מי נוהג יותר טוב, גברים או נשים?

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

מלחמת המינים: מי נוהג טוב יותר, נשים או גברים? סטטיסטיקה מול סטיגמות

מי נוהג יותר טוב, גברים או נשים?

זה לא יום האישה הבינלאומי, במרץ הקרוב, שגרם לי לשבת ולחטט בשאלה הזו, אלא החיים עצמם, היום יום שלי בכבישים – אם אני לבד ברכב, או אם אני עם בן זוגי, שיושב מימיני. מי נוהג טוב יותר, נשים או גברים?

2017 הביאה איתה בשורה טובה, כמו גם שנות ה-2000 בכלל. אחוז הנשים הנוהגות עולה, ולפחות בזה אנחנו קרובים מאד לשיווין – כמעט 45% אחוז נשים נוהגות. כך, על אף עשרות שנים של אפלייה מגדרית בשוק העבודה, בכבישים, ובזכויות בכלל, נשים הדביקו את הפער, ולקחו את ההגה לידיים. אז מה הבעיה, איך הגענו לסטיגמה הזו שנשים “לא יודעות לנהוג”?

התמצאות – אני לא רוצה לדבר בשם אף אחת, אבל יכול להיות שחוש ההתמצאות אצל נשים פחות חד, אצל חלק לפחות (גם אצל אחוז מסוים של גברים, אגב). ה”שריר” הזה יותר חזק אצל גברים, אך הוא הופך להיות פחות ופחות רלוונטי, כשכולנו מחוברים ל-GPS, ותוכנות ניווט כמו ווייז ומפות דלוקות אצלנו ברכב ומראות לנו את הדרך בדיוק. התחלנו עם תיקו לנשים וגברים.

אישה מחנה רכב - סטיגמות מול מציאות

חניות – בואו נדבר על זה –  חניות, מלאכת חניית הרכב. יכול להיות מאד שגם בזה יש לגברים יתרון – הם מדוייקים יותר, חלקם, או רובם. זה לא משנה… האם עצם העבודה שגברים חונים טוב יותר את הרכב, מעידה משהו על איכות וטיב הנהיגה שלהם בכביש? לא. אלה שתי פעולות נפרדות לחלוטין.

ביטחון עצמי – בהמשך ישיר לנושא ההתמצאות בדרך (יש ווייז), ומיומנות חניית רכב (שלא מעידה על טיב הנהיגה), יש את נושא הביטחון העצמי – גברים עושים רושם שהם יותר מבינים בנהיגה, ומיומנים יותר, למה? ככה. למה יש עדיין מדינות בהן אסור לנשים לנהוג בכלל?

נהג ונהגת חייבים שיהיה להם ביטחון בנהיגה שלהם, כי מחוסר ביטחון נובעות שגיאות. אם כל בן אדם שני (משפחה, חברים, בני זוג, עוברי אורח), מערער לך את הביטחון בנהיגה שלך, הרי שאתה תנהג פחות טוב.

לדוגמא:
אם ההורים שלך יגידו לך “אנחנו ניקח אותך” במקום לתת לך לנהוג לבד. “מסוכן לנהוג עכשיו, כי חשוך, כי עמוס, כי… ” במקום לתת לך לנהוג ולהתנסות בנהיגה הזו לבד.

אם בן או בת הזוג יעירו לך על הנהיגה שלך ויערערו אותך, במקום לנסוך בך ביטחון בנהיגה.
אם כל הרשתות החברתיות ימלאו לך את הראש ב”ממים” עם סטיגמות על נשים שלא יודעות לנהוג, או לא יודעות לחנות. ההשפעה של כל זה ברורה – מה שאומרים עלינו ואיך ש”תופסים” אותנו, ישפיע על ההתנהגות שלנו. 

נשים מעורבות רק ברבע מתאונות דרכים

מי נוהג טוב יותר – סטטיסטיקה

גברים לוקחים יותר סיכונים בנהיגה – מחקרים מראים שגברים בכללותם נוהגים באופן פחות זהיר מאשר נשים; כמו נהיגה במהירויות גבוהות יותר, נצמדים יותר למכוניות אחרות, חלקם מעיזים לא לחגור חגורות בטיחות, ואחוז גבוה יותר מנשים נוהגים גם בשיכרות. ב-2016 פורסמו עוד נתונים מעניינים על הרגלי נהיגה בקרב נשים וגברים:

• יותר גברים ׁ(28.4%) הודו שהם עוברים באדום מאשר נשים (17.8%).
• גברים (90%) מדברים בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה יותר מאשר נשים (82%).
• נשים תופסות את השיחה בטלפון הסלולארי (עם או בלי דיבורית) כמסוכנת יותר מאשר גברים.
• שיעור הגברים המדווחים כי “ניקרו” במהלך נהיגה גבוה ב – 9% משיעור הנשים שדיווחו על כך.

שחור על לבן, הסטטיסטיקות מראות שנשים מעורבות ב25% מסך כל תאונות הדרכים, ורק ב-10% מתאונות הדרכים הקטלניות.

האם יכול להיות שאנחנו מבלבלים ומפרשים “משנה זהירות” בנהיגה כנהיגה לא טובה? הנה נקודה למחשבה.

follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “מי נוהג יותר טוב, גברים או נשים?”

  1. השאלה כמה מתוך הנהגים הן נשים
    זאת אומרת שאם יש 70 אחוז גברים על הכביש. מצב הנשים לא אייאייאיי

  2. נשים נהגות טובות יותר.אין בכלל ויכוח,ואומר את זה נהג ותיק….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

sixteen − three =