מה זה קוטש לעזאזל? רכב חשמלי מושגים שצריכים לדעת!

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

מה זה קוט"ש רכב חשמלי
מה זה קוט”ש? מושגים מעולם הרכב החשמלי

מה זה קוט”ש, הספק טעינה, שקע תלת פאזי? מושגים מעולם הרכב החשמלי שצריכים לדעת – מאמר אורח

 

כניסתם של הרכבים החשמליים לתנועה השוטפת בכבישי ישראל, החלה כזרזיף דקיק שהולך ומתעבה ככל שעובר הזמן. מהפכת הרכב החשמלי נובעת משילוב של יתרונות טכנולוגיים, כלכליים, סביבתיים ומושפעת מהתפתחויות בתחום הרגולציה. הרכב החשמלי הולך ונטמע כחלק מהרגלי הנהיגה של הנהג הישראלי הממוצע, כאשר זירת הרכבים בישראל, נכבשת על ידי שחקן חדש, חסכוני ועוצמתי. בדיוק בגלל זה כדי שתתחילו להכיר את מושגי הבסיס של עולם הרכב החשמלי.

מהו טווח חשמלי?

טווח חשמלי הוא מידת המרחק אותו רכב חשמלי מסוגל לנסוע, לאחר טעינה בודדת, כאשר הסוללה טעונה במלואה. יצרניות הרכבים מפרסמות את טווחי הנסיעה של כל רכב, בהתבסס על תקינה אירופאית או אמריקאית, הנחקרת במעבדות לחישוב טווח תנועה. במעבדות אלה ישנם גופי תקינה המבצעים סימולציות של מצבי נסיעה שונים, בתנאים עירוניים, בינעירוניים וכדומה. במקרים מסוימים, טווח התנועה בפועל, עלול להיות קטן, מהמפורסם על ידי יצרניות הרכב, בהשפעת גורמים סביבתיים ואישיים שונים כמו: תנאי הדרך, מזג האוויר או צורת הנהיגה.

קיבולת סוללה

קיבולת סוללה, זו ההגדרה המדויקת לכמות האנרגיה הצבורה בתוך הסוללה. קיבולת מקסימלית של סוללה חדשה, פוחתת עם הזמן והשימוש ברכב. כאשר טווח הנסיעה יורד, משמע, כי קיבולת הסוללה ירדה, וזהו תהליך טבעי המתרחש במהלך ימי הסוללה. כדי לחשב קיבולת סוללה, יש להכפיל את זמן הטעינה בקצב הטעינה. קיבולת סוללה נמדדת באמצעות יחידות של אמפר. הסימון הנפוץ הינו: AH, כקיצור של צמד המילים: אמפר ושעה.

קילוואט-שעה (קוט”ש)

מושג זה מתאר את כמות האנרגיה או את נפח הסוללה המסוגלים לשאת כמות מסוימת של חשמל. לדוגמה: אם ניקח סוללה של 100 קוט”ש, יכולת נשיאת החשמל שלה, מספיקה לייצור הספק של 100 קילוואט למשך שעה אחת.

הספק טעינה

הספק טעינה הוא המדד לעוצמת הטעינה של עמדת טעינה לרכב חשמלי. ככל שההספק החשמלי של העמדה יהיה גבוה יותר, כך ייטען הרכב במהירות רבה יותר. הספק חשמלי של עמדה מסומן בקילוואט או בKW. הספק טעינה תלוי בשני גורמים: בעמדת הטעינה ובסוג הרכב (האם הוא תומך בטעינה מהירה, או לא).

סוגי חיבורי טעינה

הרכבים החשמליים הנטענים, מתחלקים ל- 2 סוגי חיבורים שונים: חיבור Type 1, וחיבור Type 2. ישנם הבדלים שונים בין החיבורים המתבטאים, הן בצורת החיבור, והן בארצות הייצור של המכוניות, כאשר רכבים שיוצרו בארצות הברית או במזרח הרחוק, יכילו לרוב חיבור מסוג Type 1 ואילו רכבים אירופאים יהיו בעלי חיבור מסוג Type 2. יש לדעת כי עמדות ציבוריות לטעינת רכבים חשמליים, תומכות בשני החיבורים, לעומת עמדות טעינה ביתיות, התומכות לרוב בסוג אחד בלבד. ניתן לרכוש מתאמים לעמדות הטעינה, כדי להפוך אותן לשימושיות עבור כל סוגי הרכבים החשמליים.

ממיר (onboard charger) של הרכב

עמדות הטעינה הביתיות מספקות חשמל מסוג זרם חילופין. אולם כל סוללה, גם זו המשמשת רכב חשמלי, נטענת דווקא על ידי זרם ישיר המכונה: DC – Direct Current. כדי שהבטריות ברכב תיטענה כהלכה, יש להמיר את זרם החילופין בזרם ישיר באמצעות ממיר לרכב, או בשמו המוכר: onboard charging, כדי לבצע התאמה של סוג הזרם לצרכי הסוללה.

עמדת טעינה תלת פאזי / חד פאזי

מערכת החשמל ברוב הבתים, הינה חד פאזית, ומתאימה לעמדות הטענה רגילות מסוג AC, אולם מערכת תלת פאזית מסוגלת להעביר כמות אנרגיה המשלשת את כמות האנרגיה של המערכת החד פאזית, עם כמות מוליכים פי 1.5 בלבד. לכן, משתמשי רכב חשמלי רבים, מעדיפים את השימוש בעמדת טעינה תלת פאזית מהירה יותר.

איך תדעו שרכב חשמלי אכן חסכוני בחשמל?

כדי לבדוק פרט זה, יש לבדוק את עלות הטעינה החשמלית של סוללה מלאה ברכב מדגם ספציפי, תוך התייחסות לטווח הנסיעה של הרכב, לאחר השוואה עם רכבים חשמליים נוספים, תוכלו לדעת האם המכונית אכן חסכונית בצריכת חשמל.

רכב חשמלי – כל מה שחשוב לדעת

מונחים אלו, הם חלק משפת הבייסיק בעולם המשתמשים ברכב החשמלי. כעת, כאשר תרצו לרכוש רכב מסוג זה, או להיות מצויים בשיח המקומי, עולם המושגים כבר לא יהיה לכם זר.

 

המאמר נכתב באדיבות EV Energy

 

מאמרים נוספים בנושא רכב חשמלי: 

כל מה שרציתם לדעת על טעינת רכב חשמלי והתביישתם לשאול!

שמירת ערך מכוניות היברידיות וחשמליות בשוק המשומשות – סקירה

העתיד בתחבורה האישית: 3 מכוניות חשמליות זעירות (קוואדרוסייקל)
מכוניות חשמליות יד 2 עם קילומטראז נמוך עד 100,000 שקלים

מכונית חשמלית שומרת מחירון? מחירי מכוניות חשמליות בשוק היד שנייה
מכוניות חשמליות 100% יד שנייה עם ק”מ נמוך עד 65,000 ש”ח

 

 

 
follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “מה זה קוטש לעזאזל? רכב חשמלי מושגים שצריכים לדעת!”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

four + nineteen =