מבחן דרכים סיטרואן קקטוס טורבו – השיבוט החזק

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

כתבנו, גבע מאיר, יצא לבחון את המכונית הכי מיוחדת בארסנל של סיטרואן - קקטוס טורבו

מאת: גבע מאיר

סיטרואן קקטוס קיבלה לאחרונה חיזוק שיווקי בתצורת 2 תאומות סיאמיות שהצטרפו לארסנל, האחת גרסת טורבו דיזל בנפח 1.6 ליטרים, והשנייה, אותה לקחתי לטיול בסל”ד גבוה, גרסת טורבו-בנזין מסדרת Pure-Tech.

מדובר במנוע עם 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטרים המוריד לגלגלים הקדמיים 110 כ”ס ב- 5,500 סל”ד ו- 20.7 קג”מ כבר ב- 1,500 סל”ד תודות לטורבו המוצלח. למשקל עצמי של 1020 ק”ג, (950 ק”ג לגירסא האטמוספרית), זה יותר ממספיק.

על העיצוב נאמרו כבר המון מילים, ייקח לנו מבחן שלם ועוד חצי אם נסכם את המחמאות, הביקורות ואת רשימת הפרסים שגרפה הבימבה של סיטרואן. אבל בסופו של יום, כיאה לסיטרואן אמיתית, דעת הקהל לגביה מתחלקת לשניים, או שהיא ממש יפה או שהיא ממש מכוערת, אין באמצע.

הגירסא המוגדשת החדשה של הקקטוס נראית בדיוק אותו דבר, כורסאות מפנקות במיוחד עטופות אריג שנגנב מהספות של סבתא, ידיות הדלתות נגנבו ממחלקת החגורות של ארמאני והמזוודה של ג’יימס בונד בכבודו ובעצמו מוצבת בחלק העליון של הדשבורד מחופשת למגירת כפפות. העיצוב? גברי, חזק, נוכח ונעים, אין כניסה לבנות.

אגב כרית האוויר של הנוסע אם תהיתם, נמצאת בחלק העליון מעל ראשו של הנוסע, למה? צרפתים, זה למה. ואם כבר שיגעון צרפתי, אז המגבים עובדים באופן לא סימטרי וכוללים מתזים אינטגרליים, כמו באוטובוס, מגניב.

תא המטען נדיב למדי ומציע 348 ליטרים ועם קיפול המושב האחורי מציעה הקקטוס 1,170 ליטרים של נפח הטענה. כך שאפשר לבנות עליה לטיולים ארוכים, חבל שאין בתא המטען מתקני עיגון, למה ליפול בדברים הקטנים?

אני מניע חרישית, התגעגעתי לקקטוס המיוחדת, עבר קצת זמן מאז נסיעת המבחן על הדור הקודם והאטמוספרי. לחיצה קלה על דוושת ההאצה תוך שחרור הדוושה השלישית והאהובה מגלגלת אותי החוצה מחניון לובינסקי החדש בשורק.

לחיצה עמוקה יותר מעירה מופע אור-קולי של מערכות הבקרה והבטיחות, הסיטרואן מעירה לי בגסות צרפתית משהו להירגע, ומהר. קצת פינס על הדוושות והקקטוס טסה קדימה.

אחרי השהיית טורבו קלה קיבלתי בעיטה מברוס לי ועפתי קדימה. תשע שניות אח”כ אני ב- 100 קמ”ש לצלילי מנוע רועש ושמח. אני דקה אחת ברכב והתאהבתי במנוע, סיטרואן קקטוס הייתה צריכה את זריקת האדרנלין הזו, הדריכות, הגמישות והזמינות של הכוח המתפרץ ממנה.

גרסת הטורבו החדשה מעבירה חווית נהיגה שונה לחלוטין ממה שזכרתי, כבר לא רק פוזה של האוטו הכי מיוחד על הכביש, סיטרואן קקטוס קיבלה נעלי ריצה וזריקת אדרנלין המגישים חבילת ביצועים לא רעה בכלל.

הכביש המהיר קורא לי לנסות את המנוע החדש, לבדוק מאיזה חומר הוא קורץ, לחיצה עמוקה, שריקת טורבו חרישית ואני מדלג קדימה בין המכוניות, גמישות נפלאה למנוע הזה המון כוח ותמיד זמין.

המתלים עובדים קשה, מתלי מקפרסון מסורתיים מלפנים, בכיול רך למדי, וקורת פיתול מאחור עם זרועות קישור, לא חדש לסיטרואן שבולעת את רוב המהמורות בשקט אופייני, קופצניות המרכב מורגשת בשיבושים גדולים יותר במהירות גבוהה. המשקל הנמוך נותן אותותיו בהתמודדות עם רוחות צד, אך היציבות נשמרת לאורך כל הנסיעה גם כשזרקתי אותה לפניות קשות.

זמן הפקקים, המצמד עובד קשה, כך גם רגלי השמאלית, רגע של הברקה ומצאתי דרך לא סלולה, מבט חטוף במראות ואני כבר בין השלוליות, הקקטוס מדלגת בחינניות, לא קשה לה ואפילו מרגישה בבית, המתלים בולעים את תנאי הכביש המשובש והכורסאות מנתקות אותי מחבטות לא רצויות, נוח לי וכיף לי, קרוסאובר חינני, מיוחד, ועוד בצבע צהוב.

שעות הערב, גמעתי קרוב ל- 500 והמדיד הדיגיטלי נשאר קצת מתחת לחצי, חסכונית החברה החדשה שלי, סשן נהיגה אינטנסיבית דורך את הקקטוס ומטלטל אותה מצד לצד, היא לא נכנעת בקלות והאחיזה מרשימה, זו לא מטרתה, מופע אור-קולי נוסף צועק עליי בצרפתית, אני מבין את הרמז וחוזר לתנוחת הרוגע והשיוט הסיטרואני. היה לי יום כיף.

  • ל-3 הגרסאות – מנוע מסדרת Pure-Tech עם 3 צילינדרים, הזרקה ישירה:הראשון והמוכר, האטמוספרי, שמפיק 82 כ”ס ו- 12 קג”מ.
  • השני בעל מגדש הטורבו, אותו בחנו, מפיק 110 כ”ס זריזים וערניים ומומנט מכובד של 20.9 קילוגרם למטר.
  • והגירסא השלישית והחזקה בטריו המגיעה עם טורבו עוצמתי, מפיקה 130 כ”ס ו- 23.5 קג”מ אותה אפשר למצוא בדגמים המשפחתיים הגדולים יותר של קונצרן PSA.

אז כמה שתתה הקקטוס טורבו? לא הרבה, בממוצע, תוצאה טובה לכל הדעות.

כך שהקקטוס המוגדשת הוכיחה את הפן החסכוני שלה, בנוסף היא גם קצת מוגבהת כך שאפשר לטייל איתה בשבילי ארץ ישראל הלבנים עם קצת גז, ישבן קצת משוחרר והמון אבק בכדי להרגיש קן בלוק לכמה רגעים.

קקטוס ידני 1,199 סמ”ק עם 82 כ”ס 88,900 ש”ח
קקטוס ידני 1,199 סמ”ק עם 110 כ”ס 96,900 ש”ח
קקטוס ידני 1,560 סמ”ק דיזל 1.6 עם 100 כ”ס 103,900 ש”ח

סיכום

מה פחות טוב?

תפעול תיבת ההילוכים. תפעול מעט איטי שמפחית מהביצועים ה”ספורטיביים” של הרכב. 


המחירון, לפני אגרות מדינת ישראל, עומד על 96,900 ₪ לגרסת ה- 110 כ”ס הנבחנת, ומציב את הקקטוס גבוה בטבלת הכדאיות הכלכלית, אך כמו לכל דבר טוב, גם כאן ישנן פשרות.

בידוד הרעשים ברכב לוקה בחסר, יש חלונות חשמליים שיש ללחוץ על המתג שלהם לחיצה ארוכה עד שירדו, איכות החומרים בתא הנוסעים פלסטיקי. והטאבלט, שקיבל שליטה כמעט מלאה על תפעול אביזרי הנוחות, איטי.

על הכול סלחנו, כי היא באמת מהנה לנהיגה, היא זריזה שובבה ומסובבת ראשים. הקקטוס החדשה נשארת סיטרואן אמיתית, עם המון אופי סיטרואני על שלל מרכיביו.

סיטרואן קקטוס היא לא בדיוק מכונית לנהג הספורטיבי. מערכת האינפורמציה לנהג למשל, מגיעה ללא מד סל”ד ומד חום מנוע, שעונים קריטיים לחובבי נהיגה שבינינו.

היא שומרת על עצמה טוב טוב, ומנתקת סל”ד די מהר למניעת שחיקות מנוע וטורבו מיותרות, והאפשרות לניתוק מערכת בקרת היציבות מוגבלת מהירות. סיטרואן קקטוס יודעת מה היא צריכה.

לטובתה אומר שהקקטוס המוגדשת תהיה מצוינת לנהג המתחיל, היא חזקה מאוד, חסכונית ובטוחה מאוד, הקקטוס תשמור עליך יותר מאשר שאתה עליה. עם שלל מערכות בטיחות.

היא תדע לבלום ולהשאיר אותך על הכביש יותר טוב ממך. חסרה מערכת בטיחות אקטיבית של בלימה אוטונומית, וחבל, כי רשימת האבזור נדיבה למדי עם מערכת בקרת שיוט ומגביל מהירות אלקטרוני, מחשב דרך תאורת פנייה, כניסת AUX ו- USB ושקע V12.

ברשימת האבזור הבטיחותי ישנה את מערכת ה- TPMS, מערכת ניטור לחץ האוויר בצמיגים, 6 כריות אוויר וחגורות קדמיות פירוטכניות עם קדם מותחן.

אז למי היא מיועדת הקקטוס טורבו?

לי. ולכל מי שמחפש פתרון תחבורתי מחוץ לקופסא, מכונית שנייה מעולה לנסיעה יומיומית, היא זריזה וחזקה הרבה יותר מהגירסא האטמוספרית, חזקה וגם חסכונית. כחבילה מושלמת, כסף לערך, גרסת הטורבו מגיעה בדיוק למשבצת הנכונה. שאפו לצרפתים.

מחיר סיטרואן קקטוס ידני, הדגם הנבחן: 96,900 ש”ח.

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

eleven − 9 =