מאזדה CX-30 (מנוע 2.5 ל’ גרסת Executive) מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

מאזדה CX-30 (מנוע 2.5 ל’ גרסת Executive) מבחן דרכים

 

מאזדה מוסיפה לסדרת רכבי הפנאי את ה-CX-30, קרוסאובר משפחתי מעוצב, השואף להיות ג’יפון פרימיום, והוא ממש לא מתנצל בדרך למטרה. האם הצליח להם?

 

מאזדה CX-30 הג’יפון החדש של מאזדה מתייצב כדגם ביניים, בין הCX-5 הגדול לCX-3 הקומפקטי. למעשה, במאזדה זיהו קהל יעד שאוהב ונאמן למאזדה 3 החדשה והמעוצבת להפליא, אך קורץ לו לנהוג בקרוסאובר גבוה, ג’יפון בשפת העם, כמו שיש לשכן בחניה. הCX-30 מבוסס על הפלטפורמה של המאזדה 3 החדשה. הוא לא רק מבוסס עליו, הוא גם לוקח ממנו לא מעט עיצוב וחלקים זהים. החל מהחזית המעוצבת בשפת העיצוב של מאזדה, ה’קודו’ המפורסמת. 

העיצוב לא פחות ממהפנט, ורכב המבחן שהגיע בבורדו או ‘אדום עשיר נוצץ’, כפי שמאזדה קראו לצבע, גרם לי להסתובב סביב הרכב בהשתאות. “לוע” גריל גדול ושחור התחום בפס כרום אימתני ועצבני, בשילוב פנסי LED יפיפיים. עיצוב גוף הרכב בסגנון קופה, משדר תחושה רבה של דינאמיות. אין ספק שהאורות במחלקת העיצוב במאזדה דלקו אל תוך השעות הקטנות של הלילה. מאחור, פנסי ה-LED היפיפיים המוכרים מהמאזדה 3, מוסיפים הרבה לתחושה הספורטיבית-דינאמית.

 

עיצוב מהפנט. מאזדה CX30

 

מבחוץ המאזדה CX-30 מדופן פלסטיקה שחורה מסביב, בכנפי בתי הגלגלים וספי הדלתות, שלמעשה יוצרים אשליה אופטית ממרחק, הגורמים לCX-30  להראות גבוה יותר, כך שצדודית הרכב כאילו מתחילה מצבע הרכב (אדום במקרה שלנו) ובכך להראות ג’יפוני יותר. בכלל, התחושה היא, שלקחו את המאזדה 3 החדשה דגם 5 הדלתות המעוצב להפליא, הגביהו אותו עם תוספת חיפויי הפלסטיק ושיוו לו מראה ג’יפוני. קרוסאובר חדש נולד.

מי שנהג במאזדה 3 החדשה ימצא את פנים הרכב מוכר מאוד. למעשה, הוא די זהה. במאזדה מכוונים להיות מותג רכבי פרימיום, ופנים הרכב בהחלט משדר זאת. בכל רמות הגימור, Executive (הגירסא הנבחנת) וה-Premium תמצאו לא מעט חיפויי עור בשילוב חוטי תפירה עדינה בדשבורד דלתות ובהגה בהבדלי גוונים שונים, כאשר ברמה הגבוהה אף תקבלו מושבי עור.

התחושה מאוד עשירה וכמעט פוגעת במטרה. למה כמעט? כי אמנם יש פה כאמור לא מעט חיפויי עור, אך ממי שמכוון להיות מותג פרימיום הייתי מצפה לכמה פיצ’רים של פרימיום – חימום במושבים או פתיחה חשמלית של וילון חלון השמש. שלא לדבר על מושב מתכוונן חשמלי לא רק לנהג (הקיים ברמת ה-Premium), תאורת אווירה, ועוד שלל דברים קטנים שהופכים מותג לפרימיום. אך אין ספק שמאזדה בצעדי ענק, בדרך להיות שם.

 

תא נהג כמו במאזדה 3 החדשה. CX30

 

במרכז הדשבורד ניצב מסך 8.8″, עם מערכת קישוריות לרכב CONNECT MZD שעבר לוקליזציה מלאה, מה שאומר שכל התפריטים בעברית. מה שאהבתי במיוחד, שלצד כל נושא בתפריט ישנו הסבר תמציתי קצר שמסביר על הפונקציה. כל כך פשוט, כל כך חכם, שהופך את הממשק לקל ופשוט לשימוש גם לטכנופובים שביננו. כל זאת נשלט בצורה מעולה וקלה על ידי חוגה גדולה הנמצאת בסמיכות לידית ההילוכים. מחוגה זאת ניתן גם לשנות את תצוגת מרכז לוח השעונים הדיגיטאלי, להפעיל או לנטרל מערכות בטיחות, לדפדף בין מערכת הניווט למדיה ועוד.

יש ללא מעט יצרניות פרימיום שיכולות לשבת וללמוד ממאזדה איך לעשות את זה נכון. שאפו מאזדה. 

בין המושבים הקדמיים משענת יד ענקית מחופה עור, עם תפירה אמצעית המחביאה תחתיו תא אחסון גדול, ובכלל לא חסר תאי אחסון ברכב. מעלינו חלון שמש קטן, ולא חלון פנוראמי כמקובל בימינו, קצת מאכזב. בטח ממי שרוצה להיות פרימיום. המושב עצמו נח, אם כי מעט רך. גם הנוסעים מאחור דיווחו על מושב רך שגרם להם להזדקף ולהתיישר מידי פעם בנסיעה. אך לא פחות חשוב ואולי אף יותר, הגיעו תלונות על צפיפות קלה מאחור באזור הברכיים. ואכן הCX-30 מעט צפופה מאחור לשלושה מבוגרים או מבוגר ושני ילדים שאחד מהם במושב בטיחות.

 

 

תא מטען בנפח 430 ליטר. מאזדה XC30

 

שנפתח לכ-1300 ליטר


תא המטען בנפח 430 ליטר שטוח ופשוט, ללא ווי עגינה, תאים או רשתות (הלו, מאזדה, איפה פה הפרימיום?) אך מספק בהחלט ואף ייתכן שהגודל בא על חשבון המרווח במושב האחורי. בקיפול המושב האחורי מתקבל משטח טעינה ישר וגדול של 1300 ליטר, שאפשר אף טעינת אופני הרים לנער.

כיוון קטן למראות, כיוון מושב ידני, לחיצה על כפתור ההנעה והמנוע ניעור לחיים בשקט מופתי. זהו מנוע ה-SKYACTIVE-G בנפח 2.5 ליטר. מדובר במנוע אטמוספרי בעל הזרקה ישירה. טורי, 4 צילינדרים, 16 שסתומים. כן, השנה 2020 ובמאזדה לא מאמינים במנועי טורבו קטני נפח. אבל הסירו כל דאגה מליבכם, המנוע יודע לספק 195 כ”ס ב-6000 סל”ד  ומומנט לא קטן של כמעט 26.5 קג”מ סביב ה-4000 סל”ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים SKYACTIVE-DRIVE שישה הילוכים אוטומטית, מה שאומר, ששם המשחק פה הוא אמינות.

 

ג’יפון חדש של מאזדה

 

מנוע אטמוספרי שמספק הרבה כוח


הCX-30 מתגלגלת אט אט מהסוכנות בדרום תל אביב, ודי מהר אנו מוצאים את עצמנו באיילון. ההיגוי קליל אך מדויק, והתגובות בלחיצה על הגז מורגשות מאוד. וברמת גימור Executive אני מוצא מאחורי ההגה שיפטרים. כפתור מצב ספורט ליד תיבת ההילוכים יודע להחזיק את ההילוך בסל”ד יותר גבוה, ולתת דוושת גז קצת פחות אנמית, ובכך, קצת יותר תגובתיות, אם אתה רוצה לצאת ולסיים עקיפה יותר מהירה למשל. רק חבל שמצב הספורט מדליק נורת SPORT כתומה וסתמית למדי בלוח השעונים, ולא משנה את צבע לוח השעונים למשל. 

ביציאה מהרמזור עם רגל קצת כבדה על הגז, אפילו היו קצת “גלגלים” שגררו מבטים מסביב. פדיחה. אבל די מהר אני מתאים את עצמי אליה והיא אליי, ואנו שטים אל עבר האופק, או במקרה שלנו כביש 6.

 

מאזדה CX30 מרווח גחון של 17.5 ס”מ


הנהיגה במאזדה פשוט מהנה, אפס רעשי דרך, על אף מיקום המראות המעוצבות וחישוקי ה-18 אינצ’. אני שמח לראות שמאזדה לא איבדה את חדוות הנהיגה עוד מימי המאזדה 3 דור ראשון שהוצגה אי שם באמצע העשור הקודם. ‘זום זום’ הם קוראים לזה מאז ועד היום. בלחיצות נשמעו אפילו גרגורי מנוע מהנים, וב3000 סל”ד ומעלה כל לחיצה על הגז הופכת את הרכב למכונת נהיגה מהנה עם חדות ותגובות “קרביות”.

מה כן בעוכריו של המאזדה CX-30? למרות מרווח גחון של 17.5 ס”מ, תנוחת הישיבה לא מרגישה מספיק גבוהה, והברקסים, אוי הברקסים. בלחיצה, התחושה מעט ספוגית, ונדרשת עוד חצי לחיצה פנימה של סנטימטר או שתיים בשביל לקבל תגובה אמיתית מהברקסים. ייתכן וזה קשור לרכב המבחן הספציפי, וייתכן והברקסים לא מצליחים להתמודד עם הגודל והמשקל. 

הCX-30 עמוס בשלל מערכות בטיחות. יחד עם זאת, הוא לא הפסיק לצפצף ולהתריע סתם כי בא לו. למשל התרעה על רכב שעובר בנתיב לידי גם כשלא חציתי או אותתי לנתיב שלו. מערכת LDWS יחד עם מערכת LAS שיודעת לא רק להתריע על סטייה מנתיב אלא גם לתקן סטייה, לא ידע לשמור ולהחזיק את הרכב במרכז נתיב, והתיקונים החדים מידי לסטייה גרמו ל-CX-30 פשוט לוותר ולסטות. יחד עם זאת, בקרת השיוט האדפטיבית עבדה פשוט מעולה.

בCX-30 מתגאים במערכת GVC plus מערכת לוויסות כוח G הפועל על הרכב בפניות. איך זה עובד? בעת פניה המערכת מפעילה כח בלימה קליל לגלגלים החיצוניים בזמן שההגה סובב לחזרה לאמצע. זה גורם לזווית גלגול רכה יותר ולתחושה חדה ויציבה יותר. אפרופו תחושות, המתלים (קורת פיתול) לא רעים בכלל והתחושה הנוקשה והמוכרת משאר דגמי מאזדה נעלמה בדגם זה, וידעו לספק תחושת ריחוף ולספוג את רוב כבישי ישראל “האיכותיים”. כמו גם בכניסה לשביל עפר, לצורך צילום, המתלים שיככו יפה את הרעידות.

 

9 קמ’/ל’ בנסיעה משולבת, מאזדה CX30 צריכת דלק

 

בסיום מבחן הדרכים, צריכת הדלק עמדה על 9 קמ’/ל’ בנסיעה משולבת. כנראה שזה המחיר בויתור על מנועי טורבו קטנים והצמדות למנועים אטמוספרים “גדולים”.

 

לסיכום

מאזדה, והמאזדה CX-30 מכוונים לעבר מותגים יקרים ממנו, אם כי, המתחרות האמיתיות שלו בישראל הן רכבי פנאי זולים ממנו, כמו קיה XCeed או טויוטה Ch-r. הוא אמנם מאובזר, מדופן ועשיר במערכות בטיחות וכאמור נושף בעורפם של מותגי פרימיום, בעיקר היפנים, אך עדיין עם תג מחיר של 169,990 ₪ לרמת הגימור הנבחנת (2.5L Executive) היקר מהמתחרים שצוינו, חובת ההוכחה עליו ועל אנשי המכירות.

בשוק רווי ברכבי פנאי, ה-CX-30 הוא לא עוד סתם ג’יפון. הוא מתאים לאנשים שרוצים רכב פנאי סמי-פרימיום מעוצב ובטיחותי ומבלי “לקרוע את הכיס” בעוד כמה עשרות אלפים עבור מותג יוקרה, ולהשאר במותג אמין ואהוב כמו מאזדה.

 

מחיר

מאזדה CX-30 (מנוע 2.5 ל’ גרסת Executive) ב-169,990 ₪

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

eight − one =