מרצדס EQA 250 (קרוסאובר חשמלי טווח 380 ק”מ) מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook
מרצדס EQA
מרצדס EQA מבחן דרכים

 

רכב הפנאי החשמלי של מותג היוקרה מראה איך “עושים את זה נכון”, עם עיצוב בולט ונוכח, ואבזור עשיר. אז מדוע בכל זאת הוא יעשה כאב ראש ליבואן?

 

 

הרצליה פיתוח, שעות הבוקר המוקדמות. בתי הקפה מלאים באנשים מסוגננים. מה שגורם לי לתהות עם עצמי, מי כל האנשים האלו, שבמקום להיות עכשיו במשרד, שוקדים בעבודה, לוגמים קפה משובח בנינוחות מעוררת קנאה?. לא בשביל לעצבן מישהו, אבל הבוקר אני אוסף מהסוכנות המסוגננת של מותג היוקרה מרצדס, את הקרוסאובר הקומפקטי ומסוגנן, מרצדס EQA 250 החדשה למבחן דרכים. ה-EQA הוא רכב הפנאי של חטיבת EQ, החטיבה החשמלית של מרצדס, אותה חטיבה שהוציאה תחת ידיה את מרצדס EQC אותו בחנו בעבר.

בסוכנות ידעו להקצות מקום של כבוד לחטיבה החדשה, עם שילוט מאיר פנים, הנושא עליו את הכיתוב – EQ, ונראה שברוח הזמן, החטיבה הולכת להשתלט על עוד שטחים בסוכנות, (מי אמר EQS בקרוב?). כך, עומד לו בגאווה מוחצנת ה-EQA 250, שנבחר לרכב התצוגה באולם, בצבע מהפנט, ורוד-יין מטאלי (ביררתי לכם, קוד צבע 817U), ובזמן שאני ממתין “על כוס אספרסו וסודה” משובחים, נותר לי רק לקוות שאקבל רכב מבחן בצבע מעניין לא פחות. דקות אחרי זה,  נראה ש-אלת המזל יושבת גם באיזה בית קפה הבוקר ולא שמעה את משאלת ליבי, ואני מקבל EQA לבן צחור. אך כמאמר המשפט המפורסם “אם בוכים, אז עדיף לבכות במרצדס”. אז כאן לא מתלוננים.

 

המכוניות החשמליות שעשו לנו את השנה 2021-2022 חלק א’

 

מרצדס EQA מבוסס על דגם ה-GLA המוכר של מרצדס, וחולק איתו את אותה פלטפורמה, עם אותה מידת בסיס גלגלים זהה, העומדת על 273 ס”מ נכבדים. הם חולקים בנוסף גם מחיר זהה, וכמו דגם ה-GLA בעל מנוע הבנזין, מחיר המרצדס EQA מתחיל ב-340,000 אלף ש”ח. למעשה, מרצדס EQA הוא בעצם כרטיס כניסה לרכבי פנאי יוקרה חשמליים למותג ובכלל. ההשוואה ל-GLA ה-“בנזיני” תלווה אותנו לאורך המבחן, ולא סתם.

 

מרצדס תאורת אווירה
מרצדס EQA תא נהג
מרצדס EQA טעינה
טעינה מהירה בחצי שעה. מרצדס EQA

תאורת אווירה רכב

 

בסריקה מהירה שלי מבחוץ, אלמלא החזית המוחצנת ויחידות התאורה, הייתי יכול להישבע שזאת מרצדס GLA. אך כאמור, החזית האטומה הגדולה והמאוד מוחצנת, בעלת סמל מרצדס ענק, בשילוב יחידות תאורה מהממות ופתחי “כונסי אוויר” בתחתית הפגוש, מסגירים כי מדובר בדגם חשמלי טהור. גם החלק האחורי מסגיר שמדובר ברכב חשמלי, עם יחידות תאורה משולבות פס תאורת לד ארוך, החוצה לרוחב את החלק האחורי, וכיתוב EQ עם מדבקת סמליל של תקע טעינה. מעל, פגוש עגלגל שמייחד אותו מאחיו התאום. גם חישוקי הסגסוגת זכו תחת החטיבה החשמלית לעיצובים חדשים, ותוכלו לבחור לא פחות מחמישה עיצובים. 

הקרוסאובר החשמלי מרצדס EQA מוצע בשלוש רמות גימור שונות, Electric, Electric Art ורמת הגימור הבכירה, Electric Art AMG Line. אך מלבד שוני ברמות האבזור, בכולם אותו מנוע חשמלי. מדובר במנוע חשמלי בעל הספק של 188 כ”ס ומומנט של 37.5 קג”מ עם תאוצת 0-100 קמ”ש שאורכת כ-9 שניות תמימות, נתון שנחשב איטי ברכבים חשמליים, ככל הנראה בשל משקלו שעומד על 2,040 ק”ג, 555 ק”ג יותר מה-GLA.

המשקל הנוסף הוא בשל מצברים בעלי קיבולת אפקטיבית של 66.5 קוט”ש וצריכת חשמל של 18.3 קוט”ש ל-100 ק”מ, מה שנותן טווח נסיעה מוצהר של 414 ק”מ, על הנייר. טעינת DC מהירה מאפשרת טעינת סוללה ל80% בכ-30 דקות. קדימה, הגיע הזמן לבדוק את הנתונים האלו.

 

מרצדס EQA טווח
טווח חשמלי ריאלי 380 ק”מ. מרצדס EQA

 

אני פותח את הדלת ותא נהג ונוסעים עשירים ויוקרתיים “מקבלים” את פני. תא הנוסעים כמעט ללא כל שינוי לעומת ה-GLA. יש פה מופע תאורה מפעים, בעיקר בלילה, לרבות, הדשבורד שמשובץ נקודות תאורה, המשווים לו מראה יהלומים יוקרתי. מערכת ה-MBUX מצויינת וקלה לתפעול, בעלת מסך מגע גדול, ולוח שעונים דיגיטאלי 10.25″ עם מצבי תצוגה משתנים, מאחורי הגה ספורט קטום מחופה עור נאפה ולחצני שליטה במערכות הרכב. המושבים אוחזים בעלי ריפוד ARTICO Fabric, עם תפרים נאים ונגיעות אלומיניום רבות. בפנים הרכב, לרבות בפתחי המיזוג העגולים.

למרות שקיבלנו למבחן את רמת הגימור “הבסיסית” Electric, העושר והאיבזור נוכח וניכר מכל פינה. המושבים מאחור נוחים, אם כי, זווית מנח הרגליים מעט גבוהה בשל רצפה מוגבהת במעט, לעומת מרצדס GLA. מחיר החישמול, מה שנקרא. בלט בהיעדרו, החוסר בפתחי מיזוג למושבים מאחור, אותו תוכלו לקבל רק ברמות הגימור הגבוהות, מעט תמוה, בהתחשב בתימחור ולרכב יוקרה. מעלינו, גג זכוכית פנורמי, ומאחור, תא מטען בעל נפח של 340 ליטר, קטן ב-95 ליטר מב-GLA. גם כן קורבן לגרסה חשמלית. אבל הוא יספיק עבור מי שאינו בונה על העמסת ציוד מרובה.

לחיצה על כפתור ההנעה, המרצדס EQA נדלק עם שלל גרפיקה במסכים, אך השקט ממשיך לסרור. השקט נשמר לאורך כל המבחן, בכל לחיצה על דוושת התאוצה, כיאה לרכב 100% חשמלי. למרות נתון התאוצה המעט מאכזב, התאוצה מהמקום הורגשה היטב בכל יציאה מהמקום והייתה יחסית דינאמית.

 

מרצדס EQA מפרט
מנוע חשמלי עם הספק של 188 כ”ס ומומנט של 37.5 קג”מ. מרצדס EQA

 

בעיר ה-EQA מתגלה כאפקטיבי, וזווית הישיבה והצפייה הגבוהים מוסיפים לקלות התמרון. לעומת זאת, המתלים קשוחים מידי ומורגשים בכל עליה על פס האטה עירוני, שככל הנראה נולדו מהצורך להתמודד ב’עלייה במשקל’ לעומת ה-GLA. אני יוצא לכביש המהיר, וכבר בעיקול ביציאה אני מרגיש שה-EQA הוא בעל תחושת נהיגה פחות מוכרת מכל מרצדס שנהגתי בה. אין ספק שהמשקל פה מֵשחק מִשחק, אך המרצדס EQA מתמודד בגבורה.

מרצדס EQA חשמלי
דירוג בטיחות ישראלי 7 מתוך 8

בטיחות

כביש מהיר הוא מגרש המשחקים שלי לבדיקת מערכות הבטיחות, וכאלו לא חסר כאן. ה-EQA עמוס במערכות בטיחות ועזר לנהג, החל משמירת נתיב אקטיבית מעולה, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, בלמים אדפטיביים עם פונקציית HOLD, מערכת לזיהוי הולכי רגל ואף אופנועים ואופניים, התראת עייפות, 6 כריות אוויר ועוד שלל מערכות שמעמידות את המרצדס EQA על ציון הבטיחות הישראלי 7. מערכות הבטיחות תפקדו היטב. נתון נוסף בטיחותי, הוא הגבלת המהירות ל-160 קמ”ש בלבד.

השקט במהלך הנסיעה פשוט ממכר, ואחרי חיבור הנייד לAndroid Auto (יש גם Apple Carplay) והשמעת הפלייליסט שלי, הסאונד הבוקע מהרמקולים איכותי ואני שוקע בנינוחות הנסיעה. אגב, אם תשדרגו לרמות הגימור העליונות יותר, תקבלו מערכת שמע של Burmester שמשדרגת את איכות השמע. בערב, לאחר נסיעה ארוכה, הצג מראה שאני נדרש לטעינה. רכב חשמלי הוא לא רק שקט, הוא גם התעסקות בטעינות. אני יורד מהכביש המהיר והמרצדס EQA עוצר לטעינה ראשונה בקניון פתח-תקווה, לאחר שהאפליקציה מראה על עמדת טעינה זמינה. עמדת הטעינה איטית בחניון הקניון גורמת לי בעיקר לבזבז כסף בחנויות, על מנת לשרוף זמן, ואחרי כשעה הרכב נטען רק ב20%. אני מוותר ומשאיר את הטעינה המלאה לפעם אחרת.

הערב יורד, ותא הנוסעים הופך כאמור לתצוגה אור קולית מהממת. אני מפעיל את המושבים הקינטיים, מנגן סטינג בפלייליסט ונוהג רגוע בחזרה לבית. למחרת, טעינה בעמדה מהירה DC אכן עומדת בהבטחה ו80% מהסוללה נטענים בחצי שעה. צריכת החשמל עמדה במהלך הנסיעה בממוצע על 18.8 קוט”ש, ובסיום המבחן טווח הנסיעה עמד על 380 ק”מ, מעט נמוך מהטווח המוצהר, אך מכובד בהחלט בשל תנאי נהיגת המבחן.

מרצדס EQA המלצה
מרצדס EQA סקירה

מרצדס EQA מטען

סיכום

לא יכולתי שלא להיזכר במשפט מהשיר האלמותי של אריק לביא – “למה לא אמרת שאחותך יפה ממך”.
מרצדס EQA עולה בכל פרמטר כמעט על המרצדס GLA. אולי אין פה את חדוות החיים והרעש שה-GLA יודע לספק, עם מנוע הבנזין, אך בעולם שבו נפט הולך והופך למיותר יותר ויותר, כך גם המרצדס GLA לעומת המרצדס EQA, וזאת הבעיה המרכזית של מרצדס עם ה-EQA – הוא הופך את ה-GLA למיותר. באותו המחיר, החל מ-340,00 ש”ח, המהווה כרטיס כניסה לעולם רכבי הפנאי החשמליים, מקבלים רכב מעוצב ויפה יותר, חשמלי, עם אבזור עשיר יותר ומראה ג’יפוני עתידני. סליחה GLA, זה לא אתה זה אנחנו, או במקרה שלנו, ה-EQA.

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

ten + fifteen =