מאמר אורח: גריטת רכב, איך זה עובד?

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

אצל מי גורטים רכב? מי מאשר לכם גריטה? וכמה זה שווה לכם? הכל על תהליך גריטת רכבים במאמר אורח במלכת הכביש

 

גריטת רכב

 


מאת: טיראן מויאל

אפשרויות הליסינג הרבות והמחירים האטרקטיביים של רכבי יד שנייה בשוק מאפשרים לאנשים רבים להיפטר מכלי הרכב הישנים שברשותם לטובת רכב חדש יותר. מצב זה יוצר “סטוק” של אלפי כבים שהורדו מהכביש מאחר שלנסות לתקן אותם ולהחזירם לכביש לא כלכלי. כך, עומדות להן מכוניות ישנות ללא שימוש. על מנת שלא יזהמו את הסביבה בכך שיעמדו ללא שימוש מחוץ לבית או בחניון, יש צורך לשלוח לגריטה את כלי הרכב האלה. יותר מזה, ישנם כבים לאחר תאונת דרכים שאף הם מורדים מהכביש אחרי שנמצאו אינם תקינים (טוטאל לוס), כך שגם אותם יש צורך לשלוח לגריטה. 



כיום, משרד התחבורה הוציא הוראה, שרכב משנתון מסוים יוכל להישלח לגריטה ובעלי הרכב יוכלו לקבל תשלום סמלי בסך 3000 שקלים עבור הרכב אותו הם מסרו לגריטה. אך כאמור, ישנם הגבלים לתהליך שליחת רכב לגריטה, ורק מכוניות שעומדות בקריטריונים מסוימים יאושרו על ידי משרד התחבורה.


קריטריונים לקבלת אישור לגריטה:

1. רכב פרטי – נוסעים
ברישיון הרכב מופיע סוג הרכב – M1
2. גיל הרכב הינו 20 שנים ומעלה
20 שנים ממועד הייצור, כלומר רכב שמועד ייצורו משנת 1997 ומטה
3. רישיון רכב תקף
4. רישיון רכב שלגביו שולמה אגרת רישוי וכן ביצע מבחן רישוי שנתי (טסט)
5. רכב שלא רשום לגביו עיקול, שעבוד או כל מגבלה אחרת המונעת את ביטולו
6. הרכב נוסע 
על הרכב להגיע בנסיעה לאתר הגריטה

7.רכב שלגביו יש רצף בין שני מבחני הכשירות האחרונים (טסטים) שקדמו לגריטה. כלומר, הוא היה בתוקף לאורך כל התקופה שבין הטסט האחרון לבין הטסט שקדם לו.

מה קורה אם המכונית אינה “עומדת” בקריטריונים?

במידה ואינכם עומדים בקריטריונים לגריטה על ידי משרד התחבורה, אפשר לפנות לחברות פרטיות אשר גם להם רישיון ממשרד התחבורה לבצע פירוק רכב. תהליך הפירוק כולל את הפעולות הבאות:
1. חברת הפירוק גוררת את הרכב למגרש גרוטאות.

2. בעלי המקצוע מפרקים את הרכב, כשאת החלקים התקינים בהם ניתן לבצע שימוש חוזר הם מוכרים לחלקי חילוף למוסכים, ואת יתר החלקים הם מעבירים למחזור חוזר, לדוגמא: את הברזל – למחזור ברזל, את הפלסטיק – למחזור פלסטיק, וכך הלאה לגבי יתר החלקים ברכב. 

חברות לגריטת רכבים או סוחר אשר קונה מכם רכבים לפירוק מעביר אותם על שם החברה שלו, ומשלם תמורתו סכום כסף המוגדר במחירון נקוב של משרד התחבורה. למעשה, באופציה זאת כולם יוצאים נשכרים – אתם מקבלים כסף תמורת הרכב ושומרים על איכות הסביבה בכך שהפסולת הולכת למחזור, ובעלי החברות מרוויחים בכך שהם מוכרים את החלקים התקינים של הרכב לחלקי חילוף ומקבלים תשלום תמורת המכירה.  
חברות אשר עוסקות בכל הקשור לגריטת רכבים, חייבות לעמוד בתקנים מסוימים וכמובן לקבל אישורים ורישיונות מתאימים ממשרד התחבורה על מנת לעסוק בתחום. מהסיבה הזו, חשוב לוודא, טרם מכירת הרכב לגריטה, שאותה חברה אכן עובדת עם רישיונות מתאימים ושהחברה תמסור את פסולת הרכב למחזור. על כן, בקשו לראות את רישיונות העסק טרם מסירת הרכב. חברות אשר עובדות עם רישיונות יוכלו ללוות אתכם לאורך כל התהליך ולספק לכם שירות אישי והוגן בעת המכירה.

כיצד תוכלו למצוא חברות לגריטת רכבים?

ראשית, תוכלו לברר באמצעי פרסום שונים העומדים לרשותכם – כמו מדבקות שמונחות על גבי רכבים ישנים העומדים זמן רב ועליהם יש את פרטי החברה המציעה את שירותים אלו, תוכלו לברר ברשת האינטרנט ולקבל רשימה של חברות לגריטה, ותמיד אפשר לברר עם חברים או לשאול את המוסכניק שלכם שוודאי ימליץ לכם על חברה שכזאת. 


 

follow and like
fb-share-icon0

4 Replies to “מאמר אורח: גריטת רכב, איך זה עובד?”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

2 + eighteen =