מחקר ישראלי יבדוק חווית נסיעה ברכב אוטונומי לנשים בגילאי 60+

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

חווית נסיעה רכב אוטונומי
מחקר ישראלי של אוניברסיטת אריאל בשומרון יבדוק חווית נסיעה ברכב אוטונומי של נשים בנות 60+

מחקר ישראלי של אוניברסיטת אריאל בשומרון יבדוק חווית נסיעה ברכב אוטונומי של נשים בנות 60+

 

נתחיל מהסוף: הטכנולוגיה של רכב אוטונומי, יכולה לאפשר ניידות לאנשים שעם העלייה בגיל, מפחיתים או נמנעים מנהיגה, מסביר ד”ר אורן מוזיקנט חוקר בצוות המחקר במעבדת המחקר (Mobile-Lab) במרכז לרכב אוטונומי באוניברסיטת אריאל.

אך האם חווית הנסיעה ברכב אוטונומי תהיה נוחה ונעימה מספיק כך שהאוכלוסייה המבוגרת תרצה להשתמש בה? זו השאלה שאותה חקר צוות המחקר*”.

בחודש הקרוב יחל ניסוי, שמטרתו לבחון את חווית הנסיעה ברכב אוטונומי בדגש על נשים בגילאי 60+, שרבות מהן מפסיקות לנהוג ברכב פרטי ובשל כך ניידותן נפגעת. הניסוי יתקיים ב-21 וב-28 לדצמבר וב-4 לינואר, במרכז הניסויים של חברת נתיבי איילון באשדוד. בניסוי ישתתפו נשים מכל הארץ בגילאי 60-75 ויחוו נסיעה ברכב אוטונומי.

אחד האתגרים בניסוי הוא לדמות נסיעה של רכב אוטונומי בדרגה 5, המסוגל להתמודד עם מגוון תרחישים למשל עבודות בכביש, ונסיעה במסלול מתפתל (סלאלום). רכבים מסוג זה נמצאים בפיתוח, אולם בשלב זה לא בטוח, שיוכלו להתמודד עם האתגר המורכב של נהיגה בכל מקום ובכל תנאי (למשל נסיעה באזור עבודות בכביש).

עד שהרכב האוטונומי ידע להתמודד עם מכשולים כאלו, באוניברסיטת אריאל בוחנים אפשרות של הפעלת הרכבים מרחוק על ידי מפעילים אנושיים. ממש כמו ש”הקוסם מארץ עוץ”, הפעיל את הבובות באולם הקסמים שלו בעזרת חוטים. בניסוי הקרוב מפעילים אנושיים ידמו את הנסיעה ברכב הניסוי באמצעות שליטה ברכב הניסוי מרחוק. הטכנולוגיה של חברת DriveU תאפשר ל”קוסמים” היושבים בחדר בקרה, לצפות במתרחש באמצעות מידע המועבר ממצלמות המותקנות ברכב הניסוי ומועבר דרך רשת התקשורת הסלולרית. הנחיות הניהוג שלהם יועברו חזרה לרכב הניסוי. צוות המחקר יבדוק הן את חוויית ההפעלה של ה”קוסמים” והן את חווית הנוסעות ברכב באמצעות ניתור המדדים הפיזיולוגים ומילוי שאלונים.

“למעבר לרכב אוטונומי תועלת רבה, אך הטכנולוגיה עוד לא בשלה, מוסיף פרופ’ שרגא שובל דקן הפקולטה להנדסה, אחד הפתרונות, שיאפשרו כבר בשנים הקרובות, ליהנות מהתועלות החברתיות של השימוש ברכב אוטונומי, הוא הפעלה מרחוק באמצעות נהג/ת אנושי/ת, במקרים בהם המערכת האוטונומית נתקלת במצב מאתגר. לשם כך אנחנו בוחנים יישומי שליטה מרחוק בקרב אוכלוסיות שונות”.

*צוות המחקר:

פרופ’ שרגא שובל, פרופ’ אבירה רייזר, ד”ר אורן מוזיקנט, תהילה הירש, עומר שחק, רועי לביא, מיכל שטיין,מיכל שישא, שירז ישעיהו, אלון וייספלד, וכן עוזרי מחקר נוספים.

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

1 × 2 =