסכניקיות. אוטומטיבי הרצליה

 

“תקשיב”, הוא אומר, “במשרד החינוך קוראים להם נוער בעייתי, בסיכון. אני אומר לך שמדובר בנוער מאוד איכותי שרק צריך הכוונה, זה הכל. לכן צריך גם נוער איכותי וגם נוער שמשרד החינוך מפנה.

בענף עצמו היום יש משכורות טובות מאוד, ומוכנים לשלם תמורת אנשים טובים. כשנכנס לך רכב של מליון שקלים, עם טכנולוגיה מאוד גבוהה, מה שנקרא “של נאסא”, רדאר, בלימה אוטונומית, קריאת דרך, מזגן במושב, טכנולוגיה UP TO DATE, ואתה משתמש בציוד הכי יקר, צב”דים (ציוד בדיקה) הכי איכותי שיש, אתה צריך אנשים איכותיים שידעו לטפל בו. לכן כשמגיע ילד שהמערכת פשוט ויתרה עליו, וכמו שציינתי הפער מאוד גדול, בין החומר המוסדי שמלמדים אותו היום, לבין החומר העדכני, המערכות החדשות, התכנות, אתה צריך לדעת לגרות לו את החשיבה, לגרום לו להשלים פערים. זה קשה מאוד, אבל לשמחתי יש היום דור צעיר במשרד העבודה שמבין עניין, וכשאתה מצליח, הסיפוק בשמיים, ואני יכול להגיד שיש ילדים שהצלחנו איתם”.

 

מוסך יבש ומתקדם על פי תקנים אירופיים

בעידן שהשיח על איכות הסביבה בוער, האם אתם שמים על זה דגש?

“בוודאי, אנחנו מרכז שירות יבש, מוסך יבש. מבחינת זיהום אוויר, כל תקן ומערכת שקשורה בפינוי נוזלים קיימת. אין שום קשר בין האדמה לבין הביוב. הביוב מופרד ומנוטרל לחלוטין, כל מה שנשפך- שמן, נוזלי קירור, מסננים ברזלים, אנחנו עושים הפרדה מלאה, וכל דבר הולך לפינוי בנפרד. המוסך עצמו מרוצף ב’ריצוף ברטט’, אנטי סליפ שמורכב מאריח 16 מ”מ, מאוד יקר מגרמניה, שגורם לכך ששום נוזל, למשל שמן, לא יחלחל לאדמה. יש ליפטים שקועים, גם ליפט של 6.5 טון, הכל על פי תקנים של GM, עשיתי העתק-הדבק למרכז בארץ ממרכזי שירות מגרמניה ואוסטריה.”

 

כדי להחזיר את האמון במוסכניקים צריך שקיפות מלאה

 

מה הכי חשוב לך כמנהל מרכז שירות?

מקצועיות אבל לא פחות שקיפות. למוסכים, למרכזי שירות, יוצא שם רע לפעמים, בגלל כל מיני מקרים. היום, המצב הוא שאנשים לא מאמינים למוסכים. זה עצוב, מספיק כמה בודדים כדי להרוס את השם לכולם. לי חשוב שלקוח לא רק שיטופל במקצועיות, אלא גם שתהיה שקיפות מלאה מולו ובשבילו, להסביר לו מה נעשה ברכב, מה טופל, מה היה נדרש. יש כ-5100 מוסכים שיש להם רישיון מוסך. לצערי, יש למעלה מ-7500 מוסכים שאין להם הסמכה, עובדים מתחת לרדאר ללא כל פיקוח, וזה עוד לפני “מוסכי מדרכה”, אנשים שעובדים במוסך ופותחים מוסך מתחת לבית, מחליפים ברקסים על המדרכה.

עד כמה זה מעסיק אותך, לשמור על מרכז שירות ברמה גבוהה?

“כל היום. תראה, יעידו עליי העובדים שאני לא פשוט. אני עובר בינהם כל היום, רוצה לראות איך העובד מחזיק את סורק התקלות, את המברג, אני רוצה לראות איך הוא ניגש לאבחון תקלה. אני אדם פדנט שמתעקש על מקצועיות. חייב לראות שהכל עובד כמו שאני חושב שצריך להיות. מצד אחד, זה חיסרון, כי מאוד קשה לפעמים לחלק מהאנשים, ומצד שני זה יתרון, כי אני מאוד אוהב לשתף מהידע ומהמקצועיות שיש לי.

למשל יש לי במרכז שתי נשים שעובדות, מקצועיות מאד, באמת שאין דברים כאלה. יש להן חשיבה אחרת, הן ניגשות אחרת לתקלה, זה דבר שמאוד חסר בענף הזה. אני כל הזמן קורא מאמרים, ספרים, ספרות מקצועית, כל הזמן מתעדכן. זה הגיע למצב שכשנסעתי עם חבר לחו”ל מצאתי את עצמי שוכב מתחת לרכב לא קשור אלינו, להסתכל מסקרנות” אומר שי ומחייך.

 

עוד כתבות בנושא:

טיפים לתחזוקת רכב היברידי וחשמלי - שי עידן אוטומטיבי

אוטומטיבי - מוסך מורשה שברולט קאדילק איסוזו

מרכז השירות לרכב שמעסיק נשים מכונאיות
follow and like
fb-share-icon0

3 Replies to “יש לו חזון: מנהל מרכז השירות אוטומטיבי שי עידן חולם על עתיד טוב יותר בתחום הרכב והמוסכים”

  1. שי הנו מקצוען אמיתי עם ידע עמוק, מקום נהדר, ציוד מקצועי ומיוחד
    שכמובן ריכז סביבו גם בעלי מקצוע טובים ובכולם חילחלה תודעת שירות גבוהה.
    המקום יפה, מואר, נוח וידידותי ללקוחות ולכל צוות העובדים.
    בהצלחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

11 + five =