מובילאיי מערכת בטיחות מתקדמת לרכב יד שנייה – סקירה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

מובילאיי
סקירה מערכת בטיחות מובילאיי
צילום: יוסי גוזלן

 

מאת: ענת דניאל


שמירת מרחק מהרכב שמלפנים הוא הא’-ב’ בלימודי התאוריה. זה חוק חשוב, כמו גם שמירה על הנתיב שלך, ומתן זכות קדימה להולכי רגל או כלי רכב בצומת. כל אחד ואחת מאיתנו היה שם בכיתה ושינן חוקים ותקנות בתיאוריה, אבל איפשהו אחרי קבלת רישיון הנהיגה המיוחל משהו הולך לאיבוד. אתה מתחיל ללמוד את הנהיגה ב”שטח”, ב”בית ספר של החיים”, סליחה על הקלישאות. אחרי זמן קצר המרפקים שלך מתחדדים, אתה לומד להיאבק בכביש ולשרוד בין נהגים מיומנים יותר ופחות, נהגים שלא סופרים אותך ומייבשים אותך בנתיב בלי יכולת לפנות, או נוהגים איתך בחוסר סבלנות, ושוכח קצת מה חשוב – לציית לחוקים.
לא “לציית” במשמעות שלילית ואוטומטית כמו רובוט בכביש, אלא להפעיל שיקול דעת, וליישם מה שלמדת בתיאוריה כדי לשמור על החיים שלך – 
שמירה על שדה ראיה מקיף והארכת זמן תגובה ובלימה במקרה הצורך.

זמן תגובה ממוצע הוא כ-3/4 שנייה עד שנייה. תלוי בנהג, ברכב, במזג האוויר וכו’. וזה לא כולל את זמן הבלימה שגם תלוי במשתנים רבים. לדוגמא: אם תנהגו ב-50 קמ”ש ותבחינו במכונית לפניכם ותרצו לבלום, עד שתבינו ותעכלו את הסיטואציה יחלפו 13.8 מטרים, ומרגע הבלימה עד עצירה מוחלטת יחלפו עוד 14 מטרים – כמעט 28 מטר כדי למנוע תאונה. וככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר כך מרחק התגובה והבלימה יהיה גדול יותר. שנייה אחת של חוסר שימת לב לדרך מביאה לנתון לא סימפטי – 40 אחוזים מכלל תאונות הדרכים מתרחשות בגלל אי שמירת מרחק.



אילו רק הייתה טכנולוגיה שיכלה לעזור


יש כזו, כבר יותר מעשור, ולא צריך לרכוש רכב יקר או מתקדם כדי להתקין את הטכנולוגיה הזו ברכב שלך.
קוראים לה מובילאיי – מערכת בטיחות ישראלית 
שנולדה פה בארץ ומשווקת החוצה לעולם בהצלחה. 

מדינת ישראל פרסמה דוח חשוב בו נמצא כי מערכת מובילאיי מסייעת במניעת תאונות בכ-45%. מסיוע בשמירת מרחק ממכונית והולכי רגל, ועד שמירה על נתיב, נתון שלא ניתן להתעלם ממנו. בעקבות כך, הוחלט, בשיתוף עם רשות המיסים, להתקין את המערכת ברוב כלי הרכב החדשים שעולים על כבישי הארץ, בשל האינטרס הברור של היבואנים ומדינת ישראל לצמצם את תאונות הדרכים.
ולא רק במכוניות חדשות – כל נהג פרטי עם כל סוג רכב (גם אלה עם מד מהירות אנלוגי), שרוצה להתקין מובילאיי במכוניתו, יכול לרכוש אותה. צרו קשר עם נציגי החברה ובדקו האם ישנו מבצע או הנחה. אלה מתעדכנים מעת לעת.


 

 

רשמים מחוויית הנהיגה שלי עם מערכת מובילאיי

קיבלתי לידי רכב מבחן מסוג שברולט מאליבו (רכב מנהלים), בו מותקנת המערכת, ויחד בילינו 3 ימי נהיגה.
אני מכירה את המערכת מרכבי מבחן קודמים, בתקופת חיים קצת אחרת, כרווקה וקצת (הרבה) יותר פרועה.
המשמעות של כל מבחן דרכים בשבילי היה לקחת את המכונית לגבול (שלי), עם אפס הפרעות והסחות דעת, והמובילאיי הייתה מבחינתי אבזור מיותר. בגדול, השתדלתי לא להתייחס אליה.
לא עבר הרבה זמן, אבל כעת אני איני רווקה ואיני נמצאת לבד ברכב. אני נושאת עובר של קילו וחצי בבטן ויחד איתו טון של אחריות. עם האחריות בא ההיגיון, ועם ההיגיון המסקנה, שמערכת בטיחות כזו הינה דבר חשוב ורצוי.




 

למי שדואג מצפצופים מרובים, התרעות המערכת לא מפריעות כי הן אינן נשמעות לעתים קרובות, אלא אם הנהיגה שלך ממש ממש חסרת מנוחה או את/ה מתעסק/ת בנייד ומתנדנד בין נתיבים. אם התרעת שמירת מרחק מהרכב שלפנים נשמעת, היא תשמע פעם אחת ועל הצג יופיע זמן המרחק מהרכב בצבע אדום – זה מאותת לך על מרחק קטן מדי מהרכב שלפניך ולכן כדאי לשמור על מרחק גדול יותר. אם התרעת שמירה על נתיב מופעלת, תשמעו מספר צלילים קצרים ברצף. הופתעתי שתוך זמן קצר צלילי המערכת נשמעו “טבעיים”, כחלק ממהלך הנהיגה, ולא הפריעו או גרמו לי לרצות להנמיך אותם.





תפעול המערכת 
מערכת מובילאיי מורכבת משני חלקים: מצלמה חכמה שמוצמדת מאחורי המראה המרכזית בתוך הרכב, ממנה בוקעים הצלילים, ובצד שמאל מותקן צג עגול קטן המציג בצורה ויזואלית את ההתרעות השונות. על גבי הצג 3 לחצנים בלבד, איתם ניתן לשלוט בעוצמת הצלילים, הבהירות, וקביעת מרחקי ההתרעות. כאשר רצוי להגדיר את מרחק ההתרעות על פי התקנות. כדאי לצפות בסרטון ההדרכה כדי להבין כיצד המערכת פועלת ואיך לשלוט בהגדרות.



השוואת מערכות ומחירון לכלי רכב שאינם חדשים

*עוד מספר חודשים תשווק מערכת חדשה – סדרה 6, שתזהה תמרורי מהירות ותתריע לנהג מה המהירות המתאימה בכבישים השונים.


למי מתאימה המערכת

מערכות בטיחות כמו זו לא מתאימה לכל נהג. אם אתה נהג חדש בן 18 רצוי שתהיה לך כזו מערכת ברכב, אבל בינינו, אתה צעיר, פוחז, ההורים קנו לך רכב קטן וזריז, והדבר האחרון שאתה רוצה זה “מורה נהיגה” איתך ברכב שאומר לך “הופ הופ לאן אתה רץ”, או שם לך ברקס כשאתה צמוד מדי לרכב מלפנים. אם אתה נהג מיומן עם ותק של שנים “על הכביש”, ואומר לעצמך “איך המערכת הזו בדיוק יכולה לעזור לי”? דע שיש לך רק מה להרוויח (כולל הנחת מס). אז אם אתה בדרך לרכב חדש, אל תשכח לבקש מנציג המכירות בסוכנות להוסיף בין שלל האבזור הקוסמטי גם מערכת בטיחות מובילאיי, בחינם או בעלות של 300-700 שקלים, עליהם תוכל להזדכות לאחר מכן מול רשות המיסים. 


מובילאיי זו מערכת שמחנכת אותך מחדש, נהג ותיק כחדש. מערכת שמשאירה אותך בפוקוס בנהיגה, בזמן עייפות בסוף יום עבודה, היסח דעת, נראות לקויה, חוסר ניסיון בכביש, ושלל גורמים מסכני חיים שמערכת בטיחות יכולה להציל אותך מהם.   



רוצים לעקוב מקרוב אחר מלכת הכביש?
הצטרפו אלי לפייסבוק
או לאינסטגרם

 

follow and like
fb-share-icon0

9 Replies to “מובילאיי מערכת בטיחות מתקדמת לרכב יד שנייה – סקירה”

  1. התקנה ישראלית מקומית טיפוסית, ב 3 רכבים בחברה יש אין ספור קרקושי פלסטיק ותקלות חשמליות בגלל התקנות גרועות של המערכות הנ"ל…מזל שזה בליסינג

  2. יש לי כזו מערכת ברכב ליסינג, שוקל להתקין אותה גם ברכב הפרטי.
    הצפצופים לא מפריעים

  3. מערכת חשובה מאוד. קיבלתי אותה יחד עם הסוזוקי אלטו החדשה שלי (גיר ידני, בטח שידני….).
    עם ותק של מעל 25 שנה עם הכביש חשבתי שהמערכת הזו היא בבחינת לא יועיל לא יזיק. אך לאחר כחודש וחצי איתה אני בטוח כי אתקין אותה בכל רכב שיהיה לי. בעולמנו יד כל כך הרבה הסחות דעת גם אם מנסים להתעלם מהן שחשוב שיהיה מישהו שישגיח.
    אה, וענת, המערכת חשובה לא פחות לחבר'ה בני 18 שקיבלו רשיון. היא תשמור עליהם ותטמיע בהם הרגלי נהיגה נכונים בלי לשלם למורה.

  4. אני זוכר שבדגמים הישנים (לפני שנתיים שלוש) היו מלא התרעות שווא,
    נניח לי יצא לנסוע בכביש של קיבוץ שבו היה עדיף לנסוע במרכז הכביש ולא ב"נתיב" – חצי נתיב, כזה של פעם.
    והמובילאיי לא הפסיק לצפצף.
    אז יש לי כמה שאלות:
    1. האם כמות ההתראות שווא ירדה משמעותית? כלומר האם הוא מצפצף באמת רק בשעת סכנה ?
    2. האם יש דרך לבטל את הצפצוף באופן זמני? (נניח יש כביש ישן שאני מעדיף שהמובילאיי לא יפריע לריכוז שלי בנהיגה)

  5. היי, לא ידוע לי על שינוי שעשו במערכת במהלך השנים. אני מניחה שהוא זיהה את חצי הנתיב כגלישה או סטייה מנתיב. סטייה מנתיב באמת מובילה לשרשרת צפצופים, כשקרבה לרכב מלפניך תביא לצפצוף אחד בלבד. אתה יכול לשלוט במערכת ב2 דרכים: להנמיך את עוצמת השמע ולקבוע שהתראות מרחק מרכב יפעלו רק כשהמרחק בינך לרכב מלפניך קטן מאד.

    ענת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

2 + 9 =