כתבת אורח: צביעה חשמלית בתנור

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

כתבת אורח: צביעה חשמלית בתנור של חלקי רכב

צביעה חשמלית בתנור. גל רייטר

מאת: גל רייטר

אתם הולכים לקרוא על שיטת הצביעה הנפוצה בעולם התעשייתי, אך לצערנו, עם מעט מאד הכרה ואינפורמציה בארץ. קוראים לה בשפה המקצועית “צביעה אלקטרוסטטית” או באנגלית Powder Coating. בשפה פשוטה צביעה באבקה או צביעה חשמלית ובשפת העם נוהגים לקרוא לה צביעה בתנור ומבלבלים בינה ובין תנור לצביעת רכב.

דרך כמה נקודות בהיסטוריה אסביר על התהליך:
בסוף שנות ה-50 נרשם פטנט ראשון לצביעה באמצעות מוצקים (אבקה) שנועד לתת מענה לבעיית הזיהום שיוצרים ממיסים כמו טינר או אצטון בצבע. הפיתוח החל באירופה ובתחילת שנות ה-70 השימוש התרחב לכל העולם. בתחילת שנות ה-80 ניתן כבר למצוא יצרני צבע וציוד באמריקה הצפונית ויפן כאשר מירב הפיתוח נועד לתת מענה לתעשיות מוצרי החשמל והרכב.

תחילה, התהליך כלל חימום חלק מתכת ו”טבילתו” במיכל המכיל אבקה. החלק החם היה ממיס את האבקה שצמודה לו וכך מקבל שכבת צבע, כשהשכבה הייתה לא אחידה ויחסית עבה.

עם השנים התהליך השתכלל וכיום, האבקה ניתזת באמצעות לחץ אוויר לכיוון החלק הנצבע ע”י אקדח צבע שטוען את האבקה במטען חשמלי, ואת החלק מחברים להארקה, וכך נוצרת הצמדה של האבקה לחלק שאנו צובעים. בשלב זה ניתן להעיף את האבקה בעזרת משב רוח ויש צורך לקלות את החלק עם האבקה בתנור, בטמפרטורה שנעה באזור ה-200 מעלות למשך 10-20 דקות.
בתהליך האבקה לא רק נמסה, אלא גם נוצרים קשרים כימיים בין החלקים, מה שמקנה לצבע עמידות גבוהה למכות ותנאי סביבה קשים. בסוף תהליך הקלייה ולאחר הקירור הצבע מגיע לחוזק מקסימלי ומוכן לשימוש.

כל הפרטים על צביעה אלקטרוסטטית

צביעת אלקטרוסטטית

היתרונות של שיטת צביעה זו הם עמידות גבוהה, פליטת מזהמים מינימלית ותהליך קצר, שמביאים את השיטה הזו להוביל את העולם התעשייתי. כיום, כמעט כל מתכת בייצור המוני צבועה בשיטה זו ומספיק שתסתכלו סביבכם בבית – מארזי מחשב, שולחנות מתכת, משקופי אלומיניום, גדרות, שערים ובעצם כמעט כל המתכות צבועות בשיטה זו.

בעולם הרכב, חלקי מתכת רבים צבועים בשיטה זו, גלגלים, שילדה, מכלולי ההיגוי, חלקי מנוע ועוד. החידוש האחרון בעולם האבקה הוא צביעת הפח החיצוני בלכה. ב.מ.וו התחילו בתהליך כבר בשנת 1998, וולוו הצטרפו וקרייזלר, פורד וג’נרל מוטורס נמצאים בתהליכי פיתוח. בארץ, אם תרצו לצבוע את הג’אנטים או הקאליפרים של הרכב כפי שצובעים במפעל, תגלו שרוב המצבעות בארץ הן תעשייתיות ולא ידעו לתת מענה. בשונה מסדנאות פרטיות שמתמחות בכך.

צביעה חשמלית של קאליפרים

ההחמרה בתקני איכות סביבה מובילה את התעשייה לפתרונות צבע בעלי זיהום נמוך, כאשר מובילים צבעים על בסיס מים עם פליטת מזהמים נמוכה ואבקה שבה פליטת המזהמים היא כמעט 0. ללא ספק העתיד צופן בחובו עוד פיתוחים והתקדמויות מעניינים.

כותב שורות אלו הינו הבעלים של סדנת CPC המתמחה בצביעה חשמלית במיוחד לחלקי רכב ואופנועים. ניתן למצוא אותנו בפייסבוק ונשמח לענות על כל שאלה.

עוד פרטים על צביעה חשמלית בתנור

עמוד הפייסבוק

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

3 + 16 =