מערכת בטיחות מתקדמת BAWARE BSD להתרעה על רכב בשטח מת

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

ב-2016 קרה דבר בישראל, אם בזכות מובילאיי, אם לוביסטים, אינטרסים כאלה ואחרים, המדינה, משרד הבטיחות, התחיל להכיר בחשיבותן של מערכות בטיחות מתקדמות בכלי רכב, במדינת ישראל.

עם הפכה מערכת הבטיחות הזו למערכת עם חובת התקנה, וזיכתה את בעלי כלי הרכב בנקודות מס, החזר מלא בגובה המחיר, הופיעו המכשירים בכלי רכב חדשים וגם מיד שנייה, כמו פטריות אחרי הגשם. מערכת המובילאיי התריאה על רכב קרוב מלפנים, ועל גלישה של הרכב מהנתיב, ימינה או שמאלה, בהמשך זכתה לעדכונים, זיהתה רמזורים ומשתמשי דרך נוספים, וגם קמו לה מתחרות ומכשירים דומים של MOVON, מבית אדי מערכות, ועוד.

במדינות אירופה המתקדמות, הכל קרה מוקדם יותר, ומהר יותר, רגולציות בטיחות, פליטת מזהמים, שם לקחו את הדברים ברצינות, ומערכות בטיחות מתקדמות הפכו להיות חובה, מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות שמתקינים ברכב במפעל הייצור. כשזה קרה, מערכת כמו מובילאיי הפכה למיותרת. כי הרי ברכב החדש יש כבר הכל. ומקורי.

 

BDS מערכת התרעה על רכב בשטח מת
מערכת בליינד ספוט – התרעה על רכב בשטח מת

 

מערכת בטיחות בהתקנה מקומית

 

בעקבות זה מכוניות חדשות בהן הותקנה מערכת מובילאי, או מערכות דומות הפכו להיות פחות רלוונטיות בשל טכנולוגיות הבטיחות הישנות ולא מתקדמות, מול אלה המקוריות מהמפעל.

ולא רק זה, ארגוני בטיחות גדולים וחשובים, שמבצעים מבחני ריסוק בינלאומיים למכוניות חדשות, מדרגים מכוניות ללא מערכות בטיחות מקוריות בדירוג נמוך, ואלה כבר לא זוכות לחמישה כוכבים מלאים, אלא רק לארבעה. זה נתון משמעותי שיכול כבר לפגוע במכירות הרכב. בשל כך, מכוניות אירופאיות חדשות אינן מיוצרות ללא מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות.

עכשיו יש להכנס לעובי הקורה – מה כולל מערכך מערכות הבטיחות המקוריות ברכב חדש שיוצא מהמפעל?

מסתבר שמערכות בטיחות חשובות כמו “בלימה אוטונומית במקרה חירום”, “מערכת שמירה על נתיב”, בקרת שיוט אדפטיבית, ועוד, כלולות במערך הבטיחות, אבל דווקא מערכת בטיחות כמו “התראה על רכב / דו גלגלי בשטח מת” לא תמיד קיימת כסטנדרט, ומבין 10 המכוניות המובילות בשוק, שנמכרות היום בישראל, רק שתיים מהן מגיעות עם מערכת הבטיחות הקריטית והחשובה – “התראה על רכב בשטח מת” מקורית מהמפעל, היתר, מגיעות לישראל, ו”זוכות” למערכת הבטיחות המיוחלת בהתקנה מקומית.

אדי מערכות השיקו לפני כחודש את מערכת הבטיחות –  מערכת לזיהוי רכבים בשטחים מתים BAWARE BSDמערכת בטיחות מבוססת רדאר מתקדמת, שבעת נהיגה מיידעת ומתריאה באופן וויזואלי ובהשמעת צלילים, בכל פעם שרכב או כל אובייקט אחר נמצא באזור האחורי – צידי של הרכב, ה”שטחים המתים”, החלקים אותה הנהג לא יכול לראות, כשכל תשומת ליבו מוכוונת לפנים.

כך, בכל פעם שהנהג, אם ירצה לעבור נתיב, או לבצע עקיפה, מאחד הנתיבים מצדדיו, בעת הפעלת אחד הוינקרים, המערכת תתריע בקול ותהבהב (התראה וויזואלית), ותיידע את הנהג שהנתיב אינו פנוי.

 

BDS בטיחות
מערכת בטיחות חשובה במכוניות שאין בהן מערכות בטיחות מתקדמות

 

המערכת כוללת טכנולוגית רדאר (77GHz), טכנולוגיה שנמצאת בשימוש יצרני הרכב ומאפשרת זיהוי מהיר של אובייקטים, ודיוק מרבי בכל מזג אוויר ביום ובלילה.

מערכת דומה לזו קיימת גם לכלי רכב כבדים – אוטובוסים ומשאיות, ומערכות הכוללות מצלמות היקפיות, שמשמשות להגנה מסכנות נוספות בדרך.

אם תחשבו רגע על כל התאונות שהתרחשו, תאונות קשות, כשמדובר בהתנגשות עם כלי רכב מסחרי גדול, אבל גם תאונות קלות יותר, ו”טפשיות”, שיכלו להמנע בקלות, אם הנהג, שיושב על חתיכת כלי תחבורה עצום, היה רואה ושומע התראה על רכב המיני הקטן, או על הג’יפון העירוני, שנמצא בנתיב מימינו, או על רוכב דו גלגלי, או קורקינט, שאין לו שום סיכוי לראות ולקלוט מהגובה והגודל הזה.

 

מה כוללת מערכת מובילאיי
חיישן שמאל שהותקן בתוך הרכב, לצד מערכת המובילאיי

 

זו בדיוק הסיבה שהגעתי היום למרכז ההתקנות הראשי של אדי מערכות, להתקין את מערכת הבטיחות BSD של סרוויז’ן, ברכב הפרטי שלי, הסיאט איביזה שמשרתת אותי ביום יום, בין מכוניות המבחן. האיביזה מודל 2018, הותקנה בה מערכת מובילאי שהתרגלתי כבר לצפצופים שלה, ואני מודה לה לא מעט שהתריע לי בזמן לפני שנכנסתי במהירות ברכב מלפני. מערכות בטיחות מתקדמות אין בסיאט שלי (בחדשה, מתוחת הפנים יהיו מערכות כאלה, אין לי ספק).

הכתבה הזו למעשה נכתבת מאזור ההמתנה של אדי מערכות בראשון לציון (אליהו איתן 1, ראשל”צ), בזמן שהמכונית נמצאת מבעד לזכוכית באזור הסדנה. אני צופה בה מהצד. ההתקנה לוקחת כשעה וחצי, ואין כל פירוק של חלק משמעותי ברכב, כמו פגוש אחורי. כן יש קדיחות, וכמובן נגיעה בחוטים וחיווטים פנימיים. על כל אלה, ועל מערכת הבטיחות המתריעה על רכב בשטח מת, אדע לספר בהמשך, אחרי שאנהג כמה ימים ברכב ואתנסה בה.

שמעתי שיש קושי בהכנסת המערכת הקריטית הזו “לחוק” לאשר אותה מבחינת הרגולציה כמערכת חובה בכל כלי רכב מכל סוג, ואני תוהה – איך ולמה? מערכת כזו שיכולה חד משמעית למנוע תאונות קשות וגם קלות, תאונות פח שגורמות כל כך הרבה מפח נפש, ירידת ערך במקרה טוב, טוטאל לוס במקרה רע, פגיעה פיזית במקרה הנורא. התנהלות מעייפה מול חברות בטיחות, הפסד כספי וגזילת זמן יקר.

המערכת הזו חשובה כי היא לא רק עוזרת במקרים שאנחנו מוסחי דעת, היא עוזרת לנו לראות איפה שאיננו יכולים לראות, הפח של הרכב מסתיר לנו את משתמשי הדרך האחרים. אפשר למנוע אחת מכל שש תאונות צד המתרחשות בשל כך שנהג לא ראה את הרכב מצידיו. חישבו על כך שהייתה לכם את המערכת ברכב, היא הייתה מתריעה לכם על קיומו של הרכב בקרבתכם, וזהו, הייתם נזהרים, חוזרים נתיב, ודבר לא היה מתרחש. רק עוד יום שגרתי בכביש.

זה בטוח שווה לכם 1,690 ש”ח (עלות המכשיר כולל התקנה).

*אילו היה מאושר על ידי משרד התחבורה, הייתם מקבלים החזר מלא עבורו והנחה בטסט השנתי.

**כיום מקבלים החזר רק על מערכת בטיחות מקורית מהיצרן, שינוי לא הגיוני שנעשה בשנת 2020, שכן, לכ-80 אחוז מכלי הרכב בארץ אין מערכת “בליינד ספוט”, רכב שטח מת, מערכת כל כך קריטית . מערכות בטיחות המותקנות בישראל לא ״יזכו״ את היבואן בנקודת בטיחות, ובהחזר מיסוי, ולכן, אין ליבואן כל תמריץ להתקינן במכוניות שהוא מייבא. ההפסד כולו שלנו – הנהגים.

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

1 × four =