כביש במבחן: כביש החוף ממחלף נתניה למחלף גלילות נכנס לניסוי

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

כביש החוף, בין מחלף נתניה למחלף גלילות “נבחר” למקטע הכביש הראשון שישתתף בניסוי / פיילוט מיוחד להפחתת עומסי תנועה ומניעת תאונות דרכים 

 

כביש החוף ניסוי פיילוט
פיילוט ראשון מסוגו בכביש בחוף יסייע בהפחתת פקקים ומניעת תאונות דרכים

 

פרויקט חדשני וראשון מסוגו בהובלת חברת נתיבי ישראל ואיגוד התחבורה החכמה Israel Smart Mobility Living Lab הושק היום במסגרת אירועי שבוע האקומושן. הפרויקט כולל שיתוף פעולה טכנולוגי לקידום מרכז ניהול תנועה מבוסס AI בכבישי ישראל. שיתוף הפעולה נעשה על גבי הפלטפורמה הטכנולוגית שקודמה ע”י האיגוד בהשקעה משותפת של מיליון דולר עם הרשות לחדשנות ומנהלת תחבורה חכמה. 

מטרת הפרויקט היא להוריד משמעותית את עומסי התנועה בכבישים ולפעול למניעת תאונות דרכים באמצעות שיתוף מידע בין חברות טכנולוגיות, ביצוע אינטגרציה של המידע והסקת מסקנות בזמן אמת. קטע הניסוי הראשון שנבחר הוא כביש החוף, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, שכן מדובר באחד הכבישים המרכזיים ועתירי התשתיות במדינה, אליו מקבילה תשתית הרכבת הראשית בישראל. 

במקטע כביש זה תתבצע אינטגרציה מבוססת בינה מלאכותי אשר תמליץ על ניהול התנועה על בסיס שיתוף מידע ממקורות רבים, בהם קהילת משתמשי Waze, אפליקציית התחבורה הציבורית Moovit, מצלמות דרך של מרכבים ואף רחפנים.

בנוסף, בכביש יותקנו תשתיות ניטור מגוונות וראשונות מסוגן בישראל, בהן מצלמות תרמיות אשר יאפשרו ראיית לילה וראות במזג אוויר קיצוני, גלאי Bluetooth ו-Wi-Fi אשר יאפשרו בחינה של עומס המשתמשים בתחבורה הציבורית. תשתיות חכמות אלה יאפשרו גם לזהות פגיעה בתשתית פיזית דוגמת בורות או חפצים על הכביש, דבר אשר יאפשר מניעת תאונות ועומסי תנועה מיותרים. 

המערכת של Israel Smart Mobility Living Lab” מבוססת על מודל ה-Data Trust, המאפשר שיתוף מידע בין חברי האיגוד בצורה בטוחה, תאפשר לחברת נתיבי ישראל יכולת אינטגרציה של כלל מאגרי המידע, ניתוח ולקבלת החלטות בזמן אמת עבור אירועי בטיחות ועומסים חריגים לצד איסוף של מידע לאורך זמן על מנת לפעול לשיפור התשתיות בכביש.

 

המהנדסת הילה חדד-חמלניק, סמנכ”לית אסטרטגיה וחדשנות בחברת נתיבי ישראל: “מדובר בבשורה פורצת דרך בה גופים ממשלתיים וחברות הייטק ישראליות עם יכולות מוכחות בעולם חוברים יחדיו לראשונה כדי ליצור כלי אופרטיבי להקלה משמעותית בעומסי התנועה.” חדד מדגישה: “הפקקים אינם גזירת גורל ובאמצעות מערכת זו תתאפשר יצירת תחבורה ציבורית זמינה ומזמינה אשר תהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית לרכבים הפרטיים שיעמדו בפקקים, גם אם אלה פחותים.”

 

 

לדברי ד”ר סמדר איצקוביץ’, מייסדת ומנכ”לית Israel Smart Mobility Living Lab:בפרויקט זה ישתפו פעולה חברות טכנולוגיות בניהןMoovit , Nexar Waycare, BWR, Safer Place, A.D. Knight, ADASKY עם רשויות ציבוריות: חברת נתיבי ישראל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשות הארצית לתחבורה ציבורית. זהו שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין חברות פרטיות לרשויות תחבורה ציבוריות במטרה להוריד את העומס בדרכים. על מנת לתת פתרון מדויק, עלינו להבין מה מקור הבעיה. איסוף המידע בכביש יאפשר לחברת נתיבי ישראל להבין מה גורם לעומסים החריגים בכביש זה, ולהחליט כיצד לפעול: האם לשנות את תזמון הרמזורים, להוסיף קווי אוטובוס, לפתוח עוד נתיב תחבורה ציבורית או לפתור בעיות בשדה הראיה. השימוש במידע שנאסף מהשטח, על גבי תשתית Israel Living Lab  יאפשר קפיצת מדרגה משמעותית ביכולת של רשויות ציבוריות להתמודד עם אתגרים מגוונים ומורכבים במרחב הציבורי.

 

אודות Israel Living Lab:

Israel Smart Mobility Living Lab (ISMLL) היא עמותה ללא מטרות רווח, שמטרתה להאיץ חדשנות ברמה הלאומית לצד חיזוק הפעילות העסקית של חבריה, באמצעות קידום פרויקטים משותפים מבוססי מידע וטכנולוגיה במרחב הציבורי. את האיגוד ייסדו ד”ר סמדר איצקוביץ (מנכ”לית) ואל”מ (במיל’)איציק תורגמן, בליווי עירן שיר, מנכ”ל חברת Nexar המשמש כיו”ר האיגוד הטכנולוגי. העמותה פועלת על פי קונספט ה–Data Trust שגובש באוניברסיטת MIT ע”י פרופ’ אלכס “סנדי” פנטלנד, אשר מאפשר סביבה בטוחה עבור ארגונים שונים לצרכי שיתוף מידע ויצירת תובנות המביאות ערך הן לארגונים והן לטובת הציבור.

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

fifteen − one =