מערכת בטיחות לרכב AWACS RD-140 (איווקס) – סקירה וחוות דעת

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

סקירה של מערכת בטיחות לרכב מדגם AWACS RD-140

מערכת בטיחות לרכב AWACS RD-140 (איווקס) – סקירה וחוות דעת

ארבע בבוקר, מרכז הארץ, עוד שעה ומשהו יעלה השחר, ועד אז, כנראה שהשילוב של סוף השבוע, השעה והחושך, גורם לכבישים להיות ריקים כמעט כמו ביום כיפור. אני משייט  בהנאה רבה בכביש, במהירות תלת ספרתית, ברכב עם מנוע V6, המספק 255 כ״ס. דינאמי הוא לא, זה רכב כבד, טנק. דוושת המצערת דבוקה לרצפה, הנא(ע)ה אחורית, אפס מערכות בטיחות מתקדמות, כיאה לכלי רכב מתחילת שנות ה-2000.

אני מהרהר לעצמי… טעות אחת קטנה, והרכב הזה לא יחזיר אותי למסלול, לא יתקן. כמעט 2 טון של הטוב ביותר שהיה לארצות הברית של אמריקה להציע, לפני שמערכות הבטיחות המתקדמות החלו לסרס את הנהג, ולספק גם לאלו מאיתנו המכורים לאדרנלין, תשע נשמות שהיו שמורות לאלו שתמיד נוחתים על הרגליים.

טוב, זה לא מדויק. שבועיים קודם, הותקנה ברכבי מערכת בטיחות נוספת. פסיבית אמנם, אבל מהסוג שמזכיר יותר את זו המותקנת ברכבי היוקרה המובילים או מטוסי קרב אם תרצו. מדובר ב-AWACS RD-140, מבית SDS, מערכת הבטיחות היחידה בישראל המבוססת רדאר, המתווסף למצלמה, ומאפשר למעשה זיהוי עצמים גם בתנאי ראות לקויים, כמו גשם, ערפל וחושך. היות ושאר המערכות מבוססות מצלמה בלבד, מדובר על שיפור משמעותי בזיהוי עצמים/כלי רכב, עד למרחק של 140 מטרים.

סקריה על מערכת הבטיחות של AWACS (איווקס)

יש משהו מעורר בנהימה של מנוע גדול, זה צליל אחר, שחסר כל כך למי שמורגל למנועים קטנים ומוגדשים ביום יום, שנוצרו בראש ובראשונה כדי לחסוך דלק. הדלק הוא אמנם קריטריון מרכזי, העומד בפנינו בבואנו לקנות רכב חדש, אבל הוא כבר מזמן לא היחיד. נוחות, מראה, שימושיות ובטיחות, הם פקטורים חשובים לא פחות.

צפצוף מחריש אוזניים, מפריע לי לחוט המחשבה, מערכת הבטיחות זיהתה רכב מקדימה, לא שמתי לב, כי הייתי שקוע במחשבה. אני בוחן את המראה האחורית והשמאלית, ועובר נתיב. אף אחד לא צריך לשלם בחייו על כך שמפלצת של שני טון דוהרת מאחוריו עם נהג מהורהר.

מה שיכול להציל אתכם פעמים רבות מתאונות קטנות של מגע פגוש בטמבון, פעמים אחרות מתאונה חזיתית קשה, עד פתיחת כריות אוויר ופעמים אחרות מתאונה עם נזקי גוף ונפש, רחמנא לצלן, זו מערכת בטיחות. אם התמזל מזלכם ורכשתם רכב חדש מהשנים האחרונות, מערכות הבטיחות בו מותקנות מראש, ברמת היצרן או במקרים מועטים היום ברמת היבואן (חלק מדגמי הלנדרובר למשל).

האם יש לכם רכב נוסעים פרטי, בבעלות פרטית, שעלה על הכביש בתקופה שבין ה-01.01.2000 ועד ה-01.05.2017?

אם עניתם בחיוב וטרם התקנתם בו מערכת בטיחות מאחת החברות בשוק, סימן שאתם פראיירים. למה? כי מדינת ישראל, לפי תקנה מספר 151, מחזירה לכם בשלוש פעימות, דרך אגרת הרישוי – 1,500 שקלים חדשים, 700 ₪ בשנתיים הראשונות (כל שנה) ו-100 ₪ בשנה האחרונה. וזה לפני ההנחה שמגיעה לכם בביטוח החובה, בין 100 -300 ₪ לשנה. היות ומערכת בטיחות סטנדרטית, עולה בין 1,800 ₪ – 2,100 ₪, טכנית, אתם זכאים לארוחת חינם, אין כסף. למעשה, מדינת ישראל, מחזירה לכם לראשונה כסף, וחוסכת לכם הוצאות עתידיות במוסכים.

מערכת בטיחות מתקדמת לרכב. מתריעה מפני סכנות בכביש

פלאפון הייתה שם קודם. למעשה מ-1986, ואף קצת לפני, הציבור זכה להנות משרותי טלפון סלולארי בישראל. מאז, השם הנרדף לטלפון סלולארי הוא “פלאפון”, למרות שסלקום ואורנג’, כבשו את השוק, כל אחת בדרכה, שנים אחר כך. ב-1999, נוסדה מובילאיי, ולאחר שהטכנולוגיה פרי יצירתה, שולבה בלא מעט כלי רכב, ברמת היצרן, רובנו עדיין קוראים למערכת הבטיחות המצפצפת, שהותקנה במאות אלפי כלי רכב, בשוק האפטרמרקט, “מובילאיי“.

כבר בדקנו באתר מערכות בטיחות אחרות, מסוג MOVON וכמובן את המובילאיי. רובן עולות היום בין 1,800 ל-2,100 שקלים וגם לחברת AWACS יש מערכת דומה במחיר זהה. מערכת ה-RD140 שהותקנה ברכבי היא הגרסה היקרה יותר שעולה כמעט כפול, ההבדל כפי שציינתי תוספת רדאר, בטכנולוגיה מתקדמת.

נתחיל מהבסיס – מה יש כאן?

התרעה על סטייה מנתיב – במקרה של סטייה מנתיב הנסיעה, ללא שימוש  באיתות. המערכת פעילה במהירות שמעל 60 קמ”ש.

התרעה מפני התנגשות ברכבש מלפנים – התרעה של עד 4 שניות לפני התנגשות ברכב מלפנים בדרכים עירוניות ובין עירוניות.

התרעה על אי שמירת מרחק – ניטור מרחק הנסיעה מהרכב שמלפנים והתרעה להבטחת שמירת מרחק בטוח (פעילה במהירות שמעל 30 קמ”ש).

התרעה על סכנת התנגשות בהולכי רגל או רוכבי אופניים – התרעה על סכנת התנגשות בהולך רגל אורוכב אופניים הנמצאים לפני הרכב (פעילה במהירות נמוכה מ – 30 קמ״ש באור יוםבלבד)

אבל הדובדבן שבקפצת הוא היכולת לזהות עצמים (מכוניות) במרחק של כ-140 מטרים בתנאי ראות לקויה, דבר שלא קיים באף מערכת אחרת שמבוססת אך ורק על מצלמה. וזה רבותי, בדיוק מה שיכול להציל אתכם מתאונה.

אם חשקה נפשכם במערכת בטיחות קצת אחרת, ואתם מבלים את רוב זמנכם בנהיגה. נוהגים לא מעט בתנאי ראות לקויה ובלילה ואוהבים מהירויות תלת ספרתיות – כאלה שבהן, הבדל של שנייה הוא ההבדל בין חיים למוות… במקרה כזה, המחיר מצדיק את עצמו, ואתם יכולים ליהנות מטכנולוגיות שהיו שמורות עד היום לרכבי יוקרה מהרף העליון.

זה לא משנה אם בחרתם במערכת זו או אחרת, מגיע לכם? נצלו את ההטבה. זה מציל חיים.

קישור לקבלת הטבה לגולשי האתר

follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “מערכת בטיחות לרכב AWACS RD-140 (איווקס) – סקירה וחוות דעת”

  1. כבר חודש אני מנסה לאתר אותכם ולא מצליחה אין לי מצלמה ברכב כבר חודש לו יקרה משהו לרכבי רק אתם תהיו אשמים אתם לא מיחסים ללקוחות זה גועל נפש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

4 + ten =