מאזדה MX5 (מיאטה) החדשה והמחוזקת – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

מכונית רודסטר קטנה עם מנוע אטמוספרי והנעה אחורית, זנב שתמיד שמח, ואופי אולד פאשני שופע. מאזדה MX5, מאזדה מיאטה, חוגגת 30, ומגיעה אלי למבחן דרכים, עם 26 כ"ס יותר, ועם אותה צורה וקווי מתאר יפים ומושכים - אז מה טוב, ומה פחות - מבחן דרכים

לא יכולה להוריד ממך את העיניים

החודש היה חודש מעניין, כשלפתחי הגיעו כמה מכוניות ספורטיביות, פחות פרקטיות ליום יום, אבל ממש ממש מהנות לנהיגה. שתי מכוניות קופה יפהפיות, והשלישית קבריולה – מאזדה MX5, מאזדה מיאטה – מכונית רודסטר ספורטיבית, קלת משקל, עם שני מקומות ישיבה.

ה-MX5 האגדית, זוכה למתיחת פנים, בדיוק בחגיגות 30 שנה מאז יצאה לעולם, מתיחת פנים שעיקרה הוא שיפור נתוני המנוע, שעבר שדרוג, וקיבל יותר כוח – הספק של 183 כ”ס ו-7,000 סל”ד, לעומת 160 כ”ס ו-6,000 סל”ד בדגם הקודם. גם המומנט גבוה יותר (20.9 קג”מ ב-4,000 סל”ד, לעומת 20.4 קג”מ ב- 4,600 סל”ד), והתאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש ירדה בכמעט שנייה – 7.3 שניות לעומת 6.5 שניות בדגם המעודכן.

מתיחת הפנים כוללת גם שינויים ויזואליים ושדרוג הבטיחות של הרכב (עד כמה שמכונית רודסטר יכולה להיות בטוחה) – במיאטה המחודשת הותקנה מערכת עזר בבלימה(Smart City Brake Support), שפועלת עד 80 קמ”ש, כוללת זיהוי הולכי רגל והתרעה וסיוע בבלימה גם בנסיעה לאחור. יש גם מצלמת נסיעה לאחור, ומבחינה ויזואלית, החישוקים הנאים מאד של המאזדה MX5, בקוטר “17 צבועים שחור במקום אפור. זה רק נשמע שולי, אך זה בולט מאד לעין, ומרשים.

אין מקום לסיכה יותר משני נוסעים

רגע, היסטוריה

למאזדה מיאטה ארבעה דורות – הדור הראשון (NA) נמכר בשנים 90′-97′; הדור השני (NB) הוצג בשנת 98′ והחל להימכר בשנת 99′ עד 2004; הדור השלישי (NC) הושק בשנת 2005 בתערוכת המכוניות בז’נבה ויוצר עד 2014, והדור הרביעי (ND) הוצג באפריל 2014 בתערוכת המכוניות בניו יורק, החל להימכר בשנת 2015 וממשיך להתעדכן עד היום.

הייתה ונשארה יפה. מיאטה בדור הרביעי
תא מטען עמוק ומוזר למדי (130 ליטר נפח)

אז במבט ראשון אני חושבת לעצמי, איזו יפה ומגניבה המכונית הזו, קטנה, חצופה, מבטיחה, ועכשיו גם חזקה יותר ומבטיחה. מצד שני, מי צריך את זה עכשיו, מה תיבה ידנית, והתנעה עם קלאץ בפנים, ואיפה הילד ייכנס? מצד שלישי, הרכב הפרטי שלך הוא ידני, אז אולי דיי לאכול את הראש, ותתחילי לנהוג? כן, שיחה שגרתית ביני לבין עצמי.

הגיע הזמן לבחון מה קורה פה בפנים, לפני שפותחים את הגג. יש את מערכת המולטימדיה של מאזדה במרכז, מאזדה קונקט, עם צג מגע שלעתים הגיב ולעתים לא. מערכת שמע BOSE עם תשעה רמקולים איכותיים, עם שני רמקולים בכל אחת ממשענות הראש במושב. השליטה במערכת היא דרך “בקר הפיקוד הרב תכליתי”, או אם תרצו סוג של ג’ויסטיק עגול ליד ידית ההילוכים, סביבה עוד מספר מתגים. וגם על ידי כפתורים על גבי ההגה. יש כניסות USB, AUX, ואפילו MP3, כן, נגן דיסקים שממוקם, בצמוד לתא הכפפות, מאחורי הנהג והנוסע (ביניהם, באיזור גבם). הרכב הזה הוא כל כך משהו אחר, שהעובדה שקיים בו נגן דיסקים, צריכה לחדד עד כמה.

מאזדה לשניים. מאזדה MX5 החדשה
מאזדה מיאטה תא נהג, דשבורד

מילה על מרווח, מקום, מקומות אחסון. המיאטה לא בנויה למשקל יתר, ואני חושבת שהבהירו את זה היטב עם העובדה שאין תאים מיותרים, יש תא כפפות קטן מאחורי הנהג, תא קטן מתחת ליד ימין, שגם שם אפשר אולי לשים מפתחות ומטבעות. תא המטען עמוק מאד, קטן ומוזר בצורתו, אך יש בו יותר מקום אחסון מששיערתי – 130 ליטר נפח.

נקי פה, ויפה למראה, יש מושבי ספורט מעור בצבע אדמדם, “חאמרה”. מושב הנהג לא מתכוון למעלה, אז נותר לי רק לכוון את ההגה מטה, ולקוות לטוב. הגימורים מפלסטיק חלול מעט, אבל הצבע שלהם, שזהה לצבע המרכב, מושך את העין. איכות החומרים סך הכל בסדר ברובה, כאשר איכות ההרכבה סבירה בלבד.

הגיע הזמן לפתוח את הגג הרך. פתיחה בשלוש פעולות: לחיצה על מתג שישחרר את הנעילה, משיכת הגג אחורה, ודחיפה שלו פנימה אל תוך “גוף הרכב”, עד הישמע קליק נעילה. התהליך פשוט, אך עדיין תצטרכו להפעיל מעט כוח. פתיחה ונעילה מכאנית, אולד פאשן, כמו פעם. כל הקטע האולד פאשני של המאזדה MX5 מקבל משמעות עוד יותר גדולה בנהיגה עצמה. הרכב הזה ששוקל קצת יותר מטון מאה ק”ג, מנוע נטול טורבו בנפח 2 ליטר עם 183 כ”ס הנעה אחורית, הגה קטן ומצוין וזנב שמח, שיוצא החוצה, אם לקחתי בטעות את הפנייה ימינה מהר/חזק מדי, את זה אין בהרבה מכוניות, ובכלל אין בקטגוריה שלה.

עוד תמונה אחת ודי

מאזדה MX5 החדשה, מחודשת, משודרגת, מצליחה לשמור על ה-DNA שלה, משפט שנכתב בהרבה קומוניקטים של מכוניות, אבל ב99 אחוז מהמקרים לא מדויק. המכוניות בימינו הולכות ומתקדמות ומאבדות מהזהות הבסיסית שלהן, כי אפשר להיות חשמלי, אוטונומי, מתקדם ולהתכתב עם רכב המירוצים שהמותג שיווק לפני עשרות שנים. ומאזדה איכשהו הצליחה. איך היא הצליחה? היא לא יצרה ייצור כלאיים, הפכה את המיאטה למה שהיא לא. המנוע נותר אטמוספרי, ההנעה – אחורית, ההספק רק עלה, זה מבורך, ועל המיאטה האולד פאשנית הלבישו מערכות בטיחות ומובילאיי.

המיאטה המחודשת מספקת מספיק כוח בכל ששת ההילוכים שלה. הילוכים גמישים, שאפשר למשוך כלפי מעלה בסל”ד ולקבל עוד ועוד כוח, למרבה השמחה. התפעול של ההילוכים יכול להיות לא זורם בהתחלה, אבל כמו כל דבר, מתרגלים. התרגלתי. לדוושת המצמד העמוקה, פחות. כל נושא הרעשים בנסיעה הוא דיי שולי, 95 אחוז מהמבחן הייתי ללא גג, וגם אם הגג, זכיתי, גם אם לא ציפיתי, לתא נהג מספיק שקט, שחוצץ ומפריד מספיק ביני לבין המתרחש בחוץ. מבחינת נוחות הנסיעה, אתם תשמעו היטב את המהמורות בדרך, אך לא תרגישו אותם או תאלצו לספוג אותם בגב ובישבן שלכם, וזה כמובן יתרון ענק.

שמש זה הפילטר הטוב ביותר. מכונית קבריולה
איפה ישב הילד?

כל דריכה על דוושת הגז זיכתה אותי בהרבה כוח, וכל לחיצה חזקה והפניה קלה של ההגה, גם ב”זריקת תחת”. כמה כיף וממכר זה. ההגה הקשה יחסית, הוא בדיוק מה שרציתי להרגיש בנסיעה ברכב רודסטר – שיספק לי ביטחון בנהיגה מהירה, בפניות, בזריקות, שישתף פעולה, והוא עושה זאת היטב.

מאזדה MX5 זו מכונית מאד מהנה לנהיגה, יפה מאד, מושכת מאד, ופרקטית הרבה פחות, שמתאימה לקהל ספציפי מאד. לקהל הביתי, לאוהבי המיאטות, ויש הרבה – ה-MX5 היא המכונית הנמכרת בעולם בסגמנט הזה – עם למעלה ממיליון יחידות שנמכרו מאז הושקה לראשונה.

המיאטה יושבת כמו כפפה ליד על קהל הרווקים, רווקות, בעיקר אלה, עם גרוש וחצי בכיס. אנשים מבוגרים יותר, שידרשו לקום ולהתכופף למיאטה הנמוכה וממנה, לא יחזיקו מעמד לאורך זמן. גם תפעול התיבה, והלחיצה החוזרת ונשנית על דוושת המצמד הארוכה-עמוקה, שאני לוקחת בחשבון שהיא חדשה, וקשיחה יותר, לא נוח לאורך זמן. גם זה שיקול. בנוסף, אם אתם נהגים גדולי מיימדים, לרוחב או לגובה, או שניהם, המיאטה פשוט לא בשבילכם.

מאזדה MX5 (מיאטה) החדשה והמחוזקת – מבחן דרכים

בסופו של יום, המאזדה מיאטה יכולה לשמש כמכונית שנייה, או אף שלישית בבית עם משפחה. מכונית ספורטיבית קטנה וכיפית לסופי שבוע, ופעם ב… לקחת אותה לימי מסלול. היא לא נוחה ליום יום, אין לה מקום לילד, ובתא המטען אפשר להכניס קיטבג, עומד. היא כן מכונית שחייבים לנהוג בה, וקל להתמכר אליה ולתחושות שהיא מספקת: היא גורמת לך להרגיש בשליטה, גורמת לך להרגיש צעיר ונקי מדאגות, גם אם לשעה, היא קטנה וזריזה, ויפה, מה שעושה אותך – מיוחד, ושונה בנוף. זה לא מה שכולנו רוצים?

צריכת דלק: 10 ק”מ לליטר
רמת אבזור בטיחות: 0 מתוך 8
דירוג זיהום אוויר: 8 מתוך 15

מחיר – 249,000 ש”ח

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

thirteen + seventeen =