כל מה שרציתם לדעת על טעינת רכב חשמלי והתביישתם לשאול!

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

טעינת רכב חשמלי
טעינת רכב חשמלי – מדריך

המהפכה החשמלית כבר כאן: טעינת רכב חשמלי – המדריך המלא לטוען

 

רכשתם רכב חשמלי חדש? מזל טוב! בניגוד לרכב המונע באמצעות דלק, נסיעה ברכב חשמלי דורשת שינוי הרגלים גם באופן “התדלוק” החדש של הרכב. מחישוב עלויות טעינה ביתית וציבורית, התקנת עמדת טעינה, ואיפה ניתן למצוא עמדות טעינה? מאמר אורח שני בסדרה

 

 

כמה עולה טעינה של רכב חשמלי?

 

עלות טעינת רכב חשמלי היא סוגיה חשובה מאוד עבור מי שמעוניין לרכוש רכב חשמלי. למעשה, ניתן להגיד שגם לאחר שמחירי החשמל עלו על ידי גופי אספקת החשמל, עדיין זול יותר להטעין רכבים חשמליים מאשר לבצע תדלוק באמצעות בנזין. שימו לב! הבדל המחירים עשוי להגיע עד לפי 4! כדאי לשים לב שיש הבדל במחירים בין טעינה בעמדה ביתית לבין טעינה בעמדה ציבורית.

 

כמה עולה טעינה בעמדה ביתית?

 

אם רוצים לחשב את העלות עבור טעינה ביתית של רכב חשמלי, יש למדוד למעשה על פי יחידות מידה הנקראות קוט”ש (ראשי תיבות של קילוואט לשעה). התעריף לטעינה בעמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי הוא 53.80 אגורות פר קוט”ש.

כמו כן, כדאי לשים לב שרכב חשמלי נוסע באופן ממוצע 5.5 קילומטרים לקוט”ש אחד, ולכן העלות הממוצעת של טעינה לרכב חשמלי כאשר הוא נטען בעמדת טעינה ביתית היא 10 אגורות עבור כל קילומטר.

 

איך מחשבים את עלות הטעינה הביתית?

 

טעינת רכב חשמלי בעמדה ביתית מחושבת לפי קוט”ש ולכן אם תרצו להעריך את מחיר הטעינה, תצטרכו לבחון כמה אתם נוסעים פר חודש ולחלק בממוצע הקילומטרים פר קוט”ש (5.5 קילומטר).

כלומר, המחיר לחודש יהיה התוצאה כפול 53.80 (עלות 1 קוט”ש) לחלק ל- 100 (כדי לקבל את התוצאה בשקלים). לסיכום, אפשר להגיד שבאופן כללי העלות הנפוצה לנסיעה של רכב חשמלי משפחתי בטעינה ביתית הינה בטווח של בין 10 ל – 11 אגורות פר קילומטר.

 

כמה עולה טעינה חשמלית בעמדה ציבורית?

 

באשר לטעינה בעמדה ציבורית, הרי שמדובר בעסק יקר יותר. הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שכיום אין פיקוח על מחירי הטעינה בעמדה ציבורית כך שהמחיר נתון להחלטת החברות השונות אשר מציעות עמדות טעינה ציבוריות. מסיבה זו, המחיר יכול להשתנות בין כל חברה שמספקת את השירות, בין החברות ניתן למצוא שמות כמו: אפקון, סונול EVI, ג’ינרג’י ועוד.

תחנות טעינה ציבוריות מציעות אפשרות לטעינה מסוג AC שהיא למעשה כמו העמדה הביתית וכמו כן הן מציעות להטעין את הרכב בעמדה מהירה מסוג DC. מחירה של טעינה מסוג AC הנמצאת בעמדה ציבורית לרוב עומד על מחיר התחלתי של 75 אגורות לקוט”ש ואף עשוי גם להגיע למחיר העולה על 2 שקלים לקוט”ש.

כמו כן, מחיר טעינת DC בעמדת טעינה מהירה יעלה בממוצע 2 שקלים פר קוט”ש ולכן כל קילומטר נסיעה יעלה בממוצע 36 אגורות. מכאן, ניתן להסיק שהרבה יותר משתלם להטעין את הרכב החשמלי בעמדה ביתית שעשויה לחסוך לכם מאות שקלים בחודש.

 

מהם ההבדלים בין סוגי עמדות הטעינה לרכבים חשמליים?

 

המונחים בהם משתמשים לסווג את סוגי הטעינה השונים נקראים Mode. הכוונה בכך היא לשיטת הטעינה של הרכב החשמלי. כיום קיימות עמדות טעינה המבוססות על 3 שיטות מרכזיות:

Mode 2 (טעינה במהירות איטית)

סוג טעינה זה נקרא גם עמדת טעינה ניידת המורכבת מכבל טעינה שמתחבר לשקע חשמלי ביתי. הכבל למעשה מסופק מרשת החשמל שנמצאת בקיר באופן חד פאזי וכך הוא יכול להעביר מתח חלופי מסוג AC אל הרכב. הרכב מבצע בעצמו את ההמרה מ-AC  ל-DC וכך מתבצעת טעינת הסוללה.

טעינה זו משמשת בעיקר לטעינה בבית פרטי ונחשבת לנפוצה מאוד בישראל משום שהיא ניתנת יחד עם הרכב בזמן הקנייה. למרות זאת, זו לא שיטת טעינה מומלצת לשימוש באופן קבוע, אלא רק כאשר מחפשים פתרון נקודתי ואין בקרבתכם עמדת טעינה סטנדרטית.

Mode 3 (טעינה מהירה)

כאן אנו מדברים על עמדת טעינה קבועה לקיר המיועדת ל שימוש חד פאזי וכמו כן לשימוש תלת פאזי, כך שניתן לספק את המתח בהתאם לאופי המערכת. עמדה מהירה יכולה להתאים להתקנה בבית פרטי, בבניינים בעלי חניון משותף וגם מקומות ציבוריים והיא נחשבת לעמדת הטעינה הנפוצה ביותר.

Mode 4 (טעינה סופר מהירה)

כאן מדובר על עמדת טעינה קבועה DC שממירה את זרם מסוג AC לזרם מסוג DC בתוך עמדת הטעינה מבלי עזרה חיצונית. מדובר בעמדה עוצמתית ביותר שדורשת תשתית רחבה ולכן סביר למצוא עמדות אלו בעיקר בעמדות טעינה ציבוריות, באזורים עירוניים ובשאר המרחבים הציבוריים.

מה זה קוטש
מה זה קוטש? (לחצו על התמונה למעבר לכתבה)

היכן אפשר למצוא עמדות טעינה ציבוריות ברחבי הארץ?

ניתן למצוא עמדות טעינה ציבוריות ברחבי הארץ ובכל המחוזות המצויים בה.

  • באזור הצפון: תוכלו למצוא עמדות טעינה ציבוריות במתחמי “ביג” השונים כמו בקרית שמונה, בטבריה, בכרמיאל ובקיבוץ רגבה.
  • במחוז חיפה: תוכלו למצוא עמדות טעינה ציבוריות בכביש עכו חיפה, במרכז “לב המפרץ”, ובמועדון הגולף קיסריה.
  • במחוז מרכז: תוכלו למצוא עמדות הטענה ציבוריות בהרצליה, בני ברק, ראשון לציון, פתח תקווה, וחולון בעיקר במתחמי עזריאלי.
  • במחוז ירושלים: תוכלו למצוא עמדות הטענה בקניון הראל, מתחם “ביג” בבית שמש, קניון עזריאלי וקניון רמות.
  • במחוז הדרום: תוכלו למצוא עמדות הטענה במרכז “בילו”, מתחם “ביג” אשדוד, “גראנד קניון” באר שבע, קניון “עזריאלי” בבאר שבע ובמתחם “ביג” באילת.

 

כיצד מתבצעת התקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי?

 

כאשר אתם רוצים התקין עמדת טעינה לרכב חשמלי, רצוי לתכנן את המיקום המדויק ביותר עבור העמדה (לרוב בחניה או בחניון הבית המשותף). דיברנו עם אלמוג קינן מאתר EV Energy שסיפר לנו שביום ההתקנה צפוי להגיע מתקין מוסמך שיעזור לכם לקבוע את המיקום האופטימלי בהתבסס על מערכת החשמל ומיקום החניה של הרכב.

המתקין תחילה ימקם את עמדת הטעינה באמצעות קדיחה והברגה של כבל החשמל לקיר ואז יכבה לזמן קצר את אספקת החשמל בעת ההתקנה. לאחר מכן הוא יחבר את עמדת הטעינה למערכת החשמל הראשית. לאחר ההתקנה המתקין ידגים כיצד להשתמש בעמדה ואף יחבר אותה לאינטרנט לצורך ביצוע הגדרות אחרונות.

לסיכום, מעבר לנהיגה ברכב חשמלי דורש הכנות מרובות אך נחשב לחסכוני מאוד ביחס לרכב המתודלק באמצעות בנזין. לשם כך רצוי מאוד להתקין בביתכם עמדת טעינה ביתית שתוכל לחסוך עבורכם מאות שקלים בחודש ולוודא שתוכלו להנות מנסיעה בטוחה.

כמו כן, חשוב שתהיו מודעים לקיומן של עמדות הטענה ציבוריות שעשויות להיות יקרות יותר אך הכרחיות למקרה של טיולים ארוכים ברחבי המדינה. כך תוכלו להנות מראש שקט ומרכב חשמלי חדש ואיכותי.

 

רכב חשמלי: איך לשמור על טווח הנסיעה החשמלי? טיפים

המדריך לרכב היברידי או חשמלי – טיפים לתחזוקה שוטפת
גרירה ושינוע כלי רכב חשמליים – אתגר חדש לשירותי הדרך והגרירה

מה זה קוט"ש לעזאזל? רכב חשמלי מושגים שצריכים לדעת!

 

follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “כל מה שרציתם לדעת על טעינת רכב חשמלי והתביישתם לשאול!”

  1. מה שכותב.ת המאמר לא ציין הוא העובדה, כי גם בהטענה בעמדה ציבורית החשמל עדיין יותר ול מבנזין, הטענה בעמדה ציבורית ככורח, למשל בטיול או בנסיעה ארוכה, יויל משמעותית נסיעה מקבילה ברכב עם מנוע בעירה פנימי.
    בכל מקרה הטעינה הביתית תמיד תהיה הזולה ביותר והכדאית ביותר, והחזר ההשקעה בעמדה יגיע מהר מאד (3-6 חודשים מקסימום)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

20 − 7 =